ترید

بهترین استراتژی فارکس چیست؟ | 8 استراتژی برتر

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

معامله‌گری در بازارهای مالی، بدون استراتژی مشخص، کار خطرناک و پرریسکی است. هیچ‌ تریدری نباید بدون داشتن یک استراتژی فارکس دقیق، وارد معاملات شود؛ چراکه ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهد. معامله‌گران حرفه‌ای همیشه بهترین استراتژی فارکس را پیدا کرده و آن را اتخاذ می‌کنند. بهترین استراتژی فارکس برای هر شخص، بستگی به جنبه‌های گوناگون معاملات او دارد.

در نتیجه، یافتن بهترین استراتژی فارکس برای همه‌ی تریدرهای این بازار ضروری است. این مسئله به معامله‌گران کمک می‌کند که سود معاملات خود را افزایش داده و ریسک‌های احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهند. به‌ همین خاطر، در این مقاله از اینوکس، به‌سراغ بهترین استراتژی فارکس رفته‌ایم و به بررسی و تحلیل بهترین نمونه‌های آن می‌پردازیم.

استراتژی فارکس چیست؟

استراتژی‌ فارکس روشی برای ورود و خروج از معاملات بازار Farex یا FX است. این استراتژی‌ها بر اساس انواع تجزیه و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال شکل می‌گیرند و به معامله‌گران کمک می‌کنند که زمان خرید و فروش جفت‌ارزهای معاملاتی را پیدا کنند. البته، در بعضی مواقع، منظور معامله‌گران از استراتژی فارکس، نوعی از معاملات است؛ مانند موارد زیر:

  • پوزیشن تریدینگ (position trading)
  • سوئینگ تریدینگ (swing trading)
  • معاملات روزانه (day trading)
  • معاملات اسکالپینگ (scalping)

با این‌ حال، این موارد تنها یکی از عواملی هستند که در تعیین استراتژی فارکس و معامله‌گری شما در این بازار نقش دارند. در نتیجه، استراتژی‌های گوناگونی وجود دارند که توسط معامله‌گران در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تا بلندمدت اتخاذ می‌شوند.

چگونه یک استراتژی فارکس ایجاد کنیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین استراتژی فارکس را برای خود بیابید، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین نکات در این زمینه عبارت‌اند از:

  1. سبک معامله‌گری مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید. برای مثال، تریدرهای روزانه به استراتژی‌ای توجه دارند که باعث دریافت سود از تایم‌فریم روزانه می‌شود؛ درحالی‌که معامله‌گران اسکالپینگ به‌دنبال استراتژی‌هایی برای کسب سود از 5 پیپ یا کمی بیشتر از حرکت قیمت هستند.
  2. جفت‌ارزهای محبوب خود را بیابید. شناخت جفت‌ارز محبوبتان در بازار فارکس اهمیت زیادی در شکل‌گیری بهترین استراتژی فارکس دارد. فرقی نمی‌کند که به‌دنبال خرید جزئی و یا کلان هستید، یافتن جفت‌ارز مناسب ضروری است؛ چرا که جفت‌ارزها نوسانات گوناگونی دارند.
  3. تحمل ریسک خود را به‌ خوبی درک کنید. اصولاً کسب سود زیاد با ریسک بالا همراه است. برخی از انواع استراتژی فارکس سود زیادی را برای شما به‌ همراه دارند؛ اما ریسک آن‌ها نیز بالا است. بنابراین، رسیدن به درک مناسب از میزان ریسک‌پذیری‌تان اهمیت زیادی دارد. هرگز بیشتر از میزان تحمل خود ریسک نکنید.
  4. تعداد معاملات خود را در استراتژی فارکس در نظر بگیرید؛ یعنی باید بدانید که چندبار در روز می‌خواهید وارد معامله شوید. درک اینکه می‌خواهید یک پوزیشن در روز داشته باشید و یا تعداد بیشتری معامله را انجام دهید، در رسیدن به استراتژی فارکس ضروری است. این مسئله حجم معاملات، میزان ریسک‌پذیری و بسیاری از جنبه‌های دیگر را تعیین می‌کند.
  5. زمان خود را مدیریت کنید. برای مثال، برخی از استراتژی‌ها تنها به باز کردن و بستن معاملات نیاز دارند؛ اما برخی دیگر از استراتژی‌های فارکس، به پایش مداوم نمودار قیمت وابسته هستند. در نتیجه، باید زمانی را به معاملات اختصاص دهید که بتوانید آن را صرف معامله‌گری کنید.
  6. زمان ورود به معاملات را بدانید. برای اینکه زمان ورود به معاملات را درک کنید، باید با نوسانات بازار و جریانات حجم فارکس نیز آشنا باشید. این متغیرها به نوع جفت‌ارز شما نیز بستگی دارند. برای مثال، زمانی که نشست‌های نیویورک و لندن با یکدیگر تداخل می‌کنند، جفت‌ارز USD/GBP بیشترین سیگنال‌های معاملاتی را به تریدرها می‌دهند.

بهترین استراتژی فارکس چیست؟

همان‌طور که گفتیم، بهترین استراتژی فارکس به روش معامله‌گری و ترجیحات شما بستگی دارد. بااین‌حال، برخی از انواع استراتژی فارکس، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را با استراتژی‌ معامله‌گران تطبیق داد. این استراتژی‌ها عبارتند از:

  • ترند تریدینگ (Trend trading)
  • رنج تریدینگ (Range trading)
  • نیوز تریدینگ (News trading)
  • معامله‌گری اصلاح قیمت (Retracement trading)
  • گرید تریدینگ (Grid trading)
  • کری تریدینگ (Carry trades)
  • استراتژی 50 پیپ در روز (50-Pips-a-day strategy)
  • استراتژی یک ساعته (One-hour strategy)

برخی از این استراتژی‌ها انعطاف‌پذیری بالاتری دارند و با استراتژی‌های تریدرها ادغام می‌شوند. بعضی دیگر دقیق‌تر هستند و باید به جزئیات آن‌ها توجه داشته باشید. به‌ همین علت، در ادامه، تک‌تک این استراتژی‌ها را توضیح خواهیم داد.

استراتژی فارکس ترند تریدینگ (Trend trading) چیست؟

تحلیل روند یا ترند تریدینگ یکی از انواع استراتژی فارکس بوده که بسیار ساده است؛ چون‌که شما باید با روند فعلی بازار همراه شوید. در این استراتژی، فقط باید روند بازار را تشخیص دهید و سپس با درک معکوس شدن قیمت، از بازار خارج شوید. در این استراتژی فارکس، شما نیازی ندارید که یک برنامه زمان‌بندی کامل داشته باشید.

البته، دریافت سیگنال‌های ورود، پیش از آغاز چنین معاملاتی، مفید هستند؛ چراکه به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که روند را اشتباه تشخیص نداده‌اید. از آنجایی‌که همیشه در روندها فراز و نشیب‌ها وجود دارند؛ معامله‌گران استراتژی تحلیل روند، نوسانات کوچک را نادیده می‌گیرند و صرفاً بر اساس روند اصلی بازار حرکت می‌کنند.

اغلب استراتژی‌های ترند تریدینگ بر اساس شاخص‌های حرکت شکل می‌گیرند تا معامله‌گران بتوانند قدرت حرکت قیمت را بسنجند و زمان معکوس‌شدن را درک کنند. این شاخص‌ها شامل اندیکاتور استوکاستیک (the stochastic oscillator) و اندیکاتور قدرت نسبی (relative strength index) یا RSI می‌شوند. هردوی این اندیکاتورها نشان می‌دهند که چه زمانی بازار به آستانه خرید و فروش می‌رسد.

پیش از استفاده از این استراتژی فارکس، باید توجه داشته باشید که معمولاً روند قیمت یک جفت‌ارز، پیش از رسیدن به آستانه خرید یا فروش، همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد.

استراتژی فارکس رنج تریدینگ (Range trading) چیست؟

معاملات محدوده نوسان یا رنج تریدینگ یکی دیگر از انواع استراتژی فارکس است. این استراتژی فارکس بر اساس مفهوم خطوط حمایت و مقاومت شکل می‌گیرد. در رنج تریدینگ، از شاخص‌ها برای یافتن خطوط پایین و بالای یک روند حرکتی استفاده می‌شود. در یک بازار ترند، قیمت به‌طور مداوم خطوط حمایت و مقاومت را از بالا و پایین می‌شکند و محدوده‌های جدیدی را شکل می‌دهد.

در این رابطه بخوانید : تفاوت فارکس و کریپتو چیست؟ مقایسه کامل Farex و Crypto

با این‌حال، در یک بازار رنج، قیمت دائماً بین خطوط حمایت و مقاومت حرکت می‌کند و یک الگوی جانبی را شکل می‌دهد. در چنین بازاری، معامله‌گران فارکس به‌دنبال معاملات سوئینگ و یا اسکالپینگ می‌روند. از این‌ طریق، سودهای کوچک زیادی از یک محدوده‌ی نوسانی مشخص دریافت می‌شوند.

معامله‌گران این استراتژی فارکس، به‌ دنبال حرکت قیمت به بالا یا پایین محدوده نیستند؛ بلکه فقط از نوسانات جزئی درون محدوده سود دریافت می‌کنند. یکی از ابزارهای خوب برای این استراتژی فارکس، اندیکاتورهای مومنتوم (momentum indicators) هستند. این شاخص‌ها به شما کمک می‌کنند که خطوط حمایت و مقاومت را به‌ خوبی پیدا کنید.

استراتژی فارکس نیوز تریدینگ (News trading) چیست؟

معامله‌گری اخبار یا نیوز تریدینگ یکی دیگر از انواع استراتژی فارکس است. اصولاً بازار فارکس به‌ شدت تحت‌تأثیر رویدادهای بیرونی و عوامل کلان اقتصادی قرار دارد. بنابراین، درک تأثیر هر خبر بر بازار فارکس، برای تریدرها ضروری به نظر می‌رسد. با این‌حال، برخی از تریدرها به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند و کل استراتژی فارکس خود را بر اساس اخبار شکل می‌دهند.

معمولاً استراتژی فارکس نیوز تریدینگ بر اخبار خاصی تمرکز دارد. مثلاً خبرهای مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو و یا انتشار داده‌ها تأثیر زیادی روی بازار فارکس می‌گذارند و نسبت به اخبار کوچک‌تر، اهمیت بیشتری دارند. در این استراتژی فارکس، به‌جای اندیکاتورها، باید از تقویم‌های اقتصادی استفاده کنید و معاملات خود را بر این اساس زمان‌بندی کنید.

البته، بیشتر تریدهای نیوز تریدینگ فقط به این امر اکتفا نمی‌کنند و داده‌های تاریخی نمودار قیمت را نیز در نظر می‌گیرند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند که الگوهای بعدی بازار را پیش‌بینی کنند. از آنجایی‌که رویدادهای مهم نوسانات زیادی را در بازار ایجاد می‌کنند، استراتژی فارکس نیوز تریدینگ ریسک بالایی دارد.

علاوه‌ بر آن، هرچه معامله‌گران بیشتری به اخبار توجه داشته باشند، معاملات آن‌ها روی بازار تأثیر بیشتری می‌گذارد و تشخیص روند بر اساس اخبار را دشوار می‌کند.

استراتژی فارکس اصلاح قیمت (Retracement trading) چیست؟

اصلاح قیمت نیز یکی دیگر از نمونه‌های بهترین استراتژی فارکس است. در این استراتژی، تریدرها به‌دنبال اصلاحات بازار می‌گردند. منظور از اصلاح، تغییر کوتاه‌مدت روند، پیش از بازگشت مجدد آن به روند اصلی است. در واقع، وقتی قیمت دوباره به روند اصلی خود باز می‌گردد، چون کمی بر خلاف روند حرکت کرده است؛ فرصت بیشتری برای همراهی با روند اصلی فراهم شده و سود بیشتری را برای تریدرها به‌همراه دارد.

همچنین، اصلاحات نشان می‌دهند که روند قدرت خود را از دست داده و به‌زودی معکوس خواهد شد. از طرفی، معامله‌گران برای تشخیص اصلاح بازار از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین ابزار در این زمینه، فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci retracements) است. این ابزار بر این اساس بنا شده که اصلاح پس از رسیدن به سطح فیبوناچی پایان خواهد یافت.

به‌ این‌ ترتیب، معامله‌گران دستورهای توقف ضرر (SL) و حد سود (TP) خود را در اطراف سطح فیبوناچی قرار می‌دهند. استفاده از توقف ضرر، یکی از جنبه‌های مهم این استراتژی فارکس است؛ چرا که در صورت تشخیص اشتباه اصلاح، جلوی ضرر بیشتر شما را خواهد گرفت.

استراتژی فارکس گرید تریدینگ (Grid trading) چیست؟

گرید تریدینگ یکی دیگر از انواع استراتژی فارکس به حساب می‌آید که بر اساس چندین دستور توقف حد و ضرر سود انجام می‌شود. این دستورات در بالا و پایین یک محدوده مشخص قرار می‌گیرند. به این محدوده شبکه گفته می‌شود. در گرید تریدینگ، بازار به هر سمتی که حرکت کند، یک معامله درون شبکه آغاز می‌شود و تا سمت دیگر شبکه پوزیشن باز می‌ماند.

در این استراتژی فارکس، تعیین سطوح حمایت و مقاومت اهمیت زیادی دارد. این سطوح معمولاً با خطوط روند و یا ابزار میانگین متحرک (moving averages) پیدا می‌شوند. در این معاملات گرید، باید پشت هر سطح، یک دستور توقف ضرر بگذارید و تنها از یک سطح به سطحی دیگر معامله کنید. معاملات گرید با ربات‌های تریدر بسیار ساده‌تر هستند.

استراتژی فارکس کری تریدینگ (Carry trade) چیست؟

معامله حملی یا کری تریدینگ نیز در لیست بهترین استراتژی فارکس قرار دارد. در این استراتژی، مفهوم حملی اهمیت زیادی دارد. وقتی شما یک دارایی را می‌خرید، در واقع آن را حمل کرده‌اید. این حمل کردن با بازدهی دارایی مورد نظر همراه است. یعنی بازدهی بالا، باعث سودآوری شما می‌شود. در استراتژی فارکس، میزان حمل همان نرخ بهره دارایی مورد نظر است.

در معاملات فارکس، وقتی شما USD/JPY را معامله می‌کنید، در اصل ین ژاپن را قرض گرفته‌اید تا با آن روی دلار آمریکا سرمایه‌گذاری کنید. معاملات حملی بر اساس قرض گرفتن یک دارایی با نرخ بهره کمتر و سرمایه‌گذاری در یک دارایی با نرخ بهره بالاتر شکل می‌گیرند. برخی از جفت‌ارزهای محبوب برای این معاملات، شامل AUD/JPY و NZD/JPY هستند.

تا اینجا، استراتژی‌های کلی‌تر بازار کریپتو را مطرح کردیم؛ اما از این به بعد، استراتژی‌های جزئی‌تری را توضیح خواهیم داد.

استراتژی فارکس 50 پیپ در روز (50-Pips-a-day strategy) چیست؟

استراتژی فارکس 50 پیپ در روز، کسب سود از روند حرکتی اولیه، در راستای کسب سود از جفت‌ارزهایی با نقدشوندگی بالا است. برای مثال GBP/USD و EUR/USD از چنین جفت‌ارزهایی هستند. فرض کنید که نشست لندن در ساعت 7 باز می‌شود. برای شروع، باید نمودار قیمت خود را روی کندل‌های یک ساعته قرار دهید.

وقتی که کندل ساعت 7 تکمیل شد، شما باید یک سفارش خرید را دو پیپ بالاتر از حداکثر و یک سفارش فروش را دو پیپ پایین‌تر از کف کندل بگذارید. در ادامه باید دو دستور خروج را ثبت کنید. یک دستور برداشت را 50 پیپ بالاتر از سطح بالا و یکی را 50 پیپ پایین‌تر از کندل ساعت 7 قرار دهید.

همچنین، یک دستور توقف ضرر را 5 تا 10 پیپ بالا یا پایین سفارش خود بگذارید. حالا می‌توانید منتظر حرکت قیمت بمانید. از این‌ طریق، بازار یکی از سفارش‌ها را فعال کرده و سفارش دیگر را لغو خواهد کرد. این استراتژی فارکس برای معامله‌گرانی که به‌جای سودهای زیاد، به‌دنبال معاملات کوتاه هستند، بسیار مفید است.

اگرچه احتمال خطای شما وجود دارد؛ اما چون توقف ضرر را قرار داده‌اید، در مجموع سود شما از ضررتان بیشتر خواهد بود. البته سود این معاملات هم همیشه اندک است و شما باید تعداد زیادی از این معاملات را انجام دهید. همچنین، این استراتژی فارکس به مراقبت و پایش بیشتری نیاز دارد.

استراتژی فارکس یک ساعته (One-hour strategy)

این استراتژی فارکس بر یک بازه زمانی 60 دقیقه‌ای تمرکز می‌کند. تمرکز روی چنین بخش کوچکی، تمرکز شما را به بخش‌های قابل کنترلی معطوف می‌کند. این استراتژی فارکس به 50 پیپ در روز شباهت دارد؛ با این تفاوت که در ترید یک ساعته، شما باید به کندل قبلی توجه داشته باشید.

در این روش، دستور توقف ورود (stop entry) و بای استاپ (stop entry) را دو پیپ پایین و بالای کندل قبلی قرار می‌دهید. سپس، یک دستور برداشت را 20 پیپ دورتر از دستور ورود می‌گذارید. این استراتژی فرض می‌گیرد که اگر قیمت دو پیپ به سمت پایین یا بالا حرکت کند، تا 20 پیپ دیگر حرکت خود را ادامه خواهد داد.

پس از اینکه یکی از سفارشات شما فعال شد، می‌توانید سفارش دیگر را لغو کنید. اگرچه می‌توانید از توقف ضرر برای کنترل ریسک سود ببرید؛ اما استفاده از توقف ضرر متحرک به شما کمک می‌کند که از همه‌ی حرکت سود دریافت کنید. این استراتژی فارکس به تحلیل تکنیکال نیاز ندارد؛ اما برخی از معامله‌گران برای افزایش اطمینان، از باندهای بولینگر و میانگین متحرک برای افزایش اطمینان سود می‌برند.

سخن اینوکس با شما

دیدیم که اتخاذ بهترین استراتژی فارکس، به نحوه معامله‌گری شما بستگی دارد. با این‌حال، برخی از استراتژی‌های فوق با روش معامله‌گری شما ادغام می‌شوند و سود شما را افزایش می‌دهند. همچنین، شما می‌توانید این استراتژی‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید تا به بهترین استراتژی فارکس برای خودتان برسید. پیش از اتخاذ استراتژی، به نکات کلیدی‌ای که در ابتدای مقاله توضیح دادم، توجه داشته باشید.

سوالات متداول

1. استراتژی فارکس 5-3-1 چیست؟

منظور از استراتژی 5-3-1 تمرکز بر 5 جفت‌ارز، 3 استراتژی و 1 بازه زمانی است. این استراتژی به شما کمک می‌کند که قوانینی را برای معاملات خود در نظر بگیرید.

2. بهترین جفت‌ارز برای معاملات فارکس چیست؟

انتخاب بهترین جفت‌ارز برای معاملات فارکس به استراتژی شما بستگی دارد. معمولاً معامله‌گران ترجیح می‌دهند که بر جفت‌هایی تمرکز کنند که نقدشوندگی بالایی دارند. از این‌ طریق، آن‌ها مطمئن می‌شوند که به‌موقع معاملات خود را آغاز کرده و یا پایان دهند.

3. چگونه از سیگنال‌های فارکس استفاده کنیم؟

سیگنال‌های فارکس داده‌های مورد نیاز برای معاملات را به‌طور مستقیم از طریق ایمیل، پیامک و یا کانال‌های تلگرامی به دست شما می‌رسانند. این سیگنال‌ها باید با استراتژی معاملاتی شما ترکیب شوند و بعد از دریافت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرند. از این‌ طریق، مطمئن می‌شوید که مسیر درستی را برای ترید انتخاب کرده‌اید.

منبع
forex-trading-strategies

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا