NFTدیفای

تفاوت دیفای و ان اف تی، دنیای NFT و DeFi چه تفاوتی دارند؟

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

عصر دیجیتالی شدن تقریباً تمام جنبه‌های زندگی روزمره را در بر گرفته است. برخی از شناخته‌شده‌ترین مفاهیم در این عصر NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض) و DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) هستند. در حالی که این دو در هسته خود نسبتا مشابه هستند، اما عملکردهای کاملا متفاوتی را در دنیای دیجیتال انجام می‌دهند. بازار کریپتو بزرگ و پیچیده است. آخرین و بالاترین رشد و افزایش در بازار کریپتو مشاهده شده است. NFT و DeFi دو برنامه یا گرایش محبوب و برجسته در فناوری بلاک چین هستند. هر دو دارای ویژگی‌ها و عملکردهای متمایز هستند. در این مقاله اینوکس به تفاوت دیفای و ان اف تی می‌پردازیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

قبل از بررسی تفاوت دیفای و ان اف تی ابتدا به بررسی و معرفی هر یک می‌پردازیم. NFT کوتاه شده عبارت (Non-Fungible Token) توکن غیر قابل تعویض است. این توکن به واحد دیتایی اطلاق می‌شود که منحصر به فرد و غیر قابل تعویض است. در این روش داده‌ها در بلاک چین به شکل یک دفتر کل دیجیتال ذخیره می‌شوند. ارتباط NFT با فایل‌های دیتا، قابل تکرار است.

بسته به نوع NFT دیتای مورد نظر می‌تواند به صورت صوت، تصویر یا حتی ویدیو باشد. فایل‌های دیجیتالی ایجاد شده در دیتابیس، محدودیتی برای کپی کردن یا اشتراک‌گذاری ندارند. البته برای حفظ اعتبار آن‌ها برای اشخاص تولید کننده، به هر کدام منبع و گواهی اعتبار الصاق می‌شود.

به این ترتیب قوانین کپی رایت در این تکنولوژی به بهترین شکل ممکن رعایت می‌شود. NFTها همچنین دارای اثر انگشت دیجیتالی هستند که از طریق یک قرارداد هوشمند به آن‌ها متصل شده است. NFT در بلاک چینی مانند بلاک چین اتریوم، ایمن و تمام داده‌های تراکنش در آن ثبت می‌شود؛ به عنوان مثال، چه کسی آن را ایجاد کرده است، در زمان انتقال به چه میزان فروخته است و آیا حق امتیازی برای فروش‌های آتی وجود دارد یا خیر.

در این رابطه بخوانید : NFT چیست؟ قیمت یک توئیت ان اف تی شده، 3 میلیون دلار؟!

NFT اغلب در حین اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین، به دلیل خطرات محیط زیستی و هزینه‌های بالای مصرف انرژی، مورد انتقاد قرار می‌گیرد. ان اف تی معمولا با دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی مرتبط است.

ترید NFT نیز ماهیتی بدون نیاز به قانون دارد که می‌تواند در مبادله غیررسمی مالکیتی نیز انجام شود. احراز هویت فرآیند تراکنش رمزنگاری با دادن امضای دیجیتال انجام می‌شود. این امضای دیجیتالی می‌تواند مالکیت NFT را ردیابی کند. مالکیت NFT حقوق مالکیت معنوی یا کپی رایت را تضمین نمی‌کند.

فروش یک NFT نشان دهنده کار مالک است و خریدار لزوما امتیازات حق چاپ را دریافت نمی‌کند. این مالکیت و هویت منحصر به فرد یک NFT را می‌توان از طریق دفتر کل بلاک چین تأیید کرد. NFT‌ها عمدتاً برای اهداف کپی رایت استفاده می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که خالق اصلی با ایجاد یک اثر انگشت دیجیتال، اثر را به سرقت نبرد.

چگونه NFT‌ها ارزش را نگه می‌دارند

برای درک بهتر تفاوت دیفای و ان اف تی توضیح اینکه NFT‌ها چگونه ارزش را نگه می‌دارند، تصویر یک NFT ذاتاً ارزشمند نیست. معمولاً فقط یک تصویر دیگر در اینترنت است، اما وقتی به هر دلیلی مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد، NFT این ارزش را در خود ذخیره می‌کند. در هسته آن‌ها، NFT به سادگی تصویری است که شخصی در اینترنت آپلود کرده است. وقتی برای اولین بار ظاهر می‌شود، ارزش زیادی ندارد، اما هنگامی که مردم شروع به توجه به آن می‌کنند، آنگاه ارزش در آن به وجود می‌آید.

به عنوان مثال، یک NFT می‌تواند پست یا توییتی از رسانه‌های اجتماعی باشد که یک فرد مشهور ایجاد کرده و شخص دیگری مایل به خرید آن است. برای مثال، جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT به قیمت 1630.5825601 ETH (ارز رمزنگاری اتریوم) یا معادل آن در زمان 2.9 میلیون دلار فروخت.


محبوبیت جک دورسی و منحصر به فرد داشتن اولین توییت او به وضوح ارزش را افزایش داد، اما اگر NFT نامطلوب تلقی شود، برعکس آن می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر یک NFT به هر دلیلی مورد پسند کاربران نباشد، افراد کمتری خواهند بود که مایل به پیشنهاد ارز دیجیتال خود بر روی آن باشند. در نتیجه، NFT ارزش کمتری را ذخیره می‌کند.


در حال حاضر در بازار NFTها، روندها رو به افزایش هستند و بعد بسیار سریع به سمت پایین سقوط می‌کنند؛ در نتیجه مقدار NFT‌های بی‌ارزش روزانه افزایش می‌یابد.

DeFi چیست

وقتی صحبت از تفاوت DeFi و NFT است، در معرفی دیفای باید گفت که DeFi مخفف عبارت (Decentralized Finance) امور مالی غیرمتمرکز است. DeFi در درجه اول برای انجام معاملات تجاری با پول مجازی استفاده می‌شود. برای داشتن ارز دیجیتال، ابتدا باید آن را خریداری کنید و DeFi برای کمک به شما در این زمینه طراحی شده است. دیفای در اصل یک بانک مجازی است که تراکنش‌های الکترونیکی را انجام می‌دهد تا بتوانید بیت کوین یا اتریوم بیشتری دریافت کنید.

در این رابطه بخوانید : دیفای چیست؟ همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز

همچنین می‌توانید از صرافی‌های DeFi برای فروش ارز دیجیتال خود و دریافت پول واقعی بیشتر در حساب‌های خود استفاده کنید. دیفای یک معماری لایه‌ای است که از بلوک‌های قابل ترکیب تشکیل شده است و ابزارهای مالی را در بستر بلاک چین ارائه می‌دهد.

دیفای به هیچ واسطه‌ای مانند بانک‌ها، کارگزاری‌ها یا صرافی‌ها متکی نیست. این ابزار بر اساس قراردادهای هوشمند در بلاک چین عمل می‌کنند. بر اساس آخرین نظرسنجی که در اکتبر 2021 انجام شده است، ارزش دارایی‌های امور مالی غیرمتمرکز به 100 میلیارد دلار رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است.


اولین پلتفرم مهم دیفای، MakerDAO بود. شاید جالب باشد بدانید که اکنون دو سوم بازار ارزهای دیجیتال را DeFi تشکیل می‌دهد. افزایش علاقه به پلتفرم DeFi منجر به افزایش توسعه‌دهندگان اتریوم شد. این پلتفرم بر روی برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کند. چنین برنامه‌هایی به عنوان dApps شناخته می‌شوند. این برنامه‌ها عملکردهای مالی مختلف انجام شده در طول معاملات و تراکنش‌ها را بر روی بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده به سرانجام می‌رسانند. به این ترتیب معاملات را می‌توان مستقیماً از طریق برنامه‌های قرارداد هوشمند بین کاربران و مشترکین انجام داد.


قراردادهای هوشمند DeFi به پروتکل‌های DeFi معروف هستند و به کمک نرم‌افزارهای اپن سورس به کاربران عرضه می‌شوند. دسترسی به dApps عمدتاً از طریق افزونه اضافه شده به یک مرورگر انجام می‌شود. سایر خدمات مالی که از پیچیدگی‌های خاصی نیز برخوردار هستند، با dApps قابل انجام هستند.

چگونه DeFi ارزش نگه می‌دارد

وقتی صحبت از DeFi می‌شود، ارزش آن در این است که چگونه می‌تواند ارزش را برای دیگران ایجاد کند! دیفای بدون دخالت دولت‌ها و شرکت‌های بانکی اجرا می‌شود. صنعت پرداخت دیجیتال از طریق بلاک چین اداره می‌شود و دستان حریص شرکت‌ها و موسسات آنها را دور نگه می‌دارد.

اساساً، تراکنش‌های DeFi زمانی انجام می‌شوند که خریدار بخواهد مقدار معینی از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین یا اتریوم را خریداری کند. سپس خریدار از پول دنیای واقعی برای تکمیل خرید استفاده می‌کند و DeFi مقدار ارز دیجیتالی را که برابر با مبلغ پرداختی است به آن‌ها می‌دهد. اکنون شخص مذکور می‌تواند هر کاری را که می‌خواهد با رمزارز خود انجام دهد. هر یک از این تراکنش‌ها بر روی یک بلاک چین ثبت می‌شوند، که اساساً یک دفتر کل برای هر یک از تراکنش‌هایی است که سرویس در آن روز انجام داده است.

مهم‌ترین تفاوت دیفای و ان اف تی

اولین تفاوت DeFi و NFT این است که NFT به عنوان دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد شناخته می‌شود، در حالی که DeFi به عنوان یک سیستم مالی در اینترنت شناخته می‌شود. NFT شامل واحدی از دیتا است که منحصر به‌ فرد و غیرقابل تعویض است و DeFi بر اساس قراردادهای هوشمند در بلاک چین در پلتفرم خود عمل می‌کند و واسطه‌ها را حذف می‌کند.

ارزش NFT می‌تواند در سطح فردی و سطح بازار متفاوت باشد. میزان با ارزش بودن این NFTها عمدتا توسط پیشنهادات مختلف ارزش گذاری می‌شود.

از سوی دیگر، DeFi خدمات مالی و تراکنش‌ها را در بستر بلاک چین امکان پذیر می‌کند. این پلتفرم بر روی برنامه‌های غیرمتمرکز کار می‌کند و معاملات را می‌توان مستقیما از طریق برنامه‌های قرارداد هوشمند بین شرکت کنندگان انجام داد.

نکته جالب این است که هم NFTها و هم DeFi به صورت کریپتو و بدون ارز فیات یا بانک مرکزی معامله می‌شوند، به این معنی که این عرضه نمی‌تواند توسط دولت‌ها خراب یا دستکاری شود.

مهم‌ترین تفاوت دیفای و ان اف تی
مهم‌ترین تفاوت دیفای و ان اف تی

در ادامه به طور ریزتر به بررسی تفاوت NFT و DeFi می‌پردازیم.

اهداف دیفای و ان اف تی

  • NFT یک دارایی فیزیکی و دیجیتالی است و دارای کاربردهای تکنولوژیکی مختلفی مانند هنر دیجیتال، بازی، فیلم، موسیقی و حتی میم‌های اینترنتی است.
  • دیفای برای حذف واسطه‌ها و اجازه دادن به مردم برای قرض گرفتن و قرض دادن به دیگران، ترید ارزهای دیجیتال، کسب سود، بیمه در برابر خطرات و … است.

منابع سیستم دیفای و ان اف تی

  • در NFTها این سورس به صورت خصوصی است.
  • دیفای به صورت open source در دسترس است.

آیا می‌توان از دیفای برای خرید NFT استفاده کرد

هرچه ارزهای دیجیتال بیشتری در DeFi رد و بدل شود، کاربران می‌توانند از آن برای خرید NFT استفاده کنند. این موضوع باعث تحریک قیمت NFTها و ارزشمندتر شدن آن‌ها می‌شود. از آنجایی که NFT‌ها و DeFi به طور گسترده در دنیای آنلاین محبوب می‌شوند، جای تعجب نیست که این دو شروع به همکاری برای ایجاد یک بازار دارایی ارزشمند کنند.

تفاوت‌های اصلی دیفای و ان اف تی

  1. در بیان تفاوت دیفای و ان اف تی باید گفت که NFT به دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد اشاره دارد در حالی که DeFi مرتبط با سیستم مالی در اینترنت است.
  2. NFT مخفف عبارت (Non-fungible token) به معنی توکن غیر قابل تعویض در حالی که DeFi مخفف (Decentralized Finance) ترجمه امور مالی غیرمتمرکز است.
  3. NFT به توکن سازی دارایی‌ها کمک می‌کند در حالی که DeFi دسترسی به خدمات را در یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز فراهم می‌کند.
  4. NFT می‌تواند ارزش منحصر به فرد خاصی را ذخیره کند در حالی که DeFi پلتفرمی است که می‌تواند چندین فرآیند و تراکنش را انجام دهد.
  5. NFT هیچ برنامه یا پروتکلی ندارد در حالی که DeFi دارای پروتکل‌های DeFi یا قراردادهای هوشمند و برنامه‌هایی است که به نام DApps شناخته می‌شوند.

سخن پایانی، تفاوت دیفای و ان اف تی

بازار کریپتو متنوع است. DeFi و NFT در حوزه فناوری بلاک چین، دو برنامه محبوب هستند. هر دو اپلیکیشن امکانات و فرصت‌هایی را در بازار کریپتو فراهم می‌کنند. NFT یک ارزش بر اساس پیشنهادات سرمایه گذاران ارائه می‌دهد، در حالی که DeFi بستری را برای خدمات و معاملات مالی فراهم می‌کند. در این مقاله اینوکس، ما تفاوت دیفای و ان اف تی را به طور کلی بررسی کردیم و سپس به معرفی و عملکرد هر یک پرداختیم.

مشارکت در هر دو به شدت افزایش یافته است. در هر دو پارامترهای مختلفی مانند پایه، هدف، فرآیندها، راه‌حل‌های مالی، ابزارها، برنامه‌ها، حاکمیت، ارتقاء و موارد دیگر با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین هر دو شرایط و ضوابط و محدودیت‌های خود را دارند. به هر سرمایه‌گذار و کاربر توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌ گذاری یا حرکت رو به جلو، تمامی شرایط و ضوابط را مطالعه کند و قوانین و مقررات را درک کند.

منبع
askanydifference

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا