اصطلاحات و مفاهیم

API ارز دیجیتال چیست؟ نحوه کارکرد و موارد استفاده

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در سال‌ها اخیر، ارزهای دیجیتال به‌طور گسترده‌ای مورد توجه عموم قرار گرفته‌اند. در واقع، بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به‌عنوان روشی جدید برای سرمایه‌گذاری مشهور شده‌اند. ارزهای دیجیتال بر اساس اصول رمزنگاری توسعه می‌یابند و در فناوری رمزنگاری، رابط برنامه‌نویسی رمزارزها یا API ارز دیجیتال نقشی کلیدی دارد.

بااین‌حال، هنوز کاربران کریپتو به‌خوبی نمی‌دانند که ای پی آی ارز دیجیتال چیست. به‌خاطر همین، در این مقاله از اینوکس، به‌سراغ مفهوم API ارز دیجیتال رفته‌ایم تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

API ارز دیجیتال چیست؟

در حالت کلی، رابط برنامه‌نویسی API باعث می‌شود که دو تکنیک متفاوت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در این روش، هر دو تکنیک باید با خود رابط برنامه‌نویسی تعامل داشته باشند. API ارز دیجیتال نیز در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (Defi) نقشی حیاتی دارد و به کاربران اجازه می‌دهد که با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) ارتباط برقرار کنند.

با استفاده از API ارز دیجیتال، کاربران می‌توانند به‌صورت فنی با کسب و کارها ارتباط داشته، داده‌های بازار کریپتو را دریافت کرده، معاملات را کامل کنند و مدیریت حساب‌های کاربری خود را در اختیار داشته باشند. همچنین، برخی دیگر از امکانات نادری که API ارز دیجیتال در اختیار ما می‌گذارد، عبارت‌اند از:

  • به دست آوردن داده‌های زمانی بازار
  • دریافت اطلاعات آنلاین بازار
  • شناسایی و یکسان‌سازی هزینه‌های معاملات
  • مشاهده‌ی اعتبارات حساب‌های کاربری
  • دریافت گاه‌شمار معاملات
  • تکمیل بودجه‌ی تراکنش‌ها
API ارز دیجیتال چیست؟

API ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

حالا که با کلیت API ارز دیجیتال آشنا شدید، باید ببینیم که رباط کاربری رمزارزها چگونه کار می‌کند. به‌خاطر همین، در این بخش، به بررسی جنبه‌های مختلف ای پی آی ارز دیجیتال می‌پردازیم.

کاربردهای API ارز دیجیتال برای شرکت‌ها

API ارز دیجیتال به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که به طیف وسیعی از منابع دسترسی داشته باشند و آن‌ها را به کار بگیرند. ازاین‌طریق، این شرکت‌ها به بازارهایی دسترسی پیدا می‌کنند که پیش از این، نمی‌توانستند از آن‌ها سود ببرند. علاوه‌بر آن، رابط رمزارزها به شرکت‌ها کمک می‌کند که اشکال جدیدی از بازاریابی را برای گسترش کسب و کار خود به کار بگیرند.

برخی از امکانات ارائه‌شده توسط API برای کسب و کارها عبارت‌اند از:

  • ایجاد ربات‌های تجاری
  • تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال
  • بررسی داده‌های رمزنگاری‌شده
  • مشاهده‌ی اطلاعات کیف پول‌ها
  • رصد اطلاعات بازار
  • انجام تراکنش‌ها

می‌بینیم که API ارز دیجیتال برای تمام پروژه‌های بیت کوین و کریپتو مفید است و امکانات ویژه‌ای را در اختیارشان می‌گذارد.

کاربردهای API ارز دیجیتال برای کاربران

نوعی دیگر از آن، رابط برنامه‌نویسی معاملات است. همان‌طور که از نام آن هم پیداست، این API ارز دیجیتال می‌تواند با سیستم‌های معاملاتی تعامل داشته باشد. این API می‌تواند به‌طور مستقیم با یک صرافی ارتباط برقرار کرده و امکانات زیر را به کاربران ارائه دهد:

  • مدیریت تکنیک‌های معاملاتی الگوریتمی
  • کسب نرخ‌های واقعی بازار
  • انجام معاملات

کاربرد API ارز دیجیتال در معاملات

همان‌طور که گفتیم، API ارز دیجیتال امکان انجام معاملات الگوریتمی را برای کاربران فراهم می‌کند. درصورتی‌که از API ارز دیجیتال استفاده نشود، پیکربندی یک معامله به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  1. یک تراکنش توسط یک کلاینت ارز دیجیتال شبیه‌سازی شده و در شبکه منتشر خواهد شد. سپس، این تراکنش در استخر یادآوری قرار می‌گیرد تا به نوبت پردازش شود.
  2. تراکنش مورد نظر توسط ماینرها انتخاب می‌شود تا در یک بلوک قرار بگیرد.
  3. ماینرها بلوک مورد نظر را رمزگشایی کرده و تراکنش را در آن ثبت می‌کنند.

دیدیم که روش فوق بسیار پیچیده است. به‌خاطر همین، API ارز دیجیتال مطرح شده که کار را بسیار ساده می‌کند. به‌این‌ترتیب، رابط برنامه‌نویسی رمزارز می‌تواند چندین نرم‌افزار را به شبکه متصل کرده و نحوه پردازش تراکنش‌ها را تسهیل کند.

در این مورد بخوانید: سگویت چیست؟ مفاهیم، عملکرد، نحوه استفاده، مزایا و معایب

کاربرد ای‌پی‌آی ارز دیجیتال در امنیت شبکه

بلاک‌چین‌ها برای مدیریت امنیت شبکه، از کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. کنترل کلیدهای خصوصی کاربران بر اساس API انجام می‌شود. ازاین‌طریق، امنیت دارایی‌های کاربران با استفاده از کلیدهای خصوصی حفظ خواهد شد.

کاربرد API ارز دیجیتال در محاسبات شبکه

اصولاً انجام محاسبات بر روی شبکه‌های بلاک‌چین با هزینه‌های بالایی همراه است. در نتیجه، API می‌تواند محاسبات را به یک فضای اجاره‌ای خارج از زنجیره انتقال دهد تا هزینه‌ی محاسبات کاهش چشم‌گیری داشته باشد. برای مثال، Etheroll یکی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکزی است که از این روش برای انجام محاسبات استفاده می‌کند.

کاربرد ای‌پی‌آی ارز دیجیتال در زنجیره تامین

یکی دیگر از کاربردهای ای پی آی ارز دیجیتال، در حوزه‌ی زنجیره‌ی تأمین است؛ یعنی ازاین‌طریق، کسب و کارها می‌توانند زنجیره‌ی تامین خدمات و محصولات خود را به‌طور غیرمتمرکز مدیریت کنند. VeChain یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌هایی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین و API ارز دیجیتال کار می‌کند.

این اکوسیستم به کسب و کارها اجازه می‌دهد که با استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی، خدمات و محصولات خود را ردیابی کرده و بهترین خدمات را به کاربران ارائه دهند.

کاربرد API ارز دیجیتال در صرافی‌ها

API ارز دیجیتال در صرافی‌ها مختلف هم به‌طور گسترده استفاده می‌شود. در واقع، این رابط برنامه‌نویسی با نرم‌افزارهای کاربردی همکاری کرده و 3 سطح دسترسی را به صرافی‌ها فراهم می‌کند:

  • خواندن یا مشاهده: نرم‌افزاری که از این ای پی آی ارز دیجیتال استفاده می‌کند، امکان خواندن و مشاهده‌ی اطلاعات رمزارزها را برای کاربران خودش فراهم خواهد کرد. در نتیجه، چنین نرم‌افزاری، امکان انجام معاملات در صرافی را برای کاربران فراهم نمی‌کند.
  • تجارت: این API ارز دیجیتال با نرم‌افزارهای غیرمتمرکز ترکیب می‌شود و امکان تجارت در صرافی را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین، این رابط برنامه‌نویسی با استفاده از «یادگیری ماشینی» می‌تواند سطح و کیفیت معاملات کاربران را افزایش دهد. به‌این‌ترتیب، این رابط‌ها از طرف کاربران نرم‌افزارها در صرافی‌ها معامله می‌کنند.
  • انتقال: این API ارز دیجیتال بالاترین سطح دسترسی به صرافی را برای کاربران نرم‌افزارهای غیرمتمرکز فراهم می‌کند. در واقع، از طریق این رابط، کاربران می‌توانند به انتقال ارزش، مشاهده اطلاعات و معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی اقدام کنند.

دیدیم که ای‌پی‌آی ارز دیجیتال باعث ادغام صرافی‌ها و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز می‌شود. تمام این مراحل با کسب مجوز از صرافی و به‌صورت ایمن انجام شده و دارایی‌ها کاربران را سطح بالایی از امنیت حفظ می‌کنند.

کاربردهای دیگر API ارز دیجیتال

علاوه‌بر موارد ذکرشده، در موارد گسترده‌ای مانند استفاده‌ی خصوصی، آموزش، تجارت و… استفاده می‌شوند. در واقع، رابط‌های برنامه‌نویسی رمزارزها طوری کدنویسی می‌شوند که امکان تعامل بین پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را فراهم می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که کاربران به‌راحتی به طیف گسترده‌ای از امکانات کریپتو دسترسی داشته باشند.
به‌این‌صورت، کل داده‌های بازار کریپتو را می‌توان با استفاده از ای پی آی ارز دیجیتال به خدمت گرفت و به کاربران ارائه داد. این روش به کاربران کمک می‌کند که سرعت و دقت معاملات خود را افزایش داده و سودآوری بیشتری داشته باشند.

نمونه‌های برتر API ارز دیجیتال منبع‌باز

نمونه‌های برتر API ارز دیجیتال منبع‌باز

حالا که با API ارز دیجیتال و کاربردهای رابط برنامه‌نویسی آشنا شدید، در این بخش، دو نمونه‌ی برتر از API ارز دیجیتال منبع‌باز را معرفی می‌کنیم تا ببینید که در عمل، ای پی آی رمزارز به چه نتیجه‌ای می‌انجامد.

کوین ای پی آی (CoinAPI)

کوین ای پی آی، یک API ارز دیجیتال سریع، قابل اعتماد و کاربردی است که اطلاعات لحظه‌ای و مستندی را از بازار کریپتو دریافت و ارائه می‌کند. همچنین، این سعی دارد که تمام معاملات بازار کریپتو را با یکدیگر ترکیب کند. این رابط برنامه‌نویسی پس از دریافت اطلاعات، آن‌ها را به‌صورت ساده و کاربردی به کاربران ارائه می‌دهد.

بریو نیو کوین (BraveNewCoin)

بریو نیو کوین یک API ارز دیجیتال مبتنی بر فضای ابری است. این رابط برنامه‌نویسی اطلاعات دقیقی را به‌صورت داده‌های زمان حقیقی و بی‌درنگ در اختیار نرم‌افزارهای غیرمتمرکز قرار می‌دهد. این اطلاعات بسیار شفاف و کاربردی هستند.

سخن اینوکس با شما

بازار ارزهای دیجیتال همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و به‌طور گسترده توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، برای توسعه‌ی یک نرم‌افزار کاربردی، به تحقیق و کسب اطلاعات دقیقی از بازار نیاز است. اطلاعات رمزنگاری‌شده کمک شایانی به توسعه‌دهندگان در زمینه‌ی ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز می‌کنند. در این مسیر، API ارز دیجیتال نقشی حیاتی در توسعه نرم‌افزارهای کاربردی دارد.

منبع
bytescout

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا