ارزهای دیجیتال

روش‌های کلاهبرداری بیت کوین و راه‌های جلوگیری از آن‎‌

ارزهای دیجیتال از یک پروژه خاص به دارایی مالی جدیدی تبدیل شده‌اند که نوید تراکنش‌های مالی امن و غیرمتمرکز را می‌دهند و همچنین سود بالقوه‌ای برای بسیاری از سرمایه‌گذاران داشته‌اند. دنیای کریپتو طی سال‌های گذشته توجه گسترده عموم، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران نهادی را جلب کرده است.

اما از طرفی هکرها، کلاهبرداران و شیادان اینترنتی نیز جلب آن شده‌اند و به‌ همین علت کاربران باید یاد بگیرند که چطور از دارایی‌های دیجیتال خود محافظت کنند. بنابراین در این مقاله از اینوکس انواع روش‌های کلاهبرداری‌ بیت کوین و روش جلوگیری از آن‌ها را توضیح می‌دهیم، پس همراهمان بمانید.

بر اساس گزارش پلتفرم داه‌های بلاکچین Chainalysis، حجم تراکنش‌های غیرمشروع ارزهای دیجیتال در سال 2022 سقف جدیدی را ثبت کرد و از 18 میلیارد دلار در سال 2021، به 20.1 میلیارد دلار رسید.

اگر طور دیگری به این آمار نگاه کنیم، این حجم تراکنش تنها 0.24 درصد از مجموع تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بوده که در مقایسه با آمار 1.9درصد در سال 2019، کاهش یافته است. اما این ارقام برای ارزهای دیجیتال که ادعا می‌شود روش‌های فرستادن و دریافت پول را تغییر داده‌اند و قرار است دنیای مالی را متحول کنند، زیاد است.

همچنین باید اشاره کنیم 0.24 درصد از هولدرهای ارزهای دیجیتال تمام موجودی کیف پول خود را به علت کلاهبرداری از دست داده‌اند. بیت کوین در این بین بیشترین سهم را از بازار کریپتو دارد و 89.9 درصد کلاهبرداری‌های گزارش‌شده از سال 2019 برای این ارز است.

انواع کلاهبرداری بیت کوین

بر اساس تحقیق سایت Coin Kickoff، باج‌گیری رایج‌ترین روش کلاهبرداری بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. این سایت با بررسی بیش از 250 هزار گزارش کلاهبرداری و بررسی تمامی تراکنش‌های ورودی برای هر آدرس گزارش‌شده در سایت Blockchain.com، رایج‌ترین کلاهبرداری‌های گزارش‌شده را پیدا کرده است که در زیر توضیح داده‌ایم.

روش_های کلاهبرداری بیت کوین و راه_های جلوگیری از آن__

باج‌گیری

کلاهبرداران با قربانیان تماس می‌گیرند و آن‌ها را تهدید به افشای اطلاعات یا داده‌های مهم شخصیشان می‌کنند، مگر اینکه این افراد مقدار باج موردنظر را با ارزهای دیجیتال بپردازند.

اخاذی جنسی

کلاهبرداران اغلب جوانان را هدف می‌گیرند و آن‌ها را گول می‌زنند تا تصاویر شخصی خود را برایشان بفرستند و سپس از آن‌ها برای انتشار نکردن این تصاویر باج می‌گیرند.

باج‌افزار

مجرمان اینترنتی بدافزاری را روی دستگاه قربانی نصب کرده و از آن برای قفل کردن داده‌ها یا سیستم‌ها استفاده می‌کنند، سپس برای آزادسازی داده‌ها باج می‌خواهند.

کلاهبرداری در رسانه‌های اجتماعی

از انواع کلاهبرداری در رسانه‌های اجتماعی می‌توانیم به فرستادن پیام‌های شخصی حاوی لینک‌های آلوده یا سوءاستفاده از حساب‌های هک‌شده برای ترغیب کاربران به انجام کارهایی مانند خرید یک ارز برای کلاهبرداری اشاره کنیم.

کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران

شیادان سرمایه‌گذاران را با وعده سود بالا از سرمایه‌گذاری‌هایشان روی ارزهای دیجیتال گول می‌زنند و سپس با سرمایه افراد متواری می‌شوند.

کلاهبرداری با قول پاداش مجانی

کلاهبرداران خود را در رسانه اجتماعی یا پلتفرم‌های آنلاین به جای افراد مشهور یا سازمان‌ها جا می‌زنند و ادعا می‌کنند به رایگان ارز دیجیتال پاداش می‌دهند. آن‌ها با چنین وعده‌هایی اعتماد و توجه قربانیان را جلب می‌کنند و داده‌هایشان را می‌دزدند یا بدافزار نصب می‌کنند.

بازار دارک نت

بازارهای دارک نت پلتفرم‌های آنلاین در دارک وب هستند که آنجا خدمات و کالاهای غیرقانونی از جمله موادمخدر، داده‌های سرقت‌شده و ابزارهای هک با استفاده از ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند.

تروریسم

تروریست‌ها به واسطه دزدیدن ارزهای دیجیتال برای تامین مالی فعالیت‌های خود مشهور هستند مانند هکرهای دولت کره شمالی.

کلاهبرداری‌ با ابزارهای معاملاتی

کلاهبرداران قول فراهم‌سازی خدمات یا ابزارهای معاملاتی را می‌دهند که با استفاده از آن‌ها به‌صورت تضمینی به سود قابل توجهی برسید. قربانیان به حساب شیادان پول واریز می‌کنند و آن‌ها متواری می‌شوند.

سرقت

شیادان ارزهای دیجیتال را از کیف پول دیجیتال یا حساب صرافی کاربران از طریق هک کردن یا سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های امنیتی سرقت می‌کنند.

سایر روش‌های کلاهبرداری بیت کوین شامل فیشینگ، اخاذی، جعل هویت، شیادی از طریق پرداخت پیشاپیش وجه و طرح‌های پانزی می‌شوند. زمانی که ارزهای دیجیتال سرقت شوند، بازگردانی آن‌ها به علت ماهیت غیرمتمرکز و ناشناش تراکنش‌ها بسیار مشکل است.

در این رابطه بخوانید : پس از استخراج آخرین بیت کوین در جهان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چه تعداد کلاهبرداری بیت کوین انجام شده است؟

از سال 2018، 85534 مورد باج‌گیری بیت کوین و 61298 مورد اخاذی جنسی گزارش شده است. در سال 2023، آمار باج‌گیری در مقایسه با استفاده از باج‌افزار یا اخاذی جنسی کمتر بوده است. مجموع کلاهبرداری با استفاده از باج‌افزارها 61018 مورد است و در نیمه ابتدایی 2023، بیشترین حجم کلاهبرداری‌ها با 3376 گزارش به‌همین شکل بوده است.

مجموع کلاهبرداری‌ها در رسانه‌های اجتماعی 9971 مورد است که نشان می‌دهد در استفاده از اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال در این پلتفرم‌ها باید بیشتر دقت کنید.

تعداد کلاهبرداری‌ها از سرمایه‌گذاران در سال گذشته 1134 مورد بوده است که مجموع آن از سال 2018 به 3365 مورد می‌رسد. با توجه به افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران، آمار مربوط به این نوع کلاهبرداری بیت کوین کاهش یافته است اما کلاهبرداری با قول پاداش مجانی زیاد شده تا جزو 5 روش شایع کلاهبرداری قرار گیرد.

کلاهبرداری‌های مربوط به تروریسم 1100 مورد بوده که زیادتر از گذشته شده است که علت آن را باید افزایش تعداد شرکت‌های تحریم‌شده توسط آمریکا بدانیم.

کلاهبرداران ارزهای دیجیتال چه مقدار پول سرقت کرده‌اند؟

جای تعجب ندارد که ارزش بیت کوین‌های دزدیده‌شده در سال 2021 زمانی که قیمت این ارز به 69 هزار دلار نزدیک شد، افزایش یافت. کلاهبرداران در این سال 55 میلیارد بیت کوین به سرقت بردند که 198درصد بیشتر از 18.4 میلیارد دلار بیت کوین سرقت‌شده در سال 2022 و به‌ ذدمراتب بیشتر از مجموع سرقت‌های این ارز در سال 2018 یعنی 2.8 میلیارد دلار بود.

احتمالا یکی از دلایل این اتفاق افزایش توجه به تراکنش‌های غیرمتمرکز و جرایم مربوط به دیفای بوده است. حجم بیت کوین سرقت‌شده در سال 2022 به 23 میلیارد دلار و در نیمه ابتدایی سال 2023 به 7 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. از طرفی سازمان‌های دولتی اجرای قانون در جلوگیری از کلاهبرداری بیت کوین و سایر ارزها پیشرفت‌هایی داشته‌اند که روی کاهش این ارقام اثر گذاشته است.

سایت Chainalysis همچنین گزارش می‌دهد که در سال 2022 حجم تراکنش‌های غیرمشروع ارزهای دیجیتال برای جرایم مختلف در دنیای کریپتو، به جز برای وجوه سرقت‌شده که از سال 2021 رشد 7درصدی را نشان می‌دهد، کم شده است.

یک دلیل این اتفاق را باید روند نزولی بازار ازهای دیجیتال بدانیم، چون کلاهبرداران معمولا در بازار خرسی زمانی که تعداد کاربران فعال کاهش پیدا می‌کنند و فعالان بازار بدبین هستند و کمتر احتمال دارد وعده‌های غیرواقعی کلاهبرداران به سود زیاد را باور کنند، درآمد کمتری دارند.

به‌طور کلی زمانی که کاربران پول کمتری را صرف دارایی‌های دیجیتال کنند، مقدار جرایم کریپتو کاهش پیدا می‌کند. تعداد کلاهبرداری‌های گزارش‌شده از 3410 مورد در سال 2018 به 24501 مورد در سال 2020 افزایش یافت. این آمار از 23799 مورد در سال 2021 به 12354 مورد در سال 2020 نصف شد.

در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی مجموع کلاهبرداری‌های انجام‌شده 5684 مورد بوده اما تقریبا به سطح سال قبل نزدیک شده است.

چطور از کلاهبرداری بیت کوین و ارزهای دیجیتال در امان بمانید؟

شیادان کریپتو کاربرانی را انتخاب می‌کنند که آگاهی کمتری از تدابیر امنیتی دارند. شما با درک انواع کلاهبرداری‌ها می‌توانید بهتر از خود و دارایی‌های دیجیتالتان محافظت کنید. نکات زیر را نیز باید به یاد بسپارید:

  • از جدیدترین تاکتیک‌های کلاهبرداری آگاه باشید.
  • حواستان به وعده‌هایی مانند سود تضمینی و پیشنهادهایی که باور آن‌ها سخت است، باشد.
  • حواستان به لینک‌ها و الحاقات در ایمیل‌ها، پیام‌ها یا رسانه‌های اجتماعی باشد تا قربانی حملات فیشینگ نشوید.
  • پیشنهادهای ناخواسته به‌خصوص آن‌هایی که قول جایزه مجانی یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌دهند، نادیده بگیرید.
  • در برابر تکنیک‌های فروش که فشار زیادی به خریدار بالقوه وارد می‌کنند تا او را ترغیب کنند، مقاومت نشان دهید.
  • کلیدهای خصوصی کیف پول ارزهای دیجیتال خود را در جای امن نگه دارید، رمز عبور قوی برای کیف پولتان استفاده کنید، از روش احراز هویت دو عاملی استفاده کرده و کیف پولتان را به‌صورت منظم به‌روزرسانی کنید.
  • روی تمام دستگاه‌هایتان نرم‌افزار ضدبدافزار نصب کنید و تمام نرم‌افزارهای امنیتی خود را به‌روز نگاه کنید.
  • قبل از سرمایه‌گذاری روی هر پروژه کریپتو به‌خوبی تحقیق کنید.
  • اگر فکر می‌کنید مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اید، سریعا دست به عمل بزنید و با مقامات مسئول رسیدگی تماس بگیرید.

سخن اینوکس با شما

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال فرصت‌های بی‌همتایی برای کسب سود در اختیار کاربران و سرمایه‌گذارن قرار می‌دهند اما از طرفی باید مراقب کلاهبرداری‌های شایع در دنیای کریپتو باشید. مهم است که آگاهیتان را افزایش دهید و از اطلاعات شخصی و سرمایه‌گذاری خود به‌خوبی محافظت کنید. از طرفی توصیه می‌کنیم همیشه تحقیق کنید و محتاط باشید تا احتمال اینکه قربانی کلاهبرداری بیت کوین قرار بگیرید کمتر شود.

سوالات متداول

1. آیا در صورت کلاهبرداری بیت کوین، می‌توانم پول خود را پس بگیرم؟

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال معمولا برگشت‌ناپذیر هستند. یعنی زمانی که پرداختی را با ارزهای دیجیتال انجام می‌دهید، تنها زمانی می‌توانید پول خود را پس بگیرید که گیرنده آن را برای شما بفرستد.

2. آیا بایننس می‌تواند پول کاربر را از کلاهبرداران پس بگیرد؟

بایننس همکاری نزدیکی با مجریان قانون دارد و این شرکت به‌صورت منظم وجوه سرقت‌شده را شناسایی و ضبط می‌کند. با آنکه بازگرداندن پول کاربران تضمینی نیست، اما بایننس در اکثر موارد به این روش وجوه سرقت‌شده را بازیابی می‌کند.

3. چرا کلاهبرداران از کاربران بیت کوین می‌خواهند؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است و هیچ راهی برای شناسایی فرستنده و دریافت‌کننده این ارز وجود ندارد. بنابراین کلاهبرداران می‌توانند با دریافت بیت کوین پول زیادی به جیب بزنند و هیچ راهی برای ردیابی آن‌ها وجود نداشته باشد.

منبع
techopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا