استخراج

نگاهی به انواع سخت افزار استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال بسته به اینکه از چه سخت‌افزاری یا ماشین ماینینگ استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود. روش استخراج بر اساس سخت افزار را می‌توان به سه روش تقسیم کرد که در ادامه به بررسی انواع سخت افزار استخراج ارز دیجیتال، مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

ASIC، کارآمدترین نوع سخت افزار استخراج ارز دیجیتال

ماینر ASIC یا ماینر مدارهای مجتمع با کاربری خاص خیلی شناخته شده نیست، اما در عین حال کارآمدترین نوع سخت افزار برای استخراج کریپتو محسوب می‌شود. ماینرهای ASIC برای یک هدف واحد طراحی شده‌اند، استخراج یا حل مسائل پیچیده ریاضی که بلاکچین را تایید و ایمن می‌کند. به طور کلی، اکثر ماشین‌های استخراج ASIC برای استخراج ارزهای دیجیتال خاص طراحی و ساخته می‌شوند. ماینرهای ASIC‌ معمولاً آنقدر گران نیستند و به طور متوسط حدود 300 تا 500 دلار قیمت دارند.

نقات قوت و ضعف ماینرهای ASIC

ماینرهای ASIC حدود 100 هزار برابر کارآمدتر از دیگر روش‌های دیگر هستند و از هش ریت بالاتر و قدرت استخراج بیشتر نسبت به بهترین ماینرهای CPU و GPU بهره می‌برند. با این حال، یکی از نقاط ضعف استخراج ASIC این است که برای همه ارزهای دیجیتال در دسترس نیست! برای مثال، استخراج ارز مونرو با ریگ‌های ASIC امکان پذیر نیست. علاوه بر این، بر خلاف دو نوع دیگر تجهیزات ماینینگ، ASIC‌ها قابل ارتقا نیستند و دوام ندارند.

ASIC  ماینرهای

فهرست بهترین ماینرهای ASIC

  1. Antminer S19 Pro
  2. WhatsMiner M30S++
  3. AvalonMiner 1246
  4. Whatsminer M32
  5. AvalonMiner 1166 Pro
  6. Ebang EBIT E11++
  7. Dragonmint T1
  8. Innosilicon A10pro
  9. ASCIminer 8 Nano
  10. Bitmain Antminer S17

مقایسه بهترین ماینرهای ASIC

ناموزنهش ریترتبه بندی
Antminer S19 Pro15,500 g110 Th/s5/5
WhatsMiner M30S++10,500 g112TH/s±5%5/5
AVALONminer 124612,800 g90Th/s4.8/5
WhatsMiner M3210,500 g68TH/s +/- 54.5/5
AvalonMiner 1166 Pro12,800 g81TH/s4.5/5
مقایسه بهترین ماینرهای ASIC

استخراج ارز دیجیتال با GPU یا کارت گرافیک

ماینر GPU یا یک واحد پردازش گرافیکی، اساساً یک کارت گرافیکی است که ما برای کارهایی مانند تماشای فیلم یا بازی در کامپیوتر خود از آن استفاده می‌کنیم. همچنین می‌توان از به عنوان سخت افزار استخراج ارز دیجیتال استفاده کرد. استخراج GPU به اندازه استخراج ASIC کارآمد نیست (اگرچه نرخ هش هنوز هم می‌تواند بالا باشد) و معمولاً گران‌تر است. با این حال، به ماینرها انعطاف ‌پذیری می‌دهد تا ارزهای مختلف را با استفاده از دستگاه سخت‌افزاری مشابه استخراج کنند. علاوه بر این، ماینرهای GPU را می‌توان برای فعالیت‌های غیر ماینینگ استفاده کرد.

پردازنده‌های گرافیکی اغلب در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا جایگزین بسیار سریع‌تر و قدرتمندتری برای استخراج CPU معمولی (واحد پردازش مرکزی) هستند. نوع GPU که برای استخراج یک کوین خاص نیاز دارید به عوامل مختلفی مانند الگوریتم و محبوبیت ارز بستگی دارد.

ارزهای قابل استخراج با ماینرهای GPU

  • اتریوم کلاسیک (ETC)
  • زد کش (زی‌کش)
  • ورتکوئین (VTC)
  • مونرو (XMR)
  • ریون کوین (RVN)
  • ارز هیون (XHV)
  • بیت کوین گلد (BTG)
  • دوج‌کوین (DOGE)

در این مورد بخوانید: معرفی بهترین روش‌های استخراج دوج کوین در سال ۲۰۲۳

ضعف ماینرهای GPU

کامپیوتری که استفاده می‌کنید، به اندازه‌ای قوی نیست که بتواند ارز دیجیتال استخراج کند. بنابراین نه تنها باید یک GPU گران قیمت تهیه کرد، بلکه باید برای کامپیوتری که می‌تواند ارز دیجیتال را پشتیبانی کند نیز هزینه کنید. علاوه بر این، به دلیل مصرف انرژی بالای پردازنده‌های گرافیکی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری برای استخراج ‌کنندگان GPU نیز بالاست. برای استخراج با یک GPU، شما نه تنها به ترکیب معمولی کیف پول و سخت افزار نیاز دارید، بلکه به نرم افزار استخراج نیز احتیاج خواهید داشت.

فهرست بهترین ماینرهای GPU

دو سازنده اصلی کارت‌های گرافیک، Nvidia و AMD هستند. هنگام انتخاب نام و مدل GPU، باید بازگشت سرمایه (ROI) را در نظر بگیریم، یعنی اینکه چقدر طول می‌کشد تا پول سرمایه‌گذاری شده در GPU را بدست آوریم.

لیست زیر از قدرتمندترین کارت‌های گرافیکی، به عنوان سخت افزار استخراج ارز دیجیتال هستند.

  • Nvidia GeForce RTX 3090
  • AMD Radeon RX 5700 XT
  • Nvidia GeForce GTX 1080 Ti
  • AMD Radeon VII
  • Nvidia GeForce RTX 3060 Ti
  • Nvidia GTX 1660 Super
  • AMD Radeon RX 580
  • AMD RX 6800
  • Nvidia RTX A5000

در این مورد بخوانید: بهترین ارز برای استخراج (معرفی ۱۴ ارز دیجیتال)

مقایسه بهترین ماینرهای GPU

نامانرژی مصرفیهش ریتسود تقریبی روزانه
Nvidia GeForce RTX 3090 350w125 MH/s0.67 دلار
AMD Radeon RX 5700 XT225w54 MH/s0.37 دلار
Nvidia GeForce GTX 1080 Ti213w34 MH/s0.2 دلار
AMD RX 6800145w32 MH/s0.53 دلار
Nvidia RTX A5000230w42 MH/s0.56 دلار
جدول مقایسه بهترین ماینرهای GPU

استخراج ارز دیجیتال با CPU

یک CPU یا یک واحد پردازش مرکزی، قدیمی‌ترین نوع سخت افزار ماینینگ است. ماینرهای CPU به شما این امکان را می‌دهند تا با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر خود، رمزنگاری را استخراج کنید. نه تنها این روش بسیار کند و ناکارآمد است، بلکه استخراج CPU برای کامپیوتر شما نیز مضر است. علاوه بر این، سود استخراج CPU در بیشتر موارد، بسیار ناچیز است و ارزش این همه تلاش را خواهد نداشت. استخراج CPU همچنین شامل استخراج از طریق گوشی همراه است که قطعاً ارزش را ندارد.

آیا استفاده از CPU انتخاب خوبی برای استخراج ارز دیجیتال است؟

استراخ CPU انرژی زیادی مصرف می‌کند و حتی گرمای زیادی که تولید می‌کند، باعث آسیب به دستگاه شما می‌شود. این معایب باعث می‌شوند تا روش استخراج CPU بازده مناسب را نداشته باشد. با این حال، CPU و ماینینگ از طریق موبایل گزینه‌های خوبی برای افرادی هستند که به دنبال کسب تجربه هستند و سود برایشان مهم نیست. اگر این موضوع برای شما صادق است، مطمئن شوید که ارز دیجیتالی را انتخاب می‌کنید که استخراج آن خیلی سخت نباشد و به قدرت محاسباتی زیادی نیاز نداشته باشد.

استخراج ارز دیجیتال با CPU یا CPU

بهترین CPU برای استخراج ارز دیجیتال

CPU‌ها برای استخراج به طور خاص برای این فرآیند طراحی شده‌اند و با لوازم جانبی مختلف مانند کارت‌های گرافیکی استخراج و پورت‌های قابل دسترسی همراه‌اند. علاوه بر این، برخی از CPU‌ها دارای سیستم خنک کننده هستند، اما ممکن است گران‌تر از CPU‌های معمولی باشند. در زیر تعدادی از بهترین CPUهایی که می‌توانند بخشی از تجهیزات یا سخت افزار استخراج ارز دیجیتال باشند، آورده شده است. هفت CPU زیر در حال حاضر از بهترین‌های بازار هستند.

  • AMD Ryzen 9 3900X
  • AMD Ryzen 9 3950X
  • AMD Ryzen Threadripper 3970X
  • Intel Core i9-10900X
  • AMD Ryzen 9 5950X
  • AMD Ryzen 9 7950X
  • Intel Pentium Gold G-6400

سخن اینوکس با شما؛ انواع سخت افزار استخراج ارز دیجیتال

در این مقاله به بررسی انواع سخت افزار استخراج ارز دیجیتال پرداختیم. حالا می‌توانید با توجه به دانشی که به دست آوردید و با در نظر گرفتن نوع ارز یا میزان هزینه یکی از این سه روش استفاده از ASIC، GPU و یا CPU را برای استخراج به‌کار ببرید.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا