ارزهای دیجیتال

هاوینگ بیت کوین چیست؟ نمودار و تاریخ آخرین هاوینگ

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در بلاک چین بیت کوین «هاوینگ» است که هر چهار سال یکبار در شبکه بیت کوین اتفاق میفتد. این اصطلاح به معنای این است که پاداش ماینینگ به نصف کاهش می‌یابد. برخی بر این باورند که هاوینگ از شبکه حمایت می‌کند، در حالی که برخی دیگر استدلال می‌کنند که ممکن است به اکوسیستم آسیب‌های بیشتری وارد کند. در هر صورت، هاوینگ بیت کوین چیزی است که از سال 2012 ایجاد شده است. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی در آوریل 2024 ‌رخ دهد، زمانی که پاداش بلاک به 3.125 کاهش می‌یابد. در این مطلب از سایت صرافی اینوکس به مفهوم هاوینگ بیت کوین و دلایل رخداد آن می‌پردازیم.

مبانی شبکه بیت کوین

برای توضیح اینکه هاوینگ بیت کوین چیست، ابتدا باید نحوه عملکرد شبکه بیت کوین را فهمید. بلاک چین فناوری زیربنایی بیت کوین است که از شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها (به نام نودها) تشکیل شده است که نرم افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند. بلاکچین بیت کوین تاریخچه‌ کامل تراکنش‌های انجام شده در این شبکه را دارد. هر نود حاوی تاریخچه تراکنش‌های بیت کوین است و مسئولیت تایید یا رد یک تراکنش در شبکه بیت کوین را بر عهده دارد.

هر معامله به صورت جداگانه تایید می‌شود و پس از تایید، تراکنش به بلاک چین موجود اضافه شده و در نودهای دیگر پخش می‌شود. افزودن کامپیوتر‌ها یا نودهای بیشتر به بلاک چین، ثبات و امنیت این اکوسیستم را افزایش می‌دهد. تا 31 مه سال 2023 حدود 17195 نود توانسته‌اند، کد بیت‌ کوین را اجرا کنند. تا زمانی که فضای ذخیره‌ سازی کافی برای دانلود کل بلاک چین و تاریخچه تراکنش‌ها وجود داشته باشد، هر کسی می‌تواند به عنوان یک نود در شبکه بیت‌ کوین فعالیت کند.

مبانی ماینینگ بیت کوین

ماینینگ بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد به صورت داوطلبانه از قدرت پردازشگرهای کامپیوتر یا سخت افزار ماینینگ خود برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین بیت کوین استفاده می‌کنند. بیت کوین از سیستمی به نام اثبات کار (PoW) بهره می‌برد که برای حل هش رمزگذاری شده به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. واژه ماینینگ به این موضوع اشاره دارد که هنگامی یک بلاک با تراکنش‌ها پر می‌شود، بسته خواهد شد و به صف ماینینگ ارسال می‌شود.

زمانی که بلاک برای تأیید در صف قرار می‌گیرد، استخراج کنندگان (ماینر) بیت کوین برای اولین بار برای یافتن عددی با ارزش کمتر از هش رقابت می‌کنند. هش یک عدد هگزادسیمال (16 رقمی) است که اطلاعات رمزگذاری شده بلاک قبلی را در خود دارد. ماینینگ می‌تواند مشروعیت تراکنش‌ها را در یک بلاک تایید کند و سپس یک بلاک جدید باز نماید. این فرآیند زنجیره‌ای از بلاک‌های حاوی داده را ایجاد می‌کند که بلاکچین را شکل می‌دهد.

در این رابطه بخوانید : مدت زمان استخراج یک بیت کوین چقدر است؟ سخت اما سودآور

هاوینگ بیت کوین چیست

پس از ماینینگ 210 هزار بلاک توسط شبکه بیت کوین که در هر چهار سال یکبار انجام می‌شود، پاداش بلاکی که به ماینرهای بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها داده می‌شود، به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد هاوینگ (Halving) نامیده می‌شود، زیرا نرخ انتشار بیت کوین‌های جدید در گردش را به نصف کاهش می‌دهد. این سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت، زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون بیت کوین برسد.

طبق تاریخچه هاوینگ بیت کوین، سه هاوینگ آخر در سال های 2012، 2016 و 2020 انجام شد. اولین هاوینگ بیت کوین در سال 2012 رخ داد که پاداش استخراج یک بلوک از 50 به 25 بیت کوین کاهش یافت.

در این رابطه بخوانید : آینده بیت کوین، پیش بینی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲

رویداد نصف شدن در سال 2016 انگیزه ها را به 12.5 BTC برای هر بلوک استخراج شده کاهش داد و از 11 می 2020، هر بلوک جدید استخراج شده تنها 6.25 BTC جدید تولید می کند. انتظار می رود در سال 2024، نصف شدن بعدی بیت کوین انجام شود. این سیستم تقریبا تا سال 2140 ادامه خواهد داشت.

ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها تا سال 2140، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که توسط کاربران شبکه پرداخت می‌شوند. این کارمزدها برای حفظ مشارکت و انگیزه ماینرها انجام می‌شود. رویداد هاوینگ بسیار مهم است، زیرا زمانی که به عرضه محدود خود نزدیک می‌شود، کاهش دیگری را در نرخ بیت کوین‌های جدید نشان می‌دهد.

پاداش برای هر بلاک در زنجیره ماینینگ در سال 2009 حدود 50 بیت کوین بود. تا آوریل 2023، حدود 19.3 میلیون بیت کوین در گردش بود که تنها حدود 1.68 میلیون از آن باقی مانده بود تا از طریق پاداش به ماینرها تعلق گیرد.

روزشمار هاوینگ بیتکوین

تاریخ هاوینگ دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403​ است. روز شمار هاوینگ بیتکوین اطلاعات دقیقی از تاریخ و ساعت هاوینگ بعدی می‌دهد. (در صورتی‌که اطلاعات روزشمار نشان داده نمی‌شود از فیلتر-شکن استفاده کنید)

تاریخچه و جدول هاوینگ بیت کوین

اکنون بیایید نگاهی گذرا به تاریخ هاوینگ بیت کوین بیندازیم. تاکنون، بیت کوین سه هاوینگ داشته است و قیمت در هر هاوینگ به طور قابل توجهی بالاتر از هاوینگ قبلی بوده است. برای هاوینگ یا نصف شدن بیت کوین در سال 2024، دارندگان بیت کوین مطمئنا امیدوارند که این روند ادامه یابد.

قیمت بیت کوین در تاریخ هاوینگکاهش پاداش بلاکارتفاع بلاکتاریخ
$12.350 بیت کوین => 25 بیت کوین210,00028 نوامبر 2012اولین هاوینگ
$68025 بیت کوین => 12.5 بیت کوین420,0009 جولای 20169دومین هاوینگ
$8,59012.5 بیت کوین => 6.25 بیت کوین630,00011 می 2020سومین هاوینگ
6.25 بیت کوین = 3.125 بیت کوین840,000(تخمینی) آوریل 2024چهارمین هاوینگ

چرا هاوینگ بیت کوین اتفاق میفتد

الگوریتم ماینینگ بیت کوین طوری برنامه ریزی شده است که هر 10 دقیقه به دنبال بلاک‌های جدید باشد. زمان لازم برای یافتن بلاک‌ها با پیوستن ماینرهای بیشتری به شبکه و افزایش قدرت هش کاهش می‌یابد. برای هر یک از اهداف 10 دقیقه‌ای، سختی ماینینگ هر دو هفته یکبار ریست می‌شود. همچنین میانگین زمان برای پیدا کردن یک بلاک جدید به زیر 10 دقیقه (تقریبا 9.5 دقیقه) است.

عرضه بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود شده است و زمانی که تعداد کل بیت کوین به 21 میلیون برسد، تولید بیت کوین جدید متوقف خواهد شد. هاوینگ بیت کوین تضمین می‌کند که مقدار بیت کوین قابل استخراج در هر بلاک به مرور زمان کاهش می‌یابد و بیت کوین کمیاب‌تر و ارزشمندتر می‌شود. از سویی دیگر، هاوینگ با افزایش شدید قیمت بیت کوین در ارتباط است. این امر به ماینرها انگیزه می‌دهد تا بیشتر استخراج کنند، حتی اگر کارمزد آنها به نصف کاهش یابد.

ماینرهای بیت کوین تشویق می‌شوند تا با افزایش قیمت‌ها به ماینینگ ادامه دهند. از طرفی، اگر قیمت ارز دیجیتال افزایش نیابد و پاداش‌های بلاک کاهش یابند، ممکن است ماینرها انگیزه‌ای برای ایجاد بیت کوین بیشتر نداشته باشند. بدین دلیل که استخراج بیت کوین یک عملیات وقت گیر و پرهزینه است که به سخت افزار قوی و انرژی (برق) زیادی نیاز دارد.

چرا هاوینگ بیت کوین اهمیت دارد

هاوینگ بیت کوین معمولاً با آشفتگی زیادی در بازارهای ارزهای دیجیتال همراه است. بنابراین، عرضه بیت کوین جدید به دلیل هاوینگ کاهش می‌یابد و ارزش بیت کوین‌هایی که هنوز ماینینگ نشده‌اند را افزایش می‌دهد. با چنین تغییراتی فرصت کسب سود برای ماینرها به وجود می‌آید. زمانی که قیمت بیت کوین در 28 نوامبر 2012 به حدود 12 دلار رسید، اولین هاوینگ رخ داد. بیت کوین یک سال بعد نزدیک به هزار دلار افزایش یافت.

هاوینگ دوم در 9 جولای سال 2016 اتفاق افتاد و باعث شد تا قیمت بیت کوین در آن زمان به 670 دلار کاهش یابد، اما قیمت دوباره تا ژوئیه سال 2017 به 2550 دلار رسید. بیت کوین در دسامبر همان سال به بالاترین قیمت خود در حدود 19700 دلار رسید. قیمت بیت کوین در زمان هاوینگ اخیر یعنی در ماه مه سال 2020، حدود 8787 دلار بود و در ماه‌های بعد افزایش بیشتری پیدا کرد. موارد زیر در رونق بازار پس از هاوینگ بیت کوین نقش دارند:

  • پوشش اخبارهای مربوط به بیت کوین
  • ناشناس بودن دارایی دیجیتال
  • افزایش کاربردهای ارزهای دیجیتال

اگر به ارزش تاریخی کریپتو اعتقاد دارید، هاوینگ بیت کوین در گذشته محرک قوی برای روند صعودی قیمت ارز دیجیتال بوده است. درحقیقت، هاوینگ نمادی از تمایل به کاهش تورم بیت کوین است. هر رویداد هاوینگ در طول تاریخ منجر به افزایش قیمت بیت کوین شده است. با کاهش عرضه، قیمت افزایش می‌یابد و همین امر باعث افزایش تقاضا می‌شود. با این حال، این روند صعودی در قیمت به صورت فوری رخ نمی‌دهد.

تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024

در زمان نگارش این مقاله (ژوئن 2023) یا 29 خرداد 1402، بر اساس تخمین سایت coincodex.com و همچنین اکثر تخمین‌ها نشان می‌دهند که تاریخ آخرین هاوینگ بیت کوین اوایل آوریل 2024 است. اگرچه تخمین زمان دقیق افزودن بلاک‌ها به بلاک چین غیرممکن است، با این حال هنوز هم می‌توانیم به این تاریخ دست پیدا کنیم. هر چه به هاوینگ نزدیکتر شویم، تخمین‌ها دقیق تر خواهند شد.

همانطور که در نمودار بیت کوین زیر می‌بینیم، سه هاوینگ بیت کوین زمانی اتفاق افتاده که قیمت بیت کوین نسبتاً پایین بود. اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد گسترش بازار نزولی ارزهای دیجیتال تا نیمه اول سال 2024 خواهیم بود و انتظار داریم روند معکوس شدن آن در نیمه دوم سال 2024 آغاز شود. هاوینگ بعدی بیت کوین نقش مهمی در رونق بازار کریپتو دارد.

در این مورد بخوانید : ۹ مورد از بهترین راه‌های دریافت بیت کوین رایگان

اگر تعداد زیادی از ماینرها به طور ناگهانی از شبکه خارج شوند، چه می‌شود

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید در مورد نرخ هش صحبت کنیم. نرخ هش برای ماینینگ بیت کوین به عنوان تعداد عملیات محاسباتی SHA256 اجرا شده در هر ثانیه تعریف می‌شود. این مقدار با بیشتر شدن تعداد ماینرها افزایش می‌یابد و به این معناست که شبکه سریع‌تر و ایمن‌تر است. اگر بسیاری از ماینرها تصمیم بگیرند که از شبکه بیت کوین خارج شوند، ممکن است شبکه برای لحظه‌ای کوتاه با یک گلوگاه مواجه شود! زیرا کاربران به زنجیره‌های سریع‌تر مهاجرت می‌کنند و این امر باعث می‌شود که کاربران متقلب بتوانند بخش‌های وسیعی از شبکه را تصاحب کنند.

شواهد تاریخی حاکی از آن است که رویدادهای هاوینگ باعث این واکنش نمی‌شود. هنگامی که اولین هاوینگ در سال 2012 اتفاق افتاد، نرخ هش بیت کوین از دسامبر 2012 تا اواسط فوریه 2013 تا حدودی کاهش یافت. به دنبال آن، هم نرخ هش و هم سودآوری استخراج افزایش یافت. بدین معنا که هاوینگ هم برای ماینرها و هم برای کل شبکه مفید بود.

سناریوی مشابهی در نیمه دوم سال برای بیت کوین رخ داد، اما تأثیرات سود آن در مدت زمان بیشتری آشکار شد. نرخ هش به طور پیوسته به افزایش ادامه داد، اما سودآوری ماینینگ تقریباً یک سال پس از تاریخ هاوینگ بیت کوین بهبود نیافت. اگر این الگو برای رویدادهای جدید ادامه یابد، سودآوری ماینینگ ممکن است در بلندمدت کاهش یابد.

چرا هاوینگ کمتر از هر چهار سال اتفاق می‌افتد

الگوریتم ماینینگ بیت کوین با هدف یافتن بلاک‌های جدید هر 10 دقیقه یک بار تنظیم شده است. برخی از بلاک‌ها بیش از 10 دقیقه طول می‌کشند. برخی زمان کمتری مصرف می‌کنند که این امر می‌تواند مدت زمان رسیدن به هدف بعدی را کاهش یا افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر بلاک‌ها به طور متوالی در هر 9.66 دقیقه استخراج شوند، حدود 1409 روز طول می‌کشد (تقریباً چهار سال) تا 210 هزار بلاک مورد نیاز استخراج شوند.

وقتی دیگر بیت کوینی باقی نماند چه اتفاقی می‌افتد

اغلب تصور می‌شود که در سال 2140 که هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد، آخرین بیت کوین ماینینگ خواهد شد. با فرض اینکه بلاک چین هنوز در آن زمان وجود داشته باشد، اگر پاداش هر 210 هزار بلاک نصف شود، همیشه یک پاداش برای استخراج وجود خواهد داشت. هر بار که هاوینگ رخ دهد، پاداش کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

سخن اینوکس با شما

هاوینگ بیت کوین که به عنوان نصف کردن پاداش بلوک بیت کوین نیز شناخته می‌شود، رویدادی است که تقریباً هر چهار سال یک بار در بلاک چین بیت کوین رخ می‌دهد. در طول این رویداد، پاداش استخراج یک بلاک جدید در شبکه بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد، به این معنی که ماینرها می‌توانند بیت کوین کمتری برای تلاش خود دریافت کنند.

پاداش برای هر بلاک در زنجیره ماینینگ در سال 2009 در حدود 50 بیت کوین بود. این مقدار بعد از هاوینگ اول به 25، هاوینگ دوم به 12.5 و سپس در هاوینگ سوم در 11 می ‌2020 به 6.25 بیت کوین در هر بلاک رسید. انتظار می‌رود که سیستم پاداش دهی تا سال 2140 ادامه داشته باشد، زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون بیت کوین برسد.

منبع
cointelegraphinvestopediacoincodex

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا