اصطلاحات و مفاهیم

سگویت چیست؟ مفاهیم، عملکرد، نحوه استفاده، مزایا و معایب

اگر طرفدار رمز ارزها، بیت کوین و دنیای غیرمتمرکز آن‌ها باشید، احتمالا حداقل یک بار با واژه سگویت (SegWit) مواجه شده‌اید. این عبارت، هرچند ساده به نظر می‌رسد، اما در محبوبیت و رشد بیت کوین نقشی اساسی داشته است.

اما سگویت چیست؟ پس تا انتهای این مقاله از اینوکس همراه ما باشید تا با مفهوم SegWit، عملکرد، موارد استفاده و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

سگویت چیست

سگویت نام یکی از پروتکل‌های به‌روزرسانی بیت کوین است که برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد. این تکنولوژی را برای بهبود تراکنش‌های بیت کوین به وجود آوردند تا کارمزد تراکنش کاهش پیدا کند و هزینه‌های زیاد آن مانع از پیشرفت و محبوبیت بیت کوین نشود.

لایه SegWit در ابتدا برای لایت کوین به وجود آمد. اما در سال 2017 هنگامی که بحث مقیاس‌پذیری بیت کوین به اوج خود رسید، سگویت را در یک سافت فورک از شبکه اصلی بیت کوین ارائه دادند.

پیش از این ویژگی، کاربرها می‌توانستند هش تراکنش‌های شبکه بیت کوین را که در امضای هر تراکنش بود، تغییر دهند. SegWit با حذف امضای تراکنش جلوی این جعل مدرک را گرفت و دیگر امکان تغییر آی دی تراکنش وجود ندارد.

در این رابطه بخوانید : تفاوت آدرس SegWit و Legacy: بررسی آدرس های بیت کوین

مقیاس پذیری بیت کوین

از این‌ رو میان توسعه‌دهندگان بیت کوین بحث مقیاس‌پذیری شبکه به وجود آمد تا به بهترین نحو بتوانند حجم رو به افزایش تراکنش‌ها را در آینده مدیریت کنند. در نتیجه این بحث در سال 2017 جامعه توسعه‌دهنده بیت کوین ویژگی سگویت (SegWit) را با سافت فورک ارائه دادند.

در نتیجه این ویژگی هر تراکنش در شبکه بیت کوین به دو بخش تقسیم می‌شود و حجم تراکنش در هر بلوک را افزایش می‌دهد. بخش اول تراکنش شامل آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده است و بخش دوم آن امضای تراکنش را در بردارد.

سگویت بخش دوم را از بلوک اصلی جدا می‌کند و در نتیجه به‌طور قابل توجهی حجم تراکنش را کاهش می‌دهد. بنابراین تعداد تراکنش در هر بلوک و حجم کلی شبکه بیت کوین افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب سگویت چیست

حال که می‌دانید سگویت چیست و چرا ایجاد شد، بهتر است با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید.

مزایای سگویت چیست

  • کاهش حجم بلوک‌های شبکه بیت کوین و افزایش سرعت شبکه
  • امکان مقیاس‌پذیری بیت کوین و سایر رمز ارزها
  • بهینه‌سازی و تسریع شبکه بلاکچین به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم

معایب سگویت چیست

  • مقیاس‌پذیری بیت کوین نسبت به سایر هارد فورک‌های آن مانند بیت کوین کش همچنان کم است. در نتیجه نمی‌توان نسبت به آینده آن اطمینان داشت و ممکن است یکی دیگر از فورک‌های آن برنده میدان شود.

فورک چیست و فورک سگویت چطور کار می‌کند

فورک در حقیقت کدی منبع باز است که عملکرد لایه‌های زیرین یک پروژه را تعیین می‌کند. این ویژگی به‌طور عمومی به دو بخش هارد و سافت تقسیم می‌شود. هارد فورک (hard fork) بلاکچین را به دو بخش تقسیم می‌کند به این صورت که بلوک‌هایی را که با نرم افزار جدید سازگار نیستند، حذف می‌کند.

از طرف دیگر سافت فورک (soft fork) یکی از به‌روزرسانی‌های بلاکچین است که بر خلاف هارد فورک بلاکچین را به دو بخش تقسیم نمی‌کند. بنابراین همچنان می‎‌تواند بلوک‌های کاربرانی که سگویت را در نرم افزار خود فعال نکرده‌اند، قبول کند.

SegWit مشکلی به نام انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها را برطرف کرد که امکان تغییر داده‌های تراکنش‌های بیت کوین را قبل از پردازش این تراکنش‌ها توسط شبکه فراهم می‌کرد.

SegWit به بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا یکپارچگی تراکنش‌ها را حفظ کند و در عین حال تعداد بیشتری از آن‌ها را در داخل هر بلوک 1 مگابایتی جای دهد. در نتیجه عملکرد بیت کوین سریع‌تر و ایمن‌تر خواهد بود.

سگویت چه مشکلاتی را حل می‌کند

هنگامی که یک کاربر برای کاربر دیگر بیت کوین می‌فرستد، داشتن دو نوع اطلاعات ضروری است:

  • کلید عمومی
  • کلید خصوصی

فرآیند انتقال بیت کوین زمانی شروع می‌شود که کاربر درخواستی را به شبکه بفرستد که شامل آدرس عمومی کاربر، مقدار بیت کوین ارسالی و کارمزد تراکنش برای ماینرها است.

سپس، ماینرها تراکنش را پردازش می‌کنند:

  1. اطلاعات هر دو کاربر رمزگذاری شده است، به این معنی که اطلاعات به یک خط کد کامپیوتری به نام شناسه تراکنش تبدیل می‌شوند.
  2. پس از آن تراکنش در صف قرار می‌گیرد.
  3. تراکنش‌ها تا زمانی در صف می‌مانند که حجم بلوک تکمیل شود.
  4. در نهایت بلوک به گره‌ها (nodes) وصل می‌شود. اگر بیش از نیمی از گره‌ها اعتبار اطلاعات را تصدیق کنند، بلوک تایید شده و به بلاکچین اضافه می‌شود. در این مرحله، بیت کوین را با موفقیت بین کاربران تقسیم می‌کنند.

با گذشت زمان، با محبوبیت بیشتر بیت کوین، سرعت پردازش تراکنش‌ها در این شبکه کاهش پیدا کرد. توسعه‌دهندگان متوجه شدند مشکل اصلی محدودیت حجم بلوک‌های درون بلاکچین است. SegWit راه‌حلی برای مشکل محدودیت حجم بلاکچین بود که سرعت تراکنش بیت کوین را کاهش می‌داد.

مشکلات سگویت چیست

مشکلات یا نقاط قوت ویژگی SegWit به کسی که آن را ارائه می‌دهد، بستگی دارد. این ویژگی برای افزایش حجم تراکنش در هر بلوک به کار می‌رود و بر این ایده متکی است که بعضی از اطلاعات بلاکچین خارج از زنجیره اصلی نگه داشته می‌شوند، که در عوض به‌ عنوان نوعی مرجع یا شاخص به کار می‌رود.

برخی بر این باور هستند که خارج‌سازی داده‌ها از بلاکچین ممکن نیست، همان‌طور که می‌دانیم بلاکچین به تنهایی نمی‌تواند عمل کند. از این منظر، SegWit خود نقطه ضعفی است که بیت کوین را در بر می‌گیرد.

به‌همین علت به جای پیاده‌سازی SegWit، بخشی از جامعه بیت کوین در سال 2017 ترجیح دادند که وارد یک بلاک چین جدید به نام بیت کوین کش شوند.

ایده‌های بی‌شمار دیگری وجود دارد که بیت کوین یا بیت‌کوین کش را از بین می‌برد یا راه جدیدی را در پیش می‌گیرد. SegWit در مسیری است که بزرگترین گروه توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال محبوب اعتقاد دارند، مسیر صحیح آینده است.

کیف پول های پشتیبانی کننده از سگویت

بعضی از بهترین کیف پول‌های پشتیبانی کننده از SegWit برای بیت کوین را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • Ledger Nano S (کیف پول سخت افزاری)
  • Trezor (کیف پول سخت افزاری)
  • Electrum (کیف پول نرم افزاری)
  • GreenBits/GreenAddress (کیف پول نرم افزاری)
  • Segwitaddress (کیف پول کاغذی)
  • Samourai (کیف پول نرم افزاری)
  • Bitcoin Core (کیف پول نرم افزاری)
  • Bitcoin Knots (کیف پول نرم افزاری)

صرافی های پشتیبانی کننده از سگویت

به‌طور کلی تنها تعدادی از صرافی‌ها از ویژگی سگویت کاملا پشتیبانی می‌کنند. به عبارتی درصد پشتیبانی آن‌ها متفاوت است. در ادامه صرافی‌ها را بر اساس میزان پشتیبانی از این ویژگی طبقه بندی می‌کنیم:

  • با بیش از 90 درصد پشتیبانی: کوکوین، کوین بیس، Luno، کراکن، Bitstamp.
  • بین 20 تا 90 درصد پشتیبانی: بایننس، کوین چک، BitMEX، Bitfinex، Gemini، Hibtc.
  • کمتر از 20 درصد پشتیبانی: Okex، Bithumb، Bittrex، Huobi، Poloniex، Gate.io.

SegWit بومی چیست

سگویت بومی آخرین به‌روزرسانی از این ویژگی است که تا به حال ارائه داده‌اند. در مقایسه با SegWit اولیه، نسخه جدید آن سریع‌تر عمل می‌کند، مقیاس‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهد و کارمزد تراکنش‌های بیت کوین با استفاده از آن بسیار کمتر است.

تفاوت آدرس سگویت و لگاسی بیت کوین در چیست

آدرس لگاسی (Legacy address) همان آدرس اصلی بیت کوین است، در حالی که آدرس SegWit فرمت جدید آدرس بیت کوین بوده که کارمزد کمتری دارد. اگر از کیف پول‌های قدیمی استفاده می‌کنید یا مطمئن نیستید کیف پول مقصد از سگویت پشتیبانی می‌کند یا خیر، بهتر است از آدرس لگاسی استفاده کنید.

در این صورت کارمزد بیشتری نیز باید پرداخت کنید. اما اگر از آدرس سگویت برای انتقال‌های خود استفاده کنید، سرعت تراکنش افزایش می‌یابد و در عین حال کارمزد آن کم می‌شود.

در این رابطه بخوانید : مقایسه و تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

کیف‌پول‌های مجهز به SegWit روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. زیرا ماینرها بلوک‌های پردازش شده جدید را به این کیف پول‌ها که حجم تراکنش بیشتر، سرعت بالاتر و هزینه کمتری دارند، واگذار می‌کنند.

بنابراین روزانه کاربران بیشتری سرمایه خود را در این کیف پول‌ها قرار می‌دهند که باعث افزایش کاربری بیش از 50 درصدی سگویت شده‌اند. هیچ‌کس حاضر نیست 5 دلار برای کارمزد انتقال یک بیت‌کوین بپردازد، در حالی که شش ماه پیش 40 سنت برای همان انتقال پرداخت می‌کرد.

بنابراین پشتیبانی SegWit یک ویژگی ارزشمند است که باید در میان انواع کیف پول‌ها و صرافی‌های موجود بیشتر جستجو کرد. با افزایش تراکنش‌های مجهز به SegWit در بلاکچین بیت کوین، استفاده از سیستم عامل AsicBoost یا فیلتر کردن این تراکنش‌ها دیگر ترفندی سودآور برای ماینرها نیست.

بنابراین بدون شک سگویت ویژگی است که در آینده‌ای نزدیک تمام طرفداران بیت کوین را به خود جذب خواهد کرد.

سوالات متداول

آیا سگویت امن است؟

سگویت امنیت بلاکچین بیت کوین را افزایش می‌دهد. این فورک با جلوگیری از تغییر در کوچکترین اطلاعات هر بلوک در بلاکچین، امکان سرقت‌های مالی را که هنگام انجام تراکنش اتفاق می‌افتند از بین می‌برد.

منبع
bitpandacointelegraphinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا