ترید

بهترین اندیکاتور برای فیوچرز چیست و چطور کار می‌کند؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

در این مطلب از سایت صرافی ارز دیجیتال اینوکس، می‌خواهیم درباره بهترین اندیکاتور برای فیوچرز صحبت کنیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا پایان، با ما همراه باشید تا به مطالبی ارزشمند و مهم، دست پیدا کنید.

معاملات فیوچرز روزانه، از جمله معاملات هیجان‌انگیز و جذابی می‌باشد که توسط معامله‌گران انجام می‌شود. اغلب این معاملات نیازمند تصمیم‌گیری در چند ثانیه هستند و از این رو، معامله‌گر باید مسلط به بازار عمل کند. در این زمینه، داشتن ابزارهای تحلیل تکنیکال مناسب باعث می‌شود معامله‌گر به خوبی فرصت‌های معاملاتی روزانه را شکار کند و از آن‌ها در جهت کسب سود خود، استفاده نماید.

در این زمینه، معامله‌گر باید به خوبی آگاهی داشته باشد که از بین ابزارهای بیشماری که برای تحلیل‌گری وجود دارد، از کدامیک از آن‌ها استفاده نماید. در واقع برخی از این ابزارها ضروری بوده و تریدر باید از آن‌ها برای کسب موفقیت استفاده کند.

در معاملات فیوچرز، پیروی کردن از دستورالعمل‌هایی که به سمت و سوی موفقیت می‌روند، همواره ایده‌ی خوبی است. در این محتوا، می‌خواهیم ۵ اندیکاتور و ابزار مناسب برای معاملات فیوچرز را بررسی کنیم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

معامله‌گران بازارهای سرمایه علی‌الخصوص تریدرهای فیوچرز باید به صورت مداوم اطلاعات خود را بروز کنند و از مواردی که دائما در حال تغییر و پویایی هستند، آگاهی داشته باشند. این موضوع بدین علت حائز اهمیت است که روندهای قیمتی و سطوح حمایت و مقاومت در اثر چنین اطلاعاتی شناسایی می‌شوند. بنابراین شناسایی این دسته از اطلاعات می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

بهترین اندیکاتور برای فیوچرز؛ پنج اندیکاتور مهم برای معاملات فیوچرز

پیوت

نخستین اندیکاتوری که می‌خواهیم در این بخش آن را معرفی کنیم، پیوت است. این اندیکاتور پرکاربرد، در دسته اندیکاتورهای روزانه قرار دارد و اغلب به صورت « Floor Trader Pivots » شناخته می‌شود. این اندیکاتور از جمله ابزارهای پراستفاده معامله‌گران بوده و نحوه محاسبه آن نیز آسان است. این اندیکاتور هفت سطح از مقاومت و حمایت را ارائه کرده که محاسبه آن‌ها با استفاده از مقادیر بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت، قیمت باز و قیمت بسته دارایی مورد نظر در روز معاملاتي قبل تعیین می‌شود. پیوت معمولا بر روی چارت‌های روزانه استفاده و باعث ایجاد یک سطح معاملاتی مناسب برای معامله‌گر، می‌شود.

نقطه اصلی یا محوری این اندیکاتور، PP است که میانگین بالاترین و پایین‌ترین مقدار روز قبل بوده و باعث می‌شود معامله‌گر بتواند جهت مناسبی از معامله را در پیش گرفته و قادر به شناسایی حمایت و مقاومت‌های کلیدی باشد. در بالای مقدار PP، سه سطح مقاومتی با نام‌های R1،R2،R3 وجود دارد. همچنین در پایین مقدار PP نیز سه سطح حمایتی با نام‌های S1،S2،S3 وجود دارد. هر کدام از این سطوح عنوان شده بسته به قیمتی که در حوالی آن در حال نوسان است، نقش حمایت یا مقاومت را ایفا می‌کند.

از آن‌جایی که پیوت یک اندیکاتور و شاخص معاملاتی محبوب در بین معامله‌گران فیوچرز است، باعث می‌شود در سطوح تعیین شده سفارشات زیادی وارد معامله شود و به نوعی روندی جدید در بازار شکل بگیرد. در روزهایی که اخبار باعث حرکت بازار می‌شود، سطوحی موجود در پیوت به خوبی عمل کرده و باعث ایجاد حمایت و مقاومت ایده‌آلی در بازار می‌شود. علت این موضوع نیز این است که قیمت تحت تأثیر اخبار، بین سطوح مشخص شده حرکت می‌کند.

کندل (OHLC (Open , High , Low , Close

اگر از هر تریدری بپرسید که مهمترین مقادیر قیمتی کدام است، قطعا آن‌ها می‌گویند قیمت بالا، قیمت پایین و قیمت بسته‌شدن. قیمت‌های بالا و پایین، مناطقی را شامل می‌شود که بازار، مرزهای معاملاتی خود را پیدا کرده است. همچنین قیمت بسته‌شدن نیز شامل منطقه‌ای است که بازار توانسته قیمت نهایی ای منصفانه را برای آن دوره، پیدا کند. وقتی به یک کندل یا میله روزانه قیمت نگاه می‌کنیم، می‌توانیم سطوح مناسب و جالبی از حمایت و مقاومت را برای معاملات بعدی شناسایی کنیم.

در این رابطه بخوانید : ۱۰ بهترین صرافی برای فیوچرز در معاملات

زمانی که معاملات فیوچرز توسط تریدر در حال انجام است، بررسی قیمت‌های بالا، پایین و بسته شدن روز قبل دارایی مورد نظر، باعث می‌شود مناطق و نقاط مهمی از حمایت و مقاومت مشخص شوند. اغلب این مناطق با سایر مناطق حمایتی و مقاومتی که دیگر ابزارها در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد، همسو هستند. نکته‌ی مهم در این زمینه، این است که در صورت تأیید مناطق حمایتی و مقاومتی توسط چند ابزار و اندیکاتور، می‌توانیم از قدرت و قوی بودن این مناطق و درستی پیش‌بینی خود، اطمینان حاصل نماییم.

محدوده بازگشایی (Opening Range)

در ساعات باز بودن بازار، معاملات به صورت مداوم در حال انجام است و حجم‌های مختلفی برای دارایی‌ها ثبت می‌شود. دارایی‌ها بسته به نوع و محبوبیت آن‌ها در ساعاتی مشخص، حجم زیادی ثبت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود میله یا کندل قیمتی نوسان بیشتری را از خود به جا بگذارد. این رنج زدن‌ها و نوسان قیمتی در معاملات فیوچرز و معاملات آتی کالا به صورت واضحی قابل مشاهده است.

قیمت‌های بالا و پایینی که در چنین نوسان و رنج زدنی ایجاد می‌شوند، بسیار مهم هستند؛ زیرا باعث می‌شوند مناطق حمایتی و مقاومتی مهم و کلیدی در نمودار و چارت قیمتی پدیدار شوند. این مدت زمان بازگشایی برای دارایی‌های مختلف متفاوت است و تعیین آن توسط معامله‌گر انجام می‌شود. معمولا معامله‌گران فیوچرز از بازه زمانی ۳۰، ۴۵ و ۶۰ دقیقه‌ای برای انجام معاملات خود بهره می‌برند. بررسی‌ها نشان داده است که اغلب چنین نوسانات و قیمت‌های بالا و پایین برای کل روز ثبت می‌شوند که این نمایانگر یک موضوع مهم و حیاتی برای تریدر است.

معمولا در چنین حالت، تریدر بررسی می‌کند که در صورت خروج قیمت از چنین بازه یا رنجی، باید وقوع یک حرکت قدرتمند را محتمل دانست. در این حالت اگر قیمت محدوده بازگشایی بالا را بشکند، احتمالا حرکت صعودی آغاز می‌شود و اگر محدوده بازگشایی پایین را بشکند، احتمالا حرکت نزولی آغاز خواهد شد. نکته‌ی مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که شکست چنین مناطقی، می‌تواند یک موقعیت معامله‌گری ایده‌آل را به معامله‌گر نشان دهد که در صورت شکار آن، احتمال کسب سود با درصد بالایی امکان‌پذیر است. البته توصیه می‌کنیم در چنین حالتی، حتما مدیریت ریسک را به شکل مناسبی اعمال کنید تا از وقوع ضررهای احتمالی، جلوگیری شود.

اوردر فلو اندیکاتور VWAP

اندیکاتور VWAP که مخفف Volume-Weighted Average Price به معنای ترکیب حجم معاملات و قیمت است، روشی پیچیده برای تحلیل قیمت نسبت به میانگین ساده قیمت است. این اندیکاتور برای معاملاتی که با حجم زیاد انجام می‌شود، وزن بیشتری می‌دهد. این اندیکاتور که به صورت خطی است، معمولا در ابتدای یک جلسه معاملاتی ترسیم می‌شود. با این حال برخی از معامله‌گران آن را به ابتدای روز معاملاتی تغییر می‌دهند.

در این رابطه بخوانید : بهترین استراتژی فیوچرز: ۶ راه برای کاهش ریسک لیکوئید شدن

معامله‌گران حرفه‌ای فیوچرز، معمولا از اندیکاتور VWAP برای بهبود کارایی در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. این دسته از افراد سعی می‌کنند هنگامی که سطح اندیکاتور VWAP پایین است، اقدام به خرید کنند و هنگامی که سطح این اندیکاتور افزایش یافت، اقدام به فروش کنند. این مورد بر روی چارت قابل مشاهده است. هنگامی که قیمت بیش از اندازه کشیده می‌شود، بازار تمایل دارد به سمت VWAP برگردد. در چنین حالتی، عنوان می‌شود در صورتی که قیمت کمتر از VWAP باشد، روند کلی نزولی بوده و هنگامی که قیمت بیشتر از VWAP باشد، روند کلی صعودی است.

اوردر فلو ولوم پروفایل (Volume Profile)

ولوم پروفایل، یکی دیگر از اندیکاتورهای مناسب برای معامله‌گران فیوچرز است. این اندیکاتور و ابزار معامله، دارای سه جنبه کلیدی برای مدیریت معامله است. نقطه کنترل یا POC در این اندیکاتور، نمایانگر قیمتی است که بیشترین حجم را در سشن معاملاتی دریافت کرده است. پروفایل ترید، دیگر قیمت‌هایی را که دارای حجم معاملاتی زیاد هستند را نیز نشان می‌دهد.

ولوم پروفایل، یک اندیکاتور هیستوگرامی است که در محور Y، قیمت را نشان می‌دهد و در محور X، تعداد قراردادهایی که در معامله و نمودار قیمتی وجود دارد را نمایان می‌کند. این اندیکاتور با بررسی پارامترهای مخصوص خود، نقاط مهمی از حمایت و مقاومت را نشان می‌دهد که برای یک معامله‌گر، حائز اهمیت بسیاری است. هیستوگرام ولوم پروفایل به تریدر کمک می‌کند تا بررسی کند دارایی مورد نظر در چه قیمت و مکانی، بیشترین و کمترین حجم را دریافت کرده است.

بنابراین یکی از بهترین اندیکاتور برای فیوچرز، ولوم پروفایل است. معامله‌گران فیوچرز در هنگام استفاده از این اندیکاتور، نقطه کنترل را یک سطح کلیدی در نظر می‌گیرند. این نقطه کلیدی در صورت انتخاب صحیح، مانند یک آهنربا می‌تواند قیمت را به خود جذب کند. دیگر نقاط و جهش‌های قیمتی که در هیستوگرام ولوم پروفایل قابل مشاهده است، باعث می‌شود اهداف سود یا مناطق توقف قیمت مشخص شود و تریدر می‌تواند به راحتی اهداف سود یا حد ضرر خود را مشخص کند.

از اندیکاتورها و ابزارها به صورت ترکیبی برای افزایش استراتژی‌های فیوچرز استفاده کنید.

همان‌طور که مشاهده کردید در این محتوا، به بررسی بهترین اندیکاتور برای فیوچرز پرداختیم. البته نباید فراموش کنید که این فهرست به هیچ وجه کامل نمی‌باشد و این لیست شامل تمام ابزارها و اندیکاتورهای مناسب برای یک معامله‌گر فیوچرز نیست. دیگر ابزارها و اندیکاتورهای موجود برای یک تریدر نیز می‌تواند به صورت ترکیبی در معاملات استفاده شود. در واقع هر معامله‌گر می‌تواند به عنوان استراتژی شخصی خود برای معاملات فیوچرز، از ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی استفاده کند.

این دسته از ابزارها شامل تحلیل تایم‌فریم‌های مختلف، اندیکاتورهای متنوع و گوناگون و سایر موارد است.

علاوه بر این موارد، باید عنوان کنیم که بازار فیوچرز غیر از موارد ذکر شده، از عوامل خارجی دیگری نظیر اخبار، گزارش‌های دولتی و تأثیرات اقتصادی نیز نشأت می‌گیرد. برای موفقیت در معاملات فیوچرز، یک معامله‌گر باید موارد زیادی از جمله تحلیل‌تکنیکال و بنیادی، مدیریت ریسک، نظم و روانشناسی، استفاده مناسب از ابزارها و … را به شکل مناسبی اعمال کند. علاوه بر این توصیه می‌شود حتما تمرین فراوان انجام دهید و استراتژی‌های خود را به صورت آزمایشی اجرا کنید تا از موفقیت آن در بازار و معاملات واقعی، اطمینان حاصل نمایید.

سخن اینوکس با شما

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله به بررسی بهترین اندیکاتور برای فیوچرز پرداختیم. البته همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، تنها ۵ اندیکاتور عنوان شده برای معاملات فیوچرز کامل و جامع نمی‌باشند اما استفاده از این ابزارها، می‌تواند معامله‌گر را به سمت موفقیت، سوق دهد. در پایان امیدواریم از خواندن این محتوا لذت برده باشید و اطلاعات مفید و ارزنده‌ای را از آن دریافت کرده باشید.

منبع
futures

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا