اصطلاحات و مفاهیم

اسپات تریدینگ چیست و چه فرقی با بازار فیوچرز دارد؟

اسپات تریدینگ(Spot trading) به معنای خرید یا فروش مستقیم دارایی‌های مالی مانند ارزهای دیجیتال، فارکس، سهام یا اوراق بهادار است. در این نوع معامله تحویل دارایی اغلب فوری انجام می‌شود.


محل انجام این نوع معاملات در اسپات مارکت(Spot Market) در صرافی‌ها یا مستقیما بین تریدرها، بروکرها یا دلالان است. شما در اسپات تریدینگ می‌توانید تنها از دارایی که مالک آن هستید استفاده کنید و امکان استفاده از مارجین یا اهرم وجود ندارد.


اسپات تریدینگ در واقع روشی ساده برای سرمایه‌گذاری و ترید کردن است. اولین تجربه شما زمان سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال به احتمال زیاد در بازار اسپات خواهد بود، به‌عنوان مثال یک اتریوم به قیمت بازار بخرید و آن را هولد کنید تا در قیمت بالاتری بفروشید.


اسپات مارکت شامل بازارهای گوناگون می‌شود از جمله کریپتوکارنسی، سهام، کالا، فارکس و اوراق بهادار. بعضی از محبوب‌ترین بازارها مانند نزدک (NASDAQ) یا بازار بورس نیویورک (NYSE) از نوع بازارهای اسپات هستند.


صرافی‌های متمرکز برای معاملات اسپات مدیریت پیروی از قوانین، امنیت، حفاظت و سایر عوامل را انجام می‌دهند تا ترید کردن ساده‌تر شود. در مقابل، صرافی‌ها مبلغی به‌عنوان کارمزد تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. صرافی‌ها غیرمتمرکز نیز خدمات مشابهی دارند اما این کار از طریق قراردادهای هوشمند روی بلاکچین انجام می‌شود.
در ادامه این مقاله از اینوکس همراه ما باشید تا شما را با اسپات مارکت و معاملات اسپات بیشتر آشنا کنیم.

اسپات مارکت چیست

اسپات مارکت یک بازار مالی است که عموم افراد در آن می‌توانند دارایی‌ها را فورا معامله کنند. خریداران یک دارایی را با ارز فیات یا ارز دیگری از فروشنده می‌خرند. تحویل دارایی اغلب فوری است اما بستگی به چیزی دارد که معامله می‌شود.

اسپات مارکت و اسپات تریدینگ

بازارهای اسپات به اسم بازارهای نقدی نیز شناخته می‌شوند، چون معامله‌گران پیشاپیش هزینه را پرداخت می‌کنند. این نوع بازارها شکل‌های متفاوتی دارند و نهادهای شخص ثالث که به اسم صرافی‌ها شناخته می‌شوند، معمولا انجام معاملات اسپات را ساده می‌کنند. البته همان‌طور که اشاره کردیم می‌توانید مستقیما با سایرین معامله کنید.

اسپات تریدینگ چیست

معامله‌گران اسپات تلاش می‌کنند با خرید دارایی‌ها و امیدواری به افزایش ارزش آن‌ها، کسب سود کنند. آن‌ها می‌توانند با افزایش قیمت، دارایی مورد نظر را در بازار اسپات برای به‌دست آوردن سود بفروشند. این معامله‌گران همچنین می‌توانند دارایی‌های مالی را بفروشند و زمانی که قیمت افت کرد، آن‌ها را دوباره بخرند.


قیمت فعلی یک دارایی در بازار به اسم قیمت اسپات شناخته می‌شود. شما با استفاده از ثبت سفارش براساس قیمت بازار در یک صرافی می‌توانید دارایی‌های خود را فورا در بهترین قیمت اسپات موجود، بخرید یا بفروشید.


گرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت بازار زمانی که سفارش شما انجام می‌شود، تغییر نکند. همچنین ممکن است برای پر کردن سفارش شما در قیمتی که خواسته‌اید، حجم بازار کافی نباشد. به‌عنوان مثال اگر بخواهید 10 اتریوم را با قیمت اسپات بخرید و تنها 3 اتریوم به آن قیمت در حال فروش باشد، باید بقیه اتریوم‌های مورد نظر خود را با قیمت دیگری بخرید.


قیمت‌های اسپات در لحظه به‌روزرسانی می‌شوند و تغییر می‌کنند. اسپاپ تریدینگ مستقیم به‌شکل متفاوتی انجام می‌شود. شما می‌توانید مستقیما بدون ثبت یک سفارش، مقدار و قیمت را با یک فرد یا نهاد دیگر مشخص کنید.


بسته به نوع دارایی، تاریخ تحویل فوری یا معمولا 2 روز کاری پس از انجام معامله خواهد بود. در قدیم برای تحویل سهام نیاز به انتقال مجوزهای فیزیکی بود. بازار فارکس نیز قبلا ارزها را به‌صورت نقدی، حواله یا واریز کردن انتقال می‌داد.
حالا با توجه به دیجیتالی شدن سیستم‌ها، تحویل تقریبا فورا انجام می‌شود. گرچه بازارهای کریپتو چون در هر ساعت از شبانه‌روز فعال هستند، معاملات در آن‌ها فوری است.

تفاوت بین اسپارت مارکت و بازارهای فیوچرز چیست

همان‌طور که اشاره کردیم معاملات در بازارهای اسپات فوری است و تحویل نیز تقریبا فوری خواهد بود. در مقابل در بازار فیوچرز قراردادهایی برای یک خرید یا فروش در آینده، پرداخت می‌شوند.


خریداران و فروشنده توافق می‌کنند که در یک قیمت مشخص در آینده مقدار مشخصی از کالا را بفروشند یا بخرند. زمانی که قرارداد به تاریخ مورد نظر برسد، خریدار و فروشنده معمولا به جای تحویل دارایی، یک تسویه نقدی را انجام می‌دهند.

تفاوت بین اسپات تریدینگ و معاملات مارجین چیست

معاملات مارجین در بعضی از بازارهای اسپات در دسترس هستند ولی با اسپات تریدینگ فرق دارند. همان‌طور که گفتیم، برای معاملات اسپات باید دارایی را به‌صورت کامل و فوری بخرید و تحویل بگیرید. در مقابل معاملات مارجین به شما اجازه می‌دهند از یک نهاد ثالث با سود قرض بگیرید و وارد پوزیشن‌های بزرگتر شوید.


بنابراین، قرض کردن این امکان را به تریدرهای مارجین می‌دهد که به‌صورت بالقوه سود بسیار بیشتری کنند. با این‌حال، امکان ضرر بسیار زیاد نیز وجود دارد. بنابراین باید مراقب باشید تمام سرمایه اولیه خود را از دست ندهید.

تفاوت بین بازار اسپات و بازار آتی چیست

در این رابطه بخوانید : بررسی تفاوت مارجین و فیوچرز، مارجین بهتر است یا فیوچرز ؟

اسپات تریدینگ اجازه می‌دهد فورا با قیمت بازار یک دارایی را بخرید یا بفروشید. اما بازار آتی زمانی است که معامله براساس قیمتی که در آینده توافق خواهد شد، انجام شود. این قیمت، قیمت فعلی بازار است که انتظار می‌رود براساس تخمین‌ها در یک تاریخ مشخص افزایش یا کاهش یابد.


در مورد تفاوت بازار آتی و فیوچرز باید بگوییم که در نوع اول قرارداد مستقیما بین دو فرد یا نهاد است، در حالی‌که در بازار فیوچرز این بین یک واسطه وجود دارد.

تفاوت بین اسپات تریدینگ و معاملات قراردادی چیست

معاملات قراردادی (Contract trading) زمانی است که دو فرد قراردادها را در یک صرافی بخرند یا بفروشند. خریداران مقادیر مشخصی از یک دارایی را در آینده در یک قیمت، زمان و مکان از پیش تعیین‌شده می‌خرند. این نوع قراردادها با قراردادهای آتی فرق دارند و نوع جدیدی از معاملات هستند که به تریدرها اجازه می‌دهند در صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی، خرید و فروش را انجام دهند.


تفاوت بین اسپات تریدینگ و معاملات قراردادی این است که در معاملات اسپات، تریدرها یک دارایی را می‌خرند یا می‌فروشند، در حالی‌که نوع دوم یک قرارداد حقوقی بین یک تریدر و صرافی (یا تریدر دیگر) برای خرید و فروش قراردادهای یک دارایی مانند بیت کوین است.


هدف کلی معاملات قراردادی پیدا کردن یک قیمت منصفانه و خودداری از ریسک‌های ناشی از نوسان قیمت در معاملات اسپات است.

مزایا و معایب اسپارت مارکت

هر نوع معامله و استراتژی مزایا و معایب خاص خود دارد که با درک آن‌ها می‌توانید ریسک را کاهش دهید و با اطمینان بیشتری معامله کنید. اسپات تریدینگ یکی از ساده‌ترین نوع معاملات است اما نقاط قوت و ضعف خود را دارد که در زیر توضیح می‌دهیم.

مزایای بازارهای اسپات

نقاط قوت این بازارها عبارت هستند از:

  • قیمت‌ها شفاف هستند و تنها به تقاضا و عرضه در بازار بستگی دارند.
  • معاملات اسپات سرراست هستند و براساس قوانین، پاداش‌ها و ریسک‌های ساده‌ای انجام می‌شوند. زمانی که 500 دلار در بازار برای خرید BNB سرمایه‌گذاری می‌کنید، به‌سادگی براساس نقاط ورود و خروج خود می‌توانید ریسک را حساب کنید.
  • برخلاف معاملات مارجین و مشتقه، در معاملات اسپات نیازی نیست نگران مارجین کال یا لیکوئید شدن باشید. شما می‌توانید هر زمان که خواستید وارد یک معامله شده یا از آن خارج شوید. همچنین نیازی نیست سرمایه خود را دائما بررسی کنید، مگر این‌که هدفتان تریدرهای کوتاه مدت باشد.

معایب بازارهای اسپات

از نقاط ضعف اسپات مارکت باید موارد زیر را نام ببریم:

  • بسته به چیزی که معامله می‌کنید، بازارهای اسپات می‌توانند دارایی را به شما تحویل دهند که نگه داشتن آن راحت نیست. کالاها شاید بهترین مثال باشند. اگر نفت خام به‌صورت اسپات بخرید، باید دارایی را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرید. در حوزه ارزهای دیجیتال، هولد کردن توکن‌ها و کوین‌ها این مسئولیت را به شما می‌دهد که آن‌ها را در جای امنی نگه دارید.
  • در مورد بعضی دارایی‌ها، افراد و شرکت‌ها، داشتن ثبات بسیار ارزشمند است. به‌عنوان مثال شرکتی که می‌خواهد در کشورهای دیگر فعالیت کند باید در بازار فارکس به ارز خارجی دسترسی داشته باشد. اگر تکیه به بازار اسپات داشته باشید، برنامه‌ریزی مخارج و درآمدها بسیار بی‌ثبات خواهد بود.
  • سود بالقوه در بازار اسپات بسیار کمتر از بازارهای فیوچرز یا مارجین است.

سخن پایانی

اسپات تریدینگ در اسپات مارکت یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای ترید کردن، به‌ویژه برای افراد مبتدی است. گرچه این نوع معاملات سرراست و ساده هستند اما خوب است همیشه اطلاعات بیشتری در مورد مزایا، معایب و استراتژی‌های بالقوه آن داشته باشید.

جدا از اصول ابتدایی باید دانش خود را با تحلیل‌های فاندامنتال، تکنیکال و سنتیمنت بازار ترکیب کنید.

منبع
academy.binance

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا