بلاکچین

آموزش ساخت توکن روی اتریوم در 4 مرحله

این روزها بسیاری از افراد هستند که به دلیل علاقه، سرگرمی و یا کسب درآمد از بستر ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. پس برای چنین افرادی، یادگیری و آموزش ساخت توکن بسیار کارآمد خواهد بود.
از آن جایی که ساخت توکن بر روی شبکه اتریوم هزینه نسبتا بالایی دارد، ما در این مقاله ساخت توکن روی اتریوم را بر روی یک شبکه آزمایشی آموزش می‌دهیم.

مراحل ساخت توکن روی اتریوم (توکن ERC-20)

بهترین و ساده‌ترین راه برای ساخت توکن ERC-20، استفاده از Moralis ( یک پلتفرم برای توسعه وب3) است. استفاده از این پلتفرم برای ساخت توکن روی اتریوم، فرایند بدون دردسر و کوتاهی را دارد. در ادامه به مقدمات ساخت توکن ERC-20 می‌پردازیم.

  1. متامسک : در مرحله اول باید یک حساب کاربری در متامسک بسازید.
  2. گره (Node): سپس، باید یک Node کارآمد برای شبکه خود انتخاب کنید.
  3. دریافت توکن: بعد از اتمام مراحل قبلی، توکن ایجاد شده، دریافت می‌شود. نوع توکن دریافتی نیز بستگی به بلاک چینی دارد که از آن برای توسعه استفاده کردید.

این سه مرحله که در بالا به آنها اشاره کردیم، مراحلی برای ساخت توکن روی اتریوم است که به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

ایجاد حساب کاربری در متامسک

متامسک در نگاه اول، یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های رمزنگاری شده است که بیش از 1,000,000 کاربر دارد. ولی استفاده از آن تنها به عنوان یک کیف پول خلاصه نمی‌شود، بلکه یک راهی امن برای دسترسی به وب غیرمتمرکز و اکوسیستم اتریوم “dApps” است. البته علاوه بر این مواردی که گفتیم، متامسک کاربرد دیگری هم دارد که همان ساخت توکن روی اتریوم است.
ایجاد حساب در متامسک برای ساخت توکن روی اتریوم، به دلیل پرداخت هزینه قرارگیری توکن‌ها و نگهداری آنها در این کیف پول است. برای ساخت حساب کاربری ، ابتدا باید از طریق مرورگر به نسخه سایت آن دسترسی پیدا کنید یا نسخه موبایل آن را برای تلفن همراه خود دانلود کنید. احراز هویت کاربران بر روی متامسک از طریق پشتیبانی Moralis در هنگام توسعه “dApps” انجام می‌شود.

“Node” در بلاک چین

برای ساخت توکن روی اتریوم به یک گره (Node) بلاک چین نیاز دارید که توکن‌های خود را روی آن قرار دهید. نودها در مراحل ساخت توکن روی اتریوم، اهمیت بالایی دارند؛ زیرا در این صورت توکن‌ها می‌توانند با بلاک چین مورد نظر تعامل و ارتباط برقرار کنند. همچنین، نودها هستند که توکن‌های شما بر روی بلاک چین مورد نظر قرار می‌دهند.

Moralis چیست؟

Moralis یک ارائه دهنده گره بلاک چین است. در حال حاضر این گره از سریع‌ترین گره‌های بلاک چین است. شما بعد از ثبت نام در “Moralis” به راحتی به نودها دسترسی پیدا می‌کنید.
در اصل، مورالیس یک سرویسی است که سریع‌ترین و امن‌ترین نودهای موجود در بازار را مورد دسترسی شما قرار می‌دهد. در حال حاضر، سریع‌ترین نودهایی که در مورالیس موجود است، شامل “Ethereum”، “BSC”، “Polygon” و “Arbitrum می‌شود.

مورالیس سرویسی است که سریع‌ترین و امن‌ترین نودهای موجود در بازار را مورد دسترسی شما قرار می‌دهد.

برای دسترسی به نودهای مورالیس، بعد از ایجاد حساب کاربری در آن، به ستون سمت چپ بروید. قسمت “Speedy Nodes” را پیدا کنید. بعد از کلیک روی این گزینه، چهار شبکه برای شما نمایش پیدا می‌کند. همه این چهار شبکه، یک گزینه “Endpoints” دارد که اگر روی آن کلیک کنید، یک سری آدرس‌های اینترنتی متفاوتی نمایان می‌شود. این آدرس‌های اینترنتی (URL)، همان نودهای بلاک چین‌ها هستند که شما می‌توانید از آنها برای فعال کردن پروژه خود و برقراری ارتباط با بلاک چین مورد نظرتان استفاده کنید.

دسترسی به نودهای مورالیس برایرساخت توکن
دسترسی به نودهای مورالیس برایرساخت توکن

به دست آوردن توکن بومی

آخرین مرحله قبل از ساخت توکن روی اتریوم، به دست آوردن توکن‌های بومی است که قصد داریم از آنها استفاده کنیم. از آن جایی که می‌خواهید توکن‌های ERC-20 بسازید، ابتدا باید توکن‌های بومی اتریوم یعنی اتر (Ether) را به دست آورید.
برای به دست آوردن اتر یا همان توکن بومی اتریوم، راه‌های متفاوتی وجود دارد. به طور مثال، خرید اتر با ارز فیات از طریق یک صرافی یا تعویض یک توکن با توکنی دیگر با استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز مثل یونی سواپ، از راه‌هایی است که می‌توانید اتر مورد نیازتان را به دست آورید.
حال که حساب کاربری خود را در متامسک ایجاد کردید، سریع‌ترین نود مورد نیازتان را انتخاب کرده و در نهایت، توکن بومی مورد نظر را خریداری کردید؛ می‌توانیم به آموزش ساخت توکن روی اتریوم بپردازیم.

آموزش ساخت توکن روی اتریوم در 10 دقیقه

با استفاده از مورالیس می‌توانید توکن‌های “ERC-20” را در چهار مرحله ساده بسازید.
• مرحله اول: “Speedy Node انتخاب شده را راه اندازی کنید.
• مرحله دوم: یک پکیج “OpenZeppelin” را وارد کنید و یک خط کد پراگما بزنید.
• مرحله سوم: یک قرارداد توکن ایجاد کنید.
• مرحله چهارم: توکن ساخته شده را تست کنید.
برای این مثال، ما از محیط توسعه Brownie برای ایجاد توکن اتریوم استفاده کرده‌ایم. با این حال، اگر از محیط توسعه دیگری مانند Remix استفاده می کنید، اساس کلی یکسان است. تفاوت اصلی در فرآیند کامپایل و استقرار توکن است.
برای مرحله سوم که ایجاد یک قرارداد است، حتما قرارداد را تست کنید تا به درستی کار کند. این فرایند چهار مرحله‌ای بسیار ساده است که در نهایت، ساخت توکن روی اتریوم را به همراه دارد. با این حال، ما در ادامه این مقاله، تمامی این سه مراحل را به شما آموزش می‌دهیم.

مرحله اول- تنظیم Speedy Node

وارد مورالیس شوید، به قسمت “Speedy Nodes” بروید. بعد از کلیک روی این گزینه، چهار شبکه ظاهر می‌شود. بر روی گزینه “Endpoints” شبکه اتریوم کلیک کنید. حالا “URL” ظاهر شده را کپی کنید و در جایی دیگر برای ادامه کار ذخیره کنید. حالا “URL” را به “Brownie” برده و کد زیر زیر را اضافه کنید.

brownie networks add Ethereum ropsten_test host= SPEEDY NODE URL chainid=3 explorer= https://api-ropsten.exit

مواردی که بر کدنویسی نیاز است، نام شبکه، “Chain ID”، میزبان و “Explorer” است.
• نام شبکه: “ropsten-test”
• host: آدرس URL گره
• Chain ID: 3
• “Explorer”: “EtherScan”
بعد از کامل کردن این کد نویسی، باید ارتباط برقرار شده میان “Brownie” و “Ropsten” ( محیط‌های توسعه) را مورد بررسی قرار دهید. از طریق دستور “Brownie networks list” می‌توانید آن را بررسی کنید. اگر این مرحله به درستی انجام شده باشد، شبکه “Ropsten” شما در لیست ارائه شده قرار می‌گیرد.

مرحله دوم – افزودن پکیج OpenZeppelin و خط کد پراگما

1. شناسه مجوز (License Identifier)

در این مرحله، باید ابزاری را بر اساس قراردادها برای برقراری ارتباط با بلاک چین “Ropsten” ایجاد کنید.
ابتدا باید یک شناسه مجوز (License Identifier) ایجاد کنید. شناسه مجوز می‌تواند وضعیت توکن شما را تعیین کند. برای تعیین مجوز باید طبق خط کد زیر پیش رفته و آن را به فایل پروژه خود اضافه کنید.

SDPX-License-Identifier: MIT//

2. خط pragma

سپس، باید در زیر شناسه مجوز، خط “Pragma Line” را وارد کنید. این خط “Pragma” برای نشان دادن این است که شما از کدام نسخه برای ساخت قرارداد توکن مورد نظرتان استفاده می‌کنید.

;Pragma solidity ˆ0.8.0

3. افزودن پکیج OpenZeppelin

حالا که دو اقدام بالاتر را انجام دادید، باید بسته “OpenZeppelin” مناسب را در فایل پروژه وارد کنید. اگر تاکنون برای توسعه از “Brownie” استفاده نکردید، آن را از طریق “brownie pm list’ بررسی کنید. در این لیست تمام بسته‌های نصب شده قرار دارد. اگر بسته مورد نظر نصب نشده باشد، می‌توانید آن را از طریق تایپ “brownie pm install xxx” نصب کنید. حالا که بسته نصب شد، “OpenZeppelin” را در کد خودتان وارد کنید. مانند زیر

کد ورود OpenZeppelin
کد ورود OpenZeppelin

مرحله سوم – ساخت قرارداد توکن اتریوم

بعد از اتمام دو مرحله بالا، نوبت به ساخت توکن روی اتریوم می‌رسد. برای این کار باید یک قرارداد اتریوم را با نامی فرضی ایجاد کنید. برای ساخت توکن باید برای آن نام و نماد تعیین کنید. به طور مثال، اگر اسم توکن را “DanielToken” می‌گذارید، نماد آن را باید “Dan” بگذارید.

ساخت توکن سازگار با “ERC-20”
ساخت توکن سازگار با “ERC-20”

در حال حاضر شما توکن سازگار با “ERC-20” خود را ساختید. اگر تمامی مراحل آموزش ساخت توکن روی اتریوم انجام داده باشید، قطعا این توکن به درستی عمل می‌کند. ولی برای اطمینان می‌توانید آن را مورد تست قرار دهید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.

مرحله چهارم – تست توکن

برای اطمینان از اینکه قرارداد شما کار می‌کند یا خیر، باید توکن ساخته شده را کامپایل کنید. نکته مهم این است که شما باید انجام این تست را حتما قبل از قرارگیری توکن بر روی بلاک چین “Ropsten” انجام دهید. برای کامپایل قرارداد نیز، دستور زیر را وارد کنید.

“brownie console”

با عملکرد صحیح قرارداد می‌توانید توکن خود را بر روی بلاک چین “Ropsten” قرار دهید.

ساخت توکن روی اتریوم، در یک نگاه

در این مقاله، به شما ساخت توکن روی اتریوم را در چهار مرحله ساده آموزش دادیم. شامل: راه اندازی Speedy Node ، ورود پکیج “OpenZeppelin” خط کد پراگما،ایجاد یک قرارداد توکن و تست توکن است. لازم به ذکر است، توکن ساخته شده به دست شما تا زمانی که مورد استفاده قرار نگیرد، ارزشی نخواهد داشت. ولی با قرار دادن آن روی صرافی‌ها، امکان خرید و فروشش بالا می‌رود.

سوالات متداول

در انتهای این مقاله قصد داریم به چند نمونه از سؤالات متداول کاربران در زمینه ساخت توکن روی اتریوم بپردازیم.

آیا ساخت توکن روی اتریوم سخت است؟

فرایند ساخت توکن سازگار با “ERC-20″ نسبتا ساده است. و شامل چهار مرحله: راه اندازی Speedy Node ، ورود پکیج “OpenZeppelin” خط کد پراگما،ایجاد یک قرارداد توکن و تست توکن است.

هزینه ساخت توکن اتریوم چه میزان است؟

به طور کلی، هزینه ایجاد توکن بسته به نیاز و پیچیدگی متغیر است. می‌توان گفت از 4هزار دلار شروع می‌شود .

ERC چیست؟

در اصل، “ERC” مخفف شده عبارت “Ethereum Request for Comment” است که در انتهای آن عدد 20 به عنوان یک پسوند اضافه می‌شود.

زبان برنامه نویسی اتریوم چیست؟

اتریوم در حال حاضر خود را در “Solidity” توسعه می‌دهد. این زبان برنامه نویسی بر اساس قراردادها محوریت دارد و از پایتون، جاوا اسکریپت و C++ الهام گرفته است.

منبع
moralis

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون از آموزش خوبتون من از سایت توکن ساز توکن در بستر اتریوم erc20 ساختم می خواستم راهنمایی کنید آیا می توانم گزینه فروش توکن را غیرفعال کنم ؟ و با سرمایه ۴۰ هزاردلاری می توان در صرافی کوینکس لیست کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا