استخراج

مدت زمان استخراج یک بیت کوین چقدر است؟ سخت اما سودآور

شاید شما هم با توجه به ارزشی که یک بیت کوین در نوامبر 2022 داشت، که حدودا معادل 16787.40 دلار آمریکا (در تاریخ 16 نوامبر 2022) بود، همچنان به فکر استخراج بیت کوین باشید. بهتر است قبل از شروع این کار ابتدا بررسی کنید که امروزه هم آیا استخراج بیت کوین، فعالیتی سودآور محسوب می‌شود یا خیر؟


برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید مدت زمان استخراج یک بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم. مدت زمان استخراج یک بیت کوین، به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد و بر بازده سرمایه‌گذاری (RoIs) نیز تاثیر می‌گذارد. این فاکتورها، چه به تنهایی و یا با گروهی دیگر از ماینرها، ماینینگ را انجام دهید، شامل انتخاب سخت افزار و ضریب سختی هستند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

به طور کلی، با توجه به تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری، مدت زمان استخراج یک بیت کوین، حدودا 10 دقیقه تا 30 روز محاسبه شده است! در این مقاله از اینوکس همراه ما باشید تا عوامل موثر در مدت زمان استخراج یک بیت کوین را به طور کامل بررسی کنیم.

فهرست موضوعات مقاله

بیت کوین چیست

بیت کوین در سال 2009، به عنوان یک ارز دیجیتال غیر متمرکز ایجاد شد. بیش از صد فروشنده، موسسه و ارائه دهنده خدمات، از قبیل ایرلاین‌ها امکان پرداخت به صورت بیت کوین را فراهم کرده‌اند؛ بنابراین شما می‌توانید از این ارز برای خرید یا دریافت خدمات استفاده کنید.

بیت کوین برخلاف ارزهای فیات (ارز قانونی هر کشور)، تحت نظارت و کنترل یک نهاد حاکمیت مرکزی نیست؛ به این معنا که هیچ دولتی ارزش فعلی بیت کوین را تعیین نمی‌کند و هیچ کسی نمی‌تواند نرخ آن را متناسب با تورم تنظیم کند و یا حتی تعداد بیت کوین استخراج شده را تعیین کند.

در حقیقت بیت کوین، از طریق فرآیند “ماینینگ” بر بستری الکترونیکی به نام “بلاک چین” استخراج می‌شود. لازم به ذکر است که انتقال بیت کوین از کیف پول شخصی به کیف پول دیگر، از طریق فناوری بلاک چین امکان پذیر است.

خالق بیت کوین کیست

خالق بیت کوین کیست
خالق بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معروف به خالق بیت کوین که تا کنون هویت او پنهان مانده و هیچ کس او را نمی‌شناسد؛ به همین دلیل بین مردم به عنوان یک شخصیت افسانه‌ای شناخته شده است. دارایی ناکاموتو، در تاریخ 30 دسامبر 2021 حدود 46.6 میلیارد دلار ( بیش از یک میلیون سکه) تخمین زده شده است.

کریگ رایت (Craig Wright)، یک دانشمند استرالیایی در حوزه کامپیوتر است که مدعی شده که خالق بیت کوین و به عبارت دیگر همان ناکاموتو است. بسیاری از سازندگان ارزهای دیجیتال بر این باور هستند که ادعای رایت جعلی است؛ حتی با اینکه سال‌ها درگیر دعوی قضایی است. رایت همچنین، محکوم به پرداخت 100 میلیون دلار غرامت به دلیل فریب دادن یکی از دوستانش با ادعای مالکیت معنوی بیت کوین، شده است. در 7 دسامبر 2021، رایت در پرونده خود، مقابل گروهی که مشترکا ادعا مالکیت معنوی بیت کوین و خالق واقعی ارز دیجیتال را می‌کردند، پیروز شد.

فرآیند استخراج بیت کوین چگونه است

اصطلاح “ماینینگ” یا استخراج بیت کوین در حقیقت فقط یک استعاره است و در عمل ماینینگ به اعتبار سنجی تراکنش‌ها گفته می‌شود.

یک ماینر موظف است از میان مجموعه‌ای از معاملات تایید نشده، به جستجو، تایید و اعتبار سنجی تراکنش‌ها بپردازد و سپس آن‌ها را به شبکه بیت کوین اضافه کند.

در واقع ماینرها ورودی‌های سیستم را با حل معماهای ریاضی پیچیده، تایید می‌کنند و در عوض بیت کوین پاداش می‌گیرند.

چرا بیت کوین نیاز به ماینینگ دارد

بیت کوین یک ارز نسبتا جدید است که هنوز در سرتاسر جهان قانونی نشده است؛ از این رو نمی‌توان پاسخ واحدی به این پرسش داد. با این وجود، ماهیت غیر متمرکز بودن بیت کوین، دلیل اصلی نیاز به استخراج آن محسوب می‌شود؛ به این معنا که برای نظارت بر انتشار و گردش بیت کوین‌های جدید، یک سیستم بررسی و توازن نیاز است.

اصطلاحات رایج در بحث ماینینگ بیت کوین

بهتر است قبل از بررسی فرآیند استخراج بیت کوین و عوامل تاثیر گذار در مدت زمان استخراج یک بیت کوین، ابتدا با اصطلاحات رایج در این زمینه آشنا شوید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

هش (Hash)

این اصطلاح به مفهوم‌های متفاوتی اشاره دارد. به عنوان مثال، نرخ هش یا قدرت هش به سرعت ماینر برای هش کردن و کسب پاداش اشاره دارد که بیان کننده کارایی و عملکرد دستگاه ماینر است. همچنین، هش کردن یا هشینگ نیز به معنای ظرفیت تخمین زدن رایانه است و به مقدار هش یا به خروجی تابع هش SHA-256 اشاره دارد.

هدر بلوک (Block header)

بخشی از یک بلوک را تشکیل می‌دهد که به عنوان ابر داده یا فرا داده، تمامی اطلاعات مهم بلوک بیت کوین در آن ثبت شده است. این اطلاعات مفید بلوک شامل موارد زیر است:

Block header

1. نسخه (Version)

به نسخه نرم افزاری که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود، اشاره دارد.

2. هش بلوک قبلی (Previous block hash)

بیانگر مقدار هش اختصاصی بلوک قبلی است.

3. ریشه مرکل (Merkle root)

به مقدار هش (hash value) هر تراکنش ثبت شده در بلوک گفته می‌شود.

4. مهر زمانی (Timestamp)

بیانگر زمان ایجاد بلوک است.

5. هدف (Target)

در فرآیند هشینگ، هدف هش یک عدد 256 بیتی است که باید به دست آید.

6. نانس (Nonce)

عدد نانس یک عدد یک بار مصرف و تصادفی است که ماینرها با هر فرآیند هش به منظور رسیدن به هدف، مقدار صحیح آن را به دست می‌آورند.

بیت کوین چگونه استخراج می‌شود

فرآیند ماینینگ بیت کوین با استفاده از یک تابع هش رمزنگاری به نام تابع هش ایمن 256 (SHA-256) انجام می‌شود. این الگوریتم هر خط از متن یا داده را به مقدار هش 256 بیتی (32 بایتی) تبدیل می‌کند.

به عبارت ساده‌تر، این فرآیند شامل جداسازی کلمات و جملات متن و تبدیل آن‌ها به یک رشته الفبایی با طول ثابت و به صورت رمزنگاری است. این رشته به عنوان امضای دیجیتال هر بلوک بیت کوین و تراکنش‌های حاصل آن، عمل می‌کند.

به عبارت دیگر، الگوریتم SHA-256، برای هشینگ هدر بلوک و ایجاد آدرس‌های بیت کوین به منظور پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب هر رایانه‌ای که بتواند الگوریتم هش را تشخیص دهد، رشته رمزنگاری حاصل را تایید خواهد کرد. لازم به ذکر است که داده‌های اصلی، خروجی محاسباتی یکسانی دارند.

در آخر می‌توان گفت که کل فرآیند هشینگ در تلاش برای تخمین زدن هش هدف (target hash) اختصاصی بلوک است. این عمل با ترکیب داده‌های بلوک با عدد تصادفی یا یک بار مصرف نانس (nonce) صورت می‌گیرد.

در صورت عدم تطابق هش هدف با خروجی، محاسبات بعدی آغاز می‌شود. در صورتی که خروجی نهایی هش که توسط تابع SHA-256 پردازش می‌شود، کم‌تر یا برابر هش هدف باشد، بلوک معتبر تلقی می‌شود.

عوامل موثر در مدت زمان استخراج یک بیت کوین کدامند

فاکتورهای گوناگونی بر مدت زمان استخراج یک بیت کوین موثر هستند. در این بخش، به بررسی این عوامل می‌پردازیم:

سخت افزار ماینینگ (Mining Hardware)

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار بر مدت زمان استخراج یک بیت کوین، استفاده از سخت افزار مناسب ماینینگ است. به منظور استخراج بیت کوین، شما نیاز به تجهیزاتی برای حل مسائل پیچده رمزنگاری دارید؛ بنابراین سخت افزار مورد استفاده شما باید توانایی لازم برای انجام این کار را داشته باشد.

در گذشته واحد‌های پردازش مرکزی یا CPUs برای استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما امروزه نسل جدید تجهیزات جایگزین آن‌ها شده‌اند. با توجه به اینکه فرآیند ماینینگ، بسیار انرژی بر است، دستگاه انتخابی شما باید کارآمد در مصرف انرژی و با دوام باشد تا در حداکثر سطح بتواند در برابر نیاز به انجام مدوام عملیات، مقاومت کند.

استخراج به صورت انفرادی یا پیوستن به استخر ماینینگ

تصمیم شما مبنی بر استخراج انفرادی بیت کوین یا پیوستن به استخر ماینینگ یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در مدت زمان استخراج یک بیت کوین است. به منظور انتخاب استخر مناسب باید دو عامل اعتبار و نرخ هش جمعی آن را بررسی کنید.

نرخ هش (Hash Rate)، بیانگر میزان قدرت مورد نیاز برای استخراج بیت کوین (در زمان حال) است. هم اکنون، استخرهای ماینینگ از قبیل BTCC ،F2Pool ،Poolin ،BTC.com و Slush بیشترین نرخ هش شبکه را ارائه می‌دهند.


نکته مهمی که باید برای پیوستن به یک استخر ماینینگ در نظر داشته باشید اعتبار آن است؛ به این معنا که آیا جامعه بیت کوین به آن اعتماد دارد یا خیر.



لازم به ذکر است که برخی از استخرهای ماینیگ برخلاف ادعا خود غیرقانونی و کلاهبرداری هستند؛ بنابراین، بهتر است که به جای توجه به نرخ بالای ثبت نام استخر، اعتبار و تثبیت شده بودن استخر را در نظر بگیرید. چنین استخرهایی منابع هش بهتری را فراهم می‌کنند و دارای زیرساخت‌های لازم برای مقابله با حملات سایبری هستند.


در صورتی که به قدرت محاسباتی کافی دسترسی دارید و هزینه و انرژی برق مورد نیاز ماینینگ برای شما چالش محسوب نمی‌شود، می‌توانید به صورت فردی نیز اقدام به ماینینگ کنید. بهتر است بدانید که مدت زمان استخراج یک بیت کوین به صورت فردی نسبت به پیوستن به استخر ماینینگ بیشتر است. مهم‌ترین و به نوعی تنها ایراد وارد بر ماینینگ از طریق استخر، تقسیم سود با دیگر اعضای استخر است.

ضریب سختی

سومین عامل تاثیر گذار در مدت زمان استخراج یک بیت کوین، معیار تنظیم پذیری به نام “سختی استخراج بیت کوین” یا به اختصار “سختی” است. به بیانی ساده، این معیار بیانگر این امر است که در ازای چه میزان کار پاداش خواهید گرفت.

این فاکتور، به معنای ثابت نگه داشتن نرخ تولید یک بلوک در محدوده نرخ ثابت ایجاد یک بلوک در هر ده دقیقه است. طبیعی است که هنگامی که ماینرهای بیشتری ملحق شوند، مدت زمان اعتبارسنجی تراکنش‌ها کوتاه‌تر می‌گردد؛ بنابراین شبکه با افزایش سختی سرعت تولید بلوک را کاهش می‌دهد.

با توجه به نرخ سختی در حال حاضر و استفاده از سیستم‌های پیشرفته، مدت زمان استخراج یک بیت کوین به صورت انفرادی ممکن است 10 دقیقه باشد. با این وجود میانگین مدت زمان استخراج یک بیت کوین برای اکثر ماینرها 30 روز محاسبه شده است.

میزان سختی (Difficulty) استخراج بیت کوین چقدر است؟

بهتر است بدانید که میزان سختی پس از تولید هر 2016 بلاک دچار تغییر می‌شود. تولید و کامل شدن این تعداد بلاک، تقریبا دو هفته زمان می‌برد و پس از آن سختی افزایش یا کاهش می‌یابد.

به این ترتیب اگر این فرآیند بیش از 2 هفته طول بکشد، سختی به طور خودکار کاهش می‌یابد و بالعکس؛ اگر کم‌تر از دوهفته زمان ببرد، سختی افزایش پیدا خواهد کرد. در 14 نوامبر 2022 ماینینگ با نرخ هش 224.78M دارای مقدار سختی 36.76t بوده است.

نرخ هش شبکه بیت کوین از 14 نوامبر 2022
ضریب سختی بیت کوین
سختی استخراج بیت کوین تا 14 نوامبر 2022

با توجه به نمودار فوق، در می‌یابیم که میزان سختی از سال 2021، 64 درصد افزایش یافته است.

استخراج بیت کوین به چه تجهیزاتی نیاز دارد

در درجه اول شما به یک سیستم سخت افزار کامپیوتری مناسب نیاز دارید، دسکتاپ یا لپ‌تاپ شخصی برای ماینینگ بیت کوین گزینه مناسبی نیستند؛ زیرا قدرت محاسباتی و کارایی مورد نیاز این فرآیند را ندارند. در واقع هش SHA-256 یک فرآیند قدرتمند است که همه رایانه‌ها قادر به انجام آن نیستند؛ از این رو شما برای ماینینگ بیت کوین به یک سخت افزار بسیار کارآمد نیاز دارید که میلیاردها محاسبات پیچیده را با کم‌ترین توان الکتریکی ممکن انجام دهد.

هم اکنون، رایج‌ترین سخت افزارهای مورد استفاده جهت ماینینگ ASICs، FPGAs و گرافیک‌های قدرتمند هستند. ASIC‌ها به طور اختصاصی جهت استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند و محاسبات هش را سریع و با مصرف انرژی کم انجام می‌دهند.

نسل جدید ASIC‌ها نسبت به نمونه‌های ابتدایی خود با قابلیت پردازش 7 تا 16 TH/s بسیار پیشرفته‌تر هستند. آن‌ها اکنون با مصرف انرژی کم‌تر از 3000 وات، نرخ هش خود را به هش 40 تا 60+ TH/s ارتقا بخشیده‌اند. Bitmain، Ebang و Innosilicon از جمله برند‌های مطرح و پیشرو در این زمینه هستند.

از طرف دیگر، FPGAها همانند ASICها، با داشتن توان مصرفی کمتر نسبت به CPU برای اجرای نرم افزارها و الگوریتم‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع، آن‌ها تراشه‌های تخصصی هستند که برای انجام وظایف خاص از قبیل پردازش تصویر و محاسبات هش قابل برنامه ریزی هستند. به طور کلی می‌توان گفت ASIC‌ها نسبت به FPGA‌ها کارآمد‌تر هستند.

با این اوصاف، اکثر ماینر‌ها از پردازنده‌های گرافیکی (GPUs)، که در اکثر لپتاپ‌های و رایانه‌های گیمینگ وجود دارند، استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که استفاده از این نوع سخت افزار سود کم‌تری برای شما به همراه خواهد داشت. همچنین، بر اساس گفته‌های کارشناسان این زمینه، پردازنده‌های گرافیکی برای استخراج ارزهای از قبیل اتریوم مناسب‌تر هستند؛ بنابراین به ماینرها توصیه می‌شود که ارزهایی غیر از بیت کوین را به این روش استخراج کنند و سپس آن‌ها را با بیت کوین ترید کنند.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از یک سخت افزار مناسب مدت زمان استخراج یک بیت کوین را کاهش دهید و در نتیجه سود بیشتری کسب کنید.

آیا استخراج بیت کوین بدون استفاده از تجهیزات مناسب امکان پذیر است؟

بله! امکان استخراج بیت کوین بدون استفاده از سخت افزارهای اختصاصی وجود دارد! ماینرهایی که تجهیزات لازم برای ماینینگ بیت کوین را ندارند می‌توانند از طریق روش “استخراج ابری” (cloud mining یا cloud hashing)، این کار را انجام دهند.

در این روش شما از فضای ابری برای انجام محاسبات ماینینگ بهره می‌برید یا به عبارت دیگر از یک دیتا سنتر آنلاین که توسط نهاد ماینینگ دیگری مدیریت می‌شود استفاده می‌کنید. در واقع تنها نیاز است که یک سرور مجازی را اجاره کنید و نرم افزار ماینینگ خود را بر روی آن نصب کنید. همچنین، می‌توانید با خرید سهم یا عقد قرارداد در مزرعه استخراج ابری (cloud-mining farm) عضو شوید.

استخراج ابری بیت کوین


استخرهای ماینینگ، پکیج‌های گوناگونی را برای استخراج ابری متناسب با بودجه‌های گوناگون ارائه می‌کنند.
فاکتورهای گوناگونی از قبیل قدرت هش، ارجاع متقابل (cross-referencing)، طول قرارداد (length of the contract) و سود دهی (در بعضی موارد) در قیمت پکیج‌ها تاثیر گذار هستند. در بهترین حالت، حداقل هزینه این پکیج‌ها به صورت روزانه 2000 دلار است.

در این رابطه بخوانید : مزرعه استخراج بیت کوین چیست و چطور ماینر بیت کوین شویم

چه مقدار بیت کوین برای استخراج وجود دارد

تا تاریخ 16 نوامبر 2022، حدود 1791543.8 بیت کوین (به همراه 900 بیت کوین به صورت روزانه) برای استخراج باقی مانده است. به طور کلی تا این تاریخ در مجموع 19208456.25 بیت کوین موجود است.


این مقدار با شناسایی بلوک جدید پس از گذشت هر ده دقیقه (مدت زمان استخراج یک بیت کوین یا به طور کلی بلوک) آپدیت می‌شود. در واقع، با استخراج هر بلوک جدید، 6.25 بیت کوین جدید به گردش اضافه می‌شود.


با فرض اینکه هیچ تغییری در پروتکل ایجاد نشود و بیت کوین جدیدی به گردش اضافه نشود، پیش بینی می‌شود که آخرین بیت کوین در سال 2140 استخراج خواهد شد؛ چرا که با توجه به نصف شدن پاداش ماینرها به صورت هر چهارسال یک بار، نصف شدن بعدی در تاریخ 26 مارس 2024، اتفاق خواهد افتاد و به همین ترتیب تا سال 2140 این روند ادامه خواهد یافت.

چقدر طول می کشد تا یک ماینر بیت کوین سودآور شود؟

در این رابطه بخوانید : ۹ مورد از بهترین راه‌های دریافت بیت کوین رایگان

پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها، چه خواهد شد

هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع به این پرسش بحث برانگیز پاسخ دهد. با این وجود کارشناسان این زمینه بر این باور هستند که پس از آن، بیت کوین جدیدی ایجاد نخواهد شد و در نتیجه قیمت بیت کوین افزایش شدیدی خواهد داشت.

استخراج بیت کوین چقدر می‌تواند سودآور باشد

هر روش سرمایه‌گذاری که سودهای کلان به همراه دارد، ریسک‌های بالایی نیز در آن وجود دارد و استخراج بیت کوین نیز از این قاعده مستثنا نیست!


ماینینگ بیت کوین برای سرمایه‌گذارانی که بهترین تجهیزات لازم یا بهترین قراردادها را در اختیار دارند قطعا بسیار سودآور است؛ اما اگر شما به عنوان یک ماینر این شرایط را در اختیار ندارید و در مقیاس کم مشغول هستید، نباید انتظار سودهای کلان داشته باشید.


شما به عنوان یک ماینر بهتر است در نظر داشته باشید که از آن جایی که بیت کوین‌ها به نوعی دارایی‌های کاهش دهنده تورم محسوب می‌شوند، عرضه محدودی دارند. همچنین، نصف شدن پاداش‌های بلوک را که هر 4 سال یک بار اتفاق می‌افتد نباید فراموش کنید. این پدیده نصف شدن، یکی از ویژگی‌هایی است که از زمان خلق بیت کوین تعیین شده بود.

آیا پدیده نصف شدن پاداش بر سود بیشتر بیت کوین موثر است

شورای مالی فوربز (Forbes Finance Council) معتقد است که پدیده نصف شدن پاداش، منجر به اصلاح قیمت بیت کوین خواهد شد. همچنین، طبق گفته‌های این شورا، این کار دو پیامد زیر را به همراه دارد:

  • ماینرها ممکن است پس از نصف شدن پاداش، از این کار خارج شوند.
  • ماینرها ممکن است که بیت کوین‌های خود را سپرده‌گذاری کنند تا در زمان مناسب با بهترین قیمت بفروشند.

تا کنون ماینرها رویکردهای مشابهی نسبت به نصف شدن پاداش داشته‌اند و به احتمال زیاد در آینده نیز به همین ترتیب خواهد بود.

چه عواملی بر کاهش ارزش بیت کوین موثر هستند

علاوه بر پدیده نصف شدن پاداش بیت کوین، رویدادهای سیاسی نیز می‌توانند یک عامل تاثیرگذار بر ارزش بیت کوین باشند. به طور مثال، ابتدا چین به علت هزینه کم برق، از کشورهای پیشرو در زمینه استخراج بیت کوین بود، سپس ماینینگ در سال 2019 در این کشور ممنوع شد و قیمت بیت کوین تحت تاثیر آن آسیبی جدی دید.

در پی این ممنوعیت، بسیاری از ماینرها، عملیات خود را به کشورهای دیگر با منابع انرژی فروان از قبیل قزاقستان انتقال دادند. دولت قزاقستان پس از اعتراضات گسترده مردم در سال 2021، برای متوقف کردن عملیات ماینینگ، زیرساخت‌های اینترنت کشور را تعطیل کرد و این امر نیز منجر به رکود دیگری در قیمت بیت کوین شد. به این ترتیب قیمت بیت کوین از نوامبر 2021 که بالاترین قیمت آن زمان68790 دلار بود تا دسامبر 2021، 42 درصد کاهش یافت.


فروش کوین‌ها توسط ماینرها به دلیل شرایط قزاقستان و دیگر عواملی از جمله سیاست‌های تهاجمی فدرال، تورم، ترس از مقررات، ویروس کرونا و کلاهبرداری‌های بزرگ در پاکستان، دور از انتظار نبود. همچنین، جنگ روسیه و اکراین در سال 2022 نیز بر بازار ارزهای دیجیتال تاثیر گذار بود به نحوی که قیمت بیت کوین تنها پس از گذشت چند هفته از شروع جنگ دچار کاهش 7.9 درصدی شد.

ماشین حساب ماینینگ بیت کوین چیست

ماشین حساب ماینینگ بیت کوین چیست

ماشین حساب استخراج بیت کوین، برنامه‌ای برای محاسبه سودآوری ماینینگ است. شما می‌توانید این برنامه را دانلود کنید یا در سایت‌هایی مانند CryptoCompare از آن استفاده کنید.
این ماشین حساب‌ها به هر شکلی که باشند معمولا معیارهای یکسانی را محاسبه می‌کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم

نرخ هش

بیانگر قدرت مورد نیاز جهت ماینینگ بیت کوین است.

ضریب سختی

بیانگر میزان دشواری استخراج یک بلوک جدید است به این ترتیب که هرچه ضریب سختی بالاتر باشد، استخراج یک بلوک به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز پیدا می‌کند و ماینینگ نیز دشوار‌تر می‌شود. لازم به ذکر است که در صورت افزایش تعداد ماینرها و در نتیجه افزایش نرخ ایجاد بلاک، ضریب سختی افزایش می‌یابد. ضریب سختی در مدت زمان استخراج یک بیت کوین نیز موثر است.

هزینه برق

ماینینگ بیت کوین نیاز به مصرف انرژی برق زیادی دارد؛ از این رو استخراج در کشورهایی که هزینه برق کم‌تری دارند، بیشتر انجام می‌شود. به طور مثال 65 درصد از فعالیت‌های ماینینگ در چین صورت می‌گیرد.

کارمزد استخر

شما به ازای شرکت در استخر ماینینگ باید درصد مشخصی از کوین‌های استخراج شده خود را به صورت کارمزد به استخر بپردازید.
بهتر است بدانید که شما فقط با وارد کردن نرخ هش در اکثر ماشین حساب‌های استخراج بیت کوین، می‌توانید سودآوری خود را محاسبه کنید؛ با این وجود وارد کردن تمامی اطلاعات مورد نیاز نتیجه دقیق‌تری را به همراه خواهد داشت.

استخراج بیت کوین در ابتدا به چه صورت بوده است

امروزه، استخراج بیت کوین، با شرایط بسیار متفاوتی نسبت به گذشته انجام می‌شود. اولین ماینینگ در سال 2009 انجام شده است و در آن زمان پاداش استخراج یک بلوک 50 بیت کوین بوده است. جالب است بدانید که در آن زمان طرفداران ارزهای دیجیتال، ماینینگ را صرفا به عنوان سرگرمی انجام می‌دادند. در گذشته، برای عملیات ماینینگ تجهیزات سخت افزاری سنگین نیاز نبود و ماینرها تنها با داشتن یک رایانه معمولی می‌توانستند بیت کوین استخراج کنند؛ چرا که یک CPU استاندارد چند هسته‌ای امکان استخراج 50 بیت کوین در هر بلوک جدید را فراهم می‌کرد. درنتیجه، ضریب سختی استخراج بیت کوین در ابتدا بسیار پایین‌تر از حال حاضر بوده است.

سخن اینوکس با شما

در این مقاله از اینوکس، همه چیز را در مورد ماینینگ بیت کوین بررسی کردیم و عوامل موثر در مدت زمان استخراج یک بیت کوین را بیان کردیم. 3 عامل مهم شامل ضریب سختی، تجهیزات سخت افزاری و استخراج به دو صورت فردی یا توسط استخر ماینینگ در مدت زمان استخراج یک بیت کوین موثر هستند.

به طور کلی می‌توان گفت برای اکثر ماینرها میانگین مدت زمان استخراج یک بیت کوین 30 روز محاسبه شده است. شما می‌توانید با ماینینگ از طریق استخرهای استخراج و استفاده از تجهیزات مناسب، مدت زمان استخراج یک بیت کوین را به حداقل برسانید و سود بیشتری کسب کنید.

سوالات متداول پیرامون مدت زمان استخراج یک بیت کوین

در این بخش به سوالات متداول پیرامون موضوع “مدت زمان استخراج یک بیت کوین” می‌پردازیم:

1. آیا می‌توان روزانه یک بیت کوین استخراج کرد؟

از نظر فنی، استخراج یک بیت کوین در مدت زمان یک روز امکان پذیر نیست؛ خصوصا اگر شما به تنهایی ماینینگ را انجام دهید. با این وجود شما با شرکت در استخر ماینینگ پاداش خود را به صورت ساتوشی (کوچک‌ترین واحد پول بیت کوین) دریافت خواهید کرد که پس از اتمام یک دوره ماینینگ پاداش شما معادل 1 بیت کوین خواهد بود.

2. مدت زمان استخراج یک بیت کوین در سال 2023 چقدر است؟

ماینر‌ها در واقع یک بلوک بیت کوین را استخراج می‌کنند و به عنوان پاداش 6.25 بیت کوین دریافت می‌کنند. استخراج هر بلوک در بهترین شرایط و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات به صورت تئوری 10 دقیقه محاسبه شده است؛ بنابراین می‌توان گفت از نظر تئوری مدت زمان استخراج یک بیت کوین (به عنوان بخشی از پاداش 6.25 بیت کوین) 10 دقیقه است.

3. آیا می‌توان تنها با استفاده از رایانه شخصی بیت کوین استخراج کرد؟

خیر، امروزه استخراج بیت کوین تنها با استفاده از رایانه شخصی امکان پذیر نیست؛ با این وجود شما می‌توانید برخی دیگر از ارزهای دیجیتال را از این طریق استخراج کنید.

منبع
techslang

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا