استخراج

پس از استخراج آخرین بیت کوین در جهان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در این مقاله به بررسی استخراج آخرین بیت کوین در جهان و اتفاقات پس از آن می‌پردازیم. توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه اینوکس باشید. «ساتوشی ناکاموتو» جنسیس بلاک (genesis block) که اولین بلاک در بلاکچین است را در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ استخراج کرد. ناکاموتو با این کار، باعث ضرب ۵۰ بیت کوین ابتدایی در تاریخ شد و مسیری را شروع کرد که به یک صنعت میلیارد دلاری در زمینه اس

تخراج ارزهای دیجیتال، تبدیل خواهد شد. با این حال و با توجه به محدودیتی که عرضه بیت کوین دارد، سرنوشت‌ ماینرها پس از استخراج آخرین بیت کوین مشخص نیست.

ارتباط بین استخراج آخرین بیت کوین و ماینرها

بیت کوین از طریق استخراج که شامل سخت افزار کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده ریاضی و تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین، تشکیل شده است. ماینرها بابت فعالیتی که انجام می‌دهند، برای هر بلاک از تراکنش‌ها یک مقدار معینی که از پیش تعیین‌شده است، بیت کوین پاداش می‌گیرند.

بر اساس گزارشی که سایت Blockchain Council ارائه کرده‌است، بیش از 19 میلیون بیت کوین به ماینرها پاداش داده شده است و بر اساس وایت پیپر ناکاموتو، تنها 21 میلیون بیت کوین موجود است. پس از استخراج آخرین بیت کوین، ماینرها دیگر برای تایید تراکنش‌ها پاداشی دریافت نمی‌کنند.

نمودار عرضه بیت کوین در آینده
نمودار عرضه بیت کوین در آینده

با وجود این، «نیک هانسن»، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت استخراج بیت کوین «Luxor Mining» در گفتگو با سایت کوین تلگراف عنوان می‌کند که ماینرها حتی با نبود پاداش‌های بلاک، نقش اساسی در تایید و ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین خواهند داشت اما هنوز مشخص نیست که چطور پاداش زحمات خود را خواهند گرفت.

در حال حاضر، تایید موفق یک بلاک جدید روی بلاکچین، به ماینرها 6.25 بیت کوین پاداش می‌دهد که با قیمت فعلی بیت کوین تقریبا ۱۸۸.۳۸۱ دلار است. ماینرها همچنین کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند.  

در این رابطه بخوانید : استخراج بیت کوین با گوشی | ماینینگ بیت کوین با موبایل

آیا پاداش ماینرها، باعث کاهش تعداد بیت کوین‌های موجود می‌شود؟

بر اساس محاسباتی که شرکت تحلیلی گلس‌نود در توئیت 1 می خود منتشر کرد، پاداش‌ بلاک و کارمزدها بیش از 50 میلیارد دلار برای ماینرها درآمدزایی داشته است.

در توئیت این شرکت آمده است: «از زمان خلق بیت کوین، ماینرها 50.2 میلیارد دلار از پاداش بلاک و کارمزدها کسب کرده‌اند و مقدار هزینه‌ای که متحمل شده‌اند، 36.6 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بنابراین حاشیه سود تجمیعی ماینرها، 13.6 میلیارد دلار است.»

نیک هانسن اعتقاد دارد که پس از استخراج آخرین بیت کوین، کارمزد تراکنش‌ها در نهایت به انگیزه اصلی ماینرها برای ادامه دادن فعالیتشان تبدیل می‌شود. او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «به‌همین دلیل کارمزد تراکنش‌ها روزبه‌روز به بخش مهم‌تری از اقتصاد استخراج بیت کوین تبدیل می‌شود. بنابراین آگاهی از مقدار کارمزد تراکنش‌ها و پیش‌بینی آن برای آینده، بسیار مهم است. بنابراین اهمیت دارد که به‌مرور زمان شاهد افزایش کارمزدها باشیم. موضوعی که به‌عنوان مثال اخیرا پروتکل اردینالز بیت کوین به کمک آن آمده است.»

با اینکه تغییرات ذکر شده ممکن است سال‌ها طول بکشد اما زمانی که آخرین پاداش بلاک بیت کوین داده می‌شود، هیچ‌کدام از ماینرهای فعلی زنده نخواهند بود.

انتظاری طولانی برای فهمیدن

طبق گفته هانسن، بر اساس نرخ سرعت کشف بلاک و فرآیند هاوینگ بیت کوین که تقریبا هر 4 سال یک‌مرتبه یا هر 210 هزار بلاک تراکنش‌ رخ می‌دهد، زمان استخراج آخرین بیت کوین، تقریبا سال 2140 خواهد بود.

فرآیند هاوینگ بیت کوین برای کاهش پاداش‌هایی است که ماینرها دریافت می‌کند و هاوینگ بعدی پیش‌بینی می‌شود که تقریبا در آوریل 2024 رخ دهد. پس از رویداد فوق، پاداش هر بلاک به 3.125 بیت کوین یا تقریبا 94190 دلار (طبق قیمت فعلی بیت کوین)، کاهش پیدا خواهد کرد.

از نظر تئوری، محدود کردن عرضه بیت کوین باید باعث افزایش قیمت این توکن شود؛ زیرا تقاضا افزایش می‌یابد و عرضه ثابت است. هانسن می‌گوید قیمت بیت کوین در سال 2140 بستگی به عوامل غیر قابل پیش‌بینی مانند تقاضای بازار، قوانین رمز ارزها، پیشرفت‌های فناوری و عوامل اقتصاد کلان دارد.

هاوینگ‌های بیت کوین
هاوینگ‌های بیت کوین

او گفت «حقیقت این است که تمام بیت کوین‌های در گردش ممکن است باعث کمبود آن شوند اما آیا این کمبود باعث افزایش قیمت این کوین خواهد شد یا نه، بستگی به عوامل پویایی بازار خواهد داشت. زمانی که به آینده پس از استخراج آخرین بیت کوین نگاه می‌کنیم، مهم است به‌یاد داشته‌باشیم که بیت کوین با توجه به این پایان، طراحی شده است. حذف پاداش‌های بلاک و تغییر سیستم پاداش‌دهی به کارمزد تراکنش‌ها برای این پروتکل، الزامی است و یک راه‌حل هوشمندانه را نشان می‌دهد تا تضمینی برای ادامه امنیت و اعتبارپذیری این شبکه باشد.»

«جاران ملورد» تحلیل‌گر و محقق شرکت Hashrate Index در گفتگو با کوین تلگراف گفت که به‌دنبال پذیرش بیت کوین و افزایش استفاده از آن، کارمزد تراکنش‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد و به منبع اصلی درآمد شرکت‌های استخراج تبدیل خواهد شد.

ملورد گفت که پس از استخراج آخرین بیت کوین، پاداش بلاک به‌قدری ناچیز خواهد بود که تاثیر قابل‌توجهی روی عرضه این توکن نخواهد گذاشت. او در ادامه می‌گوید: «به علت تقاضای زیاد برای فضای بلاک نسبت به عرضه فضای بلاک، کارمزد تراکنش‌ها زمانی که در آینده بیت کوین به پول رایج دنیا تبدیل شود، سر به فلک خواهد گذاشت. اگر باور ندارید که در آینده کارمزد تراکنش‌ها برای توجیه فرآیند استخراج، بسیار بالا نخواهد بود، واقعا به بیت کوین ایمان ندارید.»

پس از این رخداد، ارزهای فیات چگونه فعالیت می‌کنند؟

ملورد اعتقاد دارد که پس از استخراج آخرین بیت کوین، ارزش این توکن بر اساس دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات سنجیده نخواهد شد. او فرض می‌کند که در آن زمان، سیستم ارزهای فیات نابود می‌شوند و بیت کوین جای آن‌ها را می‌گیرد و به واحد پول جهانی تبدیل خواهد شد.

او گفت: «در چنین شرایطی، تنها راه معتبر برای سنجیدن قدرت خرید بیت کوین، توجه به مقدار انرژی‌ای است که یک بیت کوین یا ساتوشی می‌توانند بخرند. همان‌طور که ما در حال حاضر قدرت خرید دلار آمریکا را با توجه به انرژی یعنی بشکه‌های نفت، می‌سنجیم.»

فروپاشی سیستم ارزهای فیات قبلا هم پیش‌بینی شده‌بود و علت آن، مشکلات متعددی است که سیستم‌های رایج مالی دارند. همین اواخر در مارس 2023، بانک سیلیکون‌ولی به‌ علت بحران نقدینگی، فروپاشی کرد و پس از آن این اتفاق برای بانک سیگنچر و بانک سیلورگیت نیز رخ داد.

قبل از بحران بانک‌ها در مارس 2023، شرکت هوش تجاری Morning Consult و صرافی کوین بیت، نوعی نظرسنجی را انجام دادند که در آن اکثر شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند که از سیستم مالی جهانی، ناامید شده‌اند.

آیا بیت کوین در 120 سال بعد، مانند الان خواهد بود؟

«پت وایت» بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت دارایی دیجیتال Bitwave در گفتگو با کوین تلگراف، می‌گوید اعتقاد دارد که ماینرها همچنان بخش مهمی از اکوسیستم بیت کوین باقی خواهند ماند اما تمام آن‌ها به فعالیت خود ادامه نخواهند داد و بعضی از دستگاه‌های استخراج به دلیل هزینه‌های زیاد، خاموش می‌شوند.

طبق گزارش 24 مارس گلس‌نود، ماینرها از سال 2010، بازه‌های زمانی زیادی را بدون سود تجربه کردند و تنها 47 درصد روزهای معامله‌گری برایشان سودآور بوده است.

پت وایت می‌گوید: «من فکر می‌کنم قابل درک است که بعضی از ماینرها، دستگاه‌های خود را خاموش کنند یا برای بالا بردن کارمزدها، از تکنیک‌های دستکاری استفاده کنند اما من همچنین تصور می‌کنم که این اتفاق، قبل از استخراج آخرین بیت کوین رخ خواهد داد؛ زیرا چند هاوینگ آخر، پاداش‌های بلاک را تا حد ساتوشی کاهش می‌دهند.»

او همچنین می‌گوید که تا 120 سال آینده، اتفاق‌های زیادی ممکن است رخ دهد و بیت کوین در قرن بعدی، تغییرات اساسی خواهد داشت. وایت عقیده دارد که تا سال 2140، کامپیوترهای کوانتومی، احتمالا الگوریتم رمزنگاری پروتکل بیت کوین را خواهند شکست. او می‌گوید مهندسانی که از زمان‌های گذشته روی این پروتکل کار می‌کنند، می‌دانند که این پروتکل در برابر کامپیوترهای کوانتومی در امان نیست.

او گفت «الزاماً مسئله خطر کامپیوترهای کوانتومی نباید افراد را بترساند. بین الان و سال 2140، تغییرات بزرگی روی لایه رمزنگاری بیت کوین انجام خواهد شد. در آن زمان، جامعه توسعه‌دهنده بیت کوین می‌توانند ارزیابی کنند که واقعا یک شبکه فعال انجام تراکنش با پرداخت کارمزد داریم یا استخراج بیشتر بیت کوین برای تضمین امنیت این شبکه الزامی است.»

درصد درآمد ماینرها در روزهای سودآور؛ بررسی شرایط ماینرها پس از استخراج آخرین بیت کوین
درصد درآمد ماینرها در روزهای سودآور؛ بررسی شرایط ماینرها پس از استخراج آخرین بیت کوین

وایت همچنین فرض می‌کند با آنکه وایت پیپر ساتوشی ناکاموتو اعلام می‌کند محدودیت عرضه بیت کوین 21 میلیون کوین است، اما هیچ‌کدام از ما تا سال 2140 برای تایید این ادعا زنده نخواهیم بود. او اعتقاد دارد که اگر جامعه فکر کند که کارمزد تراکنش‌ها برای حفظ امنیت شبکه کافی نیست، کریپتو در حد کدنویسی و الگوریتم‌های اجماع خواهد بود؛ یعنی ماینرهای آینده از نظر تئوری می‌توانند محدودیت عرضه بیت کوین را به بیشتر از 21 میلیون برسانند.

اینکه تغییرات عنوان شده چه تأثیری روی قیمت بیت کوین خواهد گذاشت، معلوم نیست اما وایت به‌ هرحال فکر می‎کند که قیمت این ارز ثابت خواهد شد و تغییر جدی قیمت در 120 سال بعدی، زمانی رخ خواهد داد که یک یا بیشتر از یک کشور، بیت کوین را به‌عنوان ذخیره ارزی خود انتخاب کنند.

وایت می‌گوید: «چیزهایی وجود دارند که حتی نمی‌توانیم تصور کنیم چه تاثیری ممکن است روی بیت کوین می‌گذارند که یقیناً جنگ و بحران‌های انرژی، جزو آن‌ها هستند اما چه اتفاقی می‌افتد اگر آن زمان ما جدا از زمین روی سیاره دیگری نیز ساکن شویم و مجبور باشیم زمان تولید بلاک را برای پشتیبانی از سرعت ارتباط در سطح منظومه شمسی، افزایش دهیم.

چیزی که از نظر من همیشه اهمیت دارد، تمرکز روی سخت‌ترین مشکلاتی است که امروزه می‌بینیم و کاری که می‌توانیم برای حل آن‌ها انجام دهیم. این کار ممکن است به‌معنای حل مالکیت دیجیتال یا پرداخت‌ها یا فراهم کردن دسترسی به امکانات مالی برای افرادی باشد که حساب بانکی ندارند. این مشکلاتی است که امروزه باید تمرکز خود را روی آن‌ها بگذاریم.»

سخن اینوکس با شما

پایان مسیر بیت کوین برای هیچ‌کس مشخص نیست اما طبق دانسته‌های فعلی، می‌دانیم محدودیت عرضه این ارز دیجیتال 21 میلیون کوین است. پس از استخراج آخرین بیت کوین، درآمد ماینرها کاملا به کارمزد تراکنش‌ها بستگی خواهد داشت و قیمت و قدرت خرید بیت کوین عرضه نشدن، آن را تنظیم خواهد کرد. کمبود بیت کوین نیز آن را به انتخابی جذاب‌تر برای کاربران و سرمایه‌گذاران، تبدیل می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل و جامع درباره استخراج آخرین بیت کوین و حوادث و رخدادهایی که پس از آن به وجود می‌آید، صحبت کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی و ارزنده‌ای را از آن بدست آورده باشید.

سوالات متداول

چه تعداد بیت کوین تا به‌حال استخراج شده است؟

تا ژانویه 2023، 19.39 میلیون بیت کوین استخراج شده‌اند و 1.7 میلیون توکن دیگر باقی مانده است. عرضه کل بیت کوین 21 میلیون است.

آیا استخراج بیت کوین متوقف خواهد شد؟

تخمین زده می‌شود که تمام بیت کوین‌ها تا سال 2140 استخراج شوند که در آن زمان پاداش آخرین بلاک به ماینرها داده خواهد شد. اگر یک بیت کوین گم یا نابود شود، امکان بازیابی آن وجود ندارد که نتیجه آن، کاهش عرضه کل و افزایش ارزش کلی بیت کوین است.

آیا استخراج بیت کوین سخت‌تر می‌شود؟

شبکه بیت کوین تقریبا هر دو هفته بروزرسانی می‌شود و هرچه ماینرهای بیشتری به شبکه وارد شوند، سختی آن افزایش می‌یابد. این سختی با ترک ماینرها، ساده‌تر خواهد شد.

منبع
منبع

محمدامین نعمتی

در آستانه دهه چهارم زندگی هستم و‌ شیفته سینما، موزیک، دنیای تکنولوژی و بلاکچین و کشف تجربه‌های جدید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا