ارزهای دیجیتال

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک، مزایا و معایب

حتی اگر فردی فعال در بازار ارزهای دیجیتال نباشید هم احتمالا تا کنون نام اتریوم به گوشتان خورده است و آشنایی کمی با این ارز دیجیتال دارید. اتریوم کلاسیک نام آشنای دیگری است که با وجود داشتن هویت مستقل برای خود، عموما در کنار اتریوم به زبان می‌آید. هر دوی این رمز ارزها از فناوری یکسانی استفاده می‌کنند و بلاکچین شبیه به هم دارند. به دلیل اتفاقاتی که چند سال گذشته افتاد، این دو رمز ارز با وجود شباهت‌های بسیار زیاد هویت‌های مستقلی پیدا کردند.
تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک بیشتر از هر چیز در مسائل ایدئولوژیکی خلاصه می‌شود. اتریوم کلاسیک یا اتریوم اصلی، بعد از ایجاد شکاف در بلاکچین اتریوم در سال 2016 و آن هک معروف شبکه اتریوم به وجود آمد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک و تعریف هر کدام از این رمز ارزها بپردازیم.

تعریف اتریوم و اتریوم کلاسیک

اگر قصد بررسی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک را داشته باشیم، بهتر است ابتدا هر کدام از آنها را به شکل مختصر تعریف کنیم. اتریوم (Ethereum) یکی از ارزهای دیجیتال محبوب بازار رمز ارزها است که طرفداران زیادی نیز دارد. این ارز دیجیتال با بلاکچین منبع باز و غیرمتمرکز خود و همچنین داشتن سیستم قراردادهای هوشمند توانست بعد از بیت کوین بیشترین میزان محبوبیت را به دست آورد. ارز دیجیتال مخصوص شبکه اتریوم با نام اتر (ETH) شناخته می‌شود.


حال نوبت به اتریوم کلاسیک و تعریف آن می‌رسد. به وجود آمدن اتریوم کلاسیک از سال 2016 آغاز شد. زمانی که هکری ناشناس با هک کردن شبکه اتریوم موفق به سرقت 50 میلیون دلار ( در برخی از منابع 60 میلیون دلار ذکر شده) ارز از این شبکه شد. واکنش تیم توسعه دهنده اتریوم به این موضوع این بود که تصمیم به ایجاد هارد فورک گرفتند. در واقع آنها قصد داشتند تا بدون اینکه کوچکترین تغییری روی بلاکچین شبکه ایجاد شود، هارد فورک را ایجاد کنند. هارد فورک زمانی اتفاق می‌افتد که زنجیره اصلی یک بلاکچین به دو زنجیره جدید و قدیمی تقسیم شود.

هاردفورک به تغییرات اساسی در پروتکل‌های شبکه می‌گویند که سبب معتبر کردن تراکنش‌هایی که قبل‌تر غیر معتبر بودن می‌شود.معمولا بعد از هاردفورک شبکه بلاکچین به دو قسمت تقسیم می‌شود.

معمولا بعد از هاردفورک شبکه بلاکچین به دو قسمت تقسیم می‌شود.

درست است که برخی از افراد در تیم توسعه دهنده اتریوم با این کار مخالف بودند، اما ایجاد هارد فورک باعث می‌شد تا 50 میلیون دلار دزدیده شده بازگردد و بلاکچین اتریوم هم تغییری نکند. اما این افراد معتقد بودند که این فرایند باعث از بین رفتن یکپارچگی شبکه می‌شود. در آن زمان شاهد یک شکاف ایدئولوژیکی بین دو گروه از افراد مخالف و موافق این اتفاق بودیم.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک از آنجایی شروع شد که در نهایت هارد فورک روی یک بلاک قبل از اتفاق افتادن سرقت انجام شد. از آن پس بلاکچین و ارز دیجیتال جدیدی ایجاد شد که مقداری از آن به مالکان ارز دیجیتال قدیمی هم تعلق گرفت. نام این ارز دیجیتال جدید را اتریوم کلاسیک قرار دادند.

مهمترین تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک

تفاوت ایدئولوژی

حال که با تعاریف کلی این دو ارز دیجیتال آشنا شدید، بهتر است به بررسی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک بپردازیم. اتریوم با نماد (ETH) و اتریوم کلاسیک با نماد (ETC) نمایش داده می‌شوند. از اتریوم کلاسیک با نام اتریوم اصلی هم یاد می‌شود. زیرا روی زنجیره اصلی و اتریوم روی زنجیره جدید قرار دارد. اما تفاوت اصلی اتریوم و اتریوم کلاسیک، اختلافات ایدئولوژیکی بین افراد مختلف است.

ماهیت کلی اتریوم و ارز دیجیتال در بدو تأسیس آن‌ها، این گونه بود که مانعی برای فساد مالی باشد. به این صورت که بلاکچین‌ها به شکلی تغییر ناپذیر طراحی شدند تا توسط افراد سودجو تغییر نکنند. اما ایجاد هارد فورک روی بلاکچین اتریوم تمام این اهداف را نقض می‌کرد. به همین دلیل بودن که برخی افراد با آن مخالف بودند. افرادی مثل بری سیلبرت (مدیر عامل گری اسکیل) جزو همین گروه بود و از اتریوم کلاسیک به شدت حمایت کرد. زیرا اعتقاد او این بود که اگر زنجیره اتریوم به دلیل یک سرقت به طور کلی تغییر کند، پس هدف اصلی آن کاملا شکست خواهد خورد.

محدودیت دسترسی

یکی دیگر از موارد تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک این است که اتریوم کلاسیک دارای بعضی از محدودیت‌های خاصی است. از آنجایی که هارد فورک اتریوم، سازگاری وارونه ندارد، پس تمام افراد اصلی و مهم جامعه اتریوم روی زنجیره جدید فعالیت خواهند داشت. به این ترتیب هر فردی که عضوی از اتریوم کلاسیک باشد به آپدیت‌های اتریوم دسترسی نخواهد داشت.

سهم بازار

تفاوت ارزشی و جایگاه این دو رمز ارز، یکی دیگر از موارد تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک است. به این صورت که اتریوم کلاسیک حدودا در جایگاه 29 بازار و اتریوم در جایگاه دوم بین فهرست رمز ارزها قرار دارد. اتریوم پروژه‌های مختلف زیادی مثل قراردادهای هوشمند ارائه داده است که باعث بهتر شدن عملکرد آن شده است.

برنامه‌های آینده

بر اساس برنامه‌های منتشر شده توسط توسعه‌دهندگان اصلی هر دو، پروژه‌ها از هم فاصله‌ بیشتری خواهند گرفت. اتریوم به زودی از یک شبکه ماینینگ به سمت استیک حرکت می‌کند تا چالش مقیاس پذیری خود رابرطرف کند. از سوی دیگر، اتریوم کلاسیک به دنبال ارتقای الگوریتم استخراج خود است.

مزایا و معایب اتریوم کلاسیک

یکی دیگر از راه‌های اینکه تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک را متوجه شوید این است که مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها را بررسی کنید. اتریوم کلاسیک مزایای مخصوص به خود را دارد که اولین و مهمترین آن، وفاداری به فلسفه اصلی بلاکچین است. درست است که میزان رشد و پیشرفت اتریوم کلاسیک نسبت به اتریوم خیلی کمتر است، اما هنوز به عنوان یک ارز دیجیتال مستقل شناخته می‌شود و احتمال رشد آن در آینده وجود دارد. ضمن اینکه این ارز دیجیتال قدیمی، توسط افراد سرمایه‌دار بسیار مهمی حمایت می‌شود.

اما در راستای بیان تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک، نوبتی هم باشد نوبت معایب ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک است. مهمترین نکته منفی این رمز ارز این است که به آپدیت‌های زنجیره اتریوم دسترسی ندارد. ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک، تیم توسعه دهنده قوی و ماهری ندارد و همچنین افراد خیلی کمی مایل به سرمایه گذاری در آن هستند.

مزایا و معایب اتریوم

برای بیان مزایای ارز دیجیتال اتریوم، اولین نکتهای که باید به آن اشاره کرد، جایگاه آن در بازار رمز ارزها است. اتریوم در رتبه دوم و بعد از بیت کوین قرار دارد و این موضوع می‌تواند میزان محبوبیت این ارز دیجیتال را نشان دهد. همچنین یکی دیگر از مزایای این رمز ارز که باعث تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک میشود این است که با سرعتی بالا در حال تغییر و به‌روزرسانی است و تمام فعالیت‌های خود را در آپدیتترین حالت ممکن قرار می‌دهد.


آشنایی بیشتر با رمز ارز اتریوم


اتریوم سرعت هش بیشتری نسبت به اتریوم کلاسیک دارد. ضمن اینکه با معکوس کردن هک DAO در سال 2016 توانست تمام پول‌های دزدیده شده را به شبکه بازگرداند که این موضوع هم نشان دهنده توانایی تیم توسعه دهنده آن در کنترل اوضاع و حل مشکلات احتمالی است. همچنین خوب است بدانید که گروهی از متحدان سرمایهای اتریوم که از بیشتر از 200 شرکت مختلف تشکیل شده‌اند از ارز دیجیتال اتریوم پشتیبانی می‌کنند که این موضوع هم می‌تواند یکی از مزایای این رمز ارز محسوب شود.

یکی دیگر از مزایای اتریوم، امنیت بالای آن است که با استفاده از اجماع PoW و تکنیک‌های رمزنگاری شده ایجاد شده است و باعث می‌شود تا از هک شدن و دستکاری شدن شبکه جلوگیری شود. حال اگر قصد داشته باشیم که به بیان معایب اتریوم بپردازیم میتوان به همسو نبودن آن با سیاست‌های اولیه شبکه اشاره کرد.

شباهتهای اتریوم و اتریوم کلاسیک

در نهایت پس از بررسی تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک خوب است بدانید که شباهت‌هایی هم بین آنها وجود دارد. اولین و مهم‌ترین شباهت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) خلاصه می‌شود. توسعه دهندگان می‌توانند از هر دوی این شبکه‌ها برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. در همین راستا می‌توان به قراردادهای هوشمند نیز اشاره کرد که در هر دو شبکه اتریوم و اتریوم کلاسیک مشاهده می‌شود.

برای اینکه با مفهوم قراردادهای هوشمند آشنا شوید به این مثال توجه کنید. تصور کنید که شما قصد خرید یک لباس را داشته باشید. درگاه پرداخت هزینه آن لباس تنها زمانی به شما اجازه خرید آن را می‌دهد که موجودی حساب شما بیشتر از مبلغ آن لباس باشد. این فرایند در یک سیستم به کمک قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. پس در نهایت می‌توان این گونه گفت که مهم‌ترین شباهت‌های اتریوم و اتریوم کلاسیک در دو مورد برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند خلاصه می‌شود.

در یک نگاه

یکی از جذاب‌ترین اتفاقات دنیای ارز دیجیتال، ارائه اتریوم و شروع فعالیت آن در بازار رمز ارزها بود. این ارز دیجیتال با تاریخچه جالبی که دارد توانسته جایگاه دوم بازار رمز ارزها را متعلق به خود کند. در سال 2016 اتفاق عجیب و ترسناکی افتاد که به هک DAO معروف است. در این اتفاق مبلغ هنگفتی ارز دزدیده شد و پس از آن برای بازگرداندن این مبلغ، یک هارد فورک در بلاکچین اتریوم ایجاد شد و به دنبال آن اتریوم کلاسیک پدید آمد. ما در این مقاله سعی کردیم تا تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک را بررسی کنیم.

سؤالات متداول

اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک ارز دیجیتالی است که در بستر بلاکچین اتریوم فعالیت دارد و پس از شکاف ایجاد شده در این بلاکچین در سال 2016 ایجاد شده است. این ارز دیجیتال که به عنوان اتریوم اصلی هم شناخته میشود، نسبت به اتریوم در جایگاه بسیار پایین‌تری قرار دارد.

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک در چه چیزی است؟

مهم‌ترین تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک در ارزش این دو رمز ارز است. اتریوم در جایگاه دوم و اتریوم کلاسیک در جایگاه بیست و نهم بازار رمز ارزها قرار دارد. همچنین اتریوم کلاسیک به آپدیت‌های شبکه اتریوم دسترسی ندارد.

منبع
laptopmag

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا