ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال DODO چیست و چطور کار می‌کند

اخیرا محبوبیت حوزه امور مالی غیرمتمرکز بسیار زیاد شده است و خدمات و محصولات دیفای متعددی روانه بازار شده‌اند. این محصولات و خدمات در مقایسه با خدمات مالی سنتی مزایای زیادی دارند، ساختار متمرکز خدمات مالی رایج نقطه ضعف اصلی‌شان است.

گرچه دیفای هم مشکلات خاص خود را دارد مانند اسپیلیج و ضرر ناپایدار. حتی کاربران اغلب باید برای رفع نیازهای دیفای خود یا پیدا کردن بهترین قیمت، در اپلیکیشن‌های متفاوت متعددی ثبت‌نام کنند. یک پروژه که قصد دارد این مشکلات را رفع کند، صرافی غیرمتمرکز dodo (دودو) است.

پس تا انتهای این مطلب از اینوکس همراه ما باشید تا شما را ارز دیجیتال DODO چیست و توکن آن یعنی

ارز دیجیتال DODO چیست

دودو یک صرافی غیرمتمرکز ساخته شده روی بلاک چین بایننس اسمارت چین و اتریوم است که قصد دارد دسترسی به نقدینگی دیفای را ساده‌تر کند. برخلاف بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز که از یک الگوریتم بازارساز خودکار استفاده می‌کنند، دودو از الگوریتم بازارساز فعال (PMM) استفاده می‌کند.


به گفته دودو، مدل PMM این پلتفرم در مقایسه با بازارسازهای خودکار صرافی‌های غیرمتمرکز ثبات قیمتی و نقدینگی بهتری فراهم می‌کند.


محصول دودو شامل SmartTarde می‌شود که معاملات بین توکن‌هایی را که روی شبکه مشابهی قرار دارند، ساده می‌کند. این محصول همچنین با پیدا کردن هوشمندانه بهترین مسیر سفارش از منابع نقدینگی تجمیع شده، بهترین قیمت‌ها را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.


از طرفی قابلیت استخر جمعی (Crowdpooling) دودو به پروژه‌ها اجازه می‌دهد بازارهای نقدینگی را شروع کرده و توکن‌ها را به شکلی که همه فرصت مشابهی داشته باشند، توزیع کند، بدون وجود خطراتی مانند فرانت رانینگ یا مداخله ربات.


پروژه‌های جدید همچنین با لیست شدن رایگان روی پلتفرم dodo، از طریق قابلیت عرضه اولیه دودو می‌توانند سرمایه لازم را برای شروع فعالیت خود را جمع‌آوری کنند.
فراهم‌کنندگان نقدینگی هم امکان ایجاد و مدیریت استراتژی‌های بازارسازی خود را به لطف قابلیت استخرهای (Pools) دودو دارند. مورد آخر اینکه کاربران می‌توانند از طریق استخراج پاداش به‌دست آورند.


تریدرها علاوه بر استخراج نقدینگی به شیوه قدیم، می‌توانند در ماینینگ تریدینگ شرکت کنند، در حالی‌که سازندگان استخرها و فراهم‌کنندگان نقدینگی می‌توانند در ماینینگ برداشت محصول (Combiner Harvest) شرکت کنند.


ارز دیجیتال DODO، توکن کاربردی ERC-20 و BEP-20 این پلتفرم است. از ارز دودو برای مالکیت پلتفرم، استیکینگ و شرکت در استخر جمعی و عرضه اولیه‌های صرافی غیرمتمرکز و همچنین برای پاداش دادن به ماینرها و استیک‌کنندگان استفاده می‌شود.


کاربرانی هم که ارز دیجیتال DODO را هولد کنند، از تخفیف در کارمزد معاملات می‌توانند استفاده کرده و به کمک آن vDODO را استخراج کنند که برای آن‌ها مزایایی مانند عضویت و سود بیشتر از کارمزد معاملات را به همراه دارد.

ارز دودو چطور کار می‌کند

احساسات خریداران و فروشندگان در بازار با داده‌های فراوانی نشان داده شده و تغییر در این داده‌ها باعث می‌شود بازار واکنش پویایی به آن نشان دهد. مهم‌ترین بخش این داده‌ها را می‌توان از طریق فرآیند فشرده‌سازی استخراج کرد و در مورد معاملات ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین بخش نقدینگی است.


فرمول رایج بازارسازی به این شکل است که قیمت پایه هر تعداد از توکن‌هایی که معامله می‌شوند افزایش یابد، به‌صورت خطی بالا می‌رود. اما این مدل خطی محدودیت‌های خود را دارد.


به‌عنوان مثال بیش از حد ساده است، چون توزیع غیریکنواخت نقدینگی را که به واسطه تمرکز در نزدیکی میانگین کمترین و بیشترین قیمت ایجاد شده است، نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، زمانی که قیمت بالاتر یا پایین‌تر از حد مشخصی برود، این مدل خطی نقدینگی صفر را نشان می‌دهد. حتی اگر در آن قیمت نقدینگی همچنان وجود داشته باشد.


تیم پلتفرم و ارز دیجیتال DODO به‌تنهایی الگوریتم بازارساز فعال (PMM) غیرخطی را توسعه داده‌اند تا به کمک مکانیسمی که معاملات انسانی را تقلید می‌کند، قیمت‌گذاری را بهتر کند. این مکانیسم فوق‌العاده انعطاف‌پذیر بوده و برای تراکنش‌های درون زنجیره‌ای بهینه شده است.


الگوریتم مورد نظر را می‌توان برای موردهای کاربردی متعددی تغییر داد. میانگین قیمت بازارهای خارجی با حجم معاملات بالاتر را می‌توان به‌دست آورد و الگوریتم PMM می‌تواند آن را فعالانه تنظیم کند تا سودمندی سرمایه‌گذاری را در مقایسه با پلتفرم‌های AMM بیشتر کند و خطر ضرر ناپایدار را به حداقل برساند.


چنین ویژگی همچنین به این معنا است که فراهم‌کنندگان نقدینگی می‌توانند فقط با یک توکن در این فرآیند سهیم باشند، به جای اینکه نیاز به واریز دو توکن در جفت‌های معاملاتی داشته باشند. برخلاف آن‌چه که در بازارسازهای خودکار صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سوآپ می‌بینیم.


این کاربرد PMM استخر کلاسیک دودو (DODO Classic Pool) را ایجاد می‌کند. این PMM همچنین به پروژه‌های کوچکتر اجازه می‌دهد فعالیت خود را ساده‌تر شروع کنند. چون دارایی‌هایی که به‌تازگی مینت شده‌اند و نقدینگی بخش فروشنده آن‌ها کم است، برای جفت شدن به سرمایه بسیار زیادی نیاز ندارند.


به این علت که تیم‌ها می‌توانند زمانی که توکن‌هایشان را صادر می‌کنند، مقدار نقدینگی را در ابتدا با ارزش برابر با 100 درصد توکن‌های خود و 0 درصد استیبل کوین یا اتریوم شروع کنند. این کاربرد PMM دستگاه فروش خودکار دودو (DODO Vending Machine) را ایجاد می‌کند.


الگوریتم PMM همچنین می‌تواند کاملا با معاملات بازار آزاد سفارشی شده تا استخر خصوصی دودو (DODO Private Pool) ایجاد شود. در حالی‌که مکانیک‌های صدور دارایی را می‌توان برای ساده کردن استخر جمعی تغییر داد.

بنیان‌گذاران دودو چه کسانی هستند

پلتفرم و در واقع ارز دیجیتال DODO به‌صورت رسمی در آگوست 2022 توسط دیان دای (Diane Dai)، رادار بیر (Radar Bear) و یک تیم توسعه ناشناس راه‌اندازی شد. شرکت Framework Ventures در ابتدا 600 هزار دلار روی این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرد.


این تیم در سپتامبر 2020 اعلام کرد که توانسته است با موفقیت نظر شرکت‌های Pantera Capital، Binance Labs و Three Arrows Capital را برای جمع‌آوری 5 میلیون دلار سرمایه دیگر جلب کند.


همین موضوع نظر چندین شرکت سرمایه‌گذاری دیگر، صرافی‌های کریپتوکارنسی و شرکت‌های معاملاتی از جمله Coinbase Ventures، Galaxy Digital، CMS Holdings و Alameda Research را به این پروژه و ارز دیجیتال DODO جلب کرد.

علت تمایز ارز دیجیتال DODO چیست

نوآوری اصلی این پروژه استفاده از الگوریتم بازارساز فعال به کمک اوراکل است که تیم دودو آن را توسعه داده است. این الگوریتم از معاملات انسانی تقلید می‌کند تا قیمت‌گذاری‌ها مطلوب‌تر و بهتر باشند.


این مدل را می‌توان تغییر داد تا از چندین نوع استخر و معاملات پشتیبانی کند. الگوریتم PMM به این معنا است که تریدرها در مقایسه با بازار سازهای خودکار، با خطرات اسپیلیج قیمت و ضرر ناپایدار کمتری روبرو می‌شوند.


این فرمول قیمت‌گذاری همچنین نقدینگی از نوع contract-fillable (در این شیوه تامین نقدینگی، قراردادهای هوشمند به‌صورت برنامه‌ریزی شده توکن‌ها را با پر کردن سفارش‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز تعویض می‌کنند) را برای این صرافی غیرمتمرکز فراهم می‌کند که قابل مقایسه با صرافی‌های متمرکز است.


علاوه بر این، فراهم‌کنندگان نقدینگی می‌توانند هر مقدار توکن پایه یا جفت توکن را در صرافی غیرمتمرکز دودو واریز کنند، از جمله واریزهای تک توکنی. چنین ویژگی باعث تمایز این پلتفرم از اکثر بازارسازهای خودکار می‌شود که کاربران در آن‌ها ملزم به واریز جفت توکن‌ها در یک نسبت مشخص هستند.

فاکتورهای موثر در ارزش ارز دیجیتال DODO چیست

ارز دودو و در واقع پلتفرم Dodo به لطف الگوریتم مبتکرانه PMM خود پروژه ارزشمندی است، چون باعث می‌شود این صرافی غیرمتمرکز در مقایسه با همتایان خود مزایای گوناگونی داشته باشند.


ارزش ارز دیجیتال DODO با توجه به کاربردهای مخلتف آن در پلتفرم دودو مشخص می‌شود. هولدرهای دودو می‌توانند در این پلتفرم تغییراتی ایجاد کنند یا در مورد تغییرات پیشنهادی رای دهند، در استخر جمعی و کمپین‌های IDO شرکت کنند، از کارمزد معاملات سود کنند، توکن‌های خود را استیک کرده و توکن‌های vDODO را برای پاداش اضافه مینت کنند.


تمام این مزایا باعث می‌شود نگهداری ارز دودو برای کاربران پلتفرم dodo ارزشمند باشد. عرضه محدود این ارز دیجیتال همچنین باعث می‌شود از کاهش ارزش به علت نوسان قیمتی در امان باشد و بنابراین در دراز مدت یک ذخیره ارزش خوب در نظر گرفته شود.
رشد پلتفرم دودو و جامعه آن باعث می‌شود این پروژه و ارز دیجیتال DODO نیز ارزش بیشتری پیدا کنند.

چه تعداد ارز DODO در گردش وجود دارد

در حال حاضر از مجموع 1 میلیارد توکن دودو، 417.972.417 عدد آن‌ها در گردش است. از مجموع کل این توکن‌ها، 60 درصد آن‌ها برای پاداش به جامعه دودو رزرو شده، 15 درصد به تیم و مشاوران، 16 درصد به سرمایه‌گذاران، 1 درصد به تامین نقدینگی اولیه و 8 درصد به همکاران، دست‌اندرکاران و کارهای بازاریابی اختصاص داده شده است.

انواع کیف پول های دودو و نحوه انتخاب آن‌ها

برای نگهداری ارز دودو راه‌های زیادی وجود دارد و کیف پولی که انتخاب می‌کنید بستگی به استفاده شما از آن و مقدار توکنی دارد که می‌خواهید نگه دارید. امن‌ترین انتخاب‌ها کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری مانند لجر و ترزور هستند.

در این رابطه بخوانید : معرفی بهترین کیف پول ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

گرچه آن‌ها به دانش فنی بیشتر و هزینه زیاد نیاز دارند. بنابراین انتخاب کسانی هستند که می‌خواهند مقدار زیادی از ارز دیجیتال DODO را برای آینده هولد کنند.


در مقابل کیف پول‌های نرم‌افزاری گزینه‌ای رایگان با قابلیت استفاده ساده هستند. آن‌ها را می‌توانید روی لپ تاپ یا کامپیوتر یا موبایل خود دانلود کنید و در دو دسته حضانتی و غیر حضانتی قرار می‌گیرند.


در مورد کیف پول‌های حضانتی امر مدیریت و گرفتن نسخه پشتیبانی از کلیدهای خصوصی شما را شرکت توسعه‌دهنده کیف پول بر عهده دارد. اما در مورد انواع غیرحضانتی خودتان باید حواستان به کلیدهای خصوصی‌تان و نگهداری از آن‌ها باشد. از جمله این کیف پول‌ها باید تراست ولت را نام ببریم.


در مقابل این گزینه‌ها کیف پول‌های آنلاین یا تحت وب قرار می‌گیرند که با استفاده از یک مرورگر وب روی چند دستگاه می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. گرچه امنیت کمتری در مقایسه با انواع کیف پول‌های قبلی ارز دودو دارند و در انتخاب شرکت خدمات‌دهنده باید دقت کنید.

نحوه اسیتک ارز دیجیتال DODO

کاربران ارز دیجیتال DODO می‌توانند با استیک کردن این ارز پاداش کسب کنند. کاربران همچنین می‌توانند با استیک کردن 100 ارز دود، 1 واحد vDODO مینت کنند. برای استیک کردن نیز می‌توانید از صرافی بایننس استفاده کنید و اگر در این صرافی حساب ندارید، کیف پول اتمیک ولت گزینه‌ای برای این کار دارد.


یک راه دیگر نیز استفاده از اپلیکیشن صرافی غیرمتمرکز دودو در آدرس https://app.dodoex.io/ است.

  • ابتدا مطمئن شوید کیف پول شما روی شبکه اصلی مین نیت اتریوم قرار دارد.
  • سپس از گوشه بالا سمت راست روی گزینه Mining کلیک کنید.
  • روی تب ابتدایی یعنی Dodo کلیک کنید.
  • اطلاعات صفحه بعدی را بررسی کرده و سپس با کلیک روی دکمه Stake، ارزهای خود را استیک کنید. فقط دقت کنید امکان برای استیک کردن ارز دودو باید تمام موجودی خود را استیک کنید و امکان اختصاص دادن مقدار مشخصی به این کار وجود ندارد.

آیا شبکه ارز DODO امن است

دودو یک پروتکل غیرمتمرکز بوده و بنابراین در برابر حملات به شبکه‌های متمرکز که تکیه به استفاده از یک نقطه شکست واحد دارند، امن است. شرکت امنیتی PeckShield در 10 ژوئیه 2022 قراردادهای هوشمند دودو را مورد بررسی قرار داده است تا امنیت این شبکه ثابت شود.


با این‌حال باید دقت داشته باشید که پروتکل‌های دیفای پروژه‌هایی با ریسک بالا و نوآورانه هستند. بنابراین در برابر باگ‌های کدنویسی و مشکلات امنیتی که هکرها می‌توانند از آن‌ها سواستفاده کنند، آسیب‌پذیر هستند.

سخن پایانی ارز دیجیتال DODO چیست

دودو یک صرافی غیرمتمرکز متمایز به علت مدل بازارساز فعال بی‌همتای خود است که در مقایسه با پروتکل‌های بازارساز خودکار، نقدینگی و ثبات قیمت بهتری را فراهم می‌کند.


این پلتفرم یک توکن بومی به همین نام دارد. در مطلب بالا با بررسی این پروژه نگاهی به ارزش ارز دیجیتال DODO انداختیم تا اگر هولدر این ارز هستید، اطلاعات لازم در مورد آن و این پروژه را بدانید.

منبع
kriptomatcoinmarketcapdodoex

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا