ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال لایت کوین چیست و سازکار آن چگونه است؟

در روزهایی که ارزهای دیجیتال در کانون تمرکز همگان قرار دارد، ارز دیجیتال لایت کوین با دوران اوج خود فاصله گرفته است. لایت کوین، هرچند که انتظارات را برآورده نکرد اما آینده بلند مدت مثبتی را برای جامعه ارز دیجیتال ترسیم کرده است.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

لایت کوین (LTC)، یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که توسط چارلی لی (کارمند سابق گوگل) در سال 2011 ساخته شد. این آلت کوین شباهت‌های زیادی با بیت کوین دارد و بر اساس کد منبع اصلی بیت کوین ساخته شده است.
لایت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که برای تراکنش‌های ارزان‌تر استفاده شود و برای استفاده روزمره کارآمدتر باشد. در مقایسه با بیت کوین، پادشاه ارزهای دیجیتال، این رمزارز بیشتر به عنوان یک دارایی با ارزش برای اهداف بلندمدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدودیت کوین‌ها در لایت کوین بسیار بالاتر از بیت کوین و فرآیند استخراج آن، بسیار سریع‌تر است. این یعنی تراکنش‌ها در لایت کوین سریع‌تر و ارزان‌تر هستند.
برای پاسخ به سوال ارز دیجیتال لایت کوین چیست، باید توجه داشت که لایت کوین نیز همانند بیت کوین، نوعی دارایی دیجیتال است. لایت کوین می‌تواند برای انتقال مستقیم وجوه بین افراد یا مشاغل مورد استفاده قرار گیرد که این فرایند به واسطه فناوری بلاکچین انجام می‌شود. در فناوری بلاکچین همه تراکنش‌ها ثبت می‌شود و به ارز اجازه داده می‌شود تا یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز را بدون کنترل یا سانسور دولتی اجرا کند.

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین، شامل ایجاد و انتقال کوین‌ها از طریق یک پروتکل رمزنگاری منبع باز است. این رمزارز از فناوری بلاک چین برای ثبت تمام تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین فناوری است که اطلاعات مربوط به هر تراکنش در واحدهایی به نام بلاک ذخیره می‌شوند. در اصل با استفاده از این فناوری، امنیت در شبکه، می‌تواند به بالاترین حد ممکن برسد.

ماینینگ ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

ماینینگ یا استخراج یک ارز دیجیتال، شامل تایید هر بلاک و در نتیجه ساخت زنجیره بلوکی است. به ازای ساخت هر بلاک، پاداشی برای ماینرها در نظر گرفته می‌شود. ماینرها وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند.

تاریخچه ارز لایت کوین

در سال 2011 اتفاق جالبی برای جوامع ارزهای دیجیتال و بیت کوین پیش آمد و استفاده از پردازنده‌ها برای استخراج رمزارزها کار به صرفه‌ای نبود. پس از این موضوع، تغییراتی در الگوریتم رمزارزها اعمال شد و تابع هش SHA-256 معرفی شد که در ارز دیجیتال Tenebrix وجود داشت. درادامه گوگل به این موضوع وارد شد و کارمند وقت خود، چارلی لی را مسئول رسیدگی به این امر کرد. چارلی لی یک نسخه جایگزین برای Tenebrix ایجاد کرد و آن را Fairbrix نامید.
لایت کوین الگوریتم استخراج رمزنگاری را از Fairbrix به ارث برد، اما با یکسری تغییرات، همان محدودیت‌های کوین (مانند بیت کوین) را اعمال کرد. چارلی لی از کاربران بیت کوین تاک نظرسنجی کرد و شرایط را برای ساخت لایت کوین سنجید. در نهایت لایت کوین در تاریخ 13 اکتبر 2011 رسما معرفی شد تا لقب دومین ارز دیجیتال ساخته شده بعد از بیت کوین را ازآن خود کند.
لایت کوین در اصل یک فورک از بیت کوین بود و تغییرات اساسی در ساختار خود ایجاد نکرده بود. تغییرات ایجاد شده، بیشتر در راستای رفع ایرادات بیت کوین بود. کاهش زمان تراکنش‌ها و درنتیجه کاهش زمان ساخت بلاک‌ها، مهم‌ترین تغییری بود که چارلی لی در بستر لایت کوین ایجاد کرد.
در سال 2013، لایت کوین محبوبیت زیادی پیدا کرد و رکورد جالبی از خود ثبت کرد. در طول 24 ساعت ارزش آن دو برابر شد.
در سال 2014 بود که ارز دیجیتال دوج کوین دچار چالش‌های امنیتی اعم از حمله 51 درصدی شد. در همان زمان چارلی لی پیشنهاد ادغام شبکه این دو رمزارز را مطرح کرد و در ادامه همین اتفاق افتاد.
در سال 2020 اتفاق بزرگی برای جامعه ارزهای دیجیتال افتاد و پی پال رسما از بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و مشتقات آن پشتیبانی کرد. در سال 2021 لایت کوین روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرد و در مجموع عملکرد مثبتی نداشت. با این حال تحلیلگران بزرگی مانند ون د پوپ، آینده لایت کوین را در دراز مدت بسیار روشن دیدند.

مزایای ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین مزایای مختلفی دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • سرعت تراکنش‌ها در لایت کوین زیاد است و به خصوص در مقایسه با بیت کوین، مزیتی که دارد، این است که انتقال وجه با آن بهینه‌تر انجام می‌شود.
  • شبکه لایت کوین بسیار امن است و احتمال نفوذ به آن تقریبا صفر است.
  • برخلاف برخی از رمزارزها مانند بیت کوین، تیم سازنده لایت کوین مشخص است و می‌توان به سادگی هر اطلاعاتی راجع به آن‌ها را بدست آورد.
  • تعداد کوین‌های تولید شده لایت کوین در مقایسه با بیت کوین به مراتب بیشتر است و تقریبا 4 برابر آن است.

معایب ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

لایت کوین در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی را هم در خود دارد که از نظر بسیاری، این معایب می‌تواند تهدیدی برای لایت کوین باشد. معایب این رمرز ارز که بسیاری آن را درنظر می‌گیرند به شرح زیر است:

  • لایت کوین روند مثبتی را در دراز مدت پشت سر نگذاشته است و حتی فورک‌های مطرح آن (مانند دش) نیز عملا پروژه‌های موفقی نبوده‌اند.
  • استخراج کوین‌های لایت کوین هزینه‌بر است و نیاز به سخت افزار مخصوص دارد.

بهترین کیف پول‌های لایت کوین

بسته به نوع علاقه و استفاده کاربران، کیف پول‌های لایت کوین به چند دسته تقسیم می‌شوند. در بخش زیر، به لیست چند کیف پول مطرح در سال 2021 اشاره می‌کنیم:

  • Ledger Nano S
  • Trust wallet
  • Litewallet
  • Trezor
  • LiteAddress

آیا خرید لایت کوین منطقی است؟

برای پاسخ به این سوال باید پتانسیل‌های لایت کوین را بررسی کرد و مزایا و معایب این دارایی دیجیتال را درنظر گرفت. میزان پذیرش (نرخ پذیرش) لایت کوین توسط کاربران به عنوان یک شاخص مهم، می‌تواند به افزایش بهای این رمزارز کمک کند. از آن جایی که لایت کوین برتری‌هایی نسبت به بیت کوین دارد، پتانسیل‌های مثبتی برای سرمایه‌گذاری و انتقال وجه دارد. لایت کوین از جمله ارزهای دیجیتالی است که در بسیاری از صرافی‌ها قابل دسترس است و برای معامله آن نیاز به انجام کار پیچیده‌ای نیست. همین موضوع به ارتقا لایت کوین نسبت به خیلی از رمزارزها کمک می‌کند.

علاوه بر این موارد، باید به مشکلاتی که لایت کوین با آن مواجه است هم توجه کرد. لایت کوین چندان در معرض توجه رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد و عملا تا زمانی که تغییرات اساسی در اکوسیستم خود ندهد، شانسی برای قرار گرفتن در کانون توجهات ندارد. مشکل دیگری که لایت کوین با آن دست به گریبان است، قانون‌گذاری دولت‌ها است. ممنوعیت رمزارزها یا اعمال محدودیت بر خرید و فروش و معاملات ارزهای دیجیتال، تاثیر منفی قابل توجهی روی لایت کوین خواهد داشت.

قرارداد هوشمند لایت کوین

شبکه بلاکچین لایت کوین به مرور زمان، دچار تحولاتی هر چند اندک شده است. به تازگی قرار است شبکه Flare Network با لایت کوین ادغام شود و این شبکه هم از قابلیت‌های قرارداد هوشمند بهره‌مند شود. لایت کوین برخی از ویژگی‌های مشابه اتریوم را بدست خواهد آورد. با توجه به قرارداد هوشمند لایت کوین توسعه‌دهندگان قادر به ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز خواهند بود.

تفاوت ارز دیجیتال لایت کوین و بیت کوین چیست؟

تفاوت لایت کوین و بیت کوین در چند فاکتور خلاصه می‌شود که شامل سرعت تراکنش‌ها، تعداد کوین‌های موجود و الگوریتم است.

  • سرعت تراکنش‌ها در لایت کوین به مراتب بیشتر از بیت کوین است و به طور کلی سرعت ساخت هر بلاک تقریبا 4 برابر بیت کوین است.
  • تعداد بیت کوین‌های موجود 21 میلیون است، در حالی که این رقم برای لایت کوین 84 میلیون است که بسیار بیشتر از رقیب قدرتمند خود است.
  • بیت کوین و لایت کوین از الگوریتم‌های استخراج متفاوتی استفاده می‌کنند. تابع هش مورد استفاده در الگوریتم لایت کوین Scrypt است و تابع هش مورد استفاده در استخراج بیت کوین SHA-256 است؛ این دو تابع هش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید : تفاوت لایت کوین و بیت کوین چیست؟


روش استخراج ارز لایت کوین

همان طور که گفته شد، لایت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. در این الگوریتم، افراد برای این که هر بلاک ساخته شود و پیش از آن تراکنش‌ها تایید شوند، در انجام این فرایند مشارکت می‌کنند. در اصل هر سخت افزار (نود) تراکنش‌ها را تایید می‌کند، تا به بلاک اضافه شود. در نتیجه برای بدست آوردن لایت کوین و استخراج آن نیاز به یک سخت افزار دارید.

چه فاکتورهایی برقیمت لایت کوین تاثیر می‌گذارند؟

قوانین و مقررات استفاده از دارایی‌های دیجیتال

تعیین قوانین، عاملی است که چندان بر همه آشکار نیست چه آینده‌ای را بر ارزهای دیجیتال پدید خواهد آورد. به جز چند کشور (السالوادور، چین، هند و …)، قوانین استفاده از ارزهای دیجیتال هنوز به طور قطعی توسط بانک‌های مرکزی دولت‌ها تعیین نشده است.

میزان عرضه

تنها تعداد محدودی ارز دیجیتال لایت کوین (84 میلیون) برای استخراج وجود دارد. همچنین بسته به نرخی که کوین‌های این رمزارز به بازار عرضه می‌شوند، در دسترس بودن آن نیز می‌تواند نوسان داشته باشد.

مطبوعات

بهای لایت کوین در طول دوره‌های زمانی مختلف، می‌تواند تغییر کند. تغییرات قیمت دیگر رمزارزها (به ویژه بیت کوین)، پرداختن رسانه‌ها و تحلیلگران به آن و دیگر موارد، به طور مستقیم روی بهای لایت کوین تاثیرگذار هستند.

پذیرش

لایت کوین در حال حاضر توسط مشاغل یا مصرف کنندگان، به عنوان روشی برای پرداخت پذیرفته نشده است. البته لازم به ذکر است که برخی پتانسیل‌های زیادی در فناوری بلاک چین می‌بینند و این اتفاق نظر را دارند که این فناوری بتواند در آینده به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

چرا ارز دیجیتال لایت کوین ارزان است؟

دلایل متفاوتی برای ارزان بودن لایت کوین نسبت به رمزارزهای هم سن و سالش اعم از بیت کوین و اتریوم مطرح می‌شود، اما به یک دلیل نمی‌توان آن را محدود کرد. لایت کوین در دوره‌های زمانی مشخصی که رمزارزهای دیگر به خوبی بازار را مدیریت کردند و بر آن تسلط پیدا کردند، تقریبا منفعل عمل کرد.

از سویی دیگر لایت کوین، دارای نرخ مبادله LTC/USD کمتر و قدرت خرید کمتری است؛ زیرا عرضه و تقاضای کمتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارد. این موضوع تا حد زیادی به دلیل دیدگاه مصرف کننده و سرمایه‌گذار است؛ چرا که اگر ابزار مبادلاتی بتواند کالاهای بیشتری خریداری کند، ارزش بیشتری دارد. اگر کالا یا دارایی خاصی، برای مردم ارزش بیشتری داشته باشد، برای آن هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند. در حال حاضر بیت کوین از نظر ذاتی به عنوان دارایی با ارزش‌تری شناخته می‌شود، بنابراین ارزش آن بیشتر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم پاسخ کاملی به این سوال که ارز دیجیتال لایت کوین چیست بدهیم. ارز دیجیتال لایت کوین با تمام فراز و نشیب‌هایی که تجربه کرده است، یک دارایی زنده محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگران به آینده لایت کوین حداقل در دراز مدت امیدوارند و از آن جایی که لایت کوین یک رمزارز قدیمی است، می‌تواند طرفدارانی از گذشته خود داشته باشد.

امن‌ترین والت‌های لایت کوین کدامند؟

از بهترین و امن‌ترین والت‌های موجود برای ذخیره لایت کوین می‌توان به والت‌های Ledger Nano S، Trust wallet، Litewallet، Trezor و LiteAddress اشاره کرد.

انتقال لایت کوین چقدر زمان می‌برد؟

تراکنش لایت کوین تنها در 2 دقیقه انجام می‌شود. با این حال، بسته به ازدحام شبکه، در صورت وجود یک صف طولانی از تراکنش‌های در انتظار پردازش، زمان تراکنش می‌تواند تا 8 دقیقه به طول انجامد.

منبع
foolcmcmarkets

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا