ترید

تفاوت فارکس و فیوچرز، فارکس سودآورتر است یا فیوچرز؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

از معاملات فارکس و فیوچرز چه می‌دانید؟ آیا تابه‌حال تجربه حضور در این بازارها را داشته‌اید؟ جواب این سوالات را می‌توانید در ادامه این مقاله ببینید و با آن آشنا شوید تا شناخت بیشتری از بازارهای مالی بدست آورید. همچنین، در این مقاله از سایت صرافی ارز دیجیتال اینوکس، به بررسی تفاوت فارکس و فیوچرز و اینکه کدامیک بهتر است می‌پردازیم.

معاملات فارکس چیست؟

فارکس که با عنوان معاملات ارزهای خارجی هم شناخته می‌شود، را می‌توان به عنوان شبکه‌ای از خریداران و فروشندگانی توصیف کرد که ارز را با قیمت توافقی بین یکدیگر تبادل می‌کنند. در اصل فارکس، ابزاری است که افراد، شرکت‌ها و بانک‌های مرکزی، کار تبدیل یک ارز به ارز دیگر را بدون مشکلات جانبی انجام می‌دهند. اگر تا به حال سفری به خارج از کشور داشته‌اید، احتمالاً تراکنش فارکس را انجام داده‌اید.

در این رابطه بخوانید : بهترین استراتژی فارکس چیست؟ | ۸ استراتژی برتر

معامله‌کنندگان فارکس، اهداف گوناگونی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، بسیاری از معاملات ارزی در این بازار با اهداف عملی و انتقال وجه انجام می‌شود؛ اما اکثریت معاملات را می‌توان در چارچوب تبدیل ارز با هدف کسب سود بیان کرد. مقدار ارز تبدیل شده در هر روز، می‌تواند حرکت قیمت برخی از ارزها را تحت تاثیر قرار داده و بازار را پرنوسان کند.

همین بی‌ثباتی است که فارکس را برای معامله‌گران جذاب کرده است. به طور کلی معامله‌گران در این بازار، می‌توانند شانس بیشتری برای کسب سود بالا داشته باشند و در عین حال ریسک بالا را هم قبول کنند.

بازار فارکس چگونه کار می‌کند؟

برخلاف بازار سهام یا کالاها، معاملات فارکس در بورس‌ها انجام نمی‌شود؛ بلکه مستقیماً بین دو طرف انجام می‌شود. اداره بازار فارکس توسط یک شبکه جهانی از بانک‌ها انجام می‌شود که در چهار مرکز اصلی پخش شده‌اند: لندن، نیویورک، سیدنی و توکیو.

این مکان‌ها در 4 موقعیت زمانی مختلف نیز تعریف می‌شوند. از آنجایی که هیچ مکان مرکزی وجود ندارد، معاملات فارکس 24 ساعته است و می‌توانید در هر زمان از روز معامله کنید. تا اینجا شاید یک درک کلی از تفاوت فارکس و فیوچرز بدست آوردید، اما برای آشنایی با جزئیات بیشتر نگاهی به تعریف معاملات آتی می‌اندازیم.

معاملات فیوچرز یا آتی چیست؟

وقتی می‌شنوید کسی از کلمه «آینده» در دنیای مالی استفاده می‌کند، معمولاً به معنای قراردادهای آتی است. یک قرارداد آتی، شرایط خاصی را برای تحویل یا تسویه نقدی یک دارایی مشخص در تاریخ معینی در آینده، ارائه می‌کند. ارزش قرارداد، از ارزش دارایی پایه حاصل می‌شود و قراردادهای آتی را به شکلی از مشتقات آن تبدیل می‌کند.

در این رابطه بخوانید : بهترین استراتژی فیوچرز: ۶ راه برای کاهش ریسک لیکوئید شدن

قراردادهای آتی، از دارنده قرارداد می‌خواهند که آن را تسویه کنند، موضوعی که در معاملات دیگر تعریفی ندارد. این تفاوت کلیدی بین قراردادهای آتی و دیگر گزینه‌ها است. در حالت عادی به دارنده قرارداد این حق داده می‌شود، اما نه به صورت تعهدی که قرارداد را به واسطه آن تسویه کند.

معاملات آتی، به ویژه در تجارت، نقش مهمی ایفا می‌کند که این امر در واقع، یکی از وجوه اشتراکات فارکس و فیوچرز محسوب می‌شود.

به عنوان مثال، اگر صاحب مزرعه‌ای هستید و یک محصول کشاورزی را می‌کارید، ممکن است بخواهید قبل از زمان برداشت، قیمت آن محصول را تعیین کنید. این کار می‌تواند سطح معینی از درآمد سالانه را تضمین کند. با این حال، این بدان معناست که اگر قیمت محصول قبل از زمان برداشت به طور ناگهانی افزایش یابد، از مزایای آن بهره نخواهید برد و این منوط به ثبات قیمتی است.

قراردادهای آتی قابل معامله و یا خرید و فروش هستند. اگر قراردادی را خریداری کنید، قبول کرده‌اید که قیمت مشخصی را در تاریخ مشخصی بپردازید. اگر قراردادی را بفروشید، قبول کرده‌اید که دارایی پایه را با قیمت مشخص شده ارائه دهید.

تفاوت فارکس و فیوچرز چیست؟

تفاوت فارکس و فیوچرز این است که معاملات فارکس، تنها شامل خرید و فروش ارزها می‌شود، در حالی که معاملات فیوچرز (آتی) راهی برای تجارت بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس، شاخص‌ها، سهام، کالاها و… است. در نتیجه، می‌توان دریافت که بازار فارکس و بازار معاملات آتی با یکدیگر قابل مقایسه هستند.

فیوچرزفارکسمزایا
خیربله24 ساعته بودن
خیربلهکارمزد
خیربلهلوریج قابل تنظیم
خیربلهقیمت قطعی
خیربلهریسک پایین
مقایسه فیوچرز و فارکس

تفاوت فارکس و فیوچرز از لحاظ میزان ریسک‌های معاملاتی

یک گزینه بسیار مهم در بررسی انتخاب بین بازار فارکس و فیوچرز، میزان ریسک‌های معاملاتی است که در قراردادهای آتی باید به حساب مارجین واریز کنید. به طور کلی در معاملات با ارقام بیشتر بهتر است به معاملات آتی ارزها حساب باز کنید. در غیر اینصورت، معاملات نقطه‌ای فارکس جایگاه مناسبی برای شما خواهد بود.

تفاوت فارکس و فیوچرز از لحاظ اندازه و مقدار موقعیت معامله

دو فاکتور اساسی که مشخص‌کننده سرنوشت مبادلات در بازار است، شامل حداقل اندازه موقعیت قابل معامله در کنار حداقل مقدار برای تنظیم موقعیت‌های معاملاتی است. می‌توان ادعا کرد که به واسطه شناخت این دو فاکتور قادر خواهید بود تا بین فارکس و معاملات آتی یکی را انتخاب کنید.

معاملات فیوچرز، نسبت به معاملات نقطه‌ای که از طریق کارگزاران آنلاین فارکس انجام می‌شود، دارای حجم بیشتری هستند، در نتیجه حداقل اندازه تراکنش دستخوش تغییر می‌شود و رقمی بالاتر خواهد بود.

تفاوت فارکس و فیوچرز از لحاظ گردش مالی روزانه

تفاوت اساسی‌تر در مقایسه بین بازار فارکس و بازارهای فیوچرز (آتی)، شامل گردش مالی روزانه آنها می‌شود. بازار فارکس گردش مالی بزرگی در حدود 6.6 تریلیون دلار دارد.

این در حالی است که بازار فیوچرز ارزها، گردش مالی روزانه نسبتاً کمی دارد که در محدوده 100 میلیارد دلار است. با وجود گردش مالی نسبتاً کم، بازار فیوچرز ارز در حال حاضر دارای سود قابل توجهی از 3 میلیون قرارداد معوق است که مجموعاً بیش از 300 میلیارد دلار ارزش دارند.

معاملات فارکس: ارزهای نقدی در مقابل معاملات آتی ارز

فراموش نکنید که فارکس هم با استفاده از قیمت‌های آتی و هم با استفاده از قیمت‌های لحظه‌ای قابل معامله است. در ادامه، به تفاوت های اساسی معاملات لحظه‌ای و آتی اشاره می‌کنیم:

  • با معاملات نقطه‌ای، معامله بدون منقضی شدن، بلافاصله انجام می‌شود. این در حالی است که در معاملات آتی، معامله فقط در تاریخ آینده که مورد توافق قرار گرفته، انجام می‌شود.
  • تفاوت بین قیمت خرید و فروش، برای معاملات آتی به مراتب بیشتر از معاملات لحظه‌ای است.
  • اگر یک موقعیت نقطه‌ای را یک شبه باز نگه دارید، هزینه‌های مربوط به تامین مالی یک شبه را پرداخت خواهید کرد. با این حال، این هزینه‌ها با قراردادهای آتی ارتباطی ندارند چرا که معاملات فارکس (به طور معمول) روزانه انجام می‌شود.

معاملات روزانه (Day trading) در مقابل معاملات موقعیتی (position trading)

این سبک معاملاتی شما است که تعیین می‌کند که باید استراتژی معاملاتی را روزانه یا موقعیتی انتخاب کنید. پس در نهایت انتخاب شما بین معاملات فوری فارکس یا فوروارد فارکس خواهد بود.

در این رابطه بخوانید : تفاوت اسپات و فیوچرز در معامله‌گری چیست؟

معاملات نقطه‌ای سپرده‌ای (تفاوت بین قیمت خرید و فروش) محدودتری را ارائه می‌کند. البته هزینه‌های تامین مالی یک شبه را نیز متحمل می‌شود و در نتیجه برای معامله‌گران روزانه می‌تواند مناسب‌تر باشد.

در مقابل، معاملات آتی دارای سپرده‌های گسترده‌تر است و همچنین کارمزد یک شبه ندارد. در نتیجه، برای معامله‌گران معاملات مربوط به موقعیت گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.

مزایا و خطرات معاملات فارکس

معاملات فارکس، دارای مزایا و معایب زیر هستند:

  • می‌توانید بیش از 80 جفت ارز در این بازار معامله کنید.
  • از آزادی معامله در معاملات آتی، امتیازات یا گزینه‌ها استفاده کنید.
  • یک موقعیت را با اهرم (leverage) باز کنید. سود و زیان احتمالی خود را افزایش دهید.

مزایا و خطرات معاملات فیوچرز

از مزایا و معایب معاملات آتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاملات متنوع شامل فارکس، شاخص‌ها، کالاها و اوراق قرضه.
  • از سودهای مالی یک شبه لذت ببرید.
  • همانند فارکس، یک موقعیت را با اهرم (لوریج) باز کنید و با استفاده از آن سود و زیان احتمالی خود را افزایش دهید.

لوریج این قابلیت را فراهم می‌کند تا با یک سپرده اولیه کوچک بتوانید در معرض دید کامل بازار قرار بگیرید. در نتیجه، به کمک این امر می‌توانید، هزینه اولیه خود را کاهش دهید. البته این کار ممکن است سود و زیان شما را تحت تاثیر قرار دهد. مهم است که قبل از باز کردن یک موقعیت، اقداماتی برای مدیریت ریسک خود انجام دهید.

سخن اینوکس با شما

در این مقاله، با تفاوت فارکس و فیوچرز آشنا شدیم و سنجش معاملات آتی با معاملات فارکس را در یک مقیاس مشاهده کردیم. ورود به هر یک از این بازارها جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ اما باید با دانش مشخصی وارد آن شد تا از وقوع هرگونه ضرر جلوگیری کرد. با این حال، چنین بازارهایی در مقایسه با بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات ملایم‌تری هستند و ریسک در این بازارها به مراتب پایین‌تر است.

فارکس بهتر است یا فیوچرز؟

برای معامله‌گران با سرمایه متوسط و ریسک‌پذیری پایین، فارکس احتمالاً راهی بهتر است. در دسترس‌تر است و بروکر مشخص برای آن‌ها وجود دارد. فیوچرز پیچیدگی بیشتری دارد، برای سرمایه‌‎گذاران ریسک پذیرتر با سرمایه بیشتر، فیوچرز احتمالاً انتخاب بهتری است.

فارکس سودآورتر است یا فیوچرز؟

قرارداد فیوچرز، کپی دقیق از قیمت‌های بازار فارکس است. کلید سودآوری ابزار (فارکس یا آتی) نیست. این استراتژی و نظم شماست.

آیا فیوچرز در فارکس وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید با انواع جفت ارزهایی که در بازار بزرگ فارکس معامله می‌شوند، معاملات فیوچرز انجام دهید.

گردانندگان اصلی بازار فارکس چه کسانی هستند؟

نرخ مبادله در بازار فارکس عمدتاً توسط عرضه و تقاضا بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که به تعیین ارزش نسبی یک ارز ملی بر حسب ارز دیگر کمک می‌کند. فعالان عمده بازار فارکس که گاهی اوقات با تراکنش‌های خود بر بازار فارکس تأثیر زیادی می‌گذارند عبارتند از بانک‌های مرکزی، مؤسسات مالی بزرگ، صندوق‌های تامینی و شرکت‌های چند ملیتی.

منبع
benzinga

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا