اصطلاحات و مفاهیم

تفاوت بازار پول و بازار سرمایه چیست؟ معرفی 4 تفاوت اصلی

تمامی افرادی که در حوزه بازارهای مالی کار می‌کنند، این سوال را از خود پرسیده‌اند که تفاوت بازار پول و بازار سرمایه چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت که بازار پول و بازار سرمایه به همراه یکدیگر بخش بزرگی از آن‌چه را که به اسم بازار مالی می‌شناسیم، تشکیل می‌دهند. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس با ما همراه شوید تا تفاوت بازار پول و بازار سرمایه را به طور کامل با هم بررسی کنیم.

بازار پول چیست؟

بازار پول و بازار سرمایه بازارهای واحدی به‌شمار نمی‌روند، بلکه دو بخش گسترده از سیستم مالی جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. در بیان تفاوت بازار پول و بازار سرمایه می‌توان ذکر کرد:

  • بازار پول سرمایه‌گذاری‌هایی بر اساس بازه زمانی کوتاه مدت است. این بازار از جریان مداوم نقدینگی بین دولت‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسه‌های مالی، قرض دادن و قرض گرفتن برای یک مدت کوتاه و کمتر از یک سال، تشکیل شده است.
  • بازار سرمایه، بازار مربوط به معاملات سهام و همچنین اوراق بهادار است. سهام و اوراق بهادار، دارایی‌های بلندمدتی هستند که موسسه‌های مالی، بروکرهای حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران فردی آن‌ها را خرید و فروش می‌کنند.

بازار پول مکانی مناسب برای افراد، بانک‌ها و سایر شرکت‌ها و دولت‌ها است تا برای مدت کوتاهی، معمولا در عرض یک سال یا کمتر، نقدینگی جمع کنند. این بازار به این علت تشکیل شده است که کسب‌وکارها و دولت‌هایی که برای عملکرد خود به نقدینگی نیاز دارند، بتوانند آن را سریعا و با یک قیمت معقول به‌دست آورند و به‌همین علت کسب‌وکارهایی که بیشتر از حد نیاز خود نقدینگی دارند، می‌توانند از آن به این شکل استفاده کنند.


در توضیح تفاوت بازار پول و بازار سرمایه باید اشاره کنیم، سود بازار پول متوسط بوده اما ریسک آن کمتر است. ابزار استفاده شده در بازارهای پول شامل واریز، وام دادن با وثیقه، قبول کردن حواله و سفته می‌شود. از جمله موسسه‌های خارجی که در بازار پول فعالیت می‌کنند می‌تواند فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) و بانک‌های تجاری را نام برد.
زمانی که یک دولت یا شرکت اوراق بدهی کوتاه مدت را منتشر می‌کند، هدف از آن معمولا تامین هزینه‌های عملکردی روزمره یا تامین سرمایه کاری است، نه افزایش سرمایه یا پروژه‌های بزرگ.

نقش بازار پول

بازار پول نقش مهمی در تضمین این امر ایفا می‌کند که بانک‌ها، سایر شرکت‌ها و دولت‌ها مقدار مناسبی از نقدینگی را به‌صورت روزانه حفظ می‌کنند، بدون این‌که از نظر مالی کم بیاورند یا نیاز به یک وام بزرگ داشته باشند و بدون این‌که پول اضافه‌ای را ذخیره کنند که سودی به همراه ندارد.

سرمایه‌گذاران فردی از بازار پول برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز خود در یک مکان امن و در دسترس استفاده می‌کنند. گزینه‌های زیادی برای این نوع سرمایه‌گذاری موجود است از جمله صندوق سرمایه‌گذاری مشترک که تمرکز آن روی صندوق سرمایه‌گذاری بازار پول ایالتی است، شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری شهرداری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌شود.

بازار سرمایه چیست؟

بازار سرمایه محلی است که سهام و اوراق بهادار در آن‌جا معامله می‌شوند. تمام فعالیت‌های موجود در این بازار در هر لحظه برای تاثیر آن بر سلامت اقتصاد، وضعیت هر صنعت فعال در این بازار و توافق عمومی برای آینده کوتاه مدت بررسی می‌شوند.
هدف اصلی موسسه‌ها و شرکت‌هایی که وارد بازارهای سرمایه می‌شوند، جمع‌آوری سرمایه برای اهداف بلند مدت است که معمولا این اهداف مربوط به توسعه کسب‌وکارهای آن‌ها و افزایش درآمد است. این موسسه‌ها و شرکت‌ها با انتشار سهام و فروش اوراق قرضه شرکتی، سرمایه لازم را به‌دست می‌آورند.

تفاوت بازار پول و بازار سرمایه

تقسیم‌بندی بازار سرمایه

بازار سرمایه تقریبا به دو بازار اصلی و بازار ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود. شرکتی که سهام یا اوراق قرضه جدید منتشر می‌کند، آن را برای فروش مستقیم به موسسه‌ها و سرمایه‌گذاران در بازار اصلی قرار می‌دهد.
اگر خریداران تصمیم به فروش اوراق یا سهام خود بگیرند، آن‌ها این کار را در بازار ثانویه انجام می‌دهند. منتشرکننده اصلی آن اوراق یا سهام، فورا از فروش مجدد آن‌ها سود نمی‌برد. گرچه شرکت‌ها یقینا از افزایش قیمت سهام خود به مرور زمان نفع می‌برند.

تفاوت بازار پول و بازار سرمایه

در بیان تفاوت بازار پول و بازار سرمایه باید گفت که بازار پول یک سیستم وام‌دهی کوتاه مدت است. وام‌گیرندگان از آن برای تامین نقدینگی فعالیت خود استفاده می‌کنند. قرض‌دهندگان از آن برای به‌کار گرفتن نقدینگی بیکار خود استفاده می‌کنند.

در مقابل بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. شرکت‌ها برای جمع‌آوری پول جهت توسعه کسب‌وکارهای خود اوراق بهادر و سهام منتشر می‌کنند. سرمایه‌گذاران این اوراق و سهام را می‌خرند تا در این رشد سهیم باشند. همچنین بازار پول ریسک کمتری در مقایسه با بازار سرمایه دارد، در حالی‌که سوددهی بازار سرمایه به‌صورت بالقوه بیشتر است. البته ریسک بیشتری نیز دارد. در ادامه این تفاوت‌ها را به تفکیک با شما بررسی می‌کنیم.

بازار پولبازار سرمایه
مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت (عموما کمتر از یک سال)مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت (عموما بیشتر از یک سال)
ریسک کمتر (به طور معمول)ریسک بیشتر (به طور معمول)
بازده سرمایه‌گذاری پایین‌تر (به طور معمول)بازده سرمایه‌گذاری بالاتر (به طور معمول)
تبدیل راحت‌تر به پول نقدتبدیل سخت‌تر به پول نقد
تفاوت بازار پول و بازار سرمایه

بهترین جایگزین برای سرمایه‌گذاری در بازارهای پول و سرمایه

با وجود تفاوت میان بازار پول و بازار سرمایه، این دو مورد بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند. با این وجود ممکن است برخی افراد به دنبال بازارهای دیگری برای سرمایه گذاری باشند. لذا در ادامه چند نمونه از بازارهای جایگزین برای بازار پول و سرمایه را با شما بررسی می‌کنیم.

  • بازار املاک
  • خرید آثار کلکسیونی همچون آثار نقاشی، سکه‌های خاص و…
  • سرمایه گذاری در شرکت‌های خصوصی همچون شرکت‌های استارتاپی
  • سرمایه‌گذاری در بازار کالاهای خاص مثل نفت و گاز

در نهایت توجه به این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، سبد سرمایه شما را متنوع می‌کند اما همین مسئله می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را نیز افزایش دهد. لذا توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری، استراتژی دقیقی برای خود ترسیم نمایید.

سوالات متداول

مرسوم‌ترین بازارهای سرمایه چه نام دارند؟

بازار سهام، اوراق قرضه و بازار ارز، سه نمونه از متداول‌ترین بازارهای سرمایه شناخته می‌شوند.

بازار سرمایه کم ریسک‌تر است یا بازار پول؟

بازار پول به طور معمول ریسک کمتری نسبت به بازار سرمایه دارد.

کدام بازار برای سرمایه گذاری بلندمدت مناسب‌تر است؟

بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب‌تر است.

منبع
investopediatime

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. وقتی تو گوگل سرچ کردم تفاوت بازار پولی و بازار سرمایه دیدم اینوکس رتبه یکه خیلی حال کردم. دمتون گرم بابت مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا