ارزهای دیجیتال

USDT یا تتر چیست؟ همه چیز درباره قدرتمندترین استیبل کوین دنیا

با گسترش علم و فناوری‌های جدید، دنیای اطراف ما، هر روز دستخوش تغییراتی می‌شود که بهتر است ما نیز با این رشد و تغییر همراه باشیم. امروزه کمتر کسی را پیدا می‌کنیم که در مورد دنیای رمز ارز‌ها اطلاعاتی هرچند جزئی نداشته باشد. اگر شما هم از علاقه‌مندان این حوزه هستید؛ حتما تا کنون نام تتر (Tether) را شنیده‌اید. در دنیای ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران و تریدرها، با این رمز ارز بسیار سر و کار دارند و برای معاملات خود در صرافی‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم، به سوالات تتر چیست ؟ نحوه کارکرد و سوالات بیشتر در مورد این رمز ارز پاسخ دهیم و بیشتر با آن آشنا شویم. پس همراه ما باشید.

تتر چیست؟

تتر با نشان اختصاری USDT، یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است. ارز تتر با قیمت ثابتی که دارد، ضمن حفظ ارزش سرمایه شما، از آن در برابر نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال محافظت می‌کند. این ارز وابسته به ارز فیات (دلار آمریکا) است و توسط آن پشتیبانی می‌شود. هر تتر ارزشی برابر با 1 دلار آمریکا دارد و به زبان ساده‌تر، قیمت هر تتر همواره ثابت و برابر 1 دلار خواهد بود البته در مورد پایدار و دائمی بودن برابری ارزش تتر با 1 دلار تردیدهایی نیز وجود دارد. به همین دلیل از آن، به عنوان یکی از قدرتمندترین استیبل‌کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال نام می‌برند.

تاریخچه تتر، از پیدایش تا اکنون

شرکت آیفینکس، مالک و ارائه دهنده تتر و همچنین صاحب صرافی ارز دیجیتال بیتفنینکس (Bitfinex) است. اولین توسعه دهندگان این استیبل‌کوین، ریو کالینز، بروک پیرس و کریگ سلارس هستند.
ریو کالینز (Reeve Collins)، یکی از کارآفرینان موفق با رزومه‌ای درخشان، پیش از راه‌اندازی این استیبل‌کوین، چندین شرکت بزرگ و معتبر را تأسیس کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت تبلیغات آنلاین Marketplace Traffic، استودیوی سرگرمی Red Lever و وب سایت Pala Interactive اشاره کرد.
بروک پیرس (Brock Pierce)، کارآفرینی مشهور است که در صنایع رمزنگاری و سرگرمی، پروژه‌های مطرحی را ایجاد کرده است. پیرس، در سال 2014، مدیر بنیاد بیت‌کوین شد. این بنیاد، که سازمانی غیر دولتی است، برای کمک به بهبود و ارتقا بیت کوین تأسیس شده است. پیرس از بنیانگذاران Block.one، شرکت توسعه دهنده ارز ایاس (EOS)، یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال در بازار است.
کریگ سلارس(Craig Sellars)، از دیگر بنیان‌گذاران تتر است که بیش از 6 سال عضو بنیاد Omni بوده است. این پروتکل مبتنی بر بیت کوین است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند معاملات خود را انجام دهند.
در سال 2014، ابتدا تتر به صورت Real Coin عرضه شد و پس از مدت زمان کوتاهی، توسط شرکت Tether LTD، که مسئول حفظ ارزش ارز فیات است، تغییر نام پیدا کرد. این شرکت، در سال 2019، استیبل کوین دیگری با نام تتر گولد (Tether Gold) با پشتوانه طلا را به بازار ارائه کرد.

انواع ارز دیجیتال تتر و شبکه‌های آن

در ادامه بحث تتر چیست باید بگوییم که تتر (Tether)، به‌طور اختصاصی بلاکچین ندارد. اولین شبکه‌ای که معاملات تتر روی آن پیاده‌سازی شد، شبکه بلاکچین Omni (مبتنی بر بلاکچین بیت کوین) بود. با گذشت زمان، این ارز به عنوان کوین دوم بلاکچین‌های دیگری چون اتریوم (ETH)، ترون (TRX)، الگوراند (ALGO)، بیت کوین کش (BCH) و OMG نیز مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین دسترسی به تتر آسان است و می‌توان آن را بر روی کیف پول‌های رسمی ذخیره کرد. کارمزد انتقال تتر بر اساس بلاکچین میزبان محاسبه می‌شود. به‌طور مثال، کارمزد انتقال USDT در شبکه اتریوم با اتر و در شبکه ترون با ترون پرداخت می‌شود. سرعت انتقال در بلاکچین ترون، نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها بالاتر و کارمزد آن نیز بسیار پایین است.


نحوه انتقال تتر در بسترهای مختلف


آیا تتر یک استیبل کوین است؟

استیبل کوین‌ها نقش مهمی در بازار ارز دیجیتال دارند؛ تتر نیز یکی از ده‌ها استیبل کوین موجود در این بازار است. استیبل کوین‌ها، ارزهای دیجیتال هستند که از پشتوانه یا دارایی حقیقی برخوردار هستند. ارزش گذاری این ارزها وابسته به ارزش دارایی پشتوانه آن‌ها است و با نوسانات آن‌ها، تغییر می‌کنند. پشتوانه USDT دلار است و به همین دلیل به آن استیبل‌کوین می‌گویند. به جز تتر، استیبل‌ کوین‌های دیگری نیز هستند که پشتوانه آن‌ها دلار آمریکا است؛ اما در حال حاضر، USDT قدرتمندترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است.

چگونه تتر روی یک دلار ثابت می ماند؟

بر اساس گفته شرکت Tether LTD، ویژگی منحصر به فرد USDT این است که تضمین می‌کند هر زمان که توکن جدیدی از USDT منتشر می‌شود، همان مقدار دلار به عنوان پشتوانه آن، به ذخایر خود در بانک اختصاص می‌دهد. به این معناست که محدودیتی در عرضه آن وجود ندارد و هر چقدر تقاضا برای این ارز بیشتر باشد، عرضه و تولید آن نیز توسط شرکت توسعه دهنده بیشتر می‌شود.

خرید USDT یا دلار؟

با خرید USDT، به ازای هرمقدار که تتر می‌خرید، به همان مقدار ارز دیجیتال به قیمت دلار دارید. برای مثال، به ازای پرداخت 500 دلار، 500 واحد تتر خواهید داشت. با توجه به تحریم کاربران ایرانی از سوی صرافی‌های خارجی، امن‌ترین روش خرید تتر در ایران استفاده از صرافی‌های معتبر داخلی است. البته برخی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای خرید تتر ، صرافی‌های بین المللی همچون بایننس را انتخاب می‌کنند. این کار ریسک زیادی به همراه دارد و ممکن است حساب شما مسدود شود. با این حال برخی از کاربران ایرانی با تغییر آی پی خود، در بایننس فعال هستند و با تبدیل بیت کوین یا سایر رمز ارزها به تتر، معاملات خود را انجام می‌دهند. برای خرید USDT در ایران، صرافی‌های معتبری در این زمینه وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها ثبت نام کنید و پس از ایجاد یک کیف پول امن، در هر زمان و مکانی به خرید و فروش USDT بپردازید. همچنین می‌توانید معاملاتی سریع و امن داشته باشید و تترهای خود را به سایر رمز ارزها تبدیل کنید.

کاربردها و مزایای تتر چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال ایجاد شده است که معایب و مزایای خرید و سرمایه‌گذاری در تتر چیست؟ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم. از مزایای تتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سرعت تراکنش‌های آن بالاست و این ویژگی برای کسانی که می‌خواهند در بازار ارزهای دیجیتال سود ببرند، حائز اهمیت است.
  2. کارمزد تراکنش‌های آن پایین است.
  3. یک استیبل کوین معتبر محسوب می‌شود و ارزش آن از نوسانات بازارهای ارز دیجیتال تاثیر نمی‌گیرد.
  4. تتر (USDT) دارای پشتوانه است و به راحتی می‌توانید از سرمایه خود در مقابل تورم و نوسانات ارزی محافظت کنید.
  5. تتر گزینه‌ای خوب برای انتقال پول، بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی است.

در کنار تمام مزیت‌های ذکر شده برای تتر، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشیم. بارها ادعا شده است که تتر می‌تواند با دستکاری در عرضه، بر قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها تاثیر بگذارد. نگرانی دیگر این است که اگر روزی تتر توسط دلار پشتیبانی نشود، چه اتفاقی برای این استیبل کوین می‌افتد؟ صحت این ادعاها و نگرانی‌ها تاکنون تایید نشده است و تتر همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها فعالیت می‌کند. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، بهتر است با دانش و آگاهی اقدام کنیم.

تفاوت بیت کوین با تتر چیست؟

  1. USDT بلاکچین اختصاصی ندارد اما بیت کوین دارای بلاکچین اختصاصی است.
  2. تتر یک استیبل کوین با قیمتی ثابت نسبت به دلار است اما بیت کوین دارای نوسانات قیمتی است.
  3. کارمزد تراکنش تتر از تراکنش‌های بیت کوین کمتر است.
  4. برای استخراج بیت کوین از روش ماینینگ استفاده می‌شود اما تتر ماینینگ ندارد.
  5. بیت کوین عرضه محدودی دارد اما تتر بدون محدودیت عرضه می‌شود.

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری تتر کدامند؟

اگر قصد نگهداری و خرید تتر را دارید باید جایی را برای ذخیره آن انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید نگهداری سرمایه در صرافی‌ها روش چندان امنی نیست و باید از کیف پول‌های ارز دیجیتال که از USDT پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید. ده‌ها کیف پول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد که از تتر پشتیبانی می‌کنند. از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری می‌توان به مای‌اتروالت (Myetherwallet)، کوینومی (Coinomi)، تراست والت(Trust Wallet) و اتمیک والت (Atomic Wallet) اشاره کرد. در بین کیف پول‌های سخت‌افزاری، دو کیف پول سخت افزاری برتر مانند لجر(Ledger) و تروزور (Trezor) را می‌توان نام برد که برای نگهداری تتر مناسب هستند.

آیا ارز دیجیتال تتر امن است؟

با وجود محبوبیت بسیار تتر، یکی از سوالات پرتکرار مربوط به امنیت آن (USDT) است. این رمز ارز، نوعی عدم شفافیت دارد و حتی چندین بار به دلیل هک شدن، مجبور به هارد فورک (تغییر در بلاک چین یا بروزرسانی) شده است. از طرفی تتر ادعا می‌کند که ارزش آن برابر با دلار آمریکا است و به دلیل پشتوانه آن، ذخیره کافی برای عرضه را داراست. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تا چه مقدار این پشتیبانی وجود دارد؟ واقعیت این است که پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد؛ اما نباید فراموش کرد که تتر بر بستر بلاک چین فعالیت می‌کند و از امنیت بلاک چین میزبان خودش بهره‌مند است.

سخن نهایی

در این مقاله به این سوال که تتر یا همان USDT چیست؟ پاسخ دادیم. Tether (تتر) نیز همچون بسیاری از رمزارزها، موافقان و مخالفانی دارد که هرکدام تحلیل‎‌های خود را در رابطه با آن مطرح می‌کنند. از نظر تحلیل‌گران تتر یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. اما نکته مهم و قابل توجه این است که بازار رمز ارزها دارای نوسانات مختلفی است و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد. بنابراین قبل از هرگونه معامله یا سرمایه‌گذاری در این بازار، بهتر است با دانش کافی و آگاهی کامل، وارد این حوزه کسب و کار شویم و در صورت نداشتن آگاهی، از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیریم.

سوالات متداول

موارد استفاده از تتر چیست؟

تتر یک استیبل کوین است و قیمت آن همواره برابر با یک دلار آمریکا است. این موضوع باعث می‌شود که ریسک ضرر و زیان در معاملات رمز ارزی کاهش یابد. از طرفی سرعت تراکنش آن بالاست و کارمزد کمی دارد. بسیاری از افراد فعال در حوزه رمز ارزها، بدون نیاز به مراجعه به بانک، از این استیبل کوین برای انتقال ارز و سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

خرید تتر چه فایده‌ای دارد؟

با خرید تتر، می‌توانید از آن برای انتقالات ارزی و سرمایه‌گذاری استفاده کنید. همچنین با تبدیل سرمایه خود به USDT، می-توانید ارزش دلاری دارایی خود را حفظ کنید. توجه داشته باشید که تتر با وجود این‌که از نوسانات بازارهای ارز دیجیتال در امان است اما همچنان ارزش آن با ارزش پشتوانه آن یعنی دلار، تغییر می‌کند.

آیا تتر برای سرمایه‌‎گذاری مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در یک استیبل‌کوین نمی‌تواند سودده باشد، زیرا قیمت دلار در آمریکا ثابت است. به دلیل نوسانات قیمت دلار در ایران بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری در تتر، در کنار سایر ارزهای بازار رمز ارزها، از آن سود می‌برند.

احتمال سقوط تتر وجود دارد؟

ارزش تتر به ارزش دارایی پشتوانه آن وابسته است. به ازای تولید هر USDT در بسترهای بلاکچین بیت کوین، اتریوم، ترون و … یک دلار آمریکا در حسابی ذخیره می‌شود. شرکت پشتیبان تتر، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها 21 میلیارد دلار از سرمایه خود را به اوراق تجاری اختصاص داده است. اما نکته قابل توجه این است که خریداران و سرمایه‌گذاران بهتر است قبل از هر اقدامی تمام جوانب را در نظر بگیرند.چرا که پیش از این در مورد برخی دیگر از استیبل‌کوین‌ها، سقوط ارزش رخ داده است

آینده (USDT) یا تتر چیست؟

تتر در بین استیبل کوین‌ها، یکی از قدرتمندترین ارزها است. که هم اکنون در فهرست رتبه‌بندی سایت کوین مارکت کپ، رتبه سوم از نظر ارزش بازار در بین تمام رمزارزها داراست. از طرفی آینده ارز تتر با حجم معاملات آن رابطه مستقیمی دارد. هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، برای کاربران اطمینان خاطر بیشتری حاصل می‌شود. با این وجود قطعیتی برای این موارد وجود ندارد و بهتر است تمامی سرمایه خود را در یک دارایی دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا