بهترین فرصت خرید بیت کوین
بلاکچینارزهای دیجیتال

ارز ای کش چیست؟ (eCash) معرفی توکن XEC

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

از زمان ظهور فناوری بلاک‌چین، پروژه‌های مختلفی به بازار کریپتو وارد شده‌اند. هر کدام از این پروژه‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند. برخی از این پروژه‌ها، شبکه‌هایی را راه‌اندازی کرده‌اند که با هدف بهبود عملکرد ارزهای دیجیتال و توسعه‌ی سیاست‌های مالی عرضه شده‌اند. یکی از همین شبکه‌های معروف، ای کش (eCash) با توکن اختصاصی XEC است.

در واقع، ابتدا در سال 2020، این شبکه با یک هارد فورک (Hard Fork) از زنجیره‌ی بلوکی بیت‌کوین و با نام بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) راه‌اندازی شد و سپس به ای کش تغییر نام داد. شبکه‌ی ای‌کش با هدف ارائه‌ی اکوسیستمی ایمن و غیرمتمرکز پایه‌گذاری شده است تا بتواند تراکنش‌هایی سریع و ارزان را به کاربران عرضه کند. به‌خاطر همین، در این مقاله به‌سراغ این پروژه‌ی کریپتو رفته‌ایم تا ببینم که ارز ای کش چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

شبکه و ارز ای کش چیست؟

شبکه‌ی ای کش (eCash) نام تجاری جدیدی است که مدیران پروژه‌ی بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) برای برند خود انتخاب کرده‌اند. البته این تغییرات به نام برند خلاصه نمی‌شوند و ای کش مزایای جدیدی را به کاربران کریپتو ارائه می‌کند. به‌خاطر همین، شبکه‌ی ای‌کش با یک هاردفورک از دو زنجیره‌ی بلوکی بیت‌کوین و بیت‌کوین کش ایجاد شد.

ارز دیجیتال ای کش (XEC) به‌عنوان یک ارز دیجیتال جایگزین برای پول‌های رایج معرفی می‌شود و می‌خواهد که با رفع محدودیت‌های بیت‌کوین و بیت‌کوین کش، امکان استفاده‌ی گسترده را از ارزهای دیجیتال فراهم کند. از سوی دیگر، فناوری‌های نوینی که در شبکه‌ی ای کش به کار رفته است، ویژگی‌های زیر را برای این اکوسیستم فراهم می‌کند:

  • ارائه‌ی راهکاری نوین در زمینه‌ی سخت‌شدن استخراج بیت‌کوین که هر چند سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.
  • استفاده از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها
  • ارائه‌ی مدل حاکمیتی کاملاً غیرمتمرکز
  • ارائه‌ی یک سیستم پرداخت برای تراکنش‌های بین‌المللی

شبکه دیجیتال ای‌کش (eCash) چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بدانیم ارز ای کش چیست ابتدا باید ببینیم که شبکه‌ی ای کش (eCash) چگونه کار می‌کند و ارز XEC چه نقشی در عملکردی این شبکه دارد. شبکه‌ی ای کش برای افزایش مقیاس‌پذیری و همین‌طور ارائه‌ی خدمات قراردادهای هوشمند به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps)، رویکرد جدیدی را پیشنهاد کرده است. این شبکه که به‌صورت چندلایه طراحی شده، یک ساب‌چین یا زیرزنجیره‌ی مخصوص ماشین مجازی اتریوم (EVM) را با یک بلاک‌چین ایمن ترکیب می‌کند. از این طریق، امکان استفاده از قراردادهای هوشمند برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز فراهم می‌شود و همچنین، مقیاس‌پذیری شبکه تا حد بسیار خوبی افزایش پیدا می‌کند.

علاوه‌بر آن، استفاده از زنجیره‌ی فرعی برای ماشین مجازی اتریوم، به توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند اتریوم اجازه می‌دهد که بدون نیاز به برنامه‌نویسی مجدد، قراردادهای خود را روی پلتفرم eCash اجرا کنند.

توکن‌های شبکه‌ی ای کش (eTokens)

همان‌طور که شبکه‌ی اتریوم از توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند؛ امکان راه‌اندازی توکن‌های جدیدی در پلتفرم ای کش (eCash) نیز فراهم است. به توکن‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان، در پلتفرم ای کش راه‌اندازی می‌شوند، «ای توکنز» (eTokens) گفته می‌شود. این توکن‌ها قابلیت شخصی‌سازی دارند و توسعه‌دهندگان می‌توانند نام و عملکرد آن‌ها را بر اساس نیاز خود طراحی کنند. از طرفی، این توکن‌ها با نرم‌افزارهای کاربردی شبکه‌ی ای کش سازگارند و امکان راه‌اندازی آن‌ها در زمینه‌های مختلف وجود دارد. از سوی دیگر، هزینه‌ی راه‌اندازی eTokens بسیار پایین است و از این طریق، همه‌ی کاربران می‌توانند توکن اختصاصی خود را روی شبکه‌ی ای کش ایجاد کنند.

استیک کردن ارز دیجیتال XEC

حالا که فهمیدیم ارز ای کش چیست باید روش‌های کسب درآمد از آن را هم بدانیم. یکی از همین روش‌های درآمدزایی از ارز دیجیتال ای کش (eCash) استیکینگ آن است. همان‌طور که گفتیم، شبکه‌ی ای کش برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌های جدید، از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. در چنین شبکه‌هایی، کاربران می‌توانند ارزهای خود را در اختیار شبکه بگذارند تا به‌عنوان یک اعتبارسنج یا گره (Nodes) شناسایی شود. در نتیجه، اعتبارسنج‌ها در تأیید صحت تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند و بابت این کار از شبکه پاداش می‌گیرند. به این روش کسب درآمد از بازار کریپتو، استیکینگ گفته می‌شود.

حالا شبکه‌ی ای کش نیز امکان استیکینگ را با توکن XEC برای شما فراهم کرده است؛ بنابراین، می‌توانید با استیک کردن ارزهای خود در شبکه‌ی ای کش، علاوه بر سرمایه‌گذاری بلندمدت، از مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها نیز درآمد داشته باشید.

مدل حاکمیتی ارز ای کش چیست؟

اصولاً هدف فناوری بلاک‌چین تمرکززدایی از امور مالی بوده است. در همین مسیر، پلتفرم ای کش (eCash) با استفاده از الگوریتم اثبات سهام (PoS) و برگزاری نظرسنجی‌های حاکمیتی، پلتفرمی کاملاً غیرمتمرکز را پایه‌گذاری کرده است. کاربرانی که توکن اختصاصی این شبکه، یعنی XEC را در اختیار دارند، می‌توانند در تصمیمات مدیریتی این پروژه مشارکت داشته باشند. در نتیجه، کاربران درباره‌ی آینده‌ و چشم‌اندازهای این پلتفرم تصمیم می‌گیرند.

پروتکل کش فیوژن (CashFusion) و حفظ حریم شخصی

پلتفرم ای کش (eCash) می‌خواهد که در کنار ارائه‌ی تراکنش‌های سریع و مقیاس‌پذیر، امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران را نیز فراهم کند. در همین راستا، این پلتفرم از پروتکل «کش فیوژن» (CashFusion) استفاده می‌کند تا حریم شخصی کاربران را فراهم کند. در واقع، کش فیوژن یک فناوری حفظ حریم خصوصی است که مانند پرایویسی کوین‌ها (Privacy Coins) عمل می‌کند. منظور از پرایویسی کوین‌ها، ارزهای دیجیتالی هستند که با پنهان‌کردن مبدأ و مقصد تراکنش، امکان تبادل خصوصی و ناشناس دارایی‌ها را فراهم می‌کنند.

با استفاده از کش فیوژن، تراکنش‌های این شبکه تحت نظارت دستورالعمل‌هایی مانند شبکه‌ی بیت‌کوین قرار می‌گیرند. از آنجایی که در سال‌های اخیر، ردیابی اطلاعات و تحلیل داده‌ها، مشکلات زیادی را برای حریم شخصی کاربران ایجاد کرده است، به‌کارگیری پروتکل کش فیوژن، به حفظ حریم شخصی کاربران ای کش کمک زیادی می‌کند. این پروتکل می‌تواند از اطلاعات کاربران و تراکنش‌های ای کش مراقبت کند و جلوی افشای این اطلاعات را بگیرد.

علاوه‌بر آن، کاربران ای کش می‌توانند میزان حفظ حریم شخصی را انتخاب کنند؛ یعنی اینکه هر کاربر مشخص می‌کند که میزان شفافیت تراکنش‌ها و دارایی‌هایش چقدر باشد. در حال حاضر، تعیین میزان حفظ حریم شخصی فقط از طریق کیف پول الکتروم (Electrum) امکان‌پذیر است؛ اما در آینده، این گزینه در سایر کیف پول‌ها نیز فعال خواهد شد.

کیف پول ارز ای کش چیست؟

پلتفرم ای کش (eCash) کیف پول بومی و ایمن خود را ارائه می‌کند. این کیف پول برای افزایش امنیت تراکنش‌ها از امضایی شبیه امضای تراکنش‌های بیت‌کوین (SIGHASH) سود می‌برد. در نتیجه، با استفاده از کیف پول ای کش، کنترل دارایی‌های خود را برعهده دارید و می‌توانید آن‌ها را به‌خوبی زیر نظر بگیرید. علاوه‌بر آن، در این کیف پول، امکان خرید، فروش و مشارکت در استیکینگ نیز فراهم شده است.

پروتکل اجماع در شبکه ای‌کش (eCash)

پروتکل اجماع شبکه‌ی ای کش، اولانچ (Avalanche) نام دارد که بخش اصلی این شبکه را تشکیل می‌دهد. در واقع، اولانچ یک پروتکل اجماع مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به هزینه‌ی بالا در اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشارکت داشته باشند. علاوه‌بر آن، اولانچ به‌عنوان راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک‌چین شناخته می‌شود و می‌تواند سرعت تراکنش‌های شبکه‌ی ای کش را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. همچنین، اولانچ ظرفیت بلوک‌های زنجیره‌ی بلوکی را تا 1 ترابایت افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، پروتکل اولانچ با استفاده از فناوری‌های زیر، موفق می‌شود که تراکنش‌ها را در مدت‌زمانی حقیقی به پایان برساند:

  • درخت مرکل متادیتا
  • استاندارد مرتب‌سازی تراکنش‌ها
  • الگوریتم اجماع پیشرفته

پلتفرم ای کش (eCash) چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

هدف اصلی راه‌اندازی پلتفرم ای کش (eCash) ارائه‌ی راهکارهایی برای برخی از مشکلات اساسی فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال بوده است. برای مثال، یکی از مشکلات اساسی بیت‌کوین، اعشارناپذیری است؛ بنابراین، پروژه‌ی ای کش با ارائه‌ی امکان تقسیم ارزهای دیجیتال تا دو رقم اعشار، امکان استفاده‌ی این ارزها را برای مبادلات بین‌المللی فراهم می‌کند. علاوه‌بر آن، برای اینکه با راه‌حل‌های این پروژه بیشتر آشنا شویم و بدانیم که ارز ای کش چیست باید ببینیم که این پلتفرم چه مشکلاتی را برطرف می‌کند.

پلتفرم ارز ای کش چیست و چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

حل مشکل هاردفورک توسط پروتکل اولانچ

یکی از مشکلات اساسی بیت‌کوین و خصوصاً بیت‌کوین کش، ایجاد هاردفورک‌هایی در زنجیره‌ی اصلی این بلاک‌چین‌ها است. برخی از هاردفورک‌ها آگاهانه ایجاد شده و بعضی دیگر در اثر مشکلات فنی به‌وجود می‌آیند. بااین‌حال، حتی اگر یک هاردفورک به‌خوبی کار کند، ممکن است که به زنجیره‌ی اصلی آسیب بزند و ارزش ارز دیجیتال آن را پایین بیاورند. به‌خاطر همین، شبکه‌ی ای کش (eCash) از پروتکل اولانچ استفاده می‌کند تا جلوی ایجاد هاردفورک را بگیرد. معماری مهندسی و دقیق پروتکل اولانچ به شبکه‌ی ای کش کمک می‌کند که به‌روزرسانی‌های دقیقی را در زنجیره‌ی بلوکی اعمال کند، بدون اینکه خطر ایجاد هاردفورک وجود داشته باشد.

حل مشکل فقدان حریم خصوصی

در سال‌های اخیر، دولت‌ها و سازمان‌های نظارت‌کننده‌ی جهانی، فشارهای زیادی را به پروژه‌های کریپتوکارنسی وارد کرده‌اند. بسیاری از این پلتفرم‌ها برای ادامه‌ی فعالیت خود، به قوانین محدود‌کننده‌ی دولت‌ها تن داده‌اند و به‌خاطر همین، در این پلتفرم‌ها، حفظ حریم شخصی کاربران کمتر شده است. در سوی مقابل، پلتفرم ای کش (eCash) از ساب‌چین یا زیرزنجیره‌ی «دانش صفر» استفاده می‌کند تا از حریم شخصی کاربران خود محافظت کند.

کاهش میزان کارمزد تراکنش‌ها

یکی از مشکلات اساسی شبکه‌های بلاک‌چین مقیاس‌پذیری است. این مشکل، در شبکه‌هایی، مانند اتریوم که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود. در نتیجه، ازدحام جمعیت و بالارفتن تعداد تراکنش‌ها، باعث افزایش بی‌رویه‌ی هزینه‌ی انجام تراکنش‌ها می‌شود. به‌خاطر همین، شبکه‌ی ای کش با بهبود مقیاس‌پذیری بلاک‌چین و کاهش ترافیک شبکه، هزینه‌ی تراکنش‌ها را بسیار پایین آورده است.

آینده قیمت ارز ای کش چیست؟

همه‌ی سرمایه‌گذاران دوست دارند که از قیمت آینده‌ی ارز دیجیتال موردنظرشان، خبر داشته باشند. منابع معتبر کریپتوکارنسی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت ارز دیجیتال XEC تا سال 2025 به بالاتر از 0.00056 دلار برسد. این افزایش قیمت، بسیار قابل‌توجه است و ارز دیجیتال ای کش را گزینه‌ی آینده‌دار و درخشانی معرفی می‌کند.

در این مورد بخوانید: آینده ارز دیجیتال XEC: پیش بینی قیمت ارز ای کش در سال 2023 تا 2032

آیا خرید ای کش (XEC) یک سرمایه‌گذاری خوب است؟

ویژگی‌های ای کش (eCash)، این پلتفرم را به یکی از پروژه‌های برتر دنیای کریپتو تبدیل کرده است. این پلتفرم قدرتمند، بسیاری از مشکلات شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین و بیت‌کوین کش را حل کرده و توانسته توجه سرمایه‌گذاران را به ارز دیجیتال XEC جلب کند. از سوی دیگر، استفاده از الگوریتم اثبات سهام (PoS)، به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد که در کنار نگهداری از ارز XEC، از استیکینگ آن هم سود کسب کنند. همه‌ی این مزایا، ای کش را به یکی از ارزهای محبوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

چشم‌اندازی پلتفرم و ارز ای کش چیست؟

ارز دیجیتال ای کش (XEC) نیز مانند همه‌ی ارزهای دیجیتال، دارای نوسانات قیمتی است. این تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی دقیق قیمت آینده‌ی آن‌ها را دشوار می‌کند. بااین‌حال، انتظار می‌رود که انتقال ای کش از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) و همچنین، ارائه‌ی پروتکل‌های قدرتمند، باعث پیشرفت پروژه‌ی ای کش شود. در نتیجه، با اختصاص‌دادن سهمی از سبد سرمایه‌ی خود به ارز دیجیتال ای کش و همچنین، تحلیل این ارز و دقت در میزان خرید آن، می‌توانید سرمایه‌گذاری خوبی را داشته باشید.

سخن اینوکس با شما

ارز دیجیتال ای کش (eCash) و توکن اختصاصی آن، یعنی XEC، در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و سرمایه‌گذاران زیادی به خرید این ارز ترغیب شده‌اند. بااینکه این پروژه نوظهور است و تازه به دنیای کریپتو معرفی شده؛ اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، ارز XEC را به گزینه‌ی قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند. به‌خاطر همین، برای اینکه با این پروژه بیشتر آشنا شوید و بدانید که ارز ای کش چیست در این مقاله تمام جنبه‌های مختلف پلتفرم و ارز دیجیتال ای کش را بررسی کردیم.

منبع
bybit

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا