اصطلاحات و مفاهیم

تفاوت اسپات و فیوچرز در معامله‌گری چیست؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت اسپات و فیوچرز در معامله‌گری، اطلاعات مفیدی را به شما مخاطبین گرامی، ارائه کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر به دنبال این دسته از اطلاعات هستید، مقاله کنونی از اینوکس را تا پایان مطالعه نمایید.

با گسترش بازارهای مالی، روش‌های گوناگونی برای معامله‌گری یا ترید بوجود آمده‌است. هر کدام از انواع معاملات به اشکال مختلفی انجام می‌شوند و طرفداران خاص خود را دارند. در این‌ بین، بازارهای نقطه‌ای (Spot) و آتی (Futures) در بین معامله‌گران محبوبیت زیادی دارند. به همین علت، همه‌ی سرمایه‌گذاران و تریدرها باید تفاوت اسپات و فیوچرز را بدانند.

اصولاً در معاملات اسپات، شما به‌شیوه‌ی سنتی، یک دارایی را می‌خرید و صبر می‌کنید تا با افزایش قیمت آن، دارایی مورد نظر را بفروشید. در سوی مقابل، بازار فیوچرز پیچیده‌تر است و در واقع به‌صورت سفته‌بازی و به‌صورت خرید و فروش یک دارایی در آینده انجام می‌شود. برای اینکه با این دو بازار و معاملات آن‌ها بهتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

اسپات و فیوچرز دو سبک محبوب در معامله‌گری به حساب می‌آیند.
اسپات و فیوچرز دو سبک محبوب در معامله‌گری به حساب می‌آیند.

بررسی تفاوت اسپات و فیوچرز با استفاده از اهرم معاملاتی

برای اینکه تفاوت اسپات و فیوچرز را بهتر درک کنید، ابتدا باید درباره‌ی اهرم (Leverage) صحبت کنیم. در واقع، منظور از اهرم، استفاده از وجوه قرضی برای افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری است. یعنی با استفاده از اهرم، می‌توانید با سرمایه‌ی بیشتری در معاملات شرکت کنید و سود خودتان را افزایش دهید.

برای مثال، اگر تریدری 1000 دلار داشته باشد و از اهرم 10 برابری (10x) استفاده کند، با 10،000 دلار در معامله شرکت خواهد کرد. از این طریق، سود و زیان معامله‌گر چند برابر می‌شود. پس اهرم، مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. درصورتی‌که معامله مطابق با میل شما حرکت کند، سود شما چند برابر خواهد شد و در غیر این صورت، چند برابر ضرر خواهید کرد.

در نتیجه، تریدرها باید پیش از ورود به چنین معامله‌ای، میزان تحمل ریسک و استراتژی معاملاتی خود را در نظر بگیرند؛ چون در صورت استفاده‌ی اشتباه از اهرم، احتمال ضررهای زیادی نیز وجود دارد. همچنین تریدرها باید از میزان کارمزد استفاده از لوریج نیز آگاه باشند؛ چون‌که این کارمزدها می‌توانند روی میزان سود آن‌ها تأثیر بگذارند.

معامله نقطه‌ای یا اسپات (Spot) چیست؟

در ابتدای بررسی تفاوت اسپات و فیوچرز، به‌سراغ معاملات اسپات یا نقطه‌ای (Spot) می‌رویم. برخلاف معاملات فیوچرز، معاملات اسپات به خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌صورت تسویه‌ی فوری شهرت دارند. در واقع، معاملات نقطه‌ای پرکاربردترین معاملات بازار ارزهای دیجیتال هستند و از آنجایی‌که خرید و فروش بر مبنای قیمت فعلی بازار انجام می‌شود، در بین مبتدیان محبوبیت زیادی دارند.

در این مورد بخوانید: اسپات تریدینگ چیست و چه فرقی با بازار فیوچرز دارد؟

زمانی که معامله‌ی اسپاتی انجام می‌شود، خریدار و فروشنده روی قیمت زمان واقعی بازار توافق می‌کنند و با انتقال وجوه بین کیف پول‌هایشان، تسویه انجام می‌شود. از این طریق، سرمایه‌گذاران می‌توانند ارزهای دیجیتال را بخرند و برای مدتی طولانی از آن‌ها نگهداری کنند. در واقع در توضیح تفاوت اسپات و فیوچرز نیز باید به این نکته توجه داشت که امکان نگهداری بلندمدت ارزها در بازار آتی فراهم نیست.

علاوه‌بر آن، بازار اسپات نسبت به معاملات مشتقه و فیوچرز، ریسک کمتری دارد؛ زیرا معامله‌گران با اهرم مواجه نیستند.

معامله آتی یا فیوچرز (Futures) چیست؟

در ادامه‌ی بررسی تفاوت اسپات و فیوچرز، به‌سراغ معاملات آتی یا فیوچرز (Futures) می‌رویم. منظور از معاملات آتی ارزهای دیجیتال، خرید و فروش قراردادهایی است که خریدار و یا فروشنده را ملزم به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال، با قیمت ازپیش‌تعیین‌شده، در آینده می‌کند. در واقع، معامله‌گران بدون داشتن مالکیت واقعی یک ارز، قیمت آینده‌ی آن را پیش‌بینی می‌کنند.

معمولاً معاملات فیوچرز در صرافی‌های متمرکز کریپتو (CEX) انجام می‌شوند و رایج‌ترین نوع آن‌ها، قراردادهای دائمی است که تاریخ انقضا ندارند. همچنین، یکی از مزایای اصلی این معاملات، امکان استفاده از اهرم یا لوریج است. استفاده از اهرم بسیار پیچیده بوده اما در صورت استفاده‌ی درست از آن، می‌تواند سود شما را چند برابر کند.

ریسک و ریوارد، دو ویژگی مهم در معاملات اسپات و فیوچرز هستند.
ریسک و ریوارد، دو ویژگی مهم در معاملات اسپات و فیوچرز هستند.

در نتیجه، معاملات فیوچرز ابزاری مفید برای تریدرهای باتجربه است و آن‌ها می‌توانند با پیش‌بینی آینده‌ی قیمت ارزها، سود خوبی را به دست بیاورند. در سوی مقابل، این معاملات به معامله‌گران مبتدی و افرادی که تحمل ریسک پایینی دارند، توصیه نمی‌شوند.

 معاملات اسپات و فیوچرز چه شباهت‌هایی دارند؟

برای اینکه تفاوت اسپات و فیوچرز را بهتر درک کنید، ابتدا باید شباهت‌های آن‌ها را بررسی کنیم. هر دو نوع معامله شامل خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌شوند و تفاوت آن در نحوه‌ی تسویه و استفاده از اهرم است. در معاملات اسپات تسویه‌حساب بلافاصله انجام شده و وجوه بین کیف پول‌ها جابه‌جا می‌شوند.

در عوض، ازآنجایی‌که معاملات آتی خاصیتی دائمی دارند، تسویه‌حساب در آن‌ها وجود ندارد و به‌صورت باز و بسته‌شدن قراردادهایی بین طرفین معامله صورت می‌گیرند.

تفاوت اسپات و فیوچرز در معاملات چیست؟

برای اینکه بتوانید تفاوت اسپات و فیوچرز را به شکل مناسب و کاملی درک کنید، توصیه می‌کنیم جدول زیر را به دقت مطالعه نمایید:

 معاملات اسپاتمعاملات فیوچرز
بازارهامعاملات اسپات در بازار نقدی انجام می‌شوند و دارایی‌ها به‌طور مستقیم بین طرفین معامله جابه‌جا خواهند شد.معاملات فیوچرز در بازار معاملات مشتقه انجام می‌شوند که در آن قراردادهای آتی معامله خواهند شد.
نوعهیچ اهرمی وجود ندارد و معامله‌گر با دارایی خود در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند.در معاملات فیوچرز با استفاده از قراردادهای آتی، به‌سادگی با پرداخت سپرده‌تان معامله می‌کنید.
مدت‌زمانمعاملات اسپات معمولاً توسط افراد تازه‌کار و یا سرمایه‌گذاران بلندمدت انجام می‌شوند.معاملات فیوچرز به‌صورت پیش‌بینی قیمت آینده‌ی یک ارز، برای پوشش ریسک انجام می‌شوند.
وثیقهاین معاملات نیازی به وثیقه ندارند.از یک سپرده‌ی ساده برای معامله‌ی قراردادهای آتی استفاده می‌شود.
اهرمبدون اهرمتا اهرم 20 برابری (20x)
تفاوت اسپات و فیوچرز در معاملات چیست؟

ریسک معاملات اسپات و فیوچرز چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در تفاوت اسپات و فیوچرز، بررسی ریسک‌های این دو نوع معامله است. ریسک‌های معاملات آتی و نقطه‌ای عبارت‌اند از:

·   معاملات اسپات: مهم‌ترین ریسک‌های این معاملات مربوط به نوسانات بازار، مشکلات نقدینگی، رویدادهای تاثیرگذار بر بازار و احتمال خراب‌کاری و تقلب هستند. بااین‌حال، بازار کریپتو هنوز درحال‌توسعه است و به‌مرور این ریسک‌ها کمتر خواهند شد.

معاملات فیوچرز: اصلی‌ترین ریسک بازار آتی مربوط به استفاده از اهرم است. از طرفی اهرم‌ها سود شما را چند برابر می‌کنند و از سوی دیگر، در صورت انجام معامله‌ی اشتباه، ضررهای شما نیز چند برابر خواهند شد.

لوریج یا اهرم، باعث معامله چند برابری در فیوچرز می‌شود.
لوریج یا اهرم، باعث معامله چند برابری در فیوچرز می‌شود.

تفاوت فارکس و فیوچرز، فارکس بهتر است یا فیوچرز؟

سخن اینوکس با شما

اگرچه بازارهای اسپات و فیوچرز طرفداران خاص خود را دارند اما اصولاً بازار آتی برای تریدرهای حرفه‌ای مناسب بوده و بازار اسپات برای معامله‌گران تازه‌کار و سرمایه‌گذاران بلندمدت بهتر است. به‌خاطر همین، درک تفاوت اسپات و فیوچرز برای همه‌ی فعالان بازار کریپتو ضروری بوده و به آن‌ها کمک می‌کند که با دانش کافی، یکی از این دو نوع معامله را انتخاب کنند. معاملات نقطه‌ای یا اسپات همچنین می‌تواند به پیشرفت معامله‌گران تازه‌کار کمک کنند و معاملات فیوچرز باعث می‌شوند که افراد حرفه‌ای، سود بیشتری را به دست بیاورند.

سوالات متداول

آیا افراد مبتدی می‌توانند در معاملات فیوچرز شرکت کنند؟

ازآنجایی‌که استفاده از اهرم بسیار خطرناک است، شرکت در معاملات فیوچرز به تریدرهای مبتدی توصیه نمی‌شود. در نتیجه، معامله‌گران باید با آگاهی از ریسک‌ها و ابزارهای توقف ضرر و حد سود در بازار آتی شرکت داشته باشند. همچنین، سرمایه‌ی آن‌ها باید در حدی باشد که بتوانند ریسک‌های احتمالی را تحمل کنند.

معاملات فیوچرز یا اسپات؛ کدام بهتر است؟

هرکدام از این استراتژی‌های معاملاتی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. معاملات اسپات به افراد اجازه می‌دهد که از سرمایه‌های خود مراقبت کنند و همچنین، در فرصت‌هایی مانند ایردراپ‌ها شرکت داشته باشند. در سوی مقابل، معاملات آتی می‌تواند امنیت، انعطاف‌پذیری و سودآوری بیشتری را برای تریدرها فراهم کند.

منبع
منبع

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا