NFT

NFT چیست؟ قیمت یک توئیت ان اف تی شده، 3 میلیون دلار؟!

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

توکن غیر مثلی یا NFT به توکن غیر قابل معاوضه و منحصربه‌فرد اشاره می‌کند. درواقع nft یک نوع دارایی دیجیتال ویژه و بی‌همتا است. توکن‌های غیر مثلی به‌عنوان یک تأییدیه یا گواهی‌نامه برای همیشه در دنیای بلاکچین حک می‌شوند. به بیان دیگر می‌توان nft را سندی بسیار باارزش و گران‌بها در دنیای ارز دیجیتال در نظر گرفت. برای آشنایی بیشتر و بهتر با توکن غیر مثلی ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

فهرست موضوعات مقاله

توکن مثلی و توکن غیرمثلی

قبل از پاسخ به سوال nft چیست؟ باید با مفهوم مثلی و غیر مثلی آشنا شوید. این کار به درک بیشتر شما درباره این نوع توکن کمک می‌کند.

توکن مثلی (Fungible) به توکنی گفته می‌شود که قابل‌معاوضه است. قابل‌معاوضه بودن به معنای قابل‌تبدیل، تعویض و مبادله بودن اشاره دارد. برای مثال دو اسکناس 50 هزارتومانی ارزش و اعتبار یکسانی دارند؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را با یکدیگر معاوضه کرد به‌طوری که سرمایه‌ای کم یا زیاد نشود. همچنین ارزش یک اسکناس 50 هزارتومانی با 5 اسکناس 10 هزارتومانی نیز یکسان است. به بیان ساده‌تر ارزش این اسکناس‌ها از یکدیگر بیشتر یا کمتر نخواهد بود. درنتیجه توکن مثلی (Fungible Token) به توکن‌هایی گفته می‌شود که با توکن مثلی دیگر و یا با رمز ارز دیگری قابل تعویض هستند.

توکن غیر مثلی (Non-fungible Token) به توکن‌های غیر قابل معاوضه گفته می‌شود. اعتبار، بها و ارزش هر توکن غیر مثلی مخصوص و متفاوت است. برای مثال فکر کنید که شما یک بلیط پرواز به ترکیه خریداری کردید و فرد دیگری نیز یک بلیط پرواز به قطر دارد. شما نمی‌توانید این دو بلیط را با یکدیگر تعویض یا مبادله کنید چراکه هرکدام دارای ارزش و سندیت خاصی هستند. به بیان دیگر هر دو بلیط، بلیط هواپیما هستند اما این کجا و آن کجا!
درمجموع توکن غیر مثلی یک نوع دارایی دیجیتال است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. توجه داشته باشید که این نوع توکن‌ها نیز روی شبکه بلاک چین ذخیره و جابه‌جا می‌شوند.

nft چیست؟

حال سوال اینجاست که ان اف تی چیست؟ آیا می‌توان آن را مبادله کرد؟
nft از عبارت Non-fungible token گرفته می‌شود بنابراین همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به معنای توکن غیر قابل معاوضه یا غیر مثلی است. همچنین در پاسخ به سوال nft چیست؟ می‌توان گفت که توکنی است که خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. توکن غیر مثلی نیز بخشی از شبکه بلاک چین است که روی آن ثبت و ذخیره می‌شود. ازآنجایی‌که هر NFT ویژه یا به‌اصطلاح بی‌همتا است؛ بنابراین آدرس مجزا و خاصی در بلاک چین دارد. از توکن غیر قابل معاوضه برای تائید مالکیت دارایی‌های دیجیتالی نیز استفاده می‌کنند.

همچنین همان‌طور که پیش‌تر گفتیم؛ این توکن‌ها به‌عنوان یک تأییدیه یا گواهی‌نامه در دنیای بلاک چین در نظر گرفته می‌شوند. در واقع آیتم‌های مختلف یا هر شیء فیزیکی یا دیجیتالی می‌تواند به NFT یا همان دارایی دیجیتال تبدیل شود. برای درک بهتر ان اف تی مثال زیر را با دقت مطالعه کنید:
فرض کنید که یک عکس بسیار جالب و زیبا از طبیعت گرفتید و می‌خواهید آن را بفروشید. شما می‌توانید فروش این عکس را در دنیای بلاکچین انجام دهید. برای این کار باید عکس را در قالب یک nft به فروش برسانید. با این کار به عکس خود هویت می‌دهید و حق مالکیت آن را به دست می‌آورید. سپس می‌توانید عکس خود را درازای دریافت چند توکن به فروش برسانید.

تاریخچه مختصری از NFTها

اولین NFT شناخته‌شده در 3 می 2014 توسط کوین مک کوی (Kevin McCoy) و آنیل دش (Anil Dash) ساخته شد این تکنولوژی پس از گذشت سال‌ها به دلایل متعددی امروزه محبوبیت پیدا کردند.

تفاوت nft و رمز ارز در چیست؟

تفاوت nft و رمز ارز در این است که رمز ارز را می‌توان معامله کرد اما ان اف تی قابل معاوضه نیست. به بیان دیگر هیچ‌کدام از توکن‌های ان اف تی شبیه هم نیستند که قابل معاوضه باشند. همان‌طوری که نمی‌توان تابلو شب پرستاره ون گوگ را با تابلو مونالیزا داوینچی تعویض کرد؛ توکن‌های غیر مثلی را نیز نمی‌توان با یکدیگر مبادله کرد.
همچنین برخی از رمز ارزها متمرکز اما ان اف تی غیرمتمرکز است. درواقع توکن غیر مثلی توسط افراد مختلفی که آن‌ها را ایجاد و اداره می‌کنند، تنظیم و اداره می‌شود. به‌طورکلی رمز ارزها اغلب توسط سازمان‌های متمرکز و دولتی که معاملات را پیگیری می‌کنند، ساماندهی می‌شوند.

یک ان اف تی چطور کار می‌کند؟

ان اف تی بر اساس استاندارد ERC721 کار می‌کند. با استاندارد ERC721، ان اف تی روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته‌شده و قابل‌استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت این نوع توکن از ERC1155 نیز استفاده می‌کنند که نسخه بی‌نقص‌تر ERC721 است. این استاندارد سبب شده تا انتقال دارایی‌های منحصربه‌فرد بین شبکه‌های مختلف امکان‌پذیر باشد.
درواقع nft ها اطلاعاتی را در برمی‌گیرند و می‌توانند مالکیت اثری را اثبات کنند. در آخر می‌توان از آن‌ها برای خریدوفروش آثار استفاده کرد.

ان اف تی در دیفای

ویژگی nftها چیست؟

ویژگی‌های nftها عبارت‌اند از:

منحصربه‌فرد بودن

همان‌طور که اشاره کردیم هر NFT ویژگی خاص خود را دارد. به بیان دیگر هر NFT شخصیت و ماهیت متمایزی دارد؛ به‌نحوی‌که هیچ دو NFT شبیه هم نیستند. nft مانند بلیط دو کنسرت از دو خواننده متفاوت است که شبیه هم نیستند.

به‌راحتی خریدوفروش می‌شوند

خریدوفروش توکن غیر مثلی بسیار ساده است و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان این کار را انجام داد. تنها با داشتن یک کیف پول دیجیتال می‌توان به خریدوفروش این نوع توکن‌ها پرداخت.

تقسیم‌ناپذیر هستند

شما نمی‌توانید یک توکن NFT را تقسیم کنید و یا تنها بخشی از یک ان اف تی را بخرید یا انتقال دهید.
همان‌طور که یک بلیط کنسرت نصف نمی‌شود؛ بیشتر توکن‌های غیر مثلی را نیز نمی‌توان تقسیم کرد.

دارای گواهی مالکیت هستند

مالکیت دارایی‌های دیجیتال توسط این توکن‌ها تضمین می‌شوند. همان‌طور که روی بلیط هواپیما اسم صاحب بلیط نوشته می‌شود؛ در توکن‌های غیر مثلی نیز مالک اصلی مشخص است.

قابل کلاهبرداری نیستند

Nftها تحت تأثیر کلاهبرداری قرار نمی‌گیرند. این ویژگی سبب شده تا افراد زیادی از این نوع توکن استفاده کنند. به بیان دیگر nftها بسیار امن، مطمئن و غیر قابل جعل شدن هستند.

از ان اف تی ها برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

ان‌ اف تی‌ها در موارد زیر کاربرد گسترده‌ای دارند:

در هنرهای دیجیتالی

کسانی که در عرصه دیجیتال فعالیت می‌کنند؛ می‌توانند از ان‌ اف تی‌ها کمک بگیرند تا از کپی‌رایت یا همان حق نشر اثر خود محافظت کنند. امروزه از طریق توکن غیر مثلی، دیگر آثار هنری جعل نمی‌شوند یا به سرقت نمی‌روند. مالکیت فرد برای اثر خود همیشه از این طریق قابل‌اثبات و تأیید خواهد بود.

برای کلکسیون‌ها

از طریق یک nft می‌توان روزانه شاهد افزایش ارزش آثار قدیمی بود. اگر ون گوگ در قدیم می‌توانست نقاشی شب پرستاره خود را به یک دارایی دیجیتال تبدیل کند؛ روزانه سرمایه او چند برابر می‌شد. به بیان دیگر از توکن غیر مثلی برای افزودن ارزش بر روی دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی استفاده می‌شود. برای مثال اولین توییت جک دورسی را از طریق توکن غیر مثلی به مزایده گذاشته شد.

در بازی‌ها

امروزه دربازی‌های مختلف مانند بازی کلش آو کلنز Clash of Clans بازیکن می‌تواند مزایایی که در بازی خود به دست آورده است را به فروش برساند. لباس، سلاح، آواتار و… در بازی‌ها از طریق توکن غیر مثلی حتی با قیمت بسیار زیادی به فروش می‌رسند.

برای دارایی‌های مجازی

از طریق ان اف تی می‌توانید دارایی‌های مجازی خود را بفروشید یا چیزی در دنیای مجازی و ارزهای دیجیتال بخرید. برای مثال می‌توانید یک عکس زیبا و منحصر به فرد را با توکن بخرید.

در دارایی‌های دنیای واقعی

جالب است بدانید که از طریق NFTها می‌توان یک سرمایه یا دارایی را در دنیای واقعی مانند ماشین یا خانه را به توکن تبدیل و آن را در دنیای ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد. باید توجه داشته باشید که در اغلب موارد سازمان‌های حقوقی و دولتی هنوز این توکن‌ها را تأیید نمی‌کنند.

برای تائید هویت و مالکیت

توکن غیر مثلی حتی می‌تواند مدرک دانشگاهی شما را به‌صورت دیجیتالی نمایش دهد. مدرک دانشگاهی یا هر مدرک یا اثری دیگری از طریق ان اف تی می‌تواند برای همیشه دارای هویت و مالکیت شود.

نحوه خرید nft چگونه است؟

درمجموع برای خرید NFT از هر سایت یا پلتفرمی، به یک کیف پول ارز دیجیتال که مخصوص آن پلتفرم است نیاز خواهید داشت. توجه کنید که این کیف پول‌ها باید توسط صرافی‌های ارز دیجیتال با رمز ارزهای مورد قبول آن پلتفرم یا شبکه شارژ شوند. همچنین برای ساخت توکن غیر مثلی باید کارمزد ساخت آن را بپردازید تا nft شما به فروش برسد.

محبوب‌ترین بازارهای خریدوفروش nft

برای خریدوفروش nft می‌توانید از بازارهای زیر کمک بگیرید:
• زورا (Zora)
• ریربل (Rarible)
• سوپر ریر (SuperRare)
• نیفتی گیت وی (Nify Gateway)
• اوپن سی (OpenSea)
همچنین در قسمت زیر فهرست دیگری از نام سایت‌های ارائه‌دهنده NFT آورده شده است:
• Foundation
• VIV3
• BakerySwap
• Axie
• NFT ShowRoom


معرفی وبسایت های معتبر خرید و فروش NFT


دلایل محبوبیت و اهمیت nft چیست؟

ازآنجایی‌که nftها غیر اشتراکی، تقسیم و تخریب ناپذیر، کمیاب و قابل‌انتقال هستند؛ بنابراین روزانه محبوبیت زیادی کسب می‌کنند. همچنین در موارد مختلفی کاربردهای گوناگونی دارند به همین سبب اهمیت استفاده و آشنایی با nftها افزایش پیدا کرده است.

مثال‌هایی از مشهورترین nft های به فروش رسیده

در این قسمت مثال‌هایی از مشهورترین nftهایی که به فروش رسیدند آورده شده است.

اولین توییت جک دورسی

جک دورسی مدیرعامل شبکه توییتر است. او اولین توییت خود را در توییتر از طریق توکن غیر مثلی به قیمت 3 میلیون دلار فروخت.

ان اف تی اولین توئیت جک دورتی
اولین توئیت جک دورسی به قیمت 3 میلیون دلار ان اف تی شد

گربه نیان (Nyan Cat)

میم (Nyan Cat) به قیمت 590,000 دلار به‌صورت nft در یک مزایده آنلاین فروخته شد.

nft چیست؟ گربه نیتان
میم گربه نیان (Nyan Cat) به ارزش 590,000 دلار


همچنین ده تا از بهترین و محبوب‌ترین توکن‌های NFT، در حال حاضر توکن‌های زیر هستند:
• The Sandbox
• WAX
• DigiByte
• Flow
• Decentraland
• Enjin Coin
• Chiliz
• Axie Infinity

قوانین استفاده و مالکیت nft ها

توکن غیر مثلی می‌تواند اثبات کند که چه کسی مالک یک دارایی دیجیتال است. همچنین زمانی یک دارایی خریداری و فروخته‌شده است نیز مشخص می‌شود. همچنین خریدار یک دارایی نیز مشخص خواهد بود.
برخی از مهم‌ترین قوانینی که قبل استفاده و مالکیت nft ها باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:
• میزبانی داده و ذخیره‌سازی توکن‌های غیر مثلی
• حق امتیاز توکن غیر مثلی
• حفاظت اطلاعات در nftها
• حقوق و قوانین مربوط به مالکیت معنوی nftها
• حقوق و قوانین مربوط به انجام معاملات فروش nftها
• قوانین مربوط به مالیات nftها
البته توجه داشته باشید که برخی از کشورها برای nftها قوانینی در نظر گرفته و این حقوق را به رسمیت می‌شناسند اما کشورهای دیگری ممکن است حتی هیچ‌کدام از این قوانین را تأیید نکنند. درمجموع هنوز فقدان قوانین مرتبط با NFT وجود دارد.

کلاهبرداری‌های مرتبط با NFT

کلاهبرداری هنر سرقت شده و کلاهبرداری فیشینگ، امروزه از رایج‌ترین کلاهبرداری مرتبط با NFTها هستند. با اینکه توکن‌های غیر مثلی امن هستند اما در این فضا می‌تواند کلاهبرداری‌های مرتبط با NFTها نیز اتفاق بیفتد. در کلاهبرداری هنر سرقت شده مالکیت اثر یک هنرمند به دست فرد دیگری میفتد؛ بنابراین کلاهبرداران می‌توانند از آن اثر سودهایی کسب کنند. همچنین کلاهبرداری فیشینگ به این صورت است که پیشنهاد‌های جعلی از طریق ایمیل داده می‌شود تا کاربران کیف پول خود را به یک بازار جعلی و خطرناک وصل کنند.

آینده NFT ها به چه صورت است؟

با تحلیل آمارها و مدل‌هایی مختلف NFT متوجه خواهید شد که تا ده یا حتی بیست سال آینده فرایند رشد این توکن‌ها صعودی و خوب خواهد بود. درواقع هیچ تحلیل و مدرک قطعی برای اینکه آینده بد NFT ها را نشان بدهد وجود ندارد.

سخن پایانی

توکن‌های غیر مثلی که همان توکن‌هایی غیرقابل تعویض هستند؛ امروز محبوبیت زیادی کسب کردند. اگر می‌خواهید به فروش آثار هنری خود در دنیای مجازی بپردازید؛ کمک گرفتن از این نوع توکن‌ها و دنیای آن‌ها بهترین گزینه خواهد بود. در آخر امید است درباره توکن غیر مثلی اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

سؤالات متداول

انواع توکن غیرقابل تعویض چیست؟

Nft توکن غیرقابل تعویض است. توکن MANA و SAND از بهترین توکن‌های غیر مثلی در سال 2022 هستند.

چگونه می توانم NFT بخرم؟

با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال و مراجعه به پلتفرم‌های فروش این دارایی‌‎ها، می‌توانید هر نوع توکن غیر مثلی را خریداری کنید.

آیا NFT ها ایمن هستند؟

بله این نوع توکن‌ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

غیرقابل تعویض به چه معناست؟

غیرقابل تعویض به معنای غیر قابل معامله و تبدیل است.

کدام بازار NFT برای مبتدیان بهترین است؟

بازارهای Rarible، OpenSea و SuperRare برای مبتدیان بهترین هستند.

از کجا می توانم NFT بخرم؟

از طریق وب‌سایت‌ها و بازارهای مختلف مانند SuperRar ،Rarible،Foundatin ، OpenSea، و… می‌توانید توکن غیر مثلی بخرید.

منبع
forbesinvestopedia

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا