استخراج

9 تا از بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ (مقرون به‌صرفه‌ترین)

استخراج ارزهای دیجیتال، فرآیند تایید و اضافه کردن تراکنش‌ها به یک دفتر کل عمومی به اسم بلاکچین است. ماینرها برای انجام این کار باید مسائل پیچیده محاسباتی را حل کنند. آن‌ها در ازای چنین تلاشی، پاداش خود را به صورت ارز دیجیتال دریافت می‌کنند.

با آنکه از هر کامپیوتری می‌توان برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما این فرآیند نیاز به منابع زیادی دارد و به سرعت به سخت‌افزاری که برای این کار طراحی نشده باشد، آسیب می‌زند. به‌ همین دلیل بسیاری از افراد از دستگاه‌هایی تحت عنوان ریگ‌های اختصاصی استخراج کریپتو استفاده می‌کنند که برای این کار ساخته شده‌اند.

استخراج ارزهای دیجیتال را می‌توان با استفاده از چندین دستگاه محاسباتی انجام داد. این دستگاه‌ها اغلب در یکی از سه دسته پردازنده مرکزی (CPU)، کارت گرافیک (GPU) یا اسیک‌ها (ASIC) قرار می‌گیرند. در این مقاله از اینوکس می‌خواهیم بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

فهرست موضوعات مقاله

چگونه بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را انتخاب کنیم؟

هر چه محبوبیت ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود، تقاضا برای ریگ‌های استخراج نیز افزایش می‌یابد. افرادی که می‌خواهند وارد صنعت ماینینگ شوند، باید این تصمیم کلیدی را بگیرند که چه تعداد کارت گرافیک در دستگاه خود قرار دهند. با آنکه یک کارت گرافیک برای شروع می‌تواند کافی باشد، اما خرید دستگاهی با چند کارت گرافیک می‌تواند فواید متعددی داشته باشد.

به عنوان مثال، یکی از مزیت‌های استفاده از کارت گرافیک بیشتر، این است که تعداد ارزهایی که می‌توانید استخراج کنید، بیشتر خواهد شد. علاوه‌ بر این، استفاده از چندین کارت، می‌تواند به ثبات و کاهش خطر دان تایم (Downtime) کمک کند. در نتیجه اگر می‌خواهید به‌صورت جدی از استخراج ارزهای دیجیتال درآمد داشته باشید، بهترین گزینه خرید، یک ریگ با چند کارت گرافیک است.

لازم به ذکر است که قیمت این ریگ‌ها بسیار زیاد و در حدود 9 هزار دلار آمریکا است. بنابراین همه از عهده خرید آن‌ها بر نمی‌آیند. به‌ همین دلیل بسیاری از ماینرها به استخرهای اختصاصی استخراج می‌پیوندند. این استخرها، شامل گروهی از افراد هستند که در کنار یکدیگر ارزهای دیجیتال را استخراج می‌کنند.

با ملحق شدن به چنین استخرهایی، می‌توانید در هزینه‌ها با سایرین شریک شوید و شانس خود برای کسب پاداش را افزایش دهید. در هنگام انتخاب بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ، چندین نکته را باید در نظر بگیرید. ابتدا باید به سرعت حافظه فکر کنید. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که هرچه این سرعت بیشتر باشد، کارت گرافیک با سرعت بیشتری قادر به استخراج کوین‌ها است. همچنین باید بر اساس بودجه خود کارت گرافیک بخرید. استخراج کریپتو هزینه‌بر است، بنابراین باید مطمئن شوید بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری اولیه را دارید.

چرا برای استخراج از کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود؟

در سال 2021، آمار فروش کارت‌های گرافیک اوج گرفت و علت آن، تقاضا برای اجرای با کیفیت بازی‌ها نبود؛ بلکه کاربران به‌ کمک این کارت‌ها می‌توانستند ارزهای دیجیتال استخراج کنند. کارت‌های گرافیک برخلاف پردازنده‌های مرکزی که تنها یک کد را به‌صورت سری می‌توانند اجرا کنند، قسمت‌های متفاوتی از بلاکچین یک ارز دیجیتال را همزمان استخراج کرده و در اجرای الگوریتم‌های متفاوت مشارکت می‌کنند.

شاید بپرسید چطور؟ یک نرم‌افزار خاص، مسئله ریاضی مشابهی را به کارت گرافیکتان و سایر ماینرهایی که همزمان با شما به شبکه وصل هستند، پیشنهاد می‌دهد. اولین گره ماینینگ که این مسئله را حل کند، ارز دیجیتال استخراج‌ شده را پاداش می‌گیرد. هرچه هش‌ریت (قدرت محاسباتی) کارت گرافیک (یا گروهی از کارت‌ها) بیشتر باشد، شانس حل مسئله ریاضی (الگوریتم) و کسب پاداش مربوطه، بیشتر خواهد بود.

بررسی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

دو شرکت تولیدکننده اصلی کارت‌های گرافیک، انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) هستند. زمان انتخاب مدل و برند کارت گرافیک، باید بازگشت سرمایه (ROI) را نیز محاسبه کنید. یعنی چقدر طول می‌کشد تا پول کارت گرافیک خود را از استخراج ارزهای دیجیتال برگردانید. 

در این بخش، لیست بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را معرفی خواهیم کرد:

Nvidia GeForce RTX 3090

Nvidia GeForce RTX 3090
Nvidia GeForce RTX 3090

RTX 3090، قدرتمندترین کارت گرافیک در سری RTX 30 انویدیا است. این کارت که بر اساس معماری آمپر این شرکت ساخته شده و یکی از کارآمدترین کارت‌ها از نظر سوددهی روزانه است. کاربران با استفاده از این کارت، می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های مختلف کریپتو مانند سوآپ (XWP)، ریو کوین (RVN)، گرین (GRIN) و موارد متعدد دیگر را استخراج کنند. این کارت 24 گیگابایت VRAM و 10500 هسته CUDA برای گیمینگ دارد.

از معایب این کارت گرافیک، قیمت بالای آن است. بنابراین بازگشت سرمایه و شروع سود دهی، شامل زمان بیشتری است. در ادامه، مشخصات این کارت گرافیک ذکر شده‌ است:

  • توان مصرفی: 350 وات
  • هش‌ریت: 125 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.67 دلار

AMD Radeon RX 5700 XT

AMD Radeon RX 5700 XT
AMD Radeon RX 5700 XT

سری RX 5700 کارت گرافیکی که شرکت ای ام دی در سال 2019 معرفی کرد، از فناوری FinFET استفاده می‌کند. این فناوری توان مصرفی را با توجه به استفاده از قطعات الکترونیکی اندک، کاهش می‌دهد. از کارت گرافیک AMD Radeon RX 5700 XT می‌توانید برای استخراج ارزهای ETH، GRIN، ZEL، XHV، ETC و BEAM استفاده کنید. از معایب این کارت گرافیک، قیمت بالای آن است. در ادامه مشخصات این کارت گرافیک را بررسی می‌کنیم.

  • توان مصرفی: 225 وات
  • هش‌ریت: 54 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.37 دلار

Nvidia GeForce GTX 1080 Ti

Nvidia GeForce GTX 1080 Ti
Nvidia GeForce GTX 1080 Ti

در این رابطه بخوانید : نگاهی به انواع سخت افزار استخراج ارز دیجیتال

GTX 1080 Ti در مقایسه با مدل‌های GTX 1060 و GTX 1070 توان بیشتری مصرف می‌کند. با این‌ حال، این کارت گرافیک، حافظه گرافیکی بهبودیافته دارد و سود بیشتری می‌دهد. با استفاده از این کارت گرافیک، ارزهای مختلفی را می‌توانید استخراج کنید. مشخصات این کارت گرافیک به شرح زیر است:

  • توان مصرفی: 213 وات
  • هش‌ریت: 34 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.2 دلار

AMD RX 6800

AMD RX 6800
AMD RX 6800

از مزایای RX 6800 که نیز در لیست بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ قرار می‌گیرد، مصرف توان نسبتاً پایین در مقایسه با دیگر کارت‌های گرافیک رده‌ بالا است. بنابراین مقدار سود نهایی با کاهش هزینه‌های برق، بیشتر است. البته باید مطمئن شوید که تجهیزات استخراج خود را به‌ درستی نصب و بهینه کرده‌اید تا به حداکثر کارآیی و سودآوری برسید. در ادامه مشخصات این کارت گرافیک، به شرح زیر قید شده‌ است:

  • توان مصرفی: 145 وات
  • هش‌ریت: 32 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.53 دلار

Nvidia RTX A5000

Nvidia RTX A5000
Nvidia RTX A5000

در این رابطه بخوانید : بهترین ارز برای استخراج در سال ۲۰۲۳

RTX A5000، از معماری آمپر انویدیا استفاده می‌کند و 8192 هسته CUDA و 24 گیگابایت حافظه GDDR6 با یک اینترفیس مموری 384 بیتی دارد. این کارت گرافیک همچنین یک Boost Clock Speed تا 1.75 گیگاهرتز دارد و حداکثر 230 وات توان مصرف می‌کند. مشخصات این کارت گرافیک را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • توان مصرفی: 230 وات
  • هش‌ریت: 42 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.56 دلار

AMD Radeon VII

AMD Radeon VII
AMD Radeon VII

AMD Radeon VII، اولین کارت گرافیکی است که از یک پردازنده 7 نانومتری استفاده می‌کند. این کارت گرافیک 16 گیگابایت حافظه دارد تا از نظر افراد بسیاری، بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ باشد. در زیر مشخصات این کارت گرافیک را مشاهده می‌کنیم:

  • توان مصرفی: 250 وات
  • هش‌ریت: 93 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.69 دلار

جدول مقایسه کارت‌های گرافیک برای ماینینگ

مدل کارت گرافیکتوان مصرفیهش‌ریتتخمین سود روزانه
Nvidia GeForce RTX 3090350 وات125 MH/s0.67 دلار
AMD Radeon RX 5700 XT225 وات54 MH/s0.37 دلار
Nvidia GeForce GTX 1080 Ti213 وات34 MH/s0.2 دلار
AMD RX 6800145 وات32 MH/s0.53 دلار
Nvidia RTX A5000230 وات42 MH/s0.56 دلار
AMD Radeon VII250 وات93 MH/s0.69 دلار

در این رابطه بخوانید : استخراج بیت کوین با گوشی | ماینینگ بیت کوین با موبایل

مقرون به‌صرفه‌ترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ

برای ساخت یک دستگاه ریگ ساده، به حداقل 4 تا 6 کارت گرافیک نیاز دارید و هزینه این کار آنقدر زیاد است که همه از عهده آن بر نمی‌آیند. اگر می‌خواهید از ماینینگ به درآمد برسید اما نمی‌دانید که چقدر هزینه صرف خرید سخت‌افزار مورد نیاز کنید، در ادامه فهرستی از کارت‌های گرافیک ارزان آماده کرده‌ایم. این مدل‌ها، می‌توانند بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ در کنار مدل‌های بالا باشند:

Nvidia GeForce RTX 3060 Ti

Nvidia GeForce RTX 3060 Ti
Nvidia GeForce RTX 3060 Ti

Nvidia GeForce RTX 3060 Ti بدون شک یک کارت گرافیک قدرتمند است. قیمت پایین این کارت گرافیک هرگز قدرت آن را نمی‌پوشاند. این مدل بر اساس جدیدترین معماری آمپر انویدیا طراحی شده و انتخابی ایده‌آل برای استخراج ارزهای دیجیتال است. در زیر مشخصات این کارت گرافیک ذکر شده‌ است:

  • توان مصرفی: 130 وات
  • هش‌ریت: 60 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.48 دلار

Nvidia GTX 1660 Super

Nvidia GTX 1660 Super
Nvidia GTX 1660 Super

کارت گرافیک Nvidia GTX 1660 Super در اکتبر 2019 به بازار آمد و حامل سه ویژگی جذاب است. نخست قیمت پایین آن، دوم توان مصرفی کم و سوم کارآیی عالی. با استفاده از این این مدل، برخلاف سایر کارت‌های گرافیک، خیلی زود می‌توانید سرمایه اولیه خود را برگردانید.

با نصب این کارت گرافیک، می‌توانید ارزهای فیرو (FIRO)، ریو کوین (RVN)، اتریوم کلاسیک (ETC)، سوآپ (XWP)، Aeternity (Ae) و بیت تیوب کش (TUBE) را استخراج کنید. یکی از بزرگترین مزایای این مدل، این است که تنها 6 گیگابایت VRAM دارد. مشخصات این کارت گرافیک به شرح زیر است:

  • توان مصرفی: 120 وات
  • هش‌ریت: 31.74 MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.12 دلار

AMD Radeon RX 580

AMD Radeon RX 580
AMD Radeon RX 580

در این رابطه بخوانید : ۲۱ روش دریافت ارز دیجیتال رایگان در سال ۲۰۲۳

AMD Radeon RX 580 که در آوریل 2017 به بازار آمد، نیز در لیست بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ با قیمت پایین قرار دارد. این مدل در بین تمام مدل‌های سری RX400 و RX500، بیشترین سودآوری را دارد. علاوه‌ بر این، قیمت آن بسیار مقرون به‌صرفه و در حدود 200 دلار است.

این کارت گرافیک، اولین انتخاب برای استخراج اتریوم بود اما همچنان می‌توان از آن برای استخراج ارزهایی مانند Ethereum Classic و Expanse استفاده کرد. در زیر مشخصات این محصول ارائه شده‌ است:

  • توان مصرفی: 150 وات
  • هش‌ریت: 13.98  MH/s
  • سوددهی روزانه: 0.07 دلار

نکات مهم برای انتخاب سخت‌افزار ماینینگ

عملکرد سخت‌افزار گیمینگ مورد نظر را بررسی کنید

اگر می‌خواهید از ریگ ماینینگ خود برای بازی هم استفاده کنید، باید مدلی را بخرید که از عهده اجرای بازی‌های سنگین برآید.

بودجه خود را تعیین کنید

کارت‌های گرافیک ای ام دی در مقایسه با مدل‌های انویدیا، قیمت کمتری دارند. بنابراین اگر بودجه کمی دارید، ای ام دی انتخاب بهتری است.

تصمیم بگیرید استخراج را با cpu می‌خواهید انجام دهید یا کارت گرافیک

با آنکه استخراج با کارت گرافیک در مقایسه با cpu کارآمدتر است اما به سخت‌افزار گران‌تری نیاز دارد.

ارز دیجیتالی که می‌خواهید استخراج کنید را انتخاب کنید

ارزهای زیادی وجود دارند و هرکدام از الگوریتم خاص خود استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم در این رابطه ابتدا تحقیق نمایید و سپس اقدام به انتخاب سخت‌افزار مورد نظر نمایید.

با توجه به نکاتی که ارائه شد، می‌توانید بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را انتخاب کنید.

چرا ماینینگ در سال 2023 دیگر طرفدار ندارد؟

استخراج ارزهای دیجیتال از چندین سال قبل روشی محبوب برای کسب ارز دیجیتال و درآمدزایی بوده است، اما ماینینگ در سال 2023 به چند دلیل سودآوری کمتری داشته است.

ابتدا رقابت شدید در این صنعت باعث شده است که ماینرهای فردی سخت‌تر بتوانند به سود برسند. علاوه‌ بر این، هزینه‌های زیاد مرتبط با تجهیزات ماینینگ و مصرف برق، باعث شده‌ است بازگشت سرمایه اولیه سخت باشد، چه برسد به سودآوری.

از سوی دیگر، خرید ارزهای دیجیتال در سال 2023 در اولویت نسبت به استخراج قرار گرفته است. با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال، خرید کریپتو برای افراد ساده‌تر و راحت‌تر شده است. همچنین سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی پتانسیل سوددهی بالایی دارد، به‌ویژه در درازمدت.

هرچه این بازار به رشد خود ادامه می‌دهد، ارزش بسیاری از ارزهای دیجیتال هم بیشتر خواهد شد تا یک گزینه بالقوه برای سرمایه‌گذاری باشند. در نهایت ماینینگ ممکن است در گذشته یک انتخاب معتبر بوده اما امروزه خرید ارزهای دیجیتال انتخابی هوشمندانه‌تر برای افرادی است که قصد دارند در این بازار هیجان‌انگیز و در حال رشد، سرمایه‌گذاری کنند.

سخن اینوکس با شما

مفهومی به نام بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ وجود ندارد؛ به عبارتی نمی‌توان یک نوع را به‌ عنوان بهترین مدل با توجه به نیازمندی‌های تمام افراد معرفی کرد. انواع مختلف استخراج به سخت‌افزار متفاوتی نیاز دارند و بهترین راه برای پیدا کردن سخت‌افزار مناسب طبق نیازهایتان، تحقیق‌کردن و پرسیدن نظر ماینرها است.

سوالات متداول

آیا استخراج با کارت‌های گرافیک هنوز سودآور است؟

سوددهی ماینینگ با کارت‌های گرافیک به عوامل گوناگونی مانند قیمت فعلی ارزهای دیجیتال، هزینه‌های برق، کارآمدی تجهیزات و سختی الگوریتم استخراج بستگی دارد. زمانی که بازار در مرحله خرسی قرار دارد، بسیاری از ماینرها دستگاه‌های استخراج را خاموش می‌کنند، چون سودی برایشان ندارد.

چگونه باید بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ را انتخاب کنیم؟

برای این کار باید چندین عامل از جمله توان مصرفی، هش‌ریت و نسبت عملکرد به قیمت کارت گرافیک را در نظر گرفت.

روزانه درآمد استخراج با کارت گرافیک RTX 3060 انویدیا چقدر است؟

عملکرد استخراج این کارت گرافیک کاملا بستگی به الگوریتم استخراج، سطح سختی استخراج و ارزش بازار کریپتو دارد. بر اساس محاسباتی که در مارس 2023 انجام شده است، با استفاده از این کارت گرافیک می‌توانید روزانه 0.24 دلار درآمد داشته باشید.

آیا استفاده از استخرهای استخراج سودآور است؟

استخرهای استخراج گزینه بسیار سودآوری برای ماینرها است. چون رقابت در مقایسه با زمانی که به‌ تنهایی می‌خواهید استخراج کنید، کمتر است. زمان استفاده از این استخرها، چندین ماینر هش‌ریت همدیگر را ترکیب کرده و پاداش‌ها را بین خود تقسیم می‌کنند. ویژگی منفی این روش، این است که هر ماینر سهم اندکی از پاداش دارد و نمی‌تواند کنترل کند که کدام تراکنش در بلاک قرار گیرد.

منبع
changelly

محمدامین نعمتی

در آستانه دهه چهارم زندگی هستم و‌ شیفته سینما، موزیک، دنیای تکنولوژی و بلاکچین و کشف تجربه‌های جدید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا