آموزشاصطلاحات و مفاهیم

10 روش رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه‌های شناسایی

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

هرچه محبوبیت ارزهای دیجیتال بیشتر و استفاده از آنها رایج‌تر می‌شود، کلاهبرداری ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. در دنیای کریپتو انواع مختلفی از کلاهبرداری‌ها از ترفندهای قدیمی‌تر پانزی و فیشینگ گرفته تا مدل‌های جدیدتر راگ‌پول و وعده هدیه رایگان شکل گرفته‌ است.

کلاهبرداران از ماهیت غیرمتمرکز صنعت کریپتو و فقدان نظارت رسمی بر تراکنش‌های مشکوک سواستفاده می‌کنند و به راحتی کلاهبرداری می‌کنند. از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲، بیش از ۱ میلیارد دلار از طریق کلاهبرداری کریپتو به سرقت رفته است! با ما همراه باشید تا ۱۰ نوع کلاهبرداری معروف در دنیای ارز دیجیتال را معرفی کنیم.

1. کلاهبرداری ارز دیجیتال در رسانه‌های اجتماعی

این روزها کلاهبرداری‌های رایجی در محیط رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. کلاهبرداری با هوش مصنوعی و کلاهبرداری سلبریتی‌نماها نیز معمولا در فضای مجازی شکل می‌گیرد. بیشتر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اقداماتی برای مبارزه با کلاهبرداری‌های کریپتو انجام داده‌اند. با این حال هنوز هم کاربران این پلتفرم‌ها باید هنگام انجام معاملات در پروژه‌های ارز دیجیتال احتیاط کنند.

2. کلاهبرداری با هوش مصنوعی

پیشرفت فناوری و تکنولوژی همانطور که برای تسهیل فعالیت‌های کاربران مفید است، اقدامات کلاهبرداران را نیز راحت‌تر کرده است. مهاجمان در کلاهبرداری ارز دیجیتال می‌توانند با هوش مصنوعی، فعالیت‌های خود را راحت‌تر انجام دهند. با این حال نباید فراموش کنیم که از فناوری هوش مصنوعی می‌توان برای افشای کلاهبرداری‌ها نیز استفاده کرد.

3. کلاهبرداری از طریق سلبریتی‌نما‌ها

کلاهبرداران امکان دارد از تصاویر چهره‌های برجسته سواستفاده‌ کنند تا کاربران را فریب دهند و دارایی‌های آن‌ها را سرقت کنند. این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال خیلی نگران‌کننده است. در هر فرصت سرمایه‌گذاری که وعده سود بالا در زمان کوتاه داده می‌شود، همیشه مراقب باشید.

به‌خصوص اگر این فرصت‌ها از طریق افراد مشهور تایید شوند. علاوه بر این حتما قبل از تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری، صحت تاییدیه افراد مشهور را بررسی کنید. بیشتر کلاهبرداران از تاییدیه‌های جعلی افراد مشهور برای فریب کاربران استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید قربانی این‌‌گونه کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال نشوید، قبل از انجام هر معامله‌ یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کریپتو، حتما تحقیقات کاملی انجام دهید.

انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال

4. کلاهبرداری‌های رمانتیک

این روزها سواستفاده از طریق کلاهبرداری ارز دیجیتال با ترفندهای عاشقانه در میان کلاهبرداران بسیار رایج شده است. در این نوع کلاهبرداری با افراد ناآگاه به منظور فریب دادن آن‌ها برای سرقت دارایی‌شان قرار عاشقانه گذاشته می‌شود. در این نوع کریپتو اسکم، کلاهبرداران مدتی را صرف شکل‌گیری پیوند عاطفی بین خودشان و قربانی صرف می‌کنند.

پس از اینکه پیوند عاطفی جعلی شکل گرفت، کلاهبرداران قربانیان را مجبور به انجام معاملات و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جعلی می‌کنند. زمانی‌که کاربران فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید یا پیشنهادات تبلیغاتی را از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی یا سایر پلتفرم‌ها دریافت کردند، باید حتما مراقب اینگونه کلاهبرداری‌ها باشند.

5. کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری

در این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال، به قربانی وعده داده می‌شود که در ازای سرمایه‌گذاری در یک پروژه جدید کریپتو، در مدت زمانی کوتاهی سود بالایی کسب خواهد کرد. در این روش کلاهبرداران در نقش‌های گوناگونی مانند نقش مدیر پروژه ظاهر می‌شوند و با وعده‌های بی‌اساس خود در مورد کسب سود کلان، افراد را فریب می‌دهند. کاربران بهتر است مراقب این گونه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جعلی باشند و در موردهای اعلام شده رسمی سرمایه‌گذاری کنند.

6. صرافی‌های تقلبی

مهاجمان در این شیوه کلاهبرداری ارز دیجیتال از صرافی‌ها، برنامه‌ها، کیف پول‌ها و پلتفرم‌های جعلی برای سرقت وجوه افراد استفاده می‌کنند. کلاهبرداران وب‌سایت‌های جعلی همانند وب‌سایت‌های رسمی طراحی می‌کنند.

به همین دلیل تشخیص برنامه صحیح از جعلی دشوار است. برای جلوگیری از وقوع این کلاهبرداری، کاربران می‌توانند دامنه آدرس سایت را بررسی کنند. به این ترتیب چنانچه هرگونه غلط املایی یا تغییری در دامنه سایت پیدا شود، نشان‌دهنده این است که سایت جعلی است.

علاوه بر این افراد می‌توانند برای تشخیص قانونی بودن سایت، نام آن را در فهرست وب‌سایت‌های نظارتی جستجو کنند یا اینکه گواهی اصالت آن را چک کنند.

در این مورد بخوانید: روش‌های کلاهبرداری بیت کوین و راه‌های جلوگیری از آن‎‌

7. ترفند پانزی

طرح‌های پانزی، طرح‌های سرمایه‌گذاری جعلی هستند که در آن سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر با استفاده از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران جدید بجای کسب سود یا سرمایه‌گذاری قانونی، سود دریافت می‌کنند. درست همانند اقدامات شرکت‌های هرمی. زمانی که سرمایه‌گذاران جدید کافی برای انجام پرداخت‌ها وجود نداشته باشد، این طرح از بین می‌رود. در این صورت زیان قابل توجهی برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید که تشخیص طرح‌های پانزی همیشه آسان نیست. مثلا پروژه ارز دیجیتال ترا که اکنون منهدم شده است، به عنوان یک طرح پانزی بزرگ در نظر گرفته می‌شد. با این حال بعضی از معروف‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری قبل از فروپاشی آن در سال گذشته از آن حمایت کردند.

کاربران می‌توانند در این نوع پروژه‌ها، به دنبال یافتن پرچم‌های قرمز باشند تا مشخص شود که پروژه طرح پانزی است یا خیر. پرچم‌های قرمز در طرح‌های پانزی شامل وعده‌های کسب سود بالا، عدم شفافیت استراتژی سرمایه‌گذاری، فشار برای جذب سرمایه‌گذاران جدید و تمرکز بر همکاری در فروش یا ساختارهای بازاریابی چندسطحی است. 

ترفند پانزی یک راه برای کلاهبرداری در ارز دیجیتال

8. کلاهبرداری با وعده واریز پاداش (Giveaway)

در میان انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال، در کلاهبرداری Giveaway (کلاهبرداری اعطای ارز دیجیتال) کلاهبرداران با وعده چندبرابر کردن ارزهای دیجیتالی که به آن‌ها ارسال کنید، شما را فریب می‌دهند. کاربران فریب‌خورده وجوه خود را به این کلاهبرداران ارسال می‌کنند و این وجوه دیگر بازنمی‌گردد.

اکثر کلاهبرداران Giveaway از الگوی مشابهی پیروی می‌کنند. آن‌ها در قالب یک فرد یا سازمان مهم ظاهر می‌شوند تا کاربران ناآگاه را فریب دهند. به دلیل وجود این واقعیت که تراکنش‌هایی که با کریپتو صورت می‌گیرد، غیرقابل بازگشت هستند، فرد ناآگاه وجوه خود را از دست می‌دهد.

بهترین راه درگیر نشدن در چنین کلاهبرداری، یادگیری بیشتر و به دست آوردن توانایی تشخیص این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال است. اگر تبلیغات اعطای هدایا قانونی باشد، نیازی به ارسال وجوه یا اطلاعات شخصی از قبل نیست.

9. کلاهبرداری راگ‌پول (Rug Pulls)

در صنعت کریپتو، اصطلاح راگ‌پول به فعالیت‌های متقلبانه‌ای گفته می‌شود که در آن توسعه‌دهندگان پروژه به طور ناگهانی وجوه یک پروژه مالی غیرمتمرکز (دیفای) را تخلیه می‌کنند. به این ترتیب ارزش توکن‌های سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد.

راگ‌پول اغلب در پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند اتریوم رخ می‌دهد. در این پروژه‌ها قراردادهای هوشمند ناظر عملیاتی که در پروژه صورت می‌گیرد هستند. کلاهبرداران یک پروژه به ظاهر قانونی طراحی می‌کنند، سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند و آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری در پروژه خود یا خرید توکن می‌کنند.

زمانی که مقدار زیادی نقدینگی انباشته شد، کلاهبرداران از آسیب‌پذیری قرارداد هوشمند برای تخلیه وجوه سواستفاده می‌کنند. این آسیب‌پذیری معمولا از همان ابتدا وجود دارد اما در همه کدها پنهان است. در کلاهبرداری ارز دیجیتال راگ‌پول، ويژگی‌های رایجی وجود دارد که دانستن آنها برای شناسایی این نوع کلاهبرداری مهم است.

در اغلب پروژه‌های راگ‌پول، شفافیتی در مورد هویت توسعه‌دهندگان یا اعضای تیم پروژه وجود ندارد. توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها از نام‌ مستعار استفاده می‌کنند و اطلاعات محدودی در مورد پیشینه پروژه ارائه می‌دهند. در این کلاهبرداری ارز دیجیتال، کلاهبرداران از ادعاهایی نادرست و اغراق‌آمیز درمورد پتانسیل، مشارکت و پیشرفت‌های آینده پروژه برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند.

10. کلاهبرداری‌های فیشینگ

فیشینگ نوع رایج کلاهبرداری اینترنتی است. در این کلاهبرداری ارز دیجیتال، از یک شرکت یا بانک تازه تاسیس‌شده ایمیلی به کاربران فرستاده می‌شود. این ایمیل‌ها معمولا با هدف سرقت اطلاعات مهم کاربران مثل نام کاربری، پسورد و شماره کارت اعتباری فرستاده می‌شوند.

 در فضای مجازی کلاهبرداری فیشینگ بسیار رایج است. دنیای رمزارز‌ها نیز به شدت درگیر این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال است. کلاهبرداران کاربران کریپتو را هدف قرار می‌دهند تا رمز‌های خصوصی کیف پول آن را به دست آورند. اگر آنها به این رمزها دست پیدا کنند، ممکن است وجوه کیف پول را سرقت کنند.

در این نوع کلاهبرداری، مهاجمان ایمیل‌هایی حاوی لینک‌هایی که به سایت‌های جعلی پیوند داده می‌شود، به کاربران ارسال می‌کنند. در این وب‌سایت‌ها از کاربران خواسته می‌شود که اطلاعات کاربری خصوصی خود را وارد کنند. زمانی‌ که کلاهبرداران به این اطلاعات دستیابی پیدا کنند، به راحتی ‌می‌توانند وجوه حساب یا کیف پول شما را سرقت کنند.

بنابراین زمانی که از طرف شماره‌ها یا اکانت‌های ناشناس به شما پیام‌ یا ایمیل‌هایی حاوی لینک فرستاده‌ می‌شود، بسیار هشیار باشید. به هیچ‌عنوان روی لینک‌های این پیام‌ها کلیک نکنید و اطلاعات خصوصی خود را در سایت‌های ناشناس وارد نکنید. فقط در صورتی‌که از مشروعیت آن سایت‌ها یا شرکت‌ها اطمینان دارید، می‌توانید اطلاعات خود را وارد کنید.

کلام آخر

این روزها در فضای مجازی و اینترنت، شاهد انواع مختلفی از کلاهبرداری هستیم. کلاهبرداران به دنیای رمز‌ارزها نیز نفوذ کرده‌اند و با کلاهبرداری ارز دیجیتال، وجوه کاربران را به سرقت می‌برند. به تازگی کلاهبرداری‌هایی مثل راگ‌پول، فیشینگ، پانزی و دیگر موارد در صنعت کریپتو رایج شده است. به کاربران توصیه می‌کنیم هنگام انجام معاملات یا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بسیار محتاط باشند تا در دام این کلاهبرداران نیوفتند.

منبع
techopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا