ارزهای دیجیتال

ارز AMP چیست؟ معرفی امپ توکن (Amp Token)

از زمان ظهور فناوری بلاک‌چین، ارزهای دیجیتال به حوزه‌های مختلفی راه پیدا کرده‌اند. با این‌حال، این شبکه‌ها در فراهم‌کردن مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی به‌طور هم‌زمان موفق نبوده‌اند. اصولاً امنیت و مقیا‌س پذیری با یکدیگر در تضاد هستند؛ چون‌که برای رسیدن به امنیت، به تأییدیه‌های بیشتری نیاز است. در همین راستا، ارز AMP معرفی شده تا بتواند مشکل مقیاس‌پذیری بلاک‌چین را حل کند.

به‌ همین علت، در این مقاله از اینوکس، به‌سراغ ارز AMP رفته‌ایم تا ببینیم که امپ توکن چیست و چگونه کار می‌کند.

ارز دیجیتال AMP چیست؟

ارز AMP توکنی بر بستر بلاک‌چین اتریوم است که می‌خواهد با استفاده از وثیقه، مشکل مقیاس‌پذیری را حل کنید. وثیقه‌هایی که با ارز AMP ارائه می‌شوند، کمک می‌کنند که تراکنش‌ها با سرعت زیادی انجام شوند و در صف انتظار شبکه قرار نگیرند. برای رسیدن به این هدف، توکن امپ با یک شبکه‌ی دیگر به نام فلکسا (Flexa) همکاری می‌کند.

شبکه‌ی فلکسا با سیستم‌های پرداخت آنلاین ترکیب می‌شود تا کسب‌و‌کارها بتوانند از ارزهای دیجیتال، به‌عنوان ابزار پرداخت، پشتیبانی کنند. از این طریق، تمام پرداخت‌ها توسط ارز AMP وثیقه می‌شوند تا صحت تراکنش‌ها تأیید شود. به‌این‌ترتیب، حتی پیش از ثبت تراکنش در بلاک‌چین، می‌توان تأیید سریع پرداخت را دریافت کرد.

علاوه‌ بر آن، کاربران می‌توانند ارز دیجیتال خود را در شبکه سهام‌گذاری کنند و با ارز AMP پاداش‌هایی به دست بیاورند. همچنین، افرادی که توکن امپ را در اختیار داشته باشند، می‌توانند در تصمیمات حاکمیتی این پروژه مشارکت کنند.

ارز AMP چگونه توسعه یافته است؟

در اثر مشارکت شبکه فلکسا (Flexa) و شرکت توسعه بلاک‌چین کانسنسیس (ConsenSys)، ارز AMP به بازار کریپتو معرفی شده است. علاوه‌بر این توکن، شرکت کانسنسیس برای ارائه‌ی کیف پول متامسک (MetaMask) نیز شهرت دارد. از طرفی، شرکت فلکسا، در سال 2018، توسط تایلر اسپالدینگ، ترور فیلتر، زکاری کیلگور و دانیل مک‌کیب در نیویورک راه‌اندازی شده است.

بنیان‌گذاران فلکسا، پیش از امپ توکن، روی یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت و خرده‌فروشی کار می‌کردند. پس از راه‌اندازی فلکسا، این شرکت توانست 14.1 میلیون دلار را از طریق فروش توکن تخصصی خود، یعنی FXC، جمع‌آوری کنید. این سرمایه‌ی اولیه در سال 2019 جمع‌آوری شد و در سال 2020، فلکسا اعلام کرد که ارز AMP با ارزشی برابر، جایگزین FXC خواهد شد.

ارز AMP چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه با ارز AMP بهتر آشنا شوید، در این بخش، عملکردهای مختلف آن را توضیح می‌دهیم.

فلکسا (Flexa) شبکه‌ای برای پرداخت‌های دیجیتال

فلکسا (Flexa) با ارائه‌ی چارچوبی، پرداخت‌های بین مشتریان و کسب‌و‌کارها را ساده‌سازی می‌کند. کیت توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) فلکسا باعث تقویت برنامه‌هایی، مانند SPEDN می‌شود و پرداخت‌ها را بهبود می‌بخشد. برای این منظور، فلکسا برای هر پرداخت، یک بارکد جدید با عنوان Flexcode تولید می‌کند. این بارکد انتقال دارایی را از کیف پول مشتری به حساب صاحبان مشاغل کنترل خواهد کرد.

در واقع، تأییدیه‌ی این پرداخت‌ها، پیش از ثبت تراکنش روی بلاک‌چین، به دست صاحبان مشاغل می‌رسد و فرقی نمی‌کند که تراکنش مربوط به کدام شبکه باشد. علاوه‌بر آن، در موارد اندکی که پرداخت تأیید نمی‌شود، وثیقه‌ی ارز AMP می‌تواند منحل شود.

وثیقه‌ی ارز AMP در حساب امانی

فلکسا برای وثیقه‌گذاری ارز AMP از حساب امانی (Escrow) استفاده می‌کند. حساب امانی یک قرارداد هوشمند است که به‌عنوان نماینده‌ی دو طرف معامله عمل می‌کند. نمونه‌ای از حساب امانی سنتی، پرداخت وام مسکن است. در این روش، وام‌دهنده مقداری از وام را در حسابی دیگر نگهداری می‌کند تا مطمئن شود که این مبلغ برای پرداخت مالیات و بیمه‌ی مسکن استفاده خواهد شد.

اگرچه شبکه‌ی فلکسا معاملات بین مشتریان و مشاغل را ساده‌سازی می‌کند؛ اما ارز AMP در پس‌زمینه‌ی این فرایند، مانند یک حساب امانی عمل خواهد کرد. در واقع، هرکسی می‌تواند یک حساب امانی را بر اساس تنظیمات معین، ایجاد کند تا مورداستفاده‌ی سایر کاربران قرار بگیرد. در نتیجه، پس از پایان معامله، وثیقه آزاد می‌شود و توکن امپ به وثیقه‌ای برای تراکنشی دیگر تبدیل خواهد شد.

این مدل از «توزیع ریسک» که برپایه‌ی وثیقه‌ی ارز AMP بنا شده است، به صاحبان مشاغل اطمینان می‌دهد که پرداخت به‌درستی انجام خواهد شد.

استیکینگ ارز AMP

کاربران می‌توانند توکن امپ را از طریق شبکه‎‌ی Flexa Capacity به اشتراک بگذارند و باعث گسترش سیستم شوند. با اینکه به این کار «استیکینگ» گفته می‌شود؛ اما در واقع، این روش اشتراک‌گذاری ارز AMP، با مفهوم رایج استیکینگ در دنیای کریپتو متفاوت است. در واقع، در استیکینگ، کاربران باید توکن‌های خود را در یک قرارداد هوشمند قفل کنند.

در عوض، فلکسا از چارچوبی استفاده می‌کند که توکن‌ها در اختیار قرارداد هوشمند قرار می‌گیرند؛ اما قفل نمی‌شوند؛ بنابراین، کاربران مدیریت کامل توکن‌های خود را برعهده خواهند داشت. به‌این‌ترتیب، با اشتراک‌گذاری ارز AMP، کاربران می‌توانند پاداش‌هایی را از شبکه دریافت کنند. این پاداش‌ها از محل هزینه‌های اندکی که صاحبان مشاغل می‌پردازند، تأمین می‌شوند.

ارز AMP چگونه استفاده می‌شود؟

ارز AMP یک توکن مبتنی بر اتریوم و استاندارد ERC-20 است. کاربرد اصلی این توکن، وثیقه است و در شبکه‌ی فلکسا، پرداخت‌ها را تضمین می‌کند. همچنین، کاربرانی که توکن خود را با شبکه به اشتراک بگذارند، می‌توانند پاداش‌هایی را دریافت کنند. علاوه‌بر آن، دارندگان ارز AMP می‌توانند در تصمیمات حاکمیتی فلکسا مشارکت داشته باشند.

توزیع توکن AMP چگونه است؟

تعداد کل واحدهای ارز AMP برابر با 100 میلیارد توکن است. این توکن‌ها در یک برنامه‌ی 4ساله به‌صورت زیر توزیع می‌شوند:

  • 25 درصد به صندوق توسعه‌ی تجاری
  • 25 درصد به کمک‌های مالی برای توسعه‌ی پروژه
  • 20 درصد به بنیان‌گذاران و کارمندان
  • 10 درصد به تیم توسعه‌دهنده‌ی شبکه
  • 20 درصد به فروش توکن

سخن اینوکس با شما

ارز AMP به‌عنوان وثیقه‌ای غیرمتمرکز در شبکه‌ی فلکسا استفاده می‌شود. فلکسا چارچوبی را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا بتوانند پرداخت‌های سریعی را از کاربران کریپتو دریافت کنند. به‌این‌ترتیب، پرداخت‌ها سریع‌تر از زمان ثبت تراکنش در بلاک‌چین، انجام خواهند شد. همچنین، کاربران می‌توانند ارز AMP را با شبکه به اشتراک بگذارند و پاداش‌هایی را بابت این کار دریافت کنند.

منبع
bitstamp

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا