تحلیل و سرمایه گذاری

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟ + استراتژی و آموزش کامل

در سال ۲۰۲۲ که بازار کریپتو ریزش شدیدی را تجربه کرد، بسیاری از معامله‌گران با ضررهای زیادی مواجه شدند. خصوصاً تریدرهایی که از اهرم‌های بالا برای معاملات خود سود می‌بردند، به آستانه ورشکستگی رسیدند. این مسئله ناامیدی عمومی را در این بازار در پی داشت؛ تا اینکه در سال ۲۰۲۳، استراتژی‌های قابل اعتمادتری مطرح شدند. یکی از همین استراتژی‌ها، آربیتراژ ارز دیجیتال (Crypto Arbitrage) بود. به همین خاطر، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اینوکس، به سراغ اربیتراژ ارز دیجیتال رفته‌ایم و قصد داریم تا این استراتژی معاملاتی را به‌طور کامل با شما بررسی کنیم.

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

منظور از آربیتراژ ارز دیجیتال، یک استراتژی معاملاتی است که بر اساس آن، از اختلاف قیمت یک دارایی در بازار کریپتو، سود به دست می‌آید. بر همین اساس، یک دارایی مشخص، با قیمتی کمتر، از یک بازار خریداری شده و در بازاری دیگر با قیمتی بالاتر، به فروش می‌رسد. البته باید به این نکته توجه داشت که آربیتراژگیری مختص بازار کریپتو نیست؛ بلکه از گذشته در بازارهای مالی رایج بوده‌ است.

عامل تعیین‌کننده در معاملات اربیتراژ ارز دیجیتال، سرعت عمل بوده و تریدرها باید در کمترین زمان ممکن، دارایی‌ مورد نظر را در یک بازار خریده و در بازار دیگر، به فروش آن اقدام کنند. ازآنجایی‌که رمزارزها نوسانات شدیدی را نشان می‌دهند، هرلحظه ممکن است که این تفاوت قیمت از بین برود. بنابراین، تریدرهای این حوزه باید هوشیار باشند و پیش از ناپدید‌شدن اختلاف قیمت، از آن سود کسب کنند.

آربیتراژ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید که بیت کوین در صرافی «الف» دارای قیمت ۳۰٬۰۰۰ دلار باشد؛ اما همین رمزارز در صرافی «ب» با قیمت ۳۰٬۰۵۰ دلار قیمت‌گذاری شود. معامله‌گر آربیتراژ ارزهای دیجیتال این اختلاف قیمت را با سرعت شناسایی کرده و بیت کوین را از صرافی «الف» می‌خرد. سپس او، با فروش این رمزارز در صرافی «ب» سود کسب می‌کند. بااین‌حال، این اقدام باید با سرعت بالایی انجام شود تا فرصت مناسب از دست نرود. اگر قصد خرید بیت کوین را دارید، مقاله زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

در این مورد بخوانید: آینده بیت کوین: پیش بینی قیمت بیت کوین در سال های 2024 تا 2030

معامله‌گران اربیتراژ ارز دیجیتال برای بازار کریپتو بسیار مفید هستند. در واقع، اختلاف رمزارزها در صرافی‌ها به‌خاطر ناکارآمدی بازار ایجاد می‌شود و این معامله‌گران به صرافی‌ها کمک می‌کنند تا نرخ‌های خود را با یکدیگر همسو سازند. بااین‌حال، معامله‌گران باید به کارمزدهای تراکنش‌ها نیز توجه داشته باشند؛ چراکه اگر این کارمزدها بالا باشند، نه‌تنها سود معاملات را کاهش می‌دهند، بلکه حتی احتمال دارد که تریدر را با زیان مواجه کنند.

آربیتراژ ارزهای دیجیتال

عوامل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

گفتیم که معاملات آربیتراژ ارزهای دیجیتال با استفاده از اختلاف نرخ رمزارزها در بازارها انجام می‌شوند. این اختلاف قیمت ناشی از عوامل زیر است:

  • برخلاف ارزهای فیات که به مقررات و استانداردهای دولتی وابسته هستند، رمزارزها غیرمتمرکز بوده و به قانون‌گذاری تن نمی‌دهند.
  • نرخ رمزارزها از مقدار نقدینگی‌شان تأثیر می‌پذیرد؛ بنابراین، قیمت آن‌ها در صرافی‌های بزرگ و کوچک برابر نخواهد بود.
  • صرافی‌های متمرکز بر اساس دفتر سفارش کار می‌کنند و آخرین قیمت معاملات را به‌عنوان نرخ یک رمزارز در نظر می‌گیرند.
  • صرافی‌های غیرمتمرکز به بازارساز خودکار (‌AMM) وابسته هستند؛ یعنی استخرهای جفت‌ارزها قیمت دارایی را حفظ می‌کنند. وقتی یک کاربر ارز دیجیتالی را می‌خرد، تعادل جفت‌ارزها به‌هم می‌ریزد و بازارساز به‌صورت خودکار با فروش جفت دیگر، بازار را متعادل می‌کند. بااین‌حال، اگر یک دارایی با حجم بالایی معامله شود، برقراری این تعادل به زمان نیاز دارد و فرصت مناسبی برای انجام معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال فراهم می‌شود.

انواع استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژگیری از گذشته‌ها در بازارهای مالی رواج داشته است. معمولاً معامله‌گرانی که ریسک‌پذیری پایینی دارند، از این استراتژی استفاده می‌کنند. با محبوبیت رمزارزها، آربیتراژ ارزهای دیجیتال نیز رایج شد و حتی ربات‌هایی نیز در این زمینه پدید آمدند. به همین دلیل، در ادامه، انواع استراتژی‌های این حوزه را توضیح می‌دهیم.

آربیتراژ ساده (Simple Arbitrage)

این استراتژی اربیتراژ ارز دیجیتال رایج‌ترین روشی است که توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش که با عنوان «آربیتراژ بین صرافی» (cross-exchange arbitrage) نیز شناخته می‌شود، بر اساس خرید ارزان‌تر از یک پلتفرم معاملاتی و فروش گران‌تر در پلتفرمی دیگر شکل می‌گیرد. برای مثال، اگر لایت کوین را با قیمت ۸۵ دلار در صرافی کوین بیس بخرید و سپس، آن را با نرخ ۸۶ دلار در بایننس بفروشید، به‌ازای هر واحد، یک دلار سود خواهید کرد. برای مشاهده آینده ارز لایت کوین می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

در این مورد بخوانید: آینده ارز لایت کوین: پیش بینی قیمت لایت کوین در سال 2024 تا 2032

آربیتراژ فضایی یا فرامرزی (Spatial Arbitrage)

این روش آربیتراژ ارزهای دیجیتال مشابه شیوه «بین صرافی» است؛ با این تفاوت که خرید و فروش یک رمزارز در صرافی‌های واقع در مناطق جغرافیایی متفاوت انجام می‌شود. در این روش، اختلاف نرخ دو صرافی بر اساس میزان عرضه و تقاضای کشورهای متفاوت شکل گرفته است. بااین‌حال، طولانی‌بودن زمان جابه‌جایی رمزارزها بین دو صرافی واقع در کشورهای گوناگون، می‌تواند فرصت آربیتراژگیری را از بین ببرد.

آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage)

در این استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال، از اختلاف قیمت ۳ رمزارز متفاوت، سود به دست می‌آید. برای این کار، باید سه جفت‌ارز را در نظر بگیرید. برای مثال، فرض کنید که در جفت‌ارز BTC/LTC، هر واحد بیت کوین برابر با ۴۰۰ لایت کوین بوده و در جفت‌ارز LTC/DOGE، هر واحد لایت کوین برابر با ۰.۰۵ دوج کوین باشد. همچنین، در جفت‌ارز DOGE/BTC، هر دوج برابر با ۰.۰۲ بیت کوین در نظر گرفته شود.

در این مثال، ۱ بیت کوین را به ۴۰۰ لایت کوین تبدیل می‌کنیم. سپس، ۴۰۰ لایت کوین را به دوج کوین تبدیل کرده و ۸ واحد DOGE به دست می‌آوریم. در نهایت، ۸ دوج کوین را با بیت کوین معاوضه می‌کنیم. ازاین‌طریق، ۰.۱۶ بیت کوین به دست می‌آوریم که سود آربیتراژ مثلثی است.

آربیتراژ آماری (Statistical Arbitrage)

این روش اربیتراژ ارز دیجیتال شامل استفاده از مدل‌های ریاضی و ربات‌های تریدر برای کسب سود از اختلاف قیمت رمزارزها است. این ربات‌ها می‌توانند به‌طور هم‌زمان چند دارایی را زیر نظر گرفته و با محاسبه میزان سودآوری، آن‌ها را مورد معامله قرار دهند. ماهیت خودکار این آربیتراژ ارز دیجیتال خطا را کاهش داده و سرعت فرایند را بالا می‌برد. ازاین‌طریق، معامله‌گران می‌توانند با سرعت بالایی از فرصت‌های پیش‌آمده و ناکارآمدی بازار استفاده کنند.

مزایای آربیتراژ ارز دیجیتال

به‌طور کلی، مزایای آربیتراژ ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر هستند:

  • بازدهی سریع: با شناسایی اختلاف قیمت رمزارزها، به‌سرعت می‌توان از این معاملات سود به دست آورد.
  • مناسب برای مبتدی‌ها: برخی از استراتژی‌های اربیتراژ ارز دیجیتال را معامله‌گران مبتدی نیز می‌توانند به‌راحتی انجام دهند.
  • تجارت فرامرزی: محدودیت جغرافیایی برای این معاملات وجود ندارد و شما به‌راحتی می‌توانید از اختلاف نرخ رمزارزها در کشورهای مختلف، سود به دست آورید.
  • استفاده از ربات: ربات‌های اربیتراژ ارز دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا با دقت بالا و سرعت زیاد این معاملات را انجام دهید.
خرید اربیتراژ ارز دیجیتال

معایب آربیتراژ ارز دیجیتال

اگرچه آربیتراژ ارزهای دیجیتال استراتژی کم‌ریسکی است، اما معایبی نیز دارد. این معایب عبارت‌اند از:

  • نوسانات: بازار کریپتو نوسان‌های بسیار زیادی دارد و مدت‌زمان مورد نیاز برای جابه‌جایی رمزارزها بین صرافی‌ها، می‌تواند به سرمایه شما ضرر بزند.
  • بازدهی کمتر: ماهیت کم‌ریسک اربیتراژ ارز دیجیتال باعث می‌شود تا از این معاملات سود کمتری به دست آورید.
  • مقررات جغرافیایی: معامله‌گران باید به قوانین مالی مناطق مختلف جغرافیایی توجه داشته باشند.
  • نظارت: معامله‌گر آربیتراژ ارز دیجیتال باید به‌‌طور مداوم اختلاف قیمت رمزارزها را زیر نظر بگیرد.
  • حساب کاربری: برای آربیتراژگیری، شما باید در چندین صرافی مختلف حساب کاربری ایجاد کنید.

بهترین ارز برای آربیتراژ ارز دیجیتال

برای انجام معاملات آربیتراژ ارزهای دیجیتال، بهتر است که به‌سراغ رمزارزهایی با نقدینگی و ارزش بازار بالا بروید تا این دارایی‌ها را بتوانید با سرعت بالایی خرید و فروش کنید. معمولاً معامله‌گران از ارزهای زیر برای معاملات اربیتراژ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند:

۱. بیت کوین (Bitcoin): طبیعتاً بیت کوین به‌خاطر نقدینگی بسیار بالایی که دارد، فرصت مناسبی را برای این معاملات فراهم می‌کند. ضمن اینکه این رمزارز در اغلب صرافی‌های دنیا مورد معامله قرار می‌گیرد.

۲. اتریوم (Ethereum): دومین رمزارز بازار، از نظر ارزش بازار، اتریوم است که تقریباً در تمام صرافی‌ها معامله می‌شود و نقدینگی بالایی دارد.

۳. تتر (Tether): استیبل کوین تتر که نرخی برابر با دلار آمریکا دارد، در اطراف ۱ دلار به نوسان می‌پردازد و با نقدینگی بالای خود، فرصت مناسبی را برای معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال فراهم می‌کند.

۴. بایننس کوین (Binance Coin): این رمزارز در اکوسیستم بایننس برای پرداخت کارمزدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیاز کاربران به این رمزارز باعث می‌شود که به‌سرعت نقد شده و ارزش بازار بالایی داشته باشد.

۵. اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic): نسخه قدیمی اتریوم سال‌هاست که در بازار کریپتو حضور دارد و به یکی از محبوب‌ترین رمزارزها نزد معامله‌گران تبدیل شده است.

۶. لایت کوین (Litecoin): لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین رمزارزها است و در اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز، جفت‌ارز BTC/LTC مورد معامله قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید از اختلاف قیمت این توکن در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز سود به دست آورید.

نحوه اجرای استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال

اگرچه استراتژی اربیتراژ ارز دیجیتال کم‌خطر است؛ باز هم احتمال دارد که شما سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین، پیش از انجام معاملات، باید به‌خوبی آموزش ببینید و در این زمینه، با افراد حرفه‌ای مشورت کنید. همچنین، توصیه‌های زیر می‌توانند باعث بهبود عملکرد شما در این معاملات شوند.

اربیتراژ ارز دیجیتال کسب سود

آشنایی با فرایند معاملات ارز دیجیتال

معاملات ارز دیجیتال به خرید و فروش دارایی‌های رمزنگاری‌شده با استفاده از استراتژی‌هایی، مانند آنچه در بالا ذکر شد، اشاره دارد. برای انجام این معاملات، باید مطالعه و تحقیقات زیادی را در مورد روند حرکت قیمت‌ها، ماهیت رمزارزها، کارمزد معاملات، انواع معامله‌گری و… انجام دهید. همچنین، سعی کنید تا بهترین پلتفرم‌ها و قوانین مالی هر کشور را بشناسید.

ایجاد حساب‌های کاربری

آربیتراژ ارز دیجیتال به سرعت بالایی نیاز دارد. ازاین‌رو، اگر بخواهید در زمان مشاهده اختلاف قیمت، در صرافی‌ها حساب باز کنید، قطعاً این فرصت مناسب را از دست خواهید داد. بنابراین، صرافی‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و در برخی از آن‌ها حساب باز کنید. ازاین‌طریق، به‌سرعت می‌توانید دارایی‌ها را بین صرافی‌ها جابه‌جا کرده و سود به دست آورید.

ذخیره رمزارزها

انتقال رمزارزها توسط شبکه‌های بلاکچینی انجام می‌شود. برخی از شبکه‌ها سرعت بالایی دارند و بعضی دیگر فرایند انتقال را در زمان بیشتری انجام می‌دهند. بنابراین، احتمال دارد که زمان مورد نیاز برای انتقال رمزارزها، فرصت آربیتراژ ارز دیجیتال را از بین ببرد. درصورتی‌که سرمایه کافی را در اختیار داشته باشید، می‌توانید بر این چالش غلبه کنید. برای این کار، باید در کیف پول خود، در صرافی‌های مختلف، رمزارز ذخیره کرده باشید.

برای مثال، فرض کنید که در حساب کاربری خود، در دو صرافی متفاوت، بیت کوین و تتر دارید. سپس، اختلاف قیمتی را بین نرخ بیت کوین در این دو صرافی مشاهده می‌کنید. در نتیجه، می‌توانید در صرافی ارزان‌تر، با تتر، بیت کوین بخرید و در صرافی گران‌تر، بیت کوین خود را بفروشید و به‌جایش تتر بگیرید. ازاین‌طریق، دیگر نیازی به انتقال بیت کوین نخواهید داشت و فرصت آربیتراژ ارزهای دیجیتال از دست نخواهد رفت.

خلاصه آربیتراژ ارز دیجیتال با اینوکس

آربیتراژ ارز دیجیتال شامل شناسایی اختلاف قیمت رمزارزها در صرافی‌های مختلف و کسب سود از این اختلاف قیمت است. این استراتژی معاملاتی ریسک پایینی دارد؛ اما باید در حجم بالایی و با دفعات زیاد انجام شود تا سود قابل توجهی برایتان به‌همراه داشته باشد. همچنین، معامله‌گران اربیتراژ ارز دیجیتال باید معاملات خود را با سرعت بالایی انجام دهند تا فرصت‌های پیش‌آمده از دست نروند. ازآنجایی‌که در این زمینه، خطراتی نیز وجود دارند، بهتر است که دانش خود را در مورد ارزهای دیجیتال افزایش دهید و از ربات‌های معامله‌گر استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا برای آربیتراژ ارز دیجیتال به احراز هویت نیاز است؟

شرایط ثبت‌نام در صرافی‌ها، بر اساس قوانین جغرافیایی مختلف، متفاوت است و معمولاً در صرافی‌های متمرکز، شما باید احراز هویت را پشت‌سر بگذارید. بااین‌حال، اغلب صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت ندارند.

کارمزد معاملات آربیتراژ ارز دیجیتال چقدر است؟

معمولاً اربیتراژ ارز دیجیتال شامل کارمزد معامله و هزینه برداشت می‌شود.

ربات آربیتراژ ارزهای دیجیتال چیست؟

این ربات‌ها با استفاده هوش مصنوعی و مدل‌های ریاضی، رمزارزهای مختلف را تجزیه و تحلیل می‌کنند و با یافتن فرصت‌های آربیتراژگیری، به‌سرعت وارد عمل می‌شوند. بااین‌حال، معمولاً هزینه استفاده از این ربات‌ها بالا است.

منبع
forbescoinbasebinance

آرمین یوسفی

در ابتدا کلمه بود و در انتها نیز از ما کلمه‌ای بیش نمی‌ماند. من بیش از یک‌ دهه است که به نوشتن شعر، داستان و فیلم‌نامه مشغولم. برگزیده‌ی تعدادی جشنواره‌ی ادبی و جایزه‌ی کتاب سال شده‌ و تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌ی سینما ادامه داده‌ام. در این سال‌ها برای گذرانِ زندگی، کارگر کلمات بوده‌ و در زمینه‌های گوناگونی تولید محتوای نوشتاری کرده‌ام.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا