اصطلاحات و مفاهیمدیفای

سیفای چیست؟ معرفی Cefi و درک تفاوت سیفای و دیفای

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

افراد در گذشته تنها از طریق بانک‌ها و موسسه‌های مالی سرشناس به خدمات سنتی مالی مانند پرداخت‌ها، وام‌دهی و قرض گرفتن دسترسی داشتند. اما این صنعت با معرفی فناوری بلاکچین متحول شده است.

زمانی که مفهوم کریپتوکارنسی شروع به گسترش کرد، مباحث جدیدی نیز به نام خدمات مالی غیرمتمرکز (دیفای) و خدمات مالی متمرکز (سیفای) مطرح شدند. اما سیفای چیست؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر پاسخ به این سوال، تفاوت سیفای و دیفای را نیز توضیح دهیم.

سیفای چیست؟ تعریف Cefi، امور مالی متمرکز

قبل از آن‌که دیفای معرفی شود، سیستم مالی متمرکز، استاندارد معاملات ارزهای دیجیتال بود. این سیستم تحت عنوان سیفای جایگاه محکمی در صنعت کریپتوکارنسی دارد. در سیستم مالی متمرکز (CeFi) تمام سفارش‌های معامله ارزهای دیجیتال از طریق یک صرافی متمرکز مدیریت می‌شوند.

به عبارت دیگر شما مالک یک کلید خصوصی که توسط آن به کیف پول خود دسترسی داشته باشید، نیستید. علاوه بر این، صرافی تشخیص می‌دهد چه کوین‌هایی را برای معامله لیست کند یا باید چه مقدار کارمزد برای انجام معاملات در آن صرافی بپردازید. در کنار این موارد باید از قوانینی که صرافی برای شما مشخص می‌کند، پیروی کنید.

دیفای چیست؟

در صرافی غیرمتمرکز خبری از یک نهاد مرکزی یا واسطه نیست. تمام فرآیندها توسط اپلیکیشن‌های خودکاری مدیریت می‌شوند که در پلتفرم‌های بلاکچین توسعه می‌یابند. همچنین امور مالی غیرمتمرکز یک سیستم مالی شفاف و منصفانه را ایجاد می‌کند که همگان قادر به سهیم بودن در آن هستند.

این سیستم به افراد عادی اجازه می‌دهد از طریق فناوری بلاکچین به خدمات بانکداری و مالی دسترسی داشته باشند. هدف دیفای ایجاد یک اکوسیستم خدمات مالی شفاف، بدون مجوز و متن باز است. این سیستم مالی غیرمتمرکز خدماتی از جمله وام‌دهی، کشت سود، قرض دادن ارزهای دیجیتال، ذخیره دارایی و موارد متعدد دیگر را ارائه می‌دهد.

در این مورد بخوانید: دیفای چیست؟ همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز

مزیت استفاده از دیفای به جای سیفای

مزیت استفاده از دیفای به جای سیفای این است که شما کنترل کامل دارایی‌های خود را دارید و مالک کلید خصوصی کیف پولتان هستید. علاوه بر این، کاربرانی که می‌خواهند در دیفای سهیم شوند، باید از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) که روی پلتفرم‌های بلاکچینی ساخته می‌شوند استفاده کنند تا به خدمات دیفای دسترسی داشته باشند.

تفاوت سیفای و دیفای

حالا که متوجه شدید CeFi چیست، شاید بپرسید کاربران باید به فناوری اعتماد کنند یا کسانی مثل خودشان. کاربران زمان از دیفای اعتماد خواهند کرد که فناوری خدمات پیشنهادی خود را اجرا می‌کند.

در مقابل، کاربران زمان استفاده از سیفای به صاحبان کسب‌وکارها برای مدیریت دارایی خود و اجرای خدمات تجاری اعتماد می‌کنند. سیفای و دیفای ارائه‌دهنده خدمات متعدد مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند.

در بخش‌های بعد با معرفی قابلیت‌ها و عملکردهای این دو اکوسیستم، تفاوت CeFi و Defi را بهتر متوجه خواهید شد.

تفاوت سیفای و دیفای، به روایت تصویر
تفاوت سیفای و دیفای، به روایت تصویر

ویژگی‌های سیفای، که آن را از دیفای متمایز می‌کند

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم می‌توان موارد زیر را نام برد:

صرافی متمرکز (CEX)

کاربران زمان استفاده از یک صرافی معمول ارز دیجیتال مانند بایننس یا سایر صرافی‌ها، با واریز وجه به صرافی به مسئولان آن اجازه می‌دهند مدیریت دارایی آن‌ها را در یک حساب داخلی به عهده داشته باشند.

با آن‌که این دارایی‌ها در صرافی ذخیره می‌شوند اما محل نگهداری آن‌ها خارج از حضانت کاربر بوده و در برابر تهدیدهای امنیتی، آسیب‌پذیر است. به‌همین علت صرافی‌های متمرکز همیشه هدف حملات مختلف امنیتی بوده‌اند.

برای مشتریان صرافی متمرکز مهم نیست که اطلاعات شخصی خود را با صرافی به‌اشتراک بگذارند یا دارایی آن‌ها تحت حضانت این شرکت‌ها باشد، چون از نظر آن‌ها صرافی‌های متمرکز قابل اعتماد هستند.

علاوه بر این، صرافی‌های بزرگ دپارتمان‌های کاملی با تیم‌های خدمات مشتری برای کمک به مشتریان دارند. ارائه خدمات پشتیبانی از مشتری با کیفیت بالا، به مشتری حس آرامش می‌دهد و خاطر او را از این موضوع که دارایی‌اش در کنترل و مدیریت افراد درستی قرار دارد، جمع می‌کند.

انعطاف‌پذیری تبدیل به ارز فیات

خدمات متمرکز از نظر تبدیل ارز فیات به ارزهای دیجیتال و برعکس، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. تبدیل بین ارزهای دیجیتال و فیات معمولا نیازمند یک مقام مرکزی است، گرچه خدمات دیفای چنین قابلیتی را ندارند.

آشنا کردن مشتریان با اکوسیستم سیفای و نحوه استفاده از آن‌ها کاملا راحت است و این سیستم‌ها می‌توانند تجربه مشتری بهتری را فراهم کنند.

خدمات بین زنجیره‌ای سیفای

خدمات سیفای از معامله بیت کوین، لایت کوین، ریپل و سایر کوین‌هایی که روی پلتفرم‌های مستقل بلاکچین صادر شده‌اند، پشتیبانی می‌کنند. به علت تاخیر و پیچیدگی انجام مبادله بین زنجیره‌ای، خدمات دیفای از این توکن‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

سیفای می‌تواند با به‌دست آوردن حضانت دارایی‌ها از چندین زنجیره به این مشکل غلبه کند. چنین ویژگی یک مزیت قابل توجه برای CeFi است، چون بسیاری از کوین‌های با ارزش بازار بالا و بسیار محبوب بازار روی بلاکچین‌های مستقل قرار دارند و استانداردهای تعامل‌پذیری را اجرا نمی‌کنند.

ویژگی‌ها و موارد استفاده از سیفای
ویژگی‌ها و موارد استفاده از سیفای

ویژگی‌های دیفای، که آن را از سیفای متمایز می‌کند

برای درک بهتر تفاوت سیفای و دیفای باید ویژگی‌های دیفای را نیز بدانید که به شرح زیر هستند:

عدم نیاز به مجوز

کاربران برای استفاده از دیفای نیازی به مجوز ندارند. آن‌ها در مورد خدمات سیفای باید فرآیند احراز هویت را برای دسترسی به خدمات کامل کنند. به‌ عبارت دیگر باید اطلاعات شخصی خود را به‌اشتراک بگذارند و قبل از دسترسی به خدمات، وجه واریز کنند.

اما آن‌ها زمان استفاده از دیفای می‌توانند به‌صورت مستقیم با استفاده از یک کیف پول و بدون نیاز به ارائه اطلاعات شخصی خود یا واریز پول، به خدمات دسترسی داشته باشند. به این علت که تمام افراد به دیفای بدون هر نوع تبعیض یا مانعی، دسترسی دارند.

علاوه بر این، افرادی که قصد دارند در پلتفرم‌های غیرمتمرکز چیزی را بسازند، امکان انجام آزادانه آن را دارند. دیفای درجه بالایی از دسترس‌پذیری را فراهم کرده و از همکاری در جامعه پشتیبانی می‌کند. محصولات توسعه داده شده در اکوسیستم دیفای برای مزیت‌رسانی به یکدیگر طراحی می‌شوند. به‌همین دلیل محصولات DeFi به اسم لگوهای پول نیز شناخته می‌شوند.

عدم نیاز به اعتماد

بارزترین مزیت استفاده از خدمات دیفای این است که نیازی نیست مطمئین شوید که سرویس‌ها آن‌طور که تبلیغ شده‌اند، عمل کنند. کاربران می‌توانند با بررسی کد هر سرویس دیفای و استفاده از ابزارهای خارجی مانند Etherscan صحت‌سنجی کنند که خدمات دیفای آن‌طور که باید عمل می‌کنند. آن‌ها بدین وسیله همچنین می‌توانند تشخیص دهند که یک تراکنش به‌درستی اجرا شده است یا نه.

نوآوری سریع

مزیت بارز دیگر دیفای سرعت سریع نوآوری آن است. اکوسیستم مالی غیرمتمرکز دائما در حال ساخت قابلیت‌های فعلی خود و تجربه قابلیت‌های جدید است.

طبیعت ساخت محور (build-centric) حوزه دیفای به شکل یک اکوسیستم غنی متحول شده است که خدمات مالی شگفت‌آور در دل آن جا گرفته‌اند. متخصصان حوزه دیفای در تلاش برای ارائه راه‌های جایگزین برای حل مشکلاتی هستند که خدمات مالی متمرکز قادر به رفع آن بوده‌اند.

به‌عنوان مثال، برای غلبه بر ناتوانی دیفای در تسهیل انتقال ارزهای دیجیتال ناسازگار مانند بیت کوین، راه‌حل‌هایی مانند tBTC و WBTC مطرح شده‌اند که با پروتکل‌های متمرکز سازگار هستند تا تفاوت CeFi و Defi در این بخش، به‌زودی از بین ببرد. حالا کاربران دیفای به بیت کوین از طریق این سیستم بدون نیاز به استفاده مستقیم از این توکن، دسترسی دارند.

ویژگی‌ها و موارد استفاده از دیفای
ویژگی‌ها و موارد استفاده از دیفای

بعضی از موارد استفاده از سیفای در دنیای واقعی

  • کوین بیس، یک صرافی ارز دیجیتال که معامله، قرض گرفتن، معاملات مارجین، استییبل کوین بومی، وام‌دهی، خدمات پرداخت و موارد متعدد دیگر را تسهیل می‌کند.
  • Fairlay، یک بازار پیش‌بینی با استفاده از بیت کوین و صرافی است که براساس مدل سیفای کار می‌کند.
  • BlockFi، یک پلتفرم وام‌دهی و قرض گرفتن ارزهای دیجیتال و فیات
  • سلسیوس (Celsius)، یک پلتفرم وام‌دهی، پرداخت و قرض گرفتن ارزهای دیجیتال
  • Libra، یک لایه کریپتوکارنسی و زیرساخت مالی جهانی

در این مورد بخوانید: سیستم وام دهی کریپتو (Crypto Lending) چطور کار میکند؟ نحوه دریافت سریع وام کریپتو!

بعضی از موارد استفاده از دیفای در دنیای واقعی

  • Totle، یک تجمیع‌کننده (aggregator) نقدینگی غیرمتمرکز با بهینه‌سازی خودکار قیمت
  • Augur، یک بازار پیش‌بینی‌ غیرمتمرکز
  • Nexus Mutual، یک ابزار مالی غیرمتمرکز
  • Kyber، یک صرافی غیرمتمرکز
  • MakerDAO، یک ابزار وام‌دهی و مینت کردن استیبل کوین غیرمتمرکز
  • bZx، یک پلتفرم معاملات مارجین و وام‌دهی غیرمتمرکز

در این مورد بخوانید: وام دهی دیفای: چطور در Defi وام دریافت کنیم؟

تفاوت CeFi و Defi

جدول زیر تفاوت این دو اکوسیستم را بیشتر نشان می‌دهد.

 دیفایسیفای
حضانت دارایی‌هاکاربر مالکیت کامل دارایی‌های خود را به‌عهده دارد.از مالکیت کاربر خارج است.
خدمات موجودقرض گرفتن، وام دادن، پرداخت، تریدقرض گرفتن، وام دادن، پرداخت، ترید، تبدیل فیات به ارزهای دیجیتال
اطلاعات شخصیاثبات کارچارچوب قابل توسعه و اتصال پذیر
امنیتخودتان مسئول حفظ امنیت دارایی خود هستید.آسیب‌پذیر در صورت رخنه امنیتی در صرافی
ارزش بازار16 میلیارد دلار324 میلیارد دلار
خدمات مشتریناموجودموجود
عامل ریسکامنیت بستگی به فناوری دارد که از آن استفاده می‌کنید.صرافی‌های متمرکز مسئول امنیت هستند.

سخن نهایی، تفاوت Cefi و Defi

هدف هر دو خدمات مالی غیرمتمرکز و متمرکز، دستیابی به هدفی مشترک است. آن‌ها قصد دارند معاملات ارزهای دیجیتال را محبوب کنند و حجم معاملات را بهبود بخشند. با این‌حال، عملکرد این دو اکوسیستم در تلاش برای رسیدن به اهدافشان فرق دارد.

همان‌طور که در تعریف سیفای چیست گفتیم، سیفای قول امن بودن وجوه کاربران و انجام مبادله منصفانه این دارایی‌ها را می‌دهد. سرمایه‌گذاران دارای ارزهای قراردادی نیز می‌توانند در معاملات کریپتو شرکت کنند.

علاوه بر این، صرافی‌های سیفای خدمات پشتیبانی از مشتری دارند که خدمات دیفای قادر به پیشنهاد آن نیستند. از سوی دیگر، دیفای می‌خواهد مداخله را از حوزه کریپتو حذف کند.

این اکوسیستم فضایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که استراتژی‌های خود را بدون نیاز با سر و کار داشتن با یک نهاد واسطه، اجرا کنند. هر دو این مدل‌ها مزایا و معایب خود را دارند که با شرح تفاوت سیفای و دیفای در بالا گفتیم.

انتخاب از بین این دو به سرمایه‌گذاران و نیازهای آن‌ها بستگی دارد. اگر حریم خصوصی و شفافیت را ترجیح می‌دهید، دیفای را انتخاب کنید. اما اگر در اولویت شما اعتماد، انعطاف‌پذیری و وجود گزینه‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری است، باید سیفای را انتخاب کنید.

سوالات متداول

در ادامه به پاسخ برخی از سوالات متداول درمورد سیفای می‌پردازیم:

سیفای چیست به زبان ساده

CeFi ( امور مالی متمرکز) فرآیندی است که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از یک سیستم متمرکز، ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند، وام دریافت کنند و سود کسب کنند. این کار توسط یک صرافی متمرکز (CEX) انجام می‌شود.

مثال‌هایی از سیفای (CeFi)

نمونه‌هایی از صرافی‌های CeFi عبارتند از: Binance، Coinbase و Diem (که قبلاً Libra نامیده می‌شد). این صرافی‌ها از ترید، مارجین ترید و وام کریپتو پشتیبانی می‌کنند.

منبع
leewayhertz

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا