اخباراخبار بیت کوین

اتمام هاوینگ بیت کوین، نصف شدن پاداش‌ها از سال 2024

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

چهارمین هاوینگ بیت کوین در تاریخ 19 آوریل 2024 (31 فروردین 1403)، به طور کامل انجام شد و پاداش استخراج بلاک‌ها از 6.25 بیت کوین به 3.125 بیت کوین، کاهش یافت.

هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین رویدادها در بازار کریپتوکارنسی است که علاوه بر تاثیرگذاری مستقیم بر قیمت بیت کوین، سایر آلت کوین‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. این رویداد مهم در روز جمعه، 19 آوریل، کمی بعد از ساعت 20:09 و در بلاک ۸۴۰,۰۰۰ بیت کوین رخ داد.

در حال حاضر تمامی فعالین بازار رمزارزها مشتاقانه منتظر آینده قیمت بیت‌کوین هستند. بر اساس پیش بینی‌ها، قیمت این ارز دیجیتال ممکن است رشد زیادی داشته باشد. طبق داده های سایت CoinMarketCap، قیمت بیت کوین در زمان هاوینگ، 63960 دلار بوده است که رشد 1.16 درصدی را نسبت به 24 ساعت قبل نشان می‌دهد.

از امروز، ماینرهای بیت کوین 3.125 بیت کوین به ازای هر بلاک استخراج شده دریافت خواهند کرد که کمتر از 6.25 بیت کوین قبلی است. فرایند هاوینگ یک پروتکل زمان‌بندی شده است که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد. اولین هاوینگ در سال 2012 اتفاق افتاد و متاثر از آن، پاداش استخراج یک بلاک از 50 به 25 بیت کوین کاهش یافت. هاوینگ‌های دوم و سوم نیز به ترتیب، در سال‌های 2016 و 2020 رخ داد.

خالق یا خالقین بیت کوین با هدف مدیریت کمبود و تنظیم عرضه تورمی این رمزارز، مکانیسم هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بلاک‌ها را در کد‌های این پروژه قرار داده‌اند. با نصف کردن پاداش های استخراج، این فرایند به طور موثر سرعت استخراج بیت کوین جدید را کاهش می‌دهد.

آیا قیمت بیت کوین پس از هاوینگ افزایش می‌یابد؟

یکی از پیش بینی‌های مهم در خصوص هاوینگ این است که قیمت بیت کوین پس از این رخداد افزایش خواهد یافت. از نظر تاریخی نیز پس از هر سه هاوینگ در سال‌های قبل، قیمت این رمزارز افزایش یافته است. به عنوان مثال پس از هاوینگ سوم در سال 2020، کاربران جهانی بازار کریپتو بیش از 400 درصد افزایش یافته و همین مسئله، بر رشد قیمت بیت کوین نیز تاثیرگذار بوده است.

به گزارش Centre for Alternative Finance، در سال 2020، تعداد دارندگان کریپتو در سراسر جهان حدود 100 میلیون کاربر بود. تا پایان سال 2023، طبق برآورد صرافی کریپتو Crypto.com، تعداد کاربران جهانی کریپتو به 580 میلیون نفر افزایش یافت.

تعداد کاربران بازار کریپتو تا سال 2023
تعداد کاربران بازار کریپتو تا سال 2023

همچنین بر اساس داده‌های سایت تکنوپدیا، تخمین زده می‌شود که تا سال 2024، حدود 2.7 درصد از جمعیت جهان دارای بیت کوین هستند که به معنای حدود 219 میلیون نفر است. به این ترتیب و با مقایسه این رقم با 71 میلیون کاربر بیت کوین در چهار سال پیش، کاربران بازار بیت کوین حدود 208 درصد افزایش یافته‌اند. با این وجود همچنان مشخص نیست که هاوینگ تا چه میزان می‌تواند بر رشد قیمت این ارز دیجیتال در ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد.

تفاوت هاوینگ 2024 بیت کوین با هاوینگ‌های پیشین

یکی از بزرگترین تفاوت‌ها بین چهارمین هاوینگ بیت کوین و سه هاوینگ گذشته این است که قیمت این ارز دیجیتال قبل از هاوینگ در سال 2024، رشد فوق العاده‌ای داشته است. این در حالی است که در چرخه‌های قبلی، قیمت بیت‌ کوین پس از halving نسبت به قبل، شکست‌هایی را ثبت کرد و بالاترین رکوردهای جدید قیمتی تقریباً یک سال پس از تاریخ هاوینگ، به ثبت رسید.

چرخه‌های هاوینگ بیت کوین
چرخه‌های هاوینگ بیت کوین

به عنوان مثال، بیت کوین قبل از هاوینگ سال 2020 بالاتر از سقف قیمت تعیین شده قبلی(ATH) یعنی 20000 دلار قرار نگرفت. در آن چرخه، قیمت بیت کوین تنها 10 ماه پس از halving، از این ATH عبور کرد. در مقابل قیمت بیت کوین این‌بار مسیر متفاوتی را طی کرده است. در چرخه فعلی، بیت کوین درست قبل از رویداد هاوینگ به بالاترین حد خود رسید و در 13 مارس 2024، رکورد قیمتی 73600 دلار برای این رمزارز ثبت شد.

با توجه به اینکه این رشد قیمتی در دوره‌های پیشین هاوینگ ثبت نشده است، پیش بینی روند قیمتی این ارز دیجیتال در ماه‌های آینده تا حدی دشوار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیت کوین، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله زیر بزنید.

در این مورد بخوانید: هاوینگ بیت کوین چیست؟ نمودار و تاریخ آخرین هاوینگ

منبع
investopediacointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا