اصطلاحات و مفاهیم

فورک چیست و چگونه کار می کند؟ انواع فورک کدامند؟

به فناوری‌های جدید ابداع شده در چند سال اخیر مفاهیم مختلفی اضافه شده که نشان می‌دهد به مرور مسیر تکامل خود را طی می‌کنند. فورک یکی از مفاهیمی است که به مرور زمان ایجاد شد و تحولی در صنعت بلاکچین ایجاد کرد. به مرور انوع فورک معرفی شدند و تفاوت‌های زیادی را در این حوزه رقم زدند. در این مقاله از اینوکس به توضیح اینکه فورک چیست و چه کاربردی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد می‌پردازیم.

تعریف فورک

به ایجاد هر گونه انشعاب در ساختار یک شبکه بلاکچین و ایجاد یک زنجیره جدید از بلاکچین اصلی، فورک می‌گویند. برای توضیح دقیق‌تر این تعریف و شرح آن با جزئیات بیشتر، باید موارد مختلفی را در نظر بگیریم. هر شبکه بلاکچین دارای پروتکل‌های از پیش تعیین شده‌ای است که براساس آن کار می‌کند. ایجاد یک بلاکچین جدید از بلاکچین مادر با قوانین جدید همان مفهوم فورک است.

  • فورک‌ها چه زمانی بوجود می‌آیند؟

فورک (fork) زمانی بوجود می‌آید که کاربران یا توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند که چیزی اساسی در مورد یک ارز دیجیتال باید تغییر کند. یکی از دلایل رایج‌تر آن می‌تواند وقوع یک هک بزرگ و اساسی باشد.(اتفاقی که برای اتریوم افتاد) یا به دلایل دیگری از جمله یک اختلاف اساسی در جامعه ارزهای دیجیتال رخ دهد.(چیزی که در مورد بیت کوین و بیت کوین کش اتفاق افتاد.)

  • تاثیر فورک چیست؟

فورک می‌تواند تاثیرات مهم و زیادی بر روی یک رمزارز داشته باشد. این انشعابات اغلب توسط نوسانات قیمت زیاد پیش‌بینی می‌شوند که در گذشته بسیار مورد توجه بودند.

فورک چگونه بوجود آمد

برای مدت‌ها بیت کوین به عنوان اولین رمزارز شناخته می‌شد و بسیاری از ویژگی‌های یک شبکه بلاکچین را تنها به بیت‌کوین اطلاق می‌کردند. با گذشت زمان، ارزهای تخصصی‌تری مانند ریپل و مونرو ظاهر شدند. این ارزهای دیجیتال جدید، به صورت کاملا مستقل ایجاد نشدند و بسیاری از آن‌ها در نتیجه یک فورک به وجود آمدند. هر کدام از ارزهای دیجیتال منشعب شده، به یک نوع از انواع فورک تعلق دارند که در ادامه درباره آن می‌خوانیم.

ایجاد یک شبکه بلاکچین به صورت مستقل و به عبارتی فرآیند ساخت کامل آن کار دشواری بود. به همین دلیل بسیاری از برنامه‌نویسان و محققان علاقمند به بیت کوین، تلاش کردند از این رمزارز، فورک بسازند. حتی با معرفی رمزارزهای دیگر اعم از لایت‌کوین، اتریوم و رمزارزهای ابتدایی، تمایل به ساخت فورک از آن‌ها بالا بود.

در این رابطه بخوانید: تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟ 

انواع فورک چیست

در بالا توضیح داده شد که فورک چیست و اکنون به معرفی انواع فورک‌ها می‌پردازیم. فورک‌ها به دو نوع هاردفورک و سافت‌فورک تقسیم می‌شوند که در زیر با تعریف آن‌ها آشنا می‌شوید:

هارد فورک چیست

هاردفورک، یک تغییر اساسی و پایه‌ای در قوانین حاکم بر شبکه (پروتکل) است که در نتیجه آن تغییرات بنیادی در کارکرد شبکه بوجود می‌آید. این تغییرات بنیادی ممکن است بلاک‌ها و تراکنش‌های نامعتبر قبلی را معتبر سازد و یا بلعکس، اعتبار تراکنش‌های قبلی را از بین ببرد. شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که ایجاد یک هاردفورک چالش‌هایی با خود به همراه خواهد داشت. در اصل یک هاردفورک به همه گره‌ها و یا به تمام کاربران خود، برای ارتقا به آخرین نسخه نرم‌افزار پروتکل وابسته است که این نشان دهنده یک چالش بزرگ است.


فورک‌ها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که پیش از این، حالات مختلف آن بررسی شد. به طور معمول فورک‌ها به منظور اهداف اقتصادی جدید اعم از ارزهای دیجیتال جدید، ساخته می‌شوند.


همان طور که اشاره شد هارد فورک چیست، هارد فورک به تغییر اساسی در پروتکل یک شبکه بلاک‌چین اشاره دارد که منجر به تقسیم شبکه به دو شبکه مجزا، اما با ساختار کلی یکسان می‌شود. نودهای آپدیت نشده از پروتکل قبلی و نودهای آپدیت شده، از نسخه جدید پیروی می‌کنند. این نوع از فورک زمانی اتفاق می‌افتد که گره‌های جدیدترین نسخه بلاک‌چین ایجاد شده، نسخه (های) قدیمی بلاک‌چین را به عنوان یک عضو از شبکه شناسایی نمی‌کنند. در این حالت یک انشعاب دائمی با پیکر و ظاهر نسخه قبلی بلاک‌چین ایجاد می‌شود.


در یک هاردفورک، به دارندگان توکن‌های موجود در بلاک چین اصلی، توکن‌هایی در فورک جدید نیز داده می‌شود، اما استخراج‌کنندگان باید انتخاب کنند که در کدام بلاک‌چین به تأیید ادامه دهند.


شایان ذکر است که احتمال ایجاد هارد فورک در هر بلاک‌چینی وجود دارد و محدود به بیت‌کوین نمی‌شود.

سافت‌ فورک چیست

سافت‌فورک شامل یک نسخه آپدیت برای بلاک‌چین است که محدودیت‌هایی برای بلاک‌های آپدیت نشده به دنبال دارد. به عبارتی با اضافه شدن ویژگی‌ها و عملکردهای جدید در بلاک‎‌چین، یک شبکه جدید ایجاد می‌شود با این تفاوت که شبکه قبلی هم در دسترس است. در این حالت عملکردهای نودهای شبکه پیشین محدود می‌شود و نمی‌توانند بلاک ایجاد کنند یا برخی فعالیت‌ها را در فرایند ساخت بلاک‌ها داشته باشند.

مقایسه هارد فورک و سافت فورک

فورک چگونه کار می‌کند

برخلاف تصور عموم، فورک می‌تواند در هر پلتفرمی که مبتنی بر رمزنگاری است و در یک شبکه بلاک‌چینی اتفاق بیفتد و این فرآیند مختص ارزهای دیجیتال نیست. همچنین باید این موضوع را در نظر داشت که بلاک‌چین‌ها و ارزهای دیجیتال بدون در نظر گرفتن اینکه در کدام پلتفرم رمزنگاری هستند، معمولا با یک الگو کار می‌کنند. فرض کنید که بلاک‌های موجود در بلاک‌چین را به عنوان کلیدهایی در نظر بگیریم که یک شمای یکتا و غیرقابل نمایش برای بقیه دارند (رمزنگاری شده) و در جابجایی اجزا حافظه دخیل هستند. ماینرها در بستر بلاک‌چین، وظیفه تنظیم‌کنندگی پروتکل‌های شبکه را دارند و در تغییرات اعمال شده روی چگونگی ذخیره‌سازی دیتا در بلاک‌ها، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.


ممکن است برخی از این موارد و نحوه کارکردشان در انواع مختلف فورک‌ها متفاوت باشد. در هر صورت، همه ماینرها باید در مورد قوانین جدید حاکم بر شبکه که شامل نحوه ساخت بلاک‌ها است، به یک نظر واحد برسند؛ در نتیجه، زمانی که نیاز به تغییر قوانین حاکم بر شبکه وجود داشته باشد، باید آن را منشعب کرد (مانند یک دو راهی در یک جاده). این کار در نهایت نشان می‌دهد که پروتکل، تغییرات و یا انحرافاتی دارد. در مرحله بعدی توسعه‌دهندگان این اختیار را دارند که تمام ساختار شبکه را آپدیت کنند تا قوانین جدید برای تمام کاربران، نمایان شود.

سخن پایانی

شناخت چنین مفهوم‌هایی برای فعالیت در دنیای بلاک چین و رمزازها، از واجبات محسوب می‌شود. در این مقاله از اینوکس با مفهوم فورک چیست آشنا شدیم و انواع فورک را شناختیم. شاید در دنیای امروز ارزهای دیجیتال فورک یک امر ساده یا بدیهی باشد اما در دورانی یک انقلاب در فناوری بلاک‌چین به حساب می‌آمد. در نهایت باید اضافه کرد، حوزه سرمایه گذاری در رمزارزها، بازار پر ریسکی است، بنابراین بهتر است قبل از ورود، به اندازه کافی دانش و آگاهی از این بازار را کسب کنید.

سوالات متداول

بعد از فورک چه اتفاقی برای کریپتو می‌افتد؟

بسته به نوع فورک می‌تواند حالات مختلفی اتفاق بیفتد. اما به طور کلی در هاردفورک و سافت‌فورک، شبکه به دو بخش منشعب می‌شود.

چه بیت کوین‌هایی فورک هستند؟

بیش از 40 نوع ارز دیجیتال مهم در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که یا فورک بیت‌کوین هستند یا قبلا فورک آن بوده‌اند. در حال حاضر بیت‌کوین‌کش، بیت‌کوین‌اس‌وی، بیت‌کوین‌گلد و… شامل این مجموعه هستند.

چگونه ارز دیجیتال فورک می‌شود؟

با اعمال تغییرات جدید در قوانین شبکه بلاک‌چین توسط توسعه‌دهندگان، فورک ایجاد می‌شود. همچنین با توجه به هدف انشعاب، نوع فورک تعیین می‌شود.

آیا اتریوم 2.0 هاردفورک است؟

نسخه دوم اتریوم نوعی فورک است که براساس تقسیم قدرت اجماع بین زنجیره‌های موازی بوجود آمده است. مهم‌ترین اهداف از ایجاد فورک در اتریوم، افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت تایید تراکنش‌ها است.

منبع
commoditycoinbaseinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا