دیفای

دیفای چیست؟ همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

اگر نسبت به پاسخ سؤال دیفای چیست توانایی داشته باشید؛ احتمالا می‌دانید که می‌توان آن را به یک بانک غیرمتمرکز مجازی تشبیه کرد. در واقع شما تمام اموری که در سیستم بانکداری انجام می‌دهید را می‌توانید در پلتفرم‌های مبتنی بر دیفای با سرعتی بالاتر و کیفیتی بهتر انجام دهید. همکاری فناوری دیفای و تکنولوژی بلاکچین در دنیای کریپتوکارنسی باعث ایجاد تعداد زیادی برنامه غیرمتمرکز با ویژگی‌های خاص شده است.

در ادامه برای پاسخ به سؤال defi چیست باید گفت که دیفای به معنای حذف واسطه و نهادهای نظارتی در امور ارزی دنیای کریپتوکارنسی و تکنولوژی بلاکچین است. این فناوری به کاربران کمک می‌کند تا امور مالی خود را با هزینه‌ای کمتر و سرعتی بالاتر انجام دهند. ضمن اینکه شرایطی برای کسب سود و درآمد نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. در ادامه به بررسی کامل این موضوع و ارائه پاسخی جامع به سؤال دیفای چیست و چه ویژگی‌هایی دارد خواهیم پرداخت.

دیفای چیست؟ (Decentralized Finance)

برای پاسخ به سؤال دیفای چیست باید این گونه گفت که دیفای در درجه اول به معنای امور مالی غیر متمرکز است. دیفای (Decentralized Finance) یکی از اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال است که در رابطه با تمام برنامه‌های مالی روی زنجیره‌های بلوکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از برنامه‌ها و امور مالی تمام موضوعاتی است که درباره پول و استفاده‌های آن است. بنابراین طبیعی است که وقتی سؤال دیفای چیست مطرح می‌شود به یاد بانک‌ها بیفتید.

دیفای تمام اموری که از طریق بانک‌ها انجام می‌شود مثل وام دادن، خرید بیمه، کسب سود و سرمایه گذاری، خرید، دارایی‌ها و معاملات تجاری و … را پشتیبانی می‌کند. اما تفاوت آن با بانک‌ها در این است که بدون نیاز به کاغذ بازی‌های اداری و بدون وجود شخص سوم در سرعتی بالاتر انجام می‌شود.

بنابراین در پاسخ به سؤال defi چیست می‌توان این گونه توضیح داد که پروژه‌ای همتا به همتا در سطحی جهانی است که برای امور مالی در دنیای کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، فناوری نوینی برای انجام امور مالی با سرعت زیاد و بدون واسطه
دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، فناوری نوینی برای انجام امور مالی با سرعت زیاد و بدون واسطه

دلیل اهمیت و رشد پروژه‌های دیفای چیست؟

کمی به زمان‌بر بودن و پرهزینه بودن امور بانکی فکر کنید. حال تصور کنید که تمام کارهای بانکی شما در مدت زمانی کوتاه، بدون پرداخت هزینه‌های اضافی و بدون زحمت برای کاغذ بازی‌های اداری انجام شود. در این صورت متوجه می‌شوید که اهمیت defi چیست.

دیفای به عنوان جایگزینی برای وال استریت به دنیا معرفی شد تا بتواند بازارهای مالی بازتر، عادلانه‌تر و آزادتری ایجاد کند. در این صورت تمام افراد در نقاط مختلف جهان از طریق اینترنت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

مزایا و ویژگی‌های دیفای

ترکیب تکنولوژی بلاکچین و فناوری دیفای در کنار یکدیگر باعث ایجاد قابلیت‌های جدیدی شده است. قابلیت‌هایی که در پروژه‌های متمرکز وجود ندارد و باعث جذابیت پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای کاربران خواهد شد. از مزایای دیفای، خوب است ابتدا به انعطاف‌پذیر بودن آن اشاره شود. در واقع شما در هر نقطه‌ای از جهان که باشید و در هر زمانی که مایل باشید می‌توانید نقل و انتقالات مالی خود را با هزینه‌ای کم و در مدت زمانی کوتاه انجام دهید.

یکی دیگر از مزایای دیفای این است که برای هیچ گونه فعالیتی نیاز به درخواست یا ساختن حساب کاربری نخواهید داشت. در واقع در اکثر پلتفرم‌های غیرمتمرکز تنها با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید فعالیت‌های مورد نظر خود را انجام دهید. ضمن اینکه نیازی به ارائه نام، مشخصات، آدرس و هرگونه اطلاعات دیگری از خود نیست.

در راستای پاسخ به سؤال مزایای دیفای چیست خوب است به این نکته نیز اشاره شود که تمام پلتفرم‌های غیرمتمرکز سرعت بسیار بالایی در انجام امور مختلف دارند. ضمن اینکه نرخ بهره و سود در این پلتفرم‌ها به سرعت به‌روزرسانی می‌شود. بنابراین کاملا طبیعی است که شرایط مطلوب‌تری نسبت به بانک‌ها و بازار بورس در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه کاربران در پروژه‌های دیفای، امکان دیدن تمام معاملات را دارند.

نحوه کارکرد دیفای

اگر فردی فعال در بازار ارزهای دیجیتال باشید، احتمالا می‌دانید که نحوه کار با دیفای چیست. نرم افزارهایی تحت عنوان “DApps” در بازار ارائه شدند که رایج‌ترین راه استفاده از پروژه دیفای برای کاربران بودند. اکثر این نرم افزارهای غیرمتمرکز روی بلاکچین اتریوم اجرا شدند. بدین ترتیب کاربران بدون داشتن حساب کاربری شروع به استفاده از این پلتفرم‌ها کردند.

مبنای کارکرد defi چیست؟ خوب است به این نکته اشاره شود که از طریق انجام معاملات همتا به همتا با ارزهای دیجیتال خاص نیز می‌توان از این پروژه استفاده کرد. ضمن اینکه سرمایه گذاری در پلتفرم‌های دیفای و کسب سود از آن‌ها به مراتب می‌تواند بهتر از سرمایه گذاری در سیستم بانکداری باشد.

معایب و مشکلات دیفای

حال که با نحوه کارکرد و مزایای دیفای آشنا شدید شاید این سؤال برای شما مطرح شود که معایب و مشکلات defi چیست؟ برای اینکه پاسخ کاملی برای این سؤال ارائه دهیم خوب است ابتدا به نوسانات موجود در بازار اشاره کنیم. نوسان نرخ معامله در بلاکچین اتریوم ممکن است باعث شود فعالیت‌های ارزی شما در پلتفرم‌های دیفای با هزینه زیادی انجام شود. البته این موضوع تا حد زیادی به نوع پلتفرم غیرمتمرکز و شیوه استفاده شما از آن برنامه بستگی دارد.

یکی دیگر از معایب دیفای در زمینه تأمین اطلاعات است. برخی از امور ارزی مثل تبدیل دو توکن در یک صرافی غیرمتمرکز به اطلاعات درست از دنیای واقعی نیاز دارد که در پلتفرم‌های غیرمتمرکز این اطلاعات از طریق نهادهای متمرکز تأمین می‌شود. بنابراین تا حدودی ماهیت آن اپ را از غیرمتمرکز بودن دور می‌کند.

ضمن اینکه مسئله امنیت برنامه‌های غیرمتمرکز ممکن است در برخی مواقع با چالش‌هایی روبه‌رو شود. از آنجایی که در پلتفرم‌های دیفای تمام مسئولیت دارایی کاربران با خود آن‌ها است، در صورتی که مورد حمله هکرها قرار بگیرد دیگر راهی برای بازگرداندن دارایی به سرقت رفته نخواهد بود.

چه کارهایی با دیفای می‌توان انجام داد؟

حتما تا به اینجا دانستید که دیفای چیست و تا حد زیادی با کاربردهای آن نیز آشنا شده‌اید. حال وقت این است که با موارد استفاده از دیفای آشنا شوید.

وام دهی (Lending) و وام گیری (Borrowing) در دیفای

یکی از نقاطی که کاربران درگیر استفاده از پروژه دیفای و برنامه‌های غیرمتمرکز می‌شوند، عملیات وام دهی است. شما به کمک این قابلیت می‌توانید سرمایه خود را به عنوان وام به افراد دیگر قرض دهید و با توجه به نرخ بهره موجود به صورت دقیقه‌ای پاداش دریافت کنید.

همچنین در شرایطی که قصد خرج کردن سرمایه خود را ندارید ولی به سرمایه نیاز دارید، می‌توانید برای وام گرفتن اقدام کنید. در این صورت بدون گذراندن مراحل اداری طولانی مدت و در مدت زمانی کوتاه می‌توانید وام بگیرید. به طور کلی یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پروژه دیفای، عملیات وام دهی (Lending) و وام گیری (Borrowing) است. ضمن اینکه این عملیات‌ها کاملا بدون واسطه و بدون اجازه از نهاد خاصی انجام می‌شود.

کشت سود (Yield Farming)

می‌توان به عملیات کشت سود (Yield Farming) اشاره کرد. ییلد فارمینگ یا کشت سود راهی برای کسب سود از طریق سرمایه گذاری در پلتفرم‌های دیفای است. ضمن اینکه به کمک پروژه دیفای و پلتفرم‌های مبتنی بر آن می‌توان اموری مثل سرمایه گذاری در طلا، دسترسی به سهام شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و اپل، ترید روی شاخص‌های مهم بورس و… را انجام داد.


بیشتر بخوانید: معرفی ۵ مورد از بهترین پلتفرم های استیک دیفای در سال ۲۰۲۲


آیا بیت کوین یک پروژه دیفای است؟

همان‌طور که متوجه شدید دیفای یک فناوری است که روی برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین اجرا می‌شود. بیت کوین خود به تنهایی یک بلاکچین است و به نوعی می‌توان از آن به عنوان اولین بلاکچین بازار ارزهای دیجیتال یاد کرد. بنابراین بیت کوین یک پروژه دیفای نیست اما می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

بهترین پلتفرم دیفای کدام است؟

از بهترین پلتفرم‌های دیفای با قابلیت‌های متفاوت می‌توان به برنامه‌هایی مثل میکر (Maker)، کامپاند (Compound)، یونی سواپ (Uniswap)، سوشی سواپ (SushiSwap)، کرو فایننس (Curve Finance) و … اشاره کرد.

سخن نهایی، دیفای چیست؟

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز یک فناوری نوین است که روی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین اجرا می‌شود و قابلیت‌های هیجان‌انگیز و جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای تکمیل پاسخ سؤال کاربردهای defi چیست می‌توان این گونه گفت که با استفاده از این فناوری می‌توان اموری مثل وام گیری، وام دهی، کشت سود، پرداخت‌های همتا به همتا، معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز، سرمایه گذاری‌های پرسود و … را انجام داد.

دیفای چیست و چگونه کار می‌کند؟

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز یک فناوری نوین است که روی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین اجرا می‌شود و در راستای حذف واسطه و نهادهای نظارتی فعالیت می‌کند. این فناوری از طریق پلتفرم‌های مختلف و از راه‌های متفاوتی مثل وام دهی، کشت سود، پرداخت‌های همتا به همتا و… کار می‌کند.

مزایای دیفای چیست؟

از مزایای دیفای می‌توان به غیرمتمرکز بودن آن، حذف واسطه، عدم نیاز به ساخت حساب کاربری، سرعت بالا و فرار از کاغذبازی‌های اداری، هزینه کارمزد کم برای انتقالات مالی از راه دور، عدم نیاز به اطلاعات و مشخصات فردی و… اشاره کرد.

چگونه می‌توان از طریق دیفای کسب درآمد کرد؟

از طریق برخی پلتفرم‌های دیفای و از راه‌هایی مثل کشت سود، سرمایه گذاری در طلا، خرید سهام شرکت‌های بزرگ، خرید سهام در بورس، وام دهی و… امکان کسب درآمد برای کاربران وجود خواهد داشت.

دیفای شبیه به چه چیزی است؟

دیفای شبیه به یک بانک مجازی غیرمتمرکز است که با مسئولیت تکنولوژی بلاکچین و بدون نظارت هیچ نهاد یا گروهی در حال فعالیت و ارائه خدمات مالی به کاربران است.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا