ارزهای دیجیتالتحلیل و سرمایه گذاری

صفر تا صد معاملات فرکانس بالا و استراتژی های مهم آن

اگر می‌خواهید از نوسانات کوتاه مدت قیمت در بازارهای مالی سود کسب کنید، معاملات فرکانس بالا برایتان کاملا مناسب است. چرا که این معاملات در کسری از ثانیه با سودهای بسیار انجام می‌شوند. به طور معمول بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ این نوع معاملات را برای کسب سود انتخاب می‌کنند. همچنین معاملات به صورت خودکار انجام شده و هیچ دخالت انسانی در آن‌ها وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید روی چنین معاملاتی حساب کنید..

معاملات فرکانس بالا چیست؟

معاملات فرکانس بالا یا همان HFT در واقع یک سیستم و طریقه معامله کامپیوتری قدرتمند است که برای انجام معاملات با تعداد بالا در کسری از ثانیه استفاده می‌شود. HFT برای تحلیل بازارها گوناگون و اجرای سفارشات از الگوریتم‌های پیچیده بر اساس شرایط بالا استفاده می‌کند. در واقع می‌توان گفت معاملات متعدد نوعی معامله الگوریتمی است. شما می‌توانید از HFT زمانی که بخواهید داده‌های مهم را تجزیه و تحلیل کنید جهت تصمیم گیری و کامل کردن معاملات در عرض چند ثانیه بهره‌مند شوید. HFT می‌تواند حجم زیادی از معاملات را در مدت زمان کوتاهی تسهیل کرده، حرکت بازار را پیگیری و فرصت‌های آربیتاژ را شناسایی کند.

در این مورد بخوانید: آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال + بهترین استراتژی سرمایه گذاری

 ویژگی های بارز معاملات فرکانس بالا

از مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات فرکانس بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معامله با سرعت بالا
  • تعداد زیادی تراکنش انجام شده
  • افق‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • به دلیل پیچیدگی‌های HFT، به طور معمول اکثر بانک‌ها و موسسات مالی و سرمایه‌گذاران نهادی از آن استفاده می‌کنند. 

این سیستم زمانی محبوب شد که صرافی‌ها مشوق‌هایی را جهت افزودن نقدینگی به بازار ارائه کردند. 

به طور مثال بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) دارای گروهی از ارائه دهندگان نقدینگی به نام تامین کنندگان نقدینگی تکمیلی (SLPs) بوده که در تلاش است رقابت و نقدینگی را برای قیمت‌های موجود در بورس اضافه کند.

معاملات فرکانس بالا چیست؟

مزایا و معایب معاملات فرکانس بالا چیست؟

پس از آن که دانستید، معاملات فرکانس بالا چیست، می‌بایست برای انتخاب معقولانه آن به مزایا و معایب آن توجه فرمایید. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع معاملات، سرعت بالا و راحتی انجام آن است. ازاین‌رو بانک‌ها و معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند حجم بسیار زیادی از معاملات را در مدت زمان کوتاه انجام دهند. معمولا زمان معاملات در عرض چند ثانیه قابل انجام است.

  • معامله بسامد بالا توانسته نقدینگی بازار را بهبود ببخشد و همچنین اسپردهای پیشنهادی خرید و فروش کوچک را حذف کند.
  • این‌ موضوع از طریق اضافه کردن کارمزدهای HFT آزمایش شد و افزایش اسپردهای درخواستی و  پیشنهادی را به دنبال داشت. طبق مطالعه مشخص شد که وقتی دولتی کارمزدهای HFT را مشخص کند، اسپردهای پیشنهادی آن کشور نیز دستخوش تغییر می‌شود. این موضوع نشان دهنده این است که اسپرد قیمت پیشنهادی در بازار ۱۳ درصد و اسپرد خرده فروشی ۹ درصد افزایش می‌یابد.
  • معاملات با بسامد بالا جایگزین تعدادی از دلال‌ها شده و الگوریتم‌های ریاضی را برای تصمیم‌گیری به کار می‌برد‌. از این رو نیازی به تصمیمات و تعاملات انسانی در این معاملات نیست‌. 
  • این تصمیم‌ها در کسری از ثانیه اتفاق افتاده و همین عامل باعث حرکت‌های بزرگ در بازارهای مالی می‌شود. به طور مثال، در 6 می 2010، میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) با 1000 واحد کاهش و افت 10 درصدی فقط در 20 دقیقه قبل از افزایش مجدد، بزرگ‌ترین افت نقطه در روز را تجربه کرد. در اثر یک تحقیق دولتی مشخص شد که مقصر اصلی این موضوع یک سفارش عظیم بود که باعث فروختن آن شد.

در این مورد بخوانید: استراتژی متوسط هزینه دلاری + مزایا و معایب استراتژی dca

معایب معاملات با بسامد بالا

  • یکی از معایب معاملات فرکانس بالا این است که شرکت‌های بزرگ به اندازه بسیار کم سود دریافت کنند.  
  • یکی دیگر از انتقادهای وارده به این معاملات، نقدینگی آن است. به این صورت که نقدینگی آن یک ثانیه در دسترس بوده و ثانیه دیگر از بین می‌رود. از این رو معامله‌گران چندان تمایلی ندارند با این نقدینگی معامله کنند.

نحوه کارکرد معاملات فرکانس بالا (HFT)

پس از آن‌که دانستید معاملات فرکانس بالا چیست؟ می‌بایست نحوه عملکرد آن را نیز بدانید. تجارت با بسامد بالا نوعی معامله خودکار محسوب می‌شود. این شامل استفاده از الگوریتم‌ها جهت شناسایی فرصت‌های معاملاتی است‌. همانطور که گفته شد معاملات فرکانس بالا معمولا توسط بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ به کار می‌رود. به علت خودکار بودن همه چیز، معاملات و تجارت آسان می‌شود. با وجود تامین نقدینگی بازار، حرکات عمده در بازار صورت می‌گیرد. با این حال اقدامات و دخالت انسانی به طور کل از بین می‌رود.

استراتژی‌های برتر معاملات با بسامد بالا

با وجود این‌که انواع مختلفی از استراتژی‌هایی برای معاملات فرکانس بالا وجود دارد، اما برخی از آن‌ها مدت زمان بیش‌تری است که استفاده می‌شوند. در زیر به برخی از این استراتژی‌ها اشاره شده است:

آربیتراژ کریپتو

آربیتراژ کریپتو به فرایند کسب سود با اختلاف قیمت یک رمز ارز در صرافی‌ها اطلاق می‌شود. به طور مثال در صورتی که  قیمت بیت کوین در صرافی A معادل با ۳۰,۰۵۰ دلار و در صرافی B معادل با ۳۰,۱۰۰ دلار باشد، می‌توانید از صرافی اول بیت کوین را خریداری کنید و سپس آن بیت کوین را در صرافی دوم به فروش برسانید و از این طریق سود بدست آورید. اگر می‌خوانید اطلاعات بیشتری در خصوص آربیتراژ کسب نمایید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را از دست ندهید.

در این مورد بخوانید: آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟ + استراتژی و آموزش کامل

بازارسازی

یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های مرسوم معاملات با بسامد بالا، بازارسازی محسوب می‌شود. این راهبرد ثبت همزمان خرید و فروش یک اوراق بهادار و بدست آوردن سود از اسپردهای Bid ask را دربرمی‌گیرد. ارگان‌های بزرگ، بازارسازهایی که نقدینگی و سفارشات خود را به بازار ارائه کرده و در معاملات شناخته شده هستند را به طرف خود می‌کشانند.

معاملات با بسامد بالا

فرصت‌های کوتاه‌مدت

معاملات فرکانس بالا برای هولدرها و تردیدهایی که از روش‌های نوسان گیری استفاده کنند، مناسب نیست.

در مقابل تریدرهایی که می‌خواهند از نوسانات قیمت کوتاه مدت بهره‌مند شوند، مناسب‌ است. از این رو معامله گران HFT قبل از تغییر قیمت ارز دیجیتال، می‌بایست دست به کار شده و معاملات خود را انجام دهند.

والیوم تریدینگ (Volume Trading)

یکی از مرسوم‌ترین استراتژی‌های معاملات فرکانس بالا والیوم تریدینگ است. این استراتژی در واقع رصد تعدادی از رمز ارزها که در بازه زمانی مشخص معامله شده و سپس معامله آن‌ها بر اساس این شرایط است را دربر می‌گیرد. اصول اصلی والیوم تریدینگ این است که هرچقدر تعداد سهام‌ها افزایش یابد، نقدینگی بازار نیز افزایش پیدا می‌کند. از این رو این فرصت را پیدا می‌کنید که تعداد زیادی سهم را بدون ایجاد نوسان زیاد در بازار خرید و فروش کنید

در این مورد بخوانید: بهترین استراتژی فیوچرز: 6 راه برای کاهش ریسک لیکوئید شدن

خلاصه معاملات فرکانس بالا با اینوکس

 ممکن است شما هم با این سوال مواجه شوید که مزیت معاملات فرکانس بالا چیست؟ در پاسخ به این سوال باید توجه کنید که معاملات متعدد و فرکانس بالا به علت پیچیدگی‌هایی که دارد، برای سرمایه گذاران بزرگ کاملا مناسب است. همچنین این معاملات با سرعت بسیار بالایی انجام می‌گیرند و نقدینگی بازار را بهبود می‌بخشند. البته توجه داشته باشید که این نقدینگی ممکن است در کسری از ثانیه ناپدید شود. به همین دلیل هم برای تردیدهایی که از روش‌های نوسان‌گیری استفاده می‌کنند، مناسب نیست. از این رو برای انتخاب معاملات با بسامد بالا می‌بایست به ویژگی‌های مثبت و منفی آن به خوبی توجه داشته باشید تا در معاملات دچار ضرر نشوید.

سوالات متداول

معاملات فرکانس بالا برای چه‌ نوع سرمایه‌گذاری مناسب است؟

به علت سرعت بالای معاملات متعدد، برای سرمایه‌گذاری کلان مناسب است.

چه کسانی می‌توانند از معاملات فرکانس بالا استفاده کنند؟

اغلب بانک‌ها و ارگان‌های سرمایه‌گذاری بزرگ از این روش معاملاتی استفاده می‌کنند.

معاملات با بسامد بالا برای چه کسانی مناسب نیست؟

تریدرهایی که از روش‌های نوسان گیری استفاده کنند، این روش اصلا توصیه نمی‌شود.

منبع
investopedia

محمد فتاحی

رسالت‌م کمک به بهتر و بیشتر دیده شدن کسب‌وکارها به واسطه کلمه‌ها است و خوشحالم که به‌این‌صورت برای جهانی که در آن هستم، ارزش‌آفرینی می‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا