ارزهای دیجیتال

تفاوت بیت کوین و اتریوم | کدامیک برای خرید بهتر است؟

بیت‌کوین و اتریوم، دو ارز دیجیتال مشهور مبتنی بر بلاک‌چین هستند که از جهات مختلفی به یکدیگر شبیه‌ هستند. با این حال تفاوت‌هایی نیز دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. بیت‌کوین در سال 2009 ایجاد شد و به عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز شناخته می‌شود. از طرف دیگر اتریوم در سال 2015 معرفی گردید و نوعی پلتفرم غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود. همین موضوع تفاوت‌هایی را رقم می‌زند که در ادامه این مقاله از اینوکس به تحلیل و بررسی تفاوت بیت کوین و اتریوم با هم می‌پردازیم.

نگاهی به بیت‌کوین

قبل از پرداختن به موضوع تفاوت بیت کوین و اتریوم به معرفی کلی هر یک می‌پردازیم. همانطور که گفتیم بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند آن را در شبکه‌ای همتا به همتا، به طور مستقیم و بدون واسطه، با یکدیگر مبادله کنند. تمامی تراکنش‌ها با استفاده از رمزنگاری توسط گره‌های شبکه تایید می‌شوند و سپس در نوعی دفتر کل توزیع شده به نام بلاک‌چین ثبت می‌گردند. 

یکی از نکات منحصر به فرد بودن بیت‌کوین، محدودیت آن در عرضه (سقف 21 میلیون) است. نکته قابل توجه این است که می‌توان این ارز را به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل یا از آن برای دریافت کالا و خدمات استفاده کرد. بر‌اساس گزارش tribuneonlineng.com، تا فوریه 2015، بیش از 100،000 تاجر و فروشنده، این ارز را به عنوان نوعی روش پرداخت پذیرفتند. 

نگاهی به اتریوم

اتریوم نوعی پلتفرم غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است. اگر برایتان سوال است که قرارداد هوشمند چیست باید بگوییم که این نوع قراردادها مطابق برنامه‌ریزی انجام شده اجرا می‌شوند و امکان انجام هیچ‌گونه تقلب یا دخالت شخص ثالث در آن‌ها وجود ندارد. 

از طرف دیگر اتریوم در ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) نقش دارد. زیر‌ساخت غیرمتمرکز اتریوم، این نوع برنامه‌ها را پشتیبانی کرده و هیچ نقطه کنترل مرکزی برای آن‌ها وجود ندارد. با این تفاسیر یکی از تفاوت‌های اصلی میان شبکه‌های بیت‌کوین و اتریوم، ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر اتریوم است.

توکن اصلی شبکه اتریوم، Ether نام دارد و به طور کلی برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها (گس فی) از آن استفاده می‌شود. گس فی، نوعی واحد اندازه گیری است که مقدار توان محاسباتی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز یا تراکتش‌ها را می‌سنجد.

اتریومبیت‌کوینمعیار
20152009سال ساخت
اثبات سهاماثبات کارمکانیسم اجماع
پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز سیستم پرداخت غیرمتمرکزسیستم پرداخت
الگوریتم Ethash الگوریتم SHA-256الگوریتم
هش ریت بیشتر از بیت کوینهش ریت کم‌تر از اتریومهش ریت
کارمزد برمبنای هزینه گکارمزد تراکنش ثابت و مستقلکارمزد تراکنش
بین 10 تا 12 ثانیهمیانگین 10 دقیقهزمان ایجاد بلاک جدید

در این رابطه بخوانید : اتریوم و کاردانو؛ کدام یک بهتر است؟

تحلیل و بررسی تفاوت بیت کوین و اتریوم

حال بهتر است در ادامه نگاهی جامع‌تر به تفاوت‌ بیت کوین و اتریوم بیاندازیم. با مقایسه این دو ارز، می‌توانید سرمایه‌ گذاری آگاهانه‌تری داشته باشید. 

ارزش بازار بیت‌کوین و اتریوم

اولین مورد در بررسی تفاوت‌ بیت کوین و اتریوم ارزش بازار این دو ارز است. بیت‌کوین در سال 2009 و اتریوم در سال 2015 ایجاد شدند. هر‌دوی این ارز‌ها به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کردند. به طوری‌که ارزش بازار بیت‌کوین به بیش از 100 میلیون دلار و ارزش بازار اتریوم به بیش از 25 میلیون دلار رسیده است. بنابراین بیت‌کوین ارزش بازار بیشتری در مقایسه با اتریوم دارد. همچنین معمولا از بیت‌کوین به عنوان ارز دیجیتال و از اتریوم به عنوان پلتفرمی برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. 

برای خرید آسان ارز بیت کوین با تومان، صرفا کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مکانیزم اجماع

 یکی دیگر از اصلی‌ترین موارد تفاوت‌ بیت کوین و اتریوم، نوع مکانیسم اجماع آن‌ها است. بیت‌کوین برای تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک جدید به زنجیره، از نوعی مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به نام Nakamoto استفاده می‌کند. این در حالی است که اتریوم مکانیسم اثبات سهام (PoS) را در نظر گرفته است. 

سیستم پرداخت و نرم‌افزار غیر‌متمرکز

بیت‌کوین نوعی سیستم پرداخت غیر‌متمرکز محسوب می‌شود؛ به این معنا که هیچ مرجع مرکزی برای کنترل ارز وجود ندارد. از طرف دیگر، اتریوم نوعی پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است؛ به این معنا که هیچ مرجع مرکزی کنترل کد‌ها را در دست ندارد. 

استخراج بیت‌‌کوین و اتریوم

الگوریتم‌های مورد استفاده بیت‌‌کوین و اتریوم برای استخراج ارز، با یکدیگر متفاوت‌ هستند. به این معنا که بیت‌کوین از الگوریتم SHA-256 و اتریوم از الگوریتم Ethash استفاده می‌کنند. الگوریتم مورد استفاده اتریوم به گونه‌ای است که استخراج کنندگان به فضای حافظه بیشتری برای استخراج نیاز دارند.

تفاوت بیت کوین و اتریوم
تفاوت بیت کوین و اتریوم

نرخ هش بیت‌کوین و اتریوم

دیگر تفاوت‌ بیت کوین و اتریوم این است که هر کدام از الگوریتم‌های هش متفاوتی استفاده می‌کنند و به همین خاطر نمی‌توان به طوردقیق نرخ هش آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. با این حال نرخ هش اتریوم بالاتر از بیت‌کوین تخمین زده شده است و به همین خاطر در برابر حملات 51٪ ایمن‌تر محسوب می‌شود.

کارمزد معاملات

کارمزد معاملات هم مورد بعدی تفاوت بیت کوین و اتریوم است. اتریوم بر مبنای قیمت گس، واحد سنجش میزان منابع محاسباتی برای اجرای تراکنش، محاسبه می‌شود. در حالی‌که بیت‌کوین ازمقدار تراکنش ثابت و مستقلی برخوردار است.

مدت زمان اضافه شدن بلاک جدید

پیش از این نیز در بررسی تفاوت بیت کوین و اتریوم ذکر کردیم که هر کدام از الگوریتم‌های متفاوتی برای استخراج ارز استفاده می‌کنند و نرخ‌ هش آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. بر همین اساس میانگین زمان اضافه شدن بلاک جدید در بیت‌کوین حدودا 10 دقیقه و در اتریوم حدودا 12 ثانیه است.

اهداف

مبحث بعدی در تفاوت بیت کوین و اتریوم اهداف آن‌ها است، اتریوم و بیت‌کوین به عنوان ارز دیجیتال شناخته می‌شوند؛ اما هدف اصلی اتریوم، شناخته شدن به عنوان نوعی سیستم پولی جایگزین نیست؛ بلکه قصد دارد که به عنوان پلتفرمی برای اجرای آسان قرارداد‌های هوشمند و ساخت برنامه‌های غیر‌متمرکز شناخته شود.

آینده بیت‌کوین و اتریوم

آینده ارزها مورد بعدی تفاوت بیت کوین و اتریوم است. در حال حاضر برنامه‌های غیر‌متمرکز در بخش‌های مختلفی مانند امور مالی، توکن‌های غیر‌قابل تعویض، هنر و… در حال توسعه هستند. به همین خاطر اکوسیستم اتریوم نیز با سرعت بالایی در حال رشد است. همچنین اضافه شدن شاردینگ، به افزایش مقیاس پذیری این پلتفرم بسیار کمک می‌کند.

از طرف دیگر بیت‌کوین برای فعال‌سازی قرارداد‌های هوشمند، به روزرسانی Taproot را معرفی کرده است. همچنین شبکه لایتنینگ بیت‌کوین پروژه‌ دیگری است که با انجام تراکنش‌های خارج زنجیره‌ای، موجب افزایش سرعت شبکه می‌گردد. با این تفاسیر، هردوی این شبکه‌ها برنامه‌های بسیار جذابی برای آینده خود در نظر گرفته‌اند.

نوسانات قیمت بیت‌کوین و اتریوم

که هر دو ارز‌های پرنوسانی محسوب می‌شوند. دلایل مختلفی برای نوسانات بیت‌کوین وجود دارد و با گذر زمان و اعتماد بیشتر افراد به این شبکه، ممکن است نوسانات نیز کاهش پیدا کنند. نوسانات اتریوم نیز معمولا به این خاطر است که از آن به عنوان پلتفرمی برای عرضه اولیه سکه (ICO) استفاده می‌شود. موفقیت و شکست ICOها تا حد زیادی بر قیمت اتریوم تاثیر می‌گذارد.

اتریومبیت‌کوینفاکتور
ویتالیک بوترین،‌ چارلز هاسکینسون، گوین وود، جفری ویکل، میهال آلیسی، آنتونی دی لوریو و امیر چتریتساتوشی ناکاموتوسازندگان
جولای 2015ژانویه 2009تاریخ عرضه
پلتفرمی برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزجایگزینی برای ارز‌های فیات سنتی (سرمایه گذاری و مبادله) کاربرد
اثبات سهاماثبات کارمکانیزم اجماع 
میانگین 15 ثانیهمیانگین 10 دقیقهزمان ایجاد بلاک جدید
30 تراکنش در ثانیه7 تراکنش در ثانیهخروجی تراکنش
عرضه بی‌نهایتمحدود به 21 میلیون سکهعرضه

مقایسه مکانیسم اجماع اثبات کار و اثبات سهام

بیت‌کوین برای به توافق رسیدن گره‌های شبکه و جلوگیری از وقوع حملات، از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. در سپتامبر 2022، اتریوم مکانیزم اجماع خود را به اثبات سهام تغییر داد که این کار موجب افزایش امنیت و پایداری شبکه گردید.

از‌جمله انتقادات وارد شده به مکانیسم اثبات کار، مصرف بالای انرژی برای انجام فرآیند‌های محاسباتی است. در مکانیسم اثبات سهام، ماینر‌ها با به اشتراک گذاری دارایی‌های خود، بلاک‌های جدید را ایجاد می‌کنند و این فرآیند به گونه‌ای است که انرژی کم‌تری مصرف می‌گردد.

انتخاب میان بیت‌کوین و اتریوم

پایه و اساس هر دوی این ارز‌ها بلاک‌چین است و همین موضوع، آن‌ها را از جهات مختلفی به یکدیگر شبیه ساخته است. اما همانطور که دیدید، تفاوت‌هایی نیز میان این دو وجود دارد. به عنوان مثال اتریوم ارزی انعطاف‌پذیرتر و مقیاس‌پذیرتر از بیت‌کوین محسوب می‌شود و محدودیتی در عرضه آن وجود ندارد.

با این حال انتخاب میان این دو به اولویت‌های سرمایه‌گذاری هر شخص بستگی دارد. اگر به دنبال سیستمی کارآمد برای انجام تراکنش‌های همتابه‌همتا هستید، بیت‌کوین گزینه مناسبی است؛ از طرف دیگر اگر به دنبال ساخت برنامه‌های غیر‌متمرکز و قراردادهای هوشمند هستید، اتریوم انتخاب بهتری است. به طور کلی هر‌دوی این ارز‌های دیجیتال دارای نقاط مثبت و منفی هستند که هر شخص بنا به استراتژی سرمایه گذاری خود، می‌تواند گزینه مناسب خود را انتخاب کند.

سخن اینوکس با شما

تا اینجا به صورت جامع تفاوت بیت کوین و اتریوم را با هم بررسی کردیم. همانطور که دیدیم هر یک از این شبکه‌ها دارای نقاط مثبت و منفی متعددی هستند و در راستای اهداف مختلفی حرکت می‌کنند. به همین خاطر با در نظر گرفتن اهداف و میزان سرمایه خود و بررسی بیشتر این دو شبکه، می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

سوالات متداول

چطور بیت کوین (Bitcoin) بخرم؟

شما می‌توانید ارز بیت کوین را از صرافی اینوکس به عنوان یکی از معتبرترین صرافی‌های رمزارز کشور خریداری نمایید. برای خرید این ارز دیجیتال صرفا کافی است اینجا کلیک کنید.

چرا بیت‌کوین به طلای دیجیتال و اتریوم به نقره دیجیتال شناخته می‌شوند؟

بیت‌کوین اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال عرضه شده است که ارزش بازار آن به بیش از 375 میلیون دلار می‌رسد. همچنین با وجود عرضه محدودی که دارد، ارزش آن در طول زمان حفظ می‌گردد. از طرف دیگر اتریوم از لحاظ ارزش بازار، دومین ارز بوده و مانند فلز گران‌بهای نقره، کاربرد‌های فراوانی دارد.

شباهت‌های میان بیت‌کوین و اتریوم چیست؟

بیت‌کوین و اتریوم شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند؛ به عنوان مثال هردوی آن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال مبادله و در کیف‌پول‌های رمز‌نگاری نگه‌داری می‌شوند. همچنین بیت‌کوین و اتریوم غیرمتمرکز هستند و از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

منبع
knowledgehutinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا