بلاکچیناصطلاحات و مفاهیم

مرج اتریوم چیست؟ هرآنچه که باید درباره مرج اتریوم بدانیم

در صنعت بلاک‌چین و ارز دیجیتال، اتریوم به عنوان پیشرو ظاهر شد و با قابلیت‌های بی‌شمار خود به سرعت به شهرت رسید. اما در این میان چالش‌هایی به وجود آمد و برای حل آن‌ها، مبحث ادغام اتریوم مطرح شد. به‌خاطر همین، در مقاله‌ از اینوکس، ادغام اتریوم، پیچیدگی‌ها، مزایا و تاثیراتی را که می‌تواند بر کل اکوسیستم بلاک‌چین داشته باشد با هم بررسی می‌کنیم.

مرج اتریوم چیست؟

مرج اتریوم به ارتقای نرم افزاری اشاره دارد که مکانیسم اجماع را از یک پروتکل اثبات کار به یک سیستم اثبات سهام تغییر داد. ادغامی که از 15 سپتامبر 2022 اجرایی شد،طی این اقدام مصرف انرژی بلاک چین اتریوم را تا 99.5 درصد کاهش داد.

مرج اتریوم چیست؟

تصور کنید اتریوم نوعی زمین بازی دیجیتال بزرگی باشد که امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما این زمین بازی توسط اشخاصی به نام ماینر‌ها تغذیه می‌شود که کنترل و نظارت بر امور را به دست دارند و به بیانی دیگر از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌شود.

حالا برای بهبود عملکرد شبکه، تصمیم بر تغییر مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) گرفته شد که در‌‌واقع همان مرج اتریوم است. در اثبات کار، ماینر‌ها برای تامین امنیت شبکه و استخراج بلوک‌های جدید، باید به حل مسائل پیچیده ریاضی بپردازند و در این زمینه با یکدیگر رقابت کنند.

این در حالی است که مکانیسم اجماع اثبات سهام، مانند نوعی سیستم رای‌گیری است که افراد با سپرده گذاری توکن‌هایشان، مورد اعتماد بودن خود را نشان می‌دهند. در این روش، دیگر خبری از رقابت ماینرها بایکدیگر برای کسب پاداش استخراج نیست. در عوض، هر شخص برای تبدیل شدن به یک اعتبار‌سنج‌، باید 32 اتریوم (32 ETH) را به عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار دهد.

مرج اتریوم چیست؟

با این تغییر، عملکرد اتریوم سریع‌تر می‌شود، انرژی کاهش پیدا می‌کند و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود. تغییر مکانیسم اجماع اثبات کار به اثبات سهام با همان مرج اتریوم، در 15 سپتامبر 2022 انجام شد و انتظار می‌رود که با این تغییر، مصرف انرژی 99.95% کاهش پیدا کند.

دلایل ایجاد مرج اتریوم و مزایای آن

بدون شک برخی کاستی‌ها در شبکه اصلی اتریوم و بهبود این شبکه، باعث انجام مرج اتریوم شد. برخی از این عوامل محرک عبارتند از:

تمرکز زدایی بیشتر شبکه با کاهش سخت‌افزار مورد نیاز اعتبارسنج‌ها

به این معنا که در مکانیسم اثبات سهام، اعتبار‌سنج‌ها بر‌اساس تعداد کوین‌هایی که به عنوان وثیقه قرار می‌دهند انتخاب می‌شوند و دیگر نیازی به سخت‌افزار‌های تخصصی برای استخراج بلوک‌های جدید وجود ندارد. همین موضوع باعث مشارکت گسترده سهام‌داران و افزایش تمرکززدایی می‌گردد.

بهبود مقیاس پذیری و تایید سریع‌تر تراکنش‌ها

یکی دیگر از عوامل انجام مرج اتریوم، بهبود مقیاس پذیری و تایید سریع‌تر تراکنش‌ها است. معمولا در شبکه‌هایی که از مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند، مسئله مقیاس پذیری وجود دارد. در حالی که مکانیسم اثبات سهام، تا حد زیادی مقیاس پذیری را بهبود می‌بخشد و کارمزد تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین امکان استفاده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بیشتر، مانند شاردینگ، وجود دارد.

کاهش مصرف انرژی

مصرف انرژی موضوع دیگری است که در مرج اتریوم مورد توجه قرار گرفته است. در مکانیسم اجماع PoW، مصرف انرژی بسیار بالا است و به محیط زیست آسیب می‌رسد. از طرفی، با وجود مکانیسم اجماع PoS، مصرف انرژی بیش از 99٪ کاهش می‌یابد و سازگاری بیشتری با محیط زیست شکل می‌گیرد.

در این مورد بخوانید: تفاوت الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام چیست؟

امنیت

به طور کلی ماهیت شبکه PoS ایمن‌تر است؛ چرا‌که افراد بیشتری می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. این موضوع، احتمال وقوع حملات را تا 51 درصدکاهش می‌دهد و شبکه امنیت بیشتری پیدا می‌کند.

کاهش تورم اتریوم

پیش از مرج اتریوم، روزانه حدود 13000 توکن اتر به عنوان پاداش استخراج می‌شد که تورم مداوم را به همراه داشت. در حالی‌که پس از ادغام، این مقدار به 1600 توکن کاهش یافته است. این موضوع به کاهش تورم اتریوم کمک می‌کند.

استیکینگ اتریوم چگونه انجام می‌شود؟

پس از مرج اتریوم، اعتبارسنج‌ها برای دریافت پاداش، باید 32 واحد ETH را به عنوان وثیقه در یک قرارداد هوشمند قفل کنند. اعتبار‌سنج‌ها در صورت تصمیم به خروج، می‌توانند برا‌ساس یک دوره زمانی از پیش تعیین شده، توکن‌های سپرده گذاری شده خود را خارج کنند.

در برخی از بلاک‌چین‌های PoS، افرادی که توکن‌های بیشتری در اختیاری شبکه قرار دهند، شانس بالاتری برای دریافت پاداش دارند. اما در اتریوم، اعتبار‌سنج‌ها به صورت تصادفی برای ارائه بلوک‌های جدید انتخاب می‌شوند.

از طرف دیگر افرادی که تمایلی به ارائه 32 اتر ندارند اما همچنان می‌خواهند بخشی از توکن‌های خود را به اشتراک بگذارند، با پیوستن به استخر استیکینگ (staking pool) می‌توانند این کار را انجام دهند. این استخر‌ها با ترکیب سپرده‌های افراد مختلف، 32 توکن اتر را در اختیار شبکه اتریوم قرار می‌دهند. سپس پاداش دریافت شده، متناسب با سهم هر شخص، در اختیارش قرار می‌گیرد.

مرج اتریوم چه ریسک‌هایی دارد؟

مرج اتریوم یکی از بزرگ‌ترین به‌روز‌رسانی‌های انجام‌شده در شبکه بلاک‌چین تا به امروز است و به‌خاطر همین، ریسک‌هایی دارد که در این بخش به توضیح چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

حملات DoS

با تغییر مکانیسم اجماع از اثبات کار به اثبات سهام، احتمال وقوع حملات DoS افزایش می‌یابد. به این صورت که اگر پیشنهاد دهنده بلاک در صف، یک مهاجم باشد، احتمال وقوع این حمله افزایش می‌یابد. برای حل این مسئله راه‌حل‌هایی، مانند ناشناس‌ماندن پیشنهاددهنده‌ی بلوک، در نظر گرفته شده است.

متمرکزسازی ETH

همان‌طور که گفتیم بسیاری از افرادی که قصد مشارکت در شبکه را دارند اما قادر به ارائه‌ی 32 اتر نیستند، به استخر‌های استیکینگ ملحق می‌شوند؛ این موضوع مزیت‌هایی دارد اما در کنار آن، موجب نفوذ نهاد‌های متمرکز می‌شود.

کلاهبرداری‌ها

بسیاری از برنامه‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال، از مرج اتریوم سوء‌استفاده کرده و آن را با نام نسخه‌ی دوم اتریوم (ETH 2) معرفی می‌کنند. بدین ترتیب کاربران برایشان سوال می‌شود که آیا ارزی به نام “ETH 2” وجود دارد یا خیر. سردرگمی برخی افراد باعث می‌شود که کلاهبرداران آن‌ها را به تعویض توکن‌های ETH با ETH 2 متقاعد کنند. در‌واقع با این کار توکن‌هایشان را می‌دزدند.

کاهش قیمت اتر

یکی دیگر از مشکلاتی که با مرج اتریوم پیش می‌آید، کاهش قیمت اتر است. به‌این‌ترتیب، قیمت ETH و ارز‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم کاهش خواهند یافت.

سخن اینوکس با شما

در‌نهایت باید بگوییم که “ETH 2” یک به‌روزرسانی است که شبکه‌ی اتریوم را بهینه‌تر و کامل‌تر می‌کند. همچنین، باید در نظر داشته باشید که تنها ارز شبکه‌ی اتریوم، ETH است. سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال، بسیاری از کاربران را به سود‌های کلانی رسانده؛ بنابراین، برای سرمایه‌گذاری، تمام جوانب کار را بسنجید تا سود خوبی را از ارز دیجیتال اتریوم به دست بیاورید.

اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم ۲ که با عنوان “ETH 2” نیز شناخته می‌شود، در‌واقع به‌روز‌رسانی بلاک‌چین اتریوم است. این فرآیند برای افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها و بهبود عملکرد شبکه انجام شد.

زنجیره بیکن (Beacon) چیست؟

بیکن نوعی بلاک‌چین اثبات سهام اتریوم بوده که در سال 2022 راه‌اندازی شده است. پس از مرج اتریوم، این شبکه نیز تکمیل شد و درحال‌حاضر وظیفه کنترل شبکه اثبات سهام اتریوم و هماهنگ‌سازی زنجیره‌های موازی را برعهده دارد.

کیانا هجری

کیانا هستم متولد سال 74 و در رشته‌های فناوری اطلاعات و مدیریت تبلیغات تجاری به صورت آکادمیک تحصیل کردم. به یادگیری درباره موضوعات مختلف به ویژه ارز دیجیتال علاقه دارم و یادگیری‌هام رو در قالب کلمات به اشتراک می‌گذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا