بهترین فرصت خرید بیت کوین
آموزشبلاکچین

بهترین استراتژی فیوچرز: 6 راه برای کاهش ریسک لیکوئید شدن

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

لیکوئید شدن را می‌توان به‌عنوان یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی دانست که می‌تواند برای یک معامله‌گر رخ دهد. در واقع این اتفاق می‌تواند به‌تنهایی شما را از فعالیت در بازار ارزها دیجیتال یا دست‌کم معاملات فیوچرز، دلسرد کند. همین عامل هم باعث شده تا در طول چند سال گذشته، روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای کاهش ریسک لیکویید شدن در کریپتو ایجاد شود.

به نحوی که می‌توان به کمک آن‌ها تا حد زیادی از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کرد. این اهمیت باعث شده تا تعداد زیادی از معامله‌گران، به دنبال بهترین استراتژی فیوچرز برای کاهش ضرر و ریسک لیکوئید باشند. اگرچه تنوع این روش‌ها زیاد است، اما تعدادی از آن‌ها نسبت به سایرین کارآمدتر هستند.

به همین جهت ما سعی کرده‌ایم تا در این مقاله، 6 استراتژی برای کاهش ریسک لیکوئید شدن در کریپتو را خدمت شما بیان کنیم که می‌توانند نسبت به سایرین مؤثرتر باشند. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا برای همیشه از خطر لیکویید شدن دور بمانید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.

چه زمانی لیکوئید می‌شویم؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی بهترین استراتژی فیوچرز برای جلوگیری از لیکوئید شدن بپردازیم، بهتر است ابتدا با ماهیت این موضوع آشنا شوید. در واقع بسیاری از افراد تازه‌کار، اصلاً شناختی از این مشکل ندارند. به همین جهت است که بعد از باقی‌ماندن در یک معامله زیان‌ده، به‌یک‌باره معامله‌شان بسته شده و بعداً هم امکان معامله را نخواهند داشت.

این تجربه‌ای است که اغلب ما در بدو ورود به بازار تجربه کرده‌ایم. با این حال کم نیستند افراد تازه‌کاری که نمی‌دانند در چه شرایطی لیکویید می‌شوند. در حقیقت این مشکل زمانی رخ می‌دهد که شما با استفاده از اهرم در معاملات فیوچرز شرکت می‌کنید. اهرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا چندبرابر دارایی خود را معامله کنید.

چه زمانی لیکوئید می‌شویم؟
لیکویید شدن چه زمانی رخ می‌دهد؟

به همین جهت است که سود بیشتری را از موقعیت‌های بازار کسب می‌کنید. اما این قابلیت همچون یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. چراکه اگر زیان شما به محدوده مشخصی از دارائی اولیه‌تان (عموماً 80 درصد آن) برسد، صرافی به‌صورت اتوماتیک معامله را می‌بندد تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

بدین منظور هم یک مولفه ویژه به نام مارجین ایجاد شده که در صورت کاهش آن، ریسک لیکوئید شدن شما افزایش پیدا می‌کند. لذا باید در معاملات خود همواره دقت خاصی به میزان مارجینتان داشته باشید؛ چرا که ارتباط مستقیمی با میزان دارایی‌تان دارد.

6 مرحله بهترین استراتژی فیوچرز برای کاهش احتمال لیکوئید

اگرچه دقت به مارجین می‌تواند در کاهش خطر لیکوئید شدن مؤثر باشد، اما باید این مورد را خاطر نشان کنیم که بیشتر افراد در تله طمع و ناآگاهی گرفتار می‌شوند. به همین جهت در بیشتر مواقع، این روش به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد. به همین جهت بوده که در طی این سال‌ها، استراتژی‌های مختلفی برای جلوگیری از کاهش احتمال لیکویید شدن خلق شده است.

اما در این میان اغلب افراد تنها به دنبال بهترین استراتژی فیوچرز برای رفع نیاز خود هستند. البته باید بدانید که تعریف هر معامله‌گر از بهترین استراتژی متفاوت است؛ چراکه باید آن را متناسب با برنامه و سبک معاملاتی خود هماهنگ سازند.

بهترین استراتژی فیوچرز برای کاهش احتمال لیکوئید

به همین جهت ما در ادامه 6 استراتژی برای کاهش ریسک لیکوئید شدن در کریپتو را خدمت شما بیان می‌کنیم که همگی جزو نمونه‌های کارآمد هستند. شما می‌توانید متناسب با سبک معاملاتی خود، یک یا چند مورد از آن‌ها را استفاده کنید.

داشتن برنامه معاملاتی

داشتن یک برنامه معاملاتی به‌عنوان بهترین استراتژی فیوچرز برای جلوگیری از لیکوئید شدن شناخته می‌شود. در واقع شما باید یک برنامه دقیق و منظم برای انجام معاملات خود داشته و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنید. در این برنامه باید تمام اقدامات نظیر روش ورود، برنامه خروج، میزان سود مورد انتظار، مقدار ضرر قابل پیش‌بینی و… تعیین شود.

بهتر است یک چک لیست از این اقدامات تهیه کرده و برای هر معامله از آن استفاده کنید. افزون بر این موارد، بهتر است حتماً از ابزارهای محاسباتی قبل از ورود به یک معامله استفاده کنید. برای مثال اغلب صرافی‌های معتبر، ابزاری به نام ماشین حساب معاملات فیوچرز دارند که می‌توانید در آن نقطه ورود و خروج را وارد کنید.

با این کار، مقدار دقیق سود و ضرر برایتان محاسبه می‌شود. به همین جهت یک دورنمای دقیق‌تر از حضور در آن معامله به شما داده و تصمیم‌گیری را برایتان ساده‌تر می‌کند. به همین جهت توصیه می‌شود که حتماً برای کاهش احتمال لیکویید شدن، از آن‌ها استفاده کنید.

افزایش امنیت معاملات

یکی دیگر از راهکارهای مطمئن برای جلوگیری از خطر لیکوئید شدن، افزایش امنیت معاملات است. در واقع بسیاری از افراد تازه‌کار، در هنگام وارد شدن به یک معامله، بر روی میزان سود تمرکز کرده و عموماً برنامه‌ای برای خروج در زمان زیان در نظر نمی‌گیرند.

به همین جهت زمانی که معامله آنها وارد ضرر می‌شود، به امید برگشتن به محدوده سود، منتظر مانده و خارج نمی‌شوند. همین عامل هم میزان ضرر آن‌ها را افزایش داده و به مرز لیکویید شدن می‌رساند. به همین جهت باید امنیت معاملات خود را افزایش دهید.

بدین منظور هم در گام اول، هیچگاه وارد موقعیت‌های هیجانی نشوید. از طرفی دیگر حتماً از حد ضرر استفاده کنید. حد ضرر به شما کمک می‌کند تا یک قیمت دقیق را تعیین کرده و در صورت رسیدن قیمت به آن، به‌صورت اتوماتیک از معامله خارج می‌شوید.

افزایش امنیت معاملات یک مرحله از بهترین استراتژی فیوچرز برای کاهش احتمال لیکوئید

توجه به مارجین

مارجین را می‌توان شاخص‌ترین مولفه‌ای دانست که می‌تواند ریسک لیکوئید شدن شما را نشان دهد. در واقع مارجین نسبت بین دارایی و اهرم معاملاتی‌تان را نشان می‌دهد. لذا اگر مارجین شما از حد مشخصی کمتر شود، لیکویید خواهید شد. این موضوع مشابه کال مارجین در معاملات فارکس است. به همین جهت توجه به مارجین می‌تواند میزان ریسک لیکوئید شدن حساب شما را نشان دهد.

هر اندازه که موجودی حساب شما بیشتر باشد، احتمال لیکویید تان هم کمتر است. به همین جهت، بهتر است همواره سطح مشخصی از مارجین و دارایی را در یک معامله وارد کنید. افزون بر این موارد، سعی کنید تا سطح مشخصی را برای مارجین تعیین کنید تا در صورت رسیدن به آن، به فکر خروج از معامله باشید.

دراین مورد بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری در معاملات و سرمایه‌گذاری

تمرین و تکرار؛ مسیر اصلی خلق بهترین استراتژی فیوچرز

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم تمرین و تکرار می‌تواند اصلی‌ترین راه برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای در این بازار باشد. در واقع شما می‌توانید با تمرین و تکرار، تمام شرایطی که برای یک معامله‌گر رخ می‌دهد را بررسی کرده و بر مبنای آن معاملات خود را انجام دهید. به همین جهت هم بوده که پلتفرم‌های معاملاتی معتبر در جهان کریپتو، محیط‌های آزمایشی تحت عنوان حساب دمو را خلق کرده‌اند که می‌توان به لطف آن، استراتژی‌های معاملاتی حساب فیوچرز را تمرین کرد.

کاربران می‌توانند به کمک این حساب‌ها، استراتژی‌های معاملاتی خود را بدون ریسک از دست دادن سرمایه تست کنند. به همین جهت است که با نقاط ضعف و قوت آن آشنا شده و می‌دانند با چه اقداماتی می‌توان از لیکویید شدن جلوگیری کرد. به همین جهت اغلب معامله‌گران حرفه‌ای بر این باورند که مسیر ساخت بهترین استراتژی فیوچرز، از راه تمرین و تکرار می‌گذرد.

ایجاد بهترین استراتژی فیوچرز با جلوگیری از ضرر مرکب

به‌کارگیری روش‌های مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و البته کارآمدترین راهکارها برای جلوگیری از لیکوئید شدن دانست. در واقع مدیریت سرمایه به شما کمک می‌کند تا ریسک معاملات خود را به حداقل برسانید. لذا اگر معامله مطابق میل شما پیش نرفت، کمترین ضرر را متحمل خواهید شد.

بر این مبنا بهتر است در هر معامله تنها 1 الی 2 درصد از دارایی‌های خود را ریسک کنید. برای مثال چنانچه موجودی حساب شما ده‌هزار دلار است، نباید در هر معامله بیش از ده الی بیست دلار را به‌عنوان حد ضرر قرار دهید. افزون بر این موارد، از ورود به موقعیت‌های شارپی که احتمال از بین بردن دارایی شما در یک یا دو معامله را دارند، پرهیز کنید.

همچنین سعی کنید تا در ابتدای کار صبور بوده و از اهرم‌های 2 الی 5 برابری استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از شر ضررهای سنگین در امان باشید.

ایجاد بهترین استراتژی فیوچرز با جلوگیری از ضرر مرکب

ضرر مرکب را می‌توان یکی از اقدامات غیرحرفه‌ای و البته طمع کارانه دانست که عموماً توسط افراد تازه‌کار رخ می‌دهد. این افراد هنگامی که وارد یک معامله زیان‌ده می‌شوند، بدون توجه به شرایط، در آن باقی می‌مانند چراکه بر روی استراتژی معاملاتی خود تعصب به خرج می‌دهند.

در برخی دیگر از موارد آن‌ها بعد از یک ضرر، سعی می‌کنند تا در معامله بعدی حجم بیشتری را وارد کرده و بدین ترتیب ضرر را جبران کنند. حال اینکه اگر معامله بعدی هم زیان‌ده باشد، میزان ضرر آن‌ها بیشتر شده و بدین ترتیب به مرز لیکویید شدن نزدیک می‌شوند.

لذا سعی کنید تا همواره اصول مدیریت سرمایه را رعایت کرده و به‌صورت هیجانی عمل نکنید. از طرفی به خاطر داشته باشید که ضرر بخشی از ماهیت معامله‌گری است. لذا باید آن را با آغوشی باز پذیرفته و اجازه ندهید تا یک ضرر در معاملات بعدی‌تان اثرگذار باشند.

ایجاد بهترین استراتژی فیوچرز با جلوگیری از ضرر مرکب

از دیگر استراتژی‌های برتر فیوچرز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

به خاطر داشته باشید که این موارد تنها روش‌های کاهش ریسک لیکوئید شدن نیست؛ بلکه شما می‌توانید با مجموعه‌ای اقدامات دیگر هم این ریسک را به حداقل برسانید.

پولبک‌ و بریک‌اوت (Pullback & Breakout)

برای مثال انجام معامله بر اساس پولبک‌ها که به شما کمک می‌کند تا از برگشت‌های قیمتی کسب سود کنید. یا بریک‌اوت‌ها که تنها در نقاط شکستن نواحی حمایت و مقاومتی وارد معامله شوید.

بررسی لیست سفارشات و استراتژی نواحی رنج

توجه به اسپردهای معاملاتی و تصمیم‌گیری بر مبنا آن هم راهکاری جهت کاهش ریسک لیکویید است. افزون بر این موارد بررسی اوردر بوک یا همان لیست سفارشات هم روشی است که می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک کند.
همچنین شما می‌توانید یک استراتژی ویژه نواحی رنج داشته باشید تا بر این مبنا ریسک از دست دادن دارایی‌هایتان کاهش پیدا کند. در هر صورت شما می‌توانید به کمک این روش‌ها، تا حد زیادی از خطر لیکوئید شدن در بازار کریپتو دور بمانید.

در این مورد بخوانید: معرفی بهترین استراتژی‌ ترید ارز دیجیتال در ۲۰۲۳؛ کم‌ریسک و سودده

سخن اینوکس با شما

بسیاری از معامله‌گران، دست‌کم یک‌بار تجربه لیکوئید شدن در بازار را دارند. به همین جهت است که پیوسته به دنبال بهترین استراتژی فیوچرز جهت جلوگیری از آن هستند. ما سعی کردیم تا در این مقاله تعدادی از کارآمدترین نمونه‌های آن را خدمت شما بیان کنیم.

اما باید بدانید که این موارد تنها روش‌های موجود نیست؛ بلکه راهکارهای دیگری همچون استفاده از اوردر بوک، بریک‌اوت تریدینگ، پولبک تریدینگ و… هم وجود دارد که ترکیب آن‌ها با روش‌های فوق، می‌تواند ریسک لیکوئید شدن شما را به حداقل برساند. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.

منبع
binancefinance-monthly

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا