اصطلاحات و مفاهیم

کلید خصوصی چیست و چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری نیاز به امنیت بالاتر دارد تا نظر افراد بیشتری را بتواند به خود جلب کند. فناوری بلاکچین هم از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به قواعدی برای اثبات خود دارد. هرچند که ساختار کلی بلاکچین بسیار امن است و هدف از ایجاد آن نیز همین بوده است. کلید خصوصی دقیقا موضوعی است که امنیت بلاکچین را تثبیت کرده است.

کلید خصوصی چیست

کلید خصوصی (Private Key) رمزی مخفی است که عملکردی مانند رمز عبور در پورتال‌های مختلف دارد. در اصل کلید خصوصی رشته‌ای شامل اعداد و حروف است که برای اثبات مالکیت یک آدرس بلاکچین (مانند کیف پول) استفاده می‌شود. در ارزهای دیجیتال، از کلیدهای خصوصی علاوه بر اثبات مالکیت، به منظور امضای تراکنش‌ها نیز استفاده می‌شود.

یکی از جنبه‌های جدایی ناپذیر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و آلت کوین‌ها، کلید خصوصی آن‌ها است. این موضوع باعث ایجاد یک ساختار امنیتی بسیار قوی برای کاربر می‌شود که از دارایی آن در برابر عوامل مخرب و سرقت، محافظت می‌کند.


در اصل رمزارزها از طریق مجموعه‌ای از کلیدها و آدرس‌های دیجیتال کنترل می‌شوند که نشان دهنده مالکیت و نحوه کنترل مجازی آن‌ها است. هر کسی می‌تواند بیت کوین یا توکن‌های دیگر را به هر آدرس عمومی واریز کند. اما حتی اگر یک کاربر توکن‌هایی را در آدرس خود ذخیره کرده باشد، نمی‌تواند بدون کلید خصوصی به آن‌ها دسترسی داشته باشد. در ادامه این مقاله از اینوکس با مفهوم کلید عمومی آشنا خواهید شد.

کلید خصوصی چگونه ساخته می‌شود

نحوه ساخت کلید خصوصی (Private Key) به این صورت است که با ساخت کیف پول یا یک آدرس عمومی، ساخته می‌شود. همان طور که ذکر شد کلید خصوصی متشکل از حروف و اعداد است و با توجه به طول بلند آن، حدس زدنش تقریبا غیرممکن است.

کلیدهای خصوصی می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. در نماددهی معمولی، طول به‌ کار رفته در ساخت کلی کلید خصوصی بسیار بلند است به گونه‌ای که پیدا کردن یک کلید خصوصی ممکن است سال‌ها طول بکشد. به منظور سادگی، کلیدهای خصوصی معمولاً به صورت رشته‌ای از کاراکترهای الفبایی بیان می‌شوند.

کلیدهای خصوصی چگونه کار می‌کنند

کلید خصوصی عددی بسیار بزرگ است که نقش رمز عبور در رمزنگاری‌ها را دارد. به عبارت دیگر، کلید خصوصی، نوعی راستی آزمایی در رمزنگار‌ی‌هاست و باعث می‌شود که سیستم مرکزی، شما را به رسمیت بشناسد. یکی از کاربردهای کلید‌های خصوصی، امضای دیجیتالی است که به راحتی قابل تأیید هستند. فرایند امضا، به هیچ وجه امنیت کلید خصوصی شما را به خطر نمی‌اندازد.


همان‌طور که به آن اشاره شد، کلیدهای خصوصی در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به منظور نشان دادن مالکیت یک آدرس بلاک چین استفاده می‌شوند. برای صاحبین کیف پول‌ها، ذکر این نکته ضروری است که حتما کلید خصوصی خود را در جایی محفوظ نگه دارند. با از دست رفتن کیف پول خود، دسترسی دوباره به آن و دارایی‌های موجود در آن، مشروط به داشتن کلید خصوصی است.

کلید عمومی چیست

کلید عمومی (Public key) ابزاری برای دریافت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال است. به عبارتی کلید عمومی همانند شماره کارت بانکی عمل می‌کند و برای ارسال توکن، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که از نام آن پیدا است، کلید عمومی یک رشته (زنجیره) شخصی نیست. این رشته شامل کد رمزنگاری است که با یک کلید خصوصی تطبیق یافته است. به عبارتی کلید عمومی از روی کلید خصوصی ساخته می‌شود. کلید عمومی در اصل برای نقل و انتقال ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بیشتر مواقع همان آدرس عمومی است.

در نتیجه نیازی به نگرانی در مورد لو رفتن کلید عمومی نیست و این ابزار با کلید خصوصی تفاوت دارد. شایان ذکر است که با وجود ساخت کلید عمومی از روی کلید خصوصی، پیدا کردن کلید خصوصی از روی کلید عمومی امکان پذیر نیست. به عنوان مثال شما با تعداد زیادی از صفحات یا رسانه‌ها برخورد داشته‌اید که برای پرداخت مبلغی، از آدرسی استفاده می‌کنند. این آدرس‌ها تقریبا همان کلید عمومی هستند.

چرا کلیدهای خصوصی مهم هستند

یکی از عواملی که باعث شده است ارزهای دیجیتال، امن‌تر از همیشه باشند، سیستم‌های کلید عمومی و خصوصی هستند. این سیستم‌ها، از نوآورانه‌ترین سیستم‌هایی هستند که تا به امروز بر روی ارزهای دیجیتال، پیاده سازی شده‌اند.


ارزهای دیجیتال که از جمله آن‌ها می‌توان بیت کوین و اتریوم را نام برد، غیر متمرکز هستند. غیر متمرکز بودن به این معناست که برای خرید یا فروش آن‌ها و به طور کلی انجام تراکنش، نیازی به واسطه نخواهید داشت و این معاملات، فقط و فقط، در بین دو نفر (خریدار و فروشنده) صورت می‌گیرد. در این زمان رمزارز خریداری شده توسط شما، توسط فناوری بلاک چین، در سرتاسر شبکه‌ای رایانه و امن، توزیع و نگه‌داری می‌شود.


ریاضیات در تمام پروسه‌های پیچیده بلاک چینی، نقش دارند. یکی از نقش‌های ریاضیات در اهمیت کلیدهای خصوصی، این است که کلید عمومی شما، توسط کلید خصوصی شما تولید می‌شود(به این معنا که الگوریتم مورد نیاز برای تولید کلید عمومی، توسط کلید خصوصی تامین می‌شود).


با وجودی که همه چیز در دنیای بلاکچین در دسترس است و مانند ویترین یک مغازه برای عموم قابل مشاهده است اما امنیت آن در بالاترین حالت ممکن است. برای استفاده از ارزهای دیجیتال نیازی به ارائه نام یا آدرس یا اطلاعات دیگری نیست.


در این جا مثالی را برای شما آورده‌ایم؛ بیت کوین را در نظر بگیرید. با وجودی که هر فردی می‌تواند به این موضوع دسترسی داشته باشد که هر سکه به خصوص بیت کوین، در چه زمانی خریداری شده و به فروش رفته است، اما فقط کسی می‌تواند توسط آن سکه یک تراکنش انجام دهد که کلید خصوصی آن را در اختیار داشته باشد.

بهترین راه برای ذخیره کلیدهای خصوصی چیست

راه‌های مختلفی برای ذخیره کلیدهای خصوصی وجود دارد. از ذخیره در رایانه و تلفن همراه گرفته تا ذخیره در USB، کیف پول سخت افزاری و یا در یک تکه کاغذ! از مهم‌ترین عواملی که باید بر روی تصمیم‌گیری شما و انتخاب یکی از روش‌های بالا تاثیر داشته باشد، این موضوع است که میزان استفاده شما از این کلید خصوصی چقدر است.


اگر بخواهیم راحت‌ترین روشی که با استفاده از آن می‌توانید اقدام به ذخیره کلید خصوصی خود کنید، ذخیره آن در کامپیوتر یا تلفن همراهی است که دارای رمز است. نوع خاصی از ذخیره سازی به نام ذخیره سازی سرد و جود دارد که در آن کاربران، برای مدت زمانی طولانی، قصد استفاده از کلید خصوصی را ندارد؛ در این شرایط، بهترین راه استفاده از سیستم‌هایی است که هیچ‌گاه، به اینترنت متصل نشده باشند؛ این دستگاه‌ها، همیشه باید آفلاین نگه داشته شوند. کیف پول‌های سخت افزاری، می‌توانند این شرایط را برای شما مهیا کنند به طوری که کلید خصوصی شما، توسط هیچ خطری، تهدید نشود.

سخن پایانی

کلید خصوصی مفهومی است که ارزهای دیجیتال و صنعت بلاکچین را یک قدم به سوی تکامل بیشتر نزدیک کرده است. با وجود مفهومی مانند کلید خصوصی امنیت کاربرانی که از یک سیستم غیرمتمرکز استفاده می‌کنند بالا می‌رود و ایرادات زیادی که نسبت به ارزهای دیجیتال مطرح بود، از بین می‌رود.

آیا هر ارز دیجیتال یک کلید خصوصی دارد؟

در تقریبا تمام کیف پول‌ها، هر ارز دیجیتال یک کلید خصوصی مربوط به خود را دارد. به عبارتی کلید خصوصی با توجه به رمز انتخابی کاربران ساخته می‌شود.

چگونه می‌توان یک کلید خصوصی رمزنگاری ایجاد کرد؟

با ساخت یک رمز عبور می‌توان اطلاعات لازم برای ساخت کلید خصوصی را در اختیار توابع سازنده موجود در کیف پول قرار داد.

آیا می‌توان یک کلید خصوصی را هک کرد؟

هک کلید خصوصی کار آسانی نیست. با این حال با انتخاب یک پسورد ضعیف، انجام این کار غیرممکن نخواهد بود.

چرا به کلید خصوصی نیاز است؟

برای اثبات مالیکت حقیقی دارایی‌های موجود در کیف پول نیاز به کلید خصوصی است و بدون کلید خصوصی مالکیت تمام دارایی‌ها در خطر قرار می‌گیرد.

منبع
geminiinvestopediacoinbase

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا