اصطلاحات و مفاهیم

سفارش استاپ لیمیت یا یک ترید کم ریسک؟! Stop Limit چیست؟

سفارش استاپ لیمیت ( Stop Limit Order) یا حد زیان یکی از ابزارهای دنیای ارز دیجیتال است که تریدرها از آن برای کاهش ریسک معامله‌های خود استفاده می‌کنند. سفارش استاپ لیمیت برای تعیین بالاترین و یا پایین‌ترین قیمت یک معامله توسط تریدرها به کار می‌روند.

معامله‌گر با تعیین یک قیمت توقف یا stop price (سفارش خرید یا فروش سهام پس از رسیدن قیمت به یک نقطه خاص) و همین‌طور تعیین یک قیمت محدود یا limit price (سفارش خرید یا فروش تعداد مشخصی از سهام هنگامی که قیمت به نقطه خاصی رسید) شروع به معامله در بازار ارزهای دیجیتال می‌کند. در این متن به پاسخی کامل برای سوال سفارش استاپ لیمیت یا stop limit چیست می‌پردازیم.

تعریف سفارش استاپ لیمیت، Stop limit چیست؟

سفارش استاپ لیمیت با ایجاد امکان تعیین حداکثر یا حداقل قیمت برای انجام یک معامله به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی دارایی‌ها و معامله‌های خود داشته باشند.

تعیین یک قیمت محدود (limit price) با استفاده از سفارش محدود (Limit Order)  به کاهش ضرر سرمایه‌گذار کمک می‌کند به این صورت که با تعیین یک قیمت، به فعالان بازار کریپتو این امکان را می‌دهد که در نقطه‌ی مد نظر سهام یا ارزدیجیتال را خریداری کند یا بفروشند.

به عبارتی می‌توان گفت که سفارش استاپ لیمیت (Stop limit) یک معامله مشروط، در یک بازه زمانی تعیین شده است. این دستورالعمل برای کاهش ریسک و ضرر در معامله استفاده می‌شود. این نوع سفارش به limit order (سفارش خرید یا فروش ارز دیجیتال با قیمت معین یا بهتر) و stop order (دستور خرید یا فروش ارز، زمانیکه قیمت به مقدار مشخص تعریف شده رسید) شبیه است.

سفارش استاپ لیمیت چطور کار می‌کند؟

زمانی که یک تریدر از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کند این دستور به صرافی ارسال می‌شود و در اردر بوک (دفتر سفارشات) ثبت می‌شود. سفارش تا زمانی که اجرا، لغو یا منقضی شود، فعال باقی می‌ماند. هنگامی که یک سرمایه‌گذار سفارش stop limit می‌دهد، باید مدت زمان اعتبار آن را برای بازار فعلی یا بازارهای آتی مشخص کند.

به‌عنوان مثال، اگر یک سرمایه‌گذار مدت اعتبار را یک روزه تعیین کند، در صورت عدم توافق برای معامله، سفارش در پایان یک روزه در بازار منقضی می‌شود. معامله‌گر همچنین می‌تواند دوره اعتبار سفارش را تا زمان لغو (GTC) انتخاب کند، که در روزهای آینده و تا زمانی که راه‌اندازی مجدد شده یا لغو شود، معتبر باقی بماند.

به‌طور‌کلی، سفارش استاپ لیمیت، فقط در طول یک دوره استاندارد بازار که به اندازه‌ی یک روز کاری کامل طول می‌کشد فعال می‌شود. این نکته بیان‌گر آن است که سفارش‌های لیمیت در ساعاتی غیر از ساعات کاری بازارهای ارز دیجیتال، قابلیت اجرا و خرید و فروش سهام را ندارند.

سفارش استاپ لیمیت چطور کار می‌کند؟
سفارش استاپ لیمیت چطور کار می‌کند؟

چرا تریدرها از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران زمانی که به ‌طور مداوم و فعال بازار را رصد نمی‌کنند از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کنند. استفاده از این دستورها به سرمایه‌گذار این اطمینان را می‌دهد که خرید و فرش سهام در نقطه‌ای مشخص انجام می‌گیرد. در ادامه دو نوع از سفارش‌های استاپ لیمیت را برای شما شرح می‌دهیم.

استاپ لیمیت برای خرید

در‌صورتی‌که قیمت به یک نقطه خاص برسد، از محدودیت خرید برای انجام معامله استفاده می‌شود. این دستور به معامله‌گران کمک می‌کند تا پس از تعیین حداکثر قیمت قابل‌قبول برای هر ارز، قیمت خرید را کنترل کنند. پس از اینکه معامله‌گر بالاترین قیمتی را که مایل به پرداخت در ازای هر ارز است را مشخص کرد، یک قیمت توقف و یک قیمت حد تعیین می‌شود. قیمت توقف قیمتی است که بالاتر از قیمت بازار سهام است، در حالی که قیمت حد، بالاترین قیمتی است که تریدر مایل است برای هر ارز بپردازد.

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم، اگر فردی قصد خرید ارزی را داشته باشد که ارزش آن ۵۰ دلار است و انتظار می‌رود امروز قیمت آن افزایش داشته باشد، می‌تواند قیمت استاپ را روی ۵۵ دلار قرار دهد. یعنی وقتی قیمت به ۵۵ دلار رسید، معامله انجام می‌شود. اگر سقف سفارش ۶۰ دلار باشد، سفارش پس از رسیدن به ۵۵ دلار انجام می‌شود و اگر از ۶۰ دلار بیشتر شود، انجام نمی‌گیرد.

استاپ لیمیت برای خرید
استاپ لیمیت برای خرید

استاپ لیمیت برای فروش

استاپ لیمیت برای فروش مشروط به زمانی‌‌ است که قیمت ارز مورد نظر تا یک قیمت خاص کاهش پیدا کند. قیمت فروش در سفارش استاپ دارای دو جزء است: قیمت توقف و قیمت حدی. قیمت توقف قیمتی است که در آن سفارش برای فروش فعال می‌شود و قیمت حدی پایین‌ترین قیمتی است که سفارش در آن امکان اجرا دارد.

استاپ لیمیت در فروش به این معنی است که اگر قیمت معامله به اندازه قیمت توقف و یا کم‌تر از آن باشد سهام فروخته می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت فعلی 60 دلار باشد، تریدر می‌تواند قیمت استاپ را 55 دلار و لیمیت را 53 دلار تعیین کند. سفارش زمانی فعال می‌شود که قیمت به 55 دلار کاهش یابد، اما قیمت نهایی برای معامله کمتر از 53 دلار نیست.

استاپ لیمیت برای فروش
استاپ لیمیت برای فروش

معایب و مشکلات سفارش استاپ لیمیت

سفارش استاپ لیمیت در کنار مزایایی مثل کاهش و محدودکردن ضرر دارای معایبی نیز می‌باشد که در ایجا به دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عدم اجرای سفارش

در سفارش استاپ لیمیت هیچ تضمینی برای انجام معامله به شما داده نمی‌شود، زیرا ممکن است قیمت‌های پیشنهادی مارکت هرگز از قیمت حدی تعیین شده بیشتر نباشند.

انجام بخشی از سفارش یا سفارش نیمه تمام

ممکن است سفارش‌های شما به طور کامل انجام نشوند. در این حالت سفارش‌ شما ممکن است باز بماند و در روزهای متوالی کمیسیون دوباره روی آن اعمال شود که این به نفع تریدر نخواهد بود.

مثال واقعی از سفارش استاپ لیمیت

به عنوان مثال، فرض کنید که سهام شرکتی با قیمت 155دلار معامله می‌شود و سرمایه‌گذار قصد دارد تا سهام را هنگامی که شروع به افزایش کرد، بخرد. سرمایه‌گذار برای خرید با قیمت توقف 160 دلار و قیمت حد 165 دلار، دستور استاپ لیمیت را اجرا کرده است.

اگر قیمت سهام بالاتر از قیمت توقف 160 دلار باشد، سفارش استاپ لیمیت فعال و به یک سفارش محدود (limit order) تبدیل می‌شود. تا زمانی که بتوان سفارش را زیر 165 دلار( که قیمت حدی مجاز است) معامله کرد، معامله انجام می‌گیرد.

تفاوت سفارش استاپ لاس و استاپ لیمیت چیست؟

در این بخش قصد داریم تا تفاوت میان دو سفارش استاپ لاس و سفارش استاپ لیمیت را برای درک بهتر عملکرد متفاوت این دو شرح دهیم. در ابتدا تعریفی کلی برای دو پرسش stop limit چیست و stop loss چیست ارائه می‌دهیم.

در استاپ لاس اجرای معامله تضمین می‌شود اما در استاپ لیمیت هنگام رسیدن به قیمت تعیین شده است که اجرای آن تضمین می‌شود. معامله‌گران برای استفاده از هر سفارشی عوامل مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند.

در سفارش استاپ لاس یک قیمت تعیین می‌شود که فعال‌کننده سفارش است. به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری قصد دارد تا به خرید ارز یا سهامی که قیمت آن به سرعت در حال کاهش است اقدام کند. سرمایه‌گذار متوجه می‌شود که قیمتی که توسط سفارش استاپ لاس تایید شده است بسیار کم‌تر از قیمتی است که در ابتدا تعیین شده است. در این حالت شکاف سهام زیاد شده است که ریسک زیادی را برای معامله ایجاد می‌کند.

تفاوت سفارش استاپ لاس و استاپ لیمیت
تفاوت سفارش استاپ لاس و استاپ لیمیت

شکاف سهام یعنی بخشی از نمودار که در آن قیمت نسبت به روز قبل افزایش یا کاهش می‌یابد و هیچ معامله‌ای در این بین انجام نمی‌شود.

استاپ لیمیت ترکیبی از سفارش استاپ لاس و لیمیت است. به این‌ترتیب که سرمایه‌گذار قیمت حدی را تعیین می‌کند. این مسئله به سرمایه‌گذار اطمینان را می‌دهد که معامله با قیمت حدی از قبل تعیین شده یا بیشتر از آن انجام می‌گیرد. استفاده از لیمیت اردر، ریسک انجام نشدن معامله را دربر دارد.

مثالی از سفارش استاپ لیمیت برای ترید در بازه زمانی کوتاه

همان‌طور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم یکی از اهداف استفاده از سفارش stop limit کاهش ریسک و ضرر حاصل از معاملات است. در همین راستا برای درک بهتر از روند اجرای استاپ لیمیت به مثال زیر توجه کنید.

به‌عنوان مثال، اگر معامله‌گری در ارز دیجیتال A در قیمت ۵۰ دلار موقعیت فروش داشته باشد و بخواهد ضررهای خود را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهد، می‌تواند برای خرید با قیمت ۶۰ دلار و قیمت محدود ۶۲.۵ دلار، یک سفارش استاپ لیمیت را اجرا کند. اگر سهام با قیمت ۶۰ تا ۶۲.۵ دلار معامله شود، stop limit اجرا می‌شود و ضرر معامله‌گر در موقعیت فروش در محدوده ۲۰ تا ۲۵ درصد مطلوب را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، اگر شکاف سهام افزایش یابد – مثلاً به ۶۵ دلار – آنگاه دستور استاپ لیمیت اجرا نخواهد شد و موقعیت فروش باز می‌ماند.

سفارشات استاپ لیمیت چه مدت اعتبار دارند؟

سفارش استاپ لیمیت را می‌توان برای مدت زمان ۲۴ ساعت تعیین کرد. بعد از گذشت یک روز کامل، دیگر قیمتی که از جانب معامله‌گر تعیین شده است اعتباری نخواهد داشت. معامله‌گر در صورت تمایل می‌تواند مجددا سفارش استاپ لیمیت را اجرا کند و سرمایه‌گذاران قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند. توجه کنید که قیمت پیشنهادی باید بیشتر و یا مساوی قیمت حدی تعیین شده باشد.

قابل ذکر است که زمان انقضای استاپ لیمیت در کارگزاری‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابراین قبل از اجرای سفارش استاپ لیمیت دوره زمانی اعتبار سفارش خود را بررسی کنید.

سخن اینوکس با شما

سفارش استاپ لیمیت یک نوع سفارش در بازار ارزهای دیجیتال است که به شما کمک می‌کند تا قیمت مطلوب برای معامله‌های خود را تعیین کنید. این سفارش با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، یک عملگر مناسب برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است.

در پاسخ به سوال stop limit چیست باید بگوییم این نوع از سفارش ویژگی‌های هر دو سفارش استاپ و لیمیت را اجرا می‌کند. در کل عملکرد استاپ لیمیت به این صورت است که دقت در سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد و درنتیجه ضرر کم‌تر و سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه می‌آورد.

منبع
corporatefinanceinstituteinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا