ارزهای دیجیتال

ارز ورج (Verge) چیست و استخراج آن چگونه است؟

یکی از اهداف اصلی فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال، محافظت از حریم شخصی افراد و جلوگیری از افشای اطلاعات کاربران است. با این‌ حال، بسیاری از پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین، در رسیدن به این هدف، چندان موفق نبوده‌اند. در همین راستا، پلتفرم و ارز ورج (Verge)، با توکن اختصاصی XVG، به عرصه آمده‌اند تا از حریم شخصی کاربران کریپتو محافظت کنند و جلوی افشای اطلاعات حساب کاربری افراد را بگیرند. به‌ همین علت، در این مقاله از سایت صرافی ارز دیجیتال اینوکس به‌سراغ شبکه و ارز ورج رفته‌ایم تا شما را با این پروژه‌ی ارز دیجیتال بیشتر آشنا کنیم.

ارز دیجیتال ورج (Verge) چیست

شبکه ورج (Verge) پلتفرمی منبع‌باز و غیرمتمرکز است که با هدف حفظ حریم شخصی کاربران ایجاد شده است. این شبکه با نامعلوم کردن مکان و آدرس اینترنت (IP) کاربران، تراکنش‌هایی ناشناس و ایمن ارائه می‌کند. ابتدا، ارز ورج در سال 2014 و با نام «دوج کوین دارک» (DogeCoinDark) راه‌اندازی شد و سپس در سال 2016 به «ورج» (Verge) تغییر نام داد. در واقع، ارز ورج (همان دوج کوین دارک) به‌صورت یک فورک یا انشعاب در زنجیره‌ی اصلی دوج‌کوین (Dogecoin) ایجاد شده است و به‌ دنبال ارائه‌ی جایگزینی مناسب برای دوج‌کوین است.

علاوه‌ بر آن، ارز ورج در ردیف «توکن‌های حریم شخصی»، مانند Pivx، Monero و Zcash قرار می‌گیرد و به کاربران اجازه‌ می‌دهد که تراکنش‌هایی ناشناس و ایمن انجام دهند. توکن اختصاصی ورج، XVG نام دارد که مزایای این توکن، باعث شهرت بلاک‌چین ورج نیز شده است.

ارز ورج چگونه کار می‌کند

تمرکز شبکه‌ی ورج (Verge) بر حفظ حریم شخصی کاربران است و برای رسیدن به این هدف، از مخفی کردن مکان و آدرس اینترنتی (IP) افراد استفاده می‌کند. منظور از آی‌پی (IP)، آدرس منحصربه‌فردی است که یک کامپیوتر و یا یک شبکه از کامپیوترهای منحصربه‌فرد را نشان می‌دهد؛ بنابراین، با شناسایی آی‌پی کاربران، امکان ردیابی تراکنش‌ها و فعالیت‌های اینترنتی آن‌ها وجود دارد. در سوی مقابل، با مخفی‌کردن آی‌پی کاربران، می‌توان از افشای اطلاعات آن‌ها جلوگیری کرد.

از آنجایی‌که بسیاری از پلتفرم‌ها در محافظت از حریم شخصی کاربران و پنهان‌کردن آدرس اینترنتی آن‌ها با چالش‌هایی مواجه‌اند، توکن‌های حریم شخصی، مانند ارز ورج، راه‌حل خوبی برای رفع مشکل این پلتفرم‌ها محسوب می‌شوند.

همچنین، مزایای توکن‌های حریم شخصی، به شبکه‌های بلاک‌چین کمک می‌کنند تا محبوبیت بیشتری پیدا کرده و به روشی کاربردی برای امور مالی غیرمتمرکز تبدیل شوند.

شبکه‌ی ورج از دو روش زیر، برای مخفی‌کردن آدرس اینترنتی کاربران استفاده می‌کند:

  • شبکه تور (TOR): این شبکه که توسط افراد زیادی از سراسر دنیا اداره می‌شود، بین بلاک‌چین ورج و آدرس اینترنتی شما قرار می‌گیرد و با تغییر IP شما، شناسایی آدرس و تراکنش‌هایتان را غیرممکن می‌کند.
  • پروژه اینترنت نامرئی (I2P): این پروژه، داده‌های کاربران را رمزنگاری کرده و سپس، اطلاعات را توسط یک شبکه‌ی ناشناس و جهانی همتا‌به‌همتا ارسال می‌کند.

از آنجایی‌که شبکه‌ی ورج، یک دفتر کل توزیع‌ شده است، همه‌ی افراد می‌توانند اطلاعات روی این بلاکچین را مشاهده کنند؛ اما به‌ خاطر استفاده از TOR و I2P امکان درک این اطلاعات وجود ندارد. در سوی مقابل، ارزهایی مانند Monero و Dash ادعا می‌کنند که نسبت به ارز ورج، درجه‌ی بالاتری از امنیت حریم شخصی را ارائه کرده‌اند؛ اما روش پیاده‌سازی این شبکه‌ها، تأیید عمومی تراکنش‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده و این مسئله چالش بزرگی برای بلاکچین‌ها است.

اهداف ارز ورج (Verge) چیست

ارز ورج می‌خواهد که با ارائه‌ی راهکارهایی، مشکل ناشناس‌ بودن اطلاعات کاربران و تراکنش‌های آن‌ها را حل کند. این شبکه، به‌ جای استفاده از روش‌های رمزنگاری، از دو روش TOR و I2P استفاده می‌کند.

در حالت کلی، ورج یک دفتر کل توزیع‌ شده برای ثبت ناشناس اطلاعات تراکنش‌های کاربران است و کاربران دیگری که به‌ عنوان گره (Nodes) به شبکه متصل می‌شوند، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. در نتیجه، نوع معماری و ساختار شبکه‌ی ورج، امکان ناشناس‌ بودن و همچنین تأیید تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. با این‌ حال، ارائه‌ی تراکنش‌هایی ناشناس و ایمن، به‌ عنوان هدف اصلی از پایه‌گذاری ارز دیجیتال ورج مطرح می‌شود.

استخراج ارز ورج (XVG) چگونه است

همان‌طور که گفتیم، بلاک‌چین ورج از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش‌های شبکه استفاده می‌کند. در شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار، امکان استخراج (Mining) ارزهای دیجیتال فراهم شده است. در واقع، در چنین شبکه‌هایی برای ایجاد بلوک جدید و ثبت اطلاعات در این بلوک‌ها، باید یک تابع ریاضی، به‌ نام تابع هش (Hash) حل شود. هر دفعه‌ای که این تابع حل می‌شود، یک کد هش منحصربه‌فرد ارائه می‌کند که آدرس آخرین بلوک زنجیره‌ی بلاکچین است.

در نتیجه، کاربران می‌توانند با اتصال سخت‌افزار کامپیوتری خود به شبکه، تابع هش شبکه را حل کنند و پاداش ایجاد بلوک جدید را بگیرند. معمولاً ماینینگ ارزهای دیجیتال با استفاده از قدرت کارت‌های گرافیکی انجام می‌شود؛ اما از آنجایی‌که تعداد ماینرها بسیار زیاد شده، احتمال یافتن یک بلوک جدید توسط کاربران بسیار کم شده است. به‌ همین خاطر، بهترین روش استخراج ارز دیجیتال ورج و سایر رمزارزها، این است که یک دستگاه استخراج مناسب برای ارز موردنظر تهیه کنید و سپس از طریق استخر استخراج، به شبکه متصل شوید. در استخرهای استخراج، توان محاسباتی ماینرها با یکدیگر جمع می‌شود تا احتمال موفقیت در استخراج ارزهای دیجیتال بالا برود.

بنیان‌گذاران ارز ورج (Verge) چه کسانی هستند

ارز ورج (Verge) در سال 2016، توسط «جاستین والو» (Justin Valo) که با نام‌های «جاستین وندتا» (Justin Vedetta) و «سانروک» (Sunerok) نیز شناخته می‌شود، پایه‌گذاری شد. جاستین والو بیش از 20 سال سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌ی امنیت شبکه و حدود 10 سال فعالیت در زمینه‌ی فناوری بلاکچین را در کارنامه‌ی خود دارد. هدف او برای راه‌اندازی ارز ورج، ارائه‌ی ارز دیجیتالی برای گسترش حریم شخصی و به‌ صورت سرگرم‌کننده بوده است.

والو می‌گوید که برنامه‌نویسی را از 8 سالگی آغاز کرده و پس از چند سال کار در یک شرکت امنیت شبکه، شرکت خود را در این حوزه راه‌ اندازی کرده است. در سال 2011، توجه والو به ارز دیجیتال بیت‌کوین جلب شد و از سال 2013 تحقیقات خود را روی دوج‌کوین آغاز کرد. سپس، او تصمیم گرفت که ارز ورج را راه‌اندازی کند، به‌ خاطر اینکه معتقد بود که هیچ‌کدام از آلت‌کوین‌ها کارایی لازم را ندارند؛ همچنین، توکن‌های حریم خصوصی، مانند Monero و Bytecoin، برای رسیدن به هدف حفظ حریم خصوصی کاربران کافی نیستند.

علاوه‌ بر این، جاستین والو، در سال 2017، به عضویت هیئت مشاور “TokePay” (TPAY) که یک ارز دیجیتال متمرکز بر حفظ حریم خصوصی است، درآمد.

تفاوت ارز ورج و بیت کوین چیست

ارزهای ورج و بیت‌کوین، هر دو رمزارزهایی غیرمتمرکز هستند؛ اما تفاوت آن‌ها در این است که ارز ورج با هدف حفظ حریم خصوصی افراد راه‌اندازی شد. با این‌ حال، بیت‌کوین سرشناس‌ترین ارز دیجیتال است و حجم بازار بسیار بالاتری نسبت به ارز ورج دارد. در نتیجه، اگر به نمودار قیمت این دو ارز نگاه کنیم، می‌بینیم که تا 22 سپتامبر 2021، بیت‌کوین ارزش بازاری برابر با 813 میلیارد دلار دارد و قیمت روز آن، 40693.68 دلار است. در سوی مقابل، در همین روز، ارزش بازار ورج، حدود 350 میلیون دلار بوده و قیمتی برابر با 0.021 دلار دارد.

از طرفی، بیت‌کوین عرضه‌ی محدودی برابر با 21 میلیون واحد دارد؛ اما تعداد توکن‌های ورج بیشتر است و در نهایت، به حدود 16.5 میلیارد واحد خواهد رسید. نکته‌ی قابل‌ توجه درباره‌ی ارز ورج و بیت‌کوین این است که هر دو شبکه، برای تأیید تراکنش‌ها، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند.

چه چیزی ارز ورج (Verge) را منحصربه‌فرد می‌کند

مدیران ارز ورج معتقدند که این ارز می‌تواند اهداف بنیان‌گذار بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو را برآورده کند. در واقع، هدف ناکاموتو از راه‌ اندازی بیت‌کوین، ارائه‌ی یک سیستم الکترونیکی پرداخت غیرمتمرکز و قابل‌ اعتماد بود. همچنین، آن‌ها معتقدند که ارز ورج می‌تواند حریم خصوصی بیشتری را نسب به بیت‌کوین، برای کاربران فراهم کند.

برخی دیگر از ویژگی‌های ورج که به حفظ حریم شخصی کاربران کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • شبکه‌ی تور (TOR) به ارز ورج کمک می‌کند که تمام ترافیک شبکه را از طریق کیف پول “vergePay” کنترل کرده و همچنین، ترافیک و IP را ناشناس کند.
  • کیف پول ورج با استفاده از فناوری «آدرس‌ مخفی دوکلیدی» به گیرندگان ارزها کمک می‌کند که با ایجاد آدرس‌های یک‌ بار مصرف جلوی افشای اطلاعات خود را بگیرند.
  • شبکه‌ی ورج از «اتمیک سواپ» (Atomic Swap) استفاده می‌کند تا تراکنش‌های غیرقابل‌اعتماد همتابه‌همتا را تقویت کند.
  • ارز ورج می‌خواهد به جریان اصلی نقل‌و‌انتقال اطلاعات تبدیل شود؛ به‌خاطر همین، تیم “Verge Core” به‌دنبال گسترش و بازاریابی این شبکه است. در همین راستا، قراردادهایی را با اسپانسرهای ورزشی و همچنین پلتفرم‌هایی، مانند MobiePay، MeconCash، Crazy8Token و… امضا کرده است.
  • تیم “Verge Core” فعالیت‌های زیادی را برای گسترش ارز ورج انجام می‌دهد؛ برای مثال، در آوریل 2018، آن‌ها توانستند که از مشارکت با یک سیستم پرداخت و ادغام XVG با آن سیستم، حدود 7 میلیون دلار درآمد کسب کنند.

امنیت شبکه ورج چگونه ایجاد می‌شود

همان‌طور که گفتیم، شبکه ورج، مانند بیت‌کوین، از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای اعتبارسنجی و ساخت بلوک‌های جدید استفاده می‌کند. بنابراین در این الگوریتم، بیش از نیمی از گره‌های موجود در شبکه، باید درباره‌ی صحت یک تراکنش به توافق برسند تا آن تراکنش در یک بلوک ثبت شود.

همچنین، بلوک‌های جدید نیز توسط ماینرهایی که تابع هش شبکه را حل می‌کنند، ایجاد می‌شوند. از طرفی، شبکه‌ی ورج، برخلاف بیت‌کوین، از 5 الگوریتم استخراج مختلف استفاده می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که افراد بیشتری در استخراج ارز ورج مشارکت داشته باشند و امنیت شبکه بالاتر برود.

در سال 2018، شبکه‌ی ورج با یک حمله‌ی خراب‌کارانه مواجه شد. افراد تبهکار از یک بدافزار «اکسپلویت» (Exploit) برای به‌دست‌آوردن 20 میلیون XVG استفاده کردند. در سوی مقابل، پروژه‌ی ورج، هاردفورکی را برای جلوگیری از این حمله ایجاد کردند. اگرچه برخی از منابع، این حمله را متعلق به بیش از 51 درصد گره‌ها معرفی کرده‌اند؛ اما مدیر پروژه‌ی ورج صحت این مطلب را رد کرد و گفت که این حمله به‌ منظور کاهش سختی عملیات استخراج ورج انجام شده است.

ارز ورج (Verge) را از کجا بخریم

امکان خریدوفروش ارز ورج (XVG) در بسیاری از صرافی‌های معتبر، مانند Binance، HitBTC، Bittrex و Huobi Global فراهم شده است. شما می‌توانید با پرداخت دلار، تتر و یا ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، ارز دیجیتال ورج را از این صرافی‌ها خریداری کنید.

سخن اینوکس با شما

یکی از اهداف اصلی ارزهای دیجیتال، حفظ حریم شخصی و ارائه‌ی تراکنش‌هایی ناشناس است. در همین راستا، توکن‌های حریم شخصی، می‌توانند کاربران را به این هدف نزدیک کنند. از طرفی، یکی از بهترین توکن‌های حریم شخصی، ارز ورج (XVG) است که با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها، امکان انجام تراکنش‌های ناشناس را برای کاربران فراهم می‌کند.

منبع
investopediacoinmarketcap

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا