ارزهای دیجیتال

اتریوم و کاردانو؛ کدام یک بهتر است؟

اتریوم (Ethereum) و کاردانو (Cardano) بر اساس ارزش بازار در بین 10 ارز دیجیتال برتر قرار می‌گیرند. بنیان‌گذار کاردانو یعنی «چارلز‌ هاسکینسون» یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم است، بنابراین می‌توان گفت که این دو رمزارز شباهت‌هایی در طراحی و قابلیت استفاده دارند؛ اما تفاوت‌های ظریفی بین اتریوم و کاردانو دیده می‌شود. در این مقاله از اینوکس به تفاوت بین اتریوم و کاردانو می‌پردازیم.

شباهت‌های اتریوم و کاردانو

ADA توکن بومی کاردانو و ETH توکن بومی اتریوم است. افراد می‌توانند از هر دو توکن برای سرمایه‌گذاری و انجام معاملات استفاده کنند. هر دو رمزارز از فناوری‌های بلاکچین «لایه یک» هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را روی بلاکچین‌های خود بسازند و قراردادهای هوشمند خود را به اجرا درآورند.

شباهت دیگر این است که اتریوم و کاردانو از مکانیسم‌ اجماع اثبات سهام (PoS) برای بلاکچین خود استفاده می‌کنند. شرکت‌کنندگانی که می‌خواهند تحت مدل اثبات سهام به راستی آزمایی تراکنش‌ها کمک کنند، ارزهای دیجیتال را به‌ عنوان وثیقه در بلاکچین قرار می‌دهند. درحقیقت، آنها رمزارزها را استیک (Stake) می‌کنند.

اتریوم و کاردانو کدام یک بهتر است؟

استیکینگ یک مکانیسم اجماع سهام سازگار با محیط زیست است که نسبت به مکانیسم اثبات کار مورد استفاده توسط بیت کوین (BTC) مزایایی به همراه دارد. بر اساس مکانیسم اثبات کار، کامپیوترها از مقادیر زیادی برق برای حل مشکلات پیچیده ریاضی استفاده خواهند کرد تا تراکنش‌های بلاکچین را تأیید و تکمیل کنند.

هدف مکانیسم اثبات سهام وابستگی کم به برق است. لازم به ذکر است که اتریوم به عنوان یک سیستم اثبات کار شروع به فعالیت کرد، اما در سپتامبر 2022 به مدل اثبات سهام تغییر رویه داد.

در این رابطه بخوانید : چگونه یک قرارداد هوشمند بسازیم؟ آموزش ساخت قرارداد هوشمند روی اتریوم

تفاوت‌های اتریوم و کاردانو

اتریوم قدیمی‌تر و ارزشمندتر از کاردانو است. توسعه دهندگان کاردانو هنوز روی ویژگی‌های کلیدی این پلتفرم کار می‌کنند. «مارتین لاین‌وبر» استراتژیست محصولات دارایی دیجیتال در شاخص MarketVector می‌گوید که قراردادهای هوشمند که به تازگی در کاردانو اضافه شده است، برای اولین بار توسط اتریوم چندین سال پیش به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. در ادامه به تفاوت این دو ارز در سه زمینه کلی می‌پردازیم.

حجم معاملات

افراد بیشتری از اتریوم نسبت به کاردانو استفاده می‌کنند. حجم معاملات ETH تقریباً یک میلیون تراکنش روزانه در برابر حجم کمتر از 100 هزار تراکنش روزانه در کاردانو است. محبوبیت اتریوم با هزینه‌های بالاتری همراه است. هر دو ارز دیجیتال برای استفاده کاربران از توکن‌های بومی در تراکنش‌ها کارمزد دریافت می‌کنند، اما کارمزد ETH بالاتر است.

اگر صرفاً اتریوم را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خریداری کنید، مقدار کارمزد چندان مهم نخواهد بود؛ اما اگر قصد استفاده از ارز دیجیتال برای امور مالی غیرمتمرکر (DeFi)، قراردادهای هوشمند یا سایر معاملات را دارید، کارمزد کم می‌تواند موضوع مهمی باشد.

عرضه کلی

مجموع عرضه توکن بومی ADA هرگز از 45 میلیارد ارز تجاوز نخواهد کرد. تعیین هارد کپ (Hard Cap) کاردانو غیرعادی نیست، هارد کپ بیت کوین 21 میلیون کوین است که یک ویژگی شناخته شده و محبوب تلقی می‌شود. برعکس، اتریوم محدودیتی برای عرضه کل اتریوم ندارد.

با این حال، از مکانیسم‌های مختلفی برای کنترل عرضه فراتر از یک هارد کپ استفاده می‌کند. مقدار کل ETH صادر شده در سال محدود است و همچنین مکانیسمی برای خارج کردن ETH از گردش وجود دارد که شامل سوزاندن ETH پرداخت شده در هزینه گس است.

ویژگی خوب یک رمزارز لایه یک این است که زیرساخت بلاکچین مقیاس پذیری را ارائه می‌دهد. کاردانو نسبت به اتریوم مقیاس پذیرتر است و می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در حجم بالا انجام دهد. اتریوم همچنان با حجم تراکنش‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. وقتی اوضاع آرام باشد و سرمایه‌گذاران کمی در بازار وجود دارند، شبکه اتریوم به خوبی کار می‌کند؛ اما وقتی یک بازار صعودی شروع می‌شود و میلیون‌ها سرمایه‌گذار جدید وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، اتریوم نمی‌تواند ادامه دهد.

قیمت گذاری

ارزش بازار کاردانو کسری از اتریوم است. یکی از دلایل این موضوع، وجود عرضه و تقاضاست. فقط به این دلیل که کاردانو قیمت کمتری دارد، به این معنی نیست که ارز بهتری نسبت به اتریوم است. همچنین باید گفت که سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتال ریسک قابل توجهی دارد. اگر می‌خواهید اتریوم یا کاردانو را در سبد سرمایه‌گذاری خود بگنجانید، ریسک بازار پرتلاطم ارزهای دیجیتال را هم باید بشناسید.

مزایای کاردانو

  • کاردانو با پشتوانه قوی از حمایت دانشگاهیان برخوردار است. این ارز دیجیتال جامعه خود را بر اساس تحقیقات ایجاد می‌کند تا به طور قابل توجهی بر دنیای کریپتوکارنسی تأثیر عمیق بگذارد. کاردانو پول زیادی برای توسعه دارد و از تیم‌های قوی و متخصص بهره می‌برد که پروژه را هدایت می‌کنند.
  • هزینه و مصرف انرژی در یک تراکنش با کاردانو بسیار کمتر از اتریوم یا بیت کوین است. کاردانو همچنین از یک بلاکچین کارآمد در مصرف انرژی استفاده می‌کند. در حالی که اتریوم در این زمینه در حال بهبود است، بهره‌وری انرژی و هزینه‌های کمتر یکی از تمرکزها و تخصص‌های اصلی کاردانو است.
  • بلاکچین کاردانو پتانسیل بیشتری برای مقیاس پذیری دارد. تراکنش‌ها در کاردانو با استفاده از یک لایه تسویه (Settlement Layer) و یک لایه محاسباتی (Computational Layer) با سرعت بالایی انجام می‌شوند؛ بنابراین اگر حجم معاملات افزایش یابد، بلاکچین کاردانو همچنان به پویایی خود ادامه می‌دهد.

معایب کاردانو

  • کاردانو نه تنها با اتریوم بلکه با بسیاری از ارزهای دیجیتال نسل سوم دیگر مانند Avalanche (AVAX)، Cosmos (ATOM)، Polkadot (DOT)، Solana (SOL) و Tezos (XTZ) رقابت می‌کند. همچنین شهرت برخی از رمزارزهای معروف مانند بیت کوین و اتریوم را ندارد.
  • کارشناسان می‌گویند که کاردانو در مقایسه با سایر بلاکچین‌های قرارداد هوشمند هنوز کاربرد محدودی دارد. همچنین این امر نشان می‌دهد که کاردانو مدتی است که جایگاه خود را نسبت به اتریوم از دست داده است.
  • افراد کمتری در کاردانو سرمایه‌گذاری می‌کنند یا از آن برای معاملات بهره می‌برند. اگر زمستان ارزهای دیجیتال ادامه پیدا کند، کمبود تقاضا می‌تواند باعث شود که ارزش کاردانو کمتر شود. همین امر نقدینگی آن را کاهش می‌دهد و شرایط فروش را برای بازگرداندن پول سخت‌تر می‌کند.

مزایای اتریوم

  • اتریوم اولین شبکه بلاکچین بود که توانست قراردادهای هوشمند را مدیریت کند. این موضوع به افزایش سهم بازار آن در بین آلت‌کوین‌ها و حفظ جایگاهش در برابر کاردانو کمک کرد.
  • اکوسیستم بزرگ اتریوم در میان برنامه‌های غیرمتمرکز بسیار محبوب است. این اکوسیستم از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، پروتکل‌های وام دهی (Lending Protocols)، پلتفرم‌های ییلد فارمینگ (Yield Farming)، پروتکل‌های بیمه (Insurance Protocols)، ییلد اگریگیتورها (Yield Aggregator) و بازارهای NFT پشتیبانی می‌کند. درحقیقت، اتریوم بیشترین dApp را در بین پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال دارد.
  • از آنجایی که اتریوم تقاضا بالایی از سوی سرمایه گذاران دارد، فروش آن به عنوان یک سرمایه گذاری بدون نرخ اسلیپیج بالا آسان‌تر است. به این معنا که قیمت دریافتی شما نسبت به زمانی که سفارش خود را برای فروش انجام می‌دهید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

معایب اتریوم

  • اتریوم باید برای مقابله با حجم تراکنش‌های بالا تلاش بیشتری به خرج دهد. این چیزی است که توسعه‌ دهندگان اتریوم روی آن کار می‌کنند. نسخه‌ای که در آینده به نام شاردینگ ارائه خواهد شد باید به حل مشکل مقیاس پذیری بلاکچین اتریوم کمک کند؛ اما شاردینگ تا سال آینده منتشر نخواهد شد.
  • تراکنش‌ها زمان زیادی می‌برند و کارمزدها در اتریوم بالاست. هر دوی این موارد برای کسانی که می‌خواهند از دنیای قدیمی مالی و بانکداری خارج شود و به دنیای ارزهای دیجیتال بیایند، یک کابوس است. درحقیقت، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار باید نیاز خود را به مقیاس‌پذیری بهبود بخشد.
  • از آنجایی که اتریوم محدودیتی برای تعداد کوین‌های خود ندارد، این موضوع می‌تواند ارزش آن کم کند. اگرچه این موضوع ممکن است برای کسانی که می‌خواهند از اتریوم برای معاملات استفاده کنند خوب باشد، اما برای سرمایه‌گذاران بلندمدت که امیدوارند ارزش کوین‌هایشان افزایش یابد، نگرانی جدی ایجاد می‌کند.

اتریوم و کاردانو؛ کدام یک بهتر است؟

اینکه آیا اتریوم یا کاردانو خرید مناسب است یا خیر، موضوعی خواهد بود که به برنامه سرمایه گذاری کاربران بستگی خواهد داشت. اتریوم یک سرمایه گذاری مطمئن‌تری نسبت به کاردانو است. کارشناسان می‌گویند اتریوم به دلیل بزرگ بودن جامعه توسعه دهندگان و پیشرفته بودن اکوسیستم آن، احتمال بیشتری دارد که در بازار زنده بماند. از سوی دیگر، کاردانو با توجه به پایگاه کاربرانش در بازارهای نوظهور، می‌تواند بهترین گزینه برای خرید در بلندمدت باشد.

منبع
forbes

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا