بلاکچین

مقایسه و تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

شباهت نامی رمز ارز بیت کوین کش با محبوب‌ترین و اولین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین برخی سرمایه‌گذاران را در ابهام قرار داده است. آیا این دو رمز ارز ارتباطی با یکدیگر دارند؟ تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در چیست؟ چرا نام آن‌ها یکسان است؟

همان‌طور که از نام آن‌ها حدس می‌زنید، این دو رمز ارز شباهت زیادی به یکدیگر دارند. در حقیقت بلاک چین هر دو یکی بوده اما مسیرشان از یکدیگر با هارد فورک بیت کوین جدا شده است.

اضافه شدن یک سری ویژگی‌های جدید به بیت کوین، مورد نیاز بود که پلتفرم سابق، توانایی اجرای آن‌ها را نداشت. این ویژگی‌ها در قالب الگوریتم‌هایی جدید به یک کوین مشتق شده به نام بیت کوین کش، اضافه شد. به این فرایند هارد فورک می‌گویند.

اگر شما نیز در مورد تفاوت این دو ارز کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید؛ چراکه می‌خواهیم هر آن‌چه را که باید درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های بیت کوین و بیت کوین کش بدانید، توضیح دهیم.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

از لحظه پیدایش بیت کوین، بسیاری از افراد نسبت به توانایی مقیاس‌پذیری و رشد بهینه آن مردد بودند؛ زیرا با وجود این‌که بیت کوین اولین رمز ارز جهان بود و فناوری بلاک چین را مطرح کرد اما بدون خطا نیست.

مشکل اصلی فناوری بلاک چین بیت کوین سرعت پایین شبکه آن است. به‌ویژه اگر این سرعت را با بانک‌ها مقایسه کنیم که میلیون‌ها تراکنش را در روز می‌توانند انجام دهند، بسیار ناچیز خواهد بود. بانک‌ها به‌طور میانگین 6000 تراکنش در ثانیه انجام می‌دهند.

این در حالی است که با وجود تمام تغییرهای بیت کوین، در ژانویه 2022 قدرت انجام تراکنش آن 4.43 تا در ثانیه بود. بنابراین در پس این مشکل بزرگ بیت کوین در مقیاس‌پذیری، بیت کوین کش به وجود آمد.

از این رو بزرگترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش سرعت آن‌ها در انجام تراکنش است. در زمانی که ارزهای دیجیتال آرام آرام جای ارزهای رایج کشورها را می‌گیرند تا مرزها را از بین ببرند و برابری را در میان تمام ملت‌ها ایجاد کنند، بیت کوین برای به تحقق رساندن این رویا عملکرد خوبی ندارد.

به‌همین علت مردم آن را به چشم دارایی می‌بینند تا ابزاری برای معامله و خرید و فروش. اما در آینده رمز ارزها نمی‌توانند به‌عنوان دارایی باقی بمانند و بر اساس شواهد در مدت زمانی کم به اصلی‌ترین واحد خرید و فروش کالاهای دیجیتال تبدیل خواهند شد.

بزرگترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش سرعت آن‌ها در انجام تراکنش است. در زمانی که ارزهای دیجیتال آرام آرام جای ارزهای رایج کشورها را می‌گیرند تا مرزها را از بین ببرند و برابری را در میان تمام ملت‌ها ایجاد کنند، بیت کوین برای به تحقق رساندن این رویا عملکرد خوبی ندارد.

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و بیت کوین کش

بیت کوین (BTC)بیت کوین کش (BCH)
حجم بازار بالا: بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال در گردش است که ارزش بازار آن نزدیک به 400 میلیارد دلار است. کم: در حال حاضر بیت کوین کش با ارزش بازار کمی بیش از ۲ میلیارد دلار در میان ۳۰ ارز دیجیتال برتر قرار دارد.
قیمت بالا: قیمت بیت کوین به طرز چشمگیری بی ثبات بوده است. در سال 2022، قیمت آن به 68721.93 دلار رسیده و به زیر 20000 دلار رسیده است.کم: قیمت BCH نیز نسبتاً متغیر بوده است، اما به طور کلی بسیار مقرون به صرفه تر از BTC است. در سال 2022، بالاترین قیمت آن به 800 دلار رسیده است و کمترین آن حدود 100 دلار بوده است.
سرعت تراکنشپایین: بیت کوین اندازه بلوک‌ها را به حدود 1 مگابایت داده محدود می‌کند، بنابراین آن‌ها بین 3 تا 7 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کنند.سریع: بیت کوین کش اندازه بلوک موجود را از 1 مگابایت به 32 مگابایت افزایش داده است که به ظرفیت بیشتر آنها اجازه می‌دهد تا بیش از 100 تراکنش در ثانیه را پردازش کنند.
امنیتقوی‌تر: با محدود کردن اندازه بلوک و تعداد تراکنش‌هایی که در یک زمان انجام می‌شوند، شبکه بیت‌کوین می‌تواند امن‌تر از BCH باقی بماند.ضعیف‌تر: گسترش اندازه بلوک و افزایش تعداد تراکنش‌هایی که می‌توانند از طریق هر بلوک جریان داشته باشند، ممکن است BCH را نسبت به BTC کمتر امن کند.

بررسی تغییرهای بیت کوین

احتمالا درباره تاریخچه و پیدایش بیت کوین می‌دانید. در حقیقت تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش نیز از این امر جدا نیست. در سال 2017 استخرهای ماینینگ و شرکت‌هایی که حدود 80 تا 90 درصد از نیروی محاسباتی بیت کوین را پشتیبانی می‌کردند، به اجرا شدن فناوری جدیدی تحت عنوان سگویت (SegWit) رای دادند. این فناوری حجم اطلاعاتی را که باید در هر بلاک تایید می‌شد، کاهش می‌داد.

البته این کاهش حجم به این معنا بود که امضای داده‌ها را از بلاکی که در هر تراکنش باید پردازش می‌شد، حذف کنند. سپس آن را به بلاک خارجی دیگری بچسبانند.

امضای داده به‌طور تقریبی حدود 65 درصد از اطلاعات هر بلاک را تشکیل می‌دهد. بنابراین اجرای چنین تصمیمی تغییر بسیار چشمگیری را ایجاد می‌کرد.

پس از آن صحبت دو برابر کردن حجم هر بلاک به میان آمد تا از یک مگابایت به دو مگابایت برسند. در نهایت در سال 2019 حجم هر بلاک به 1.305 مگابایت و در سال 2022 به 1.39 مگابایت رسید.

بررسی تغییرهای بیت کوین کش

داستان بیت کوین کش کاملا متفاوت با آنچه خواندید، است و همین موضوع اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش را نشان می‌دهد. بیت کوین کش نیز توسط ماینرها و توسعه‌دهندگانی ایجاد شد که نسبت به آینده بیت کوین و توانایی مقیاس‌پذیری آن نگران بودند.

اما این افراد با طرح سگویت موافق نبودند زیرا احساس می‌کردند که این طرح مشکل اساسی را هدف قرار نداده است. از طرفی معتقد بودند که این طرح از مسیر ساتوشی ناکاماتو (خالق بیت کوین) فاصله زیادی دارد.

به‌همین علت آن‌ها در سال 2017 هارد فورک بیت کوین را شروع کردند و با موفقیت رمز ارز جدیدی را ساختند. تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش از این نقطه آغاز شد.

نقطه تمایز بیت کوین کش

BCH یا بیت کوین کش در آن لحظه با یک تفاوت اساسی به وجود آمد: حجم هر بلاک آن بر خلاف بیت کوین، 8 مگابایت بود.

این تغییر سرعت هر تراکنش را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌داد و از طرفی هزینه کارمزد آن را نیز کمتر می‌کرد. در سال 2022 این حجم به 32 مگابایت افزایش یافت که حتی مبلغ تراکنش‌ها را کمتر از پیش کرد.

بنابراین بیت کوین کش می‌تواند در هر ثانیه چندین برابر بیت کوین تراکنش‌ها را پردازش کند. البته این افزایش حجم یک عیب کوچک داشت: امنیت. با افزایش حجم بلاک، امنیت آن نیز نسبت به بلاک‌های کوچکتر بیت کوین کمتر شد.

هارد فورکی دیگر از بیت کوین کش

همان‌طور که تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در هارد فورکی بود که از بیت کوین انجام شد، در سال 2018 بیت کوین کش نیز اولین هارد فورک خود را تجربه کرد. در این میان Bitcoin SV به وجود آمد تا به وصیت ساتوشی ناکاماتو که در وایت پیپر بیت کوین گفته بود عمل کند.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در ارزش و اندازه بازار

طبق آخرین آمار در 22 مارس 2022 مارکت کپ بیت کوین کش 4.48 میلیارد بود و در رتبه 24 محبوب‌ترین رمز ارزها قرار داشت. در حالی‌که مارکت کپ بیت کوین 808.37 میلیارد دلار است و در جایگاه اول محبوب‌ترین رمز ارزها قرار دارد.

اتریوم نیز با قرارگیری در جایگاه دوم با مارکت کپ 360.82 میلیارد دلار تقریبا معادل نصف مارکت کپ بیت کوین را دارد.

حجم عرضه کلی بیت کوین کش چقدر است؟

مانند بیت کوین حجم عرضه بیت کوین کش نیز نمی‌تواند از 21 میلیون توکن بیشتر شود. طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده هر چهار سال عرضه کوین‌ها به‌تدریج کم می‌شوند و به نصف چهار سال گذشته خود می‌رسند.

در 22 مارس سال 2022 در مجموع 19.015.77 بیت کوین کش استخراج شده و در گردش بود. به عبارتی 91 درصد از کل توکن‌های موجود را استخراج کرده‌اند. اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم تعداد کوین‌های بیت کوین 18.990.837 است، یعنی حدود 90 درصد از آن را تا به الان استخراج کرده‌اند.

چه ویژگی‌هایی از بیت کوین کش آن را ارزشمند می‌کنند؟

حال که تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش را متوجه شدید، بهتر است ببینیم با وجود این کدام یک سرمایه‌گذاری بهتری خواهند بود؟

بیت کوین کش معامله‌های همتا به همتا (E2E) را مانند ارز کاغذی ممکن می‌سازد اما با این تفاوت که شکلی دیجیتال دارند. دیجیتالی بودن این رمز ارز یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن است که امکان معامله و انتقال وجه را از هر جای جهان فارغ از محل زندگی یا افراد مشارکت‌کننده فراهم می‌سازد.

از طرفی سرعت بالای تراکنش در لحظه و کارمزد کمتر از یک سنت، فایده این رمز ارز را برای معامله بسیار بیشتر از بیت کوین می‌کند. بنابراین بیت کوین کش برای انجام کارهای روزانه کاربرد بسیار بیشتری دارد و در پلتفرم‌های آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت لایت کوین و بیت کوین چیست؟


سخن نهایی

به کمک مطلب بالا اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش را متوجه شدید که اندازه بلاک‌ها در بلاک چین است. این تفاوت جزئی ویژگی‌های هر کدام از این دو ارز را بسیار متفاوت کرده و کاربردهای آن‌ها را از یکدیگر مجزا می‌کند.

بنابراین بیت کوین به‌عنوان یک دارایی ارزشمند بسیار کاربردی است؛ اما بیت کوین کش همان هدفی را دنبال می‌کند که رمز ارزها به خاطر آن به وجود آمدند؛ یعنی آسان‌سازی معامله‌ها و انتقال وجه بدون محدودیت در سرتاسر جهان.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا