NFT

کریپتو پانک چیست؟ Cryptopunk، داستان آواتار گران‌قیمت

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

از زمان معرفی توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) این توکن‌ها به حوزه‌های مختلفی راه پیدا کرده‌اند. یکی از این زمینه‌ها، آواتارهای کریپتو پانک (Cryptopunks) هستند. این آواتارها آن‌قدر معروف شده‌اند که سرمایه‌گذاران و کلکسیونرها حاضرند هزینه‌های زیادی را برای آن‌ها بپردازند. برای مثال، مدتی پیش، مؤسسه‌ی ویزا یکی از این آواتارها را با قیمتی در حدود 150 هزار دلار خریداری کرد.

توکن‌های غیرقابل‌تعویض کریپتو پانک روزبه‌روز محبوب‌تر شده و افراد زیادی به ایجاد و یا خریدوفروش آن‌ها علاقه‌مند می‌شوند. به‌خاطر همین، در این مقاله از اینوکس، به‌سراغ پانک‌ها رفته‌ایم و آن را به‌طور کامل به شما توضیح می‌دهیم.

کریپتو پانک چیست؟

در پاسخ به سوال کریپتو پانک چیست در ساده‌ترین حالت باید بگوییم کریپتو پانک آواتاری منحصربه‌فرد است که در ابعاد 24*24 پیکسل و به‌صورت 8 بیتی ایجاد می‌شود. هر کریپتوپانک یک توکن غیرقابل‌تعویض (NFTs) است که به‌عنوان یک اثر هنری و یا نماد برندی خاص کاربرد دارد. نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی آن‌ها این است که گاهی با ارزشی در حدود صدها میلیون دلار معامله می‌شوند.

تا کنون، هزاران مورد از تصاویر پانک با شمایل‌های زنان، مردان، میمون‌ها، زامبی‌ها و… با تیپ و استایل پانکی ایجاد شده‌اند. هر تصویر منحصربه‌فرد است و با تصاویر دیگر تفاوت دارد. توکن‌های آن‌ها توسط کاربران عادی و یا کلکسیونرها ایجاد، خریدوفروش و نگهداری می‌شوند.

نمونه‌ای از پانک، Cryptopunk 5822 است که توسط مدیرعامل استارتاپ زیرساخت‌های ابری با قیمت 24 میلیون دلار (8000 اتر) خریداری شد؛ همچنین، Cryptopunk 2224 در سپتامبر 2022، با ارزشی در حدود 4.5 میلیون دلار به فروش رسید.

تاریخچه‌ی کریپتو پانک

در سال 2017، دو توسعه‌دهنده از شرکت نرم‌افزاری «لاروا لبز» (Larva Labs)، کریپتو پانک را در شهر نیویورک پایه‌گذاری کردند. شرکت لاروا لبز ارائه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهایی موبایلی برای اندروید و ios است. در ابتدا، این توسعه‌دهندگان 9000 پانک را به‌صورت رایگان عرضه کردند.

در حال حاضر، لاروا لبز از فروش توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) درآمدزایی می‌کند و تعداد کل آواتارهای پانک را اعلام نکرده است. هدف اولیه‌ی ایجاد پانک، ارائه‌ی روشی آزمایشی برای سرگرم‌کردن افراد بود؛ اما در ادامه، این پروژه به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کریپتو تبدیل شد.

شمایل و ظاهر پانک‌ها از پانکی‌های دهه‌ی 70 انگلستان، رمان‌ علمی تخیلی ویلیام گیبسون، فیلم آخرالزمانی بلید رانر و همچنین جنبش موسیقی فرانسوی سایبرپانک گرفته شده است.

هال و واتکینسون، خالقان Cryptopunk، سال گذشته 9 کریپتوپانک از مجموعه خصوصی خود را در مزایده فروختند. این اثر نزدیک به 17 میلیون دلار به فروش رسید.

پانک‌ها چه شکلی هستند؟

در واقع، پانک‌ها به‌صورت پیکسلی هستند و به شخصیتی که از آن الهام گرفته شده‌اند، شباهت دارند. علاوه‌بر آن، ممکن است که پانک‌ها به زامبی‌ها، میمون‌ها و یا بیگانگان شبیه باشند. در نتیجه، پانک‌ها 5 نوع دارند:

  • زنان
  • مردان
  • میمون‌ها
  • زامبی‌ها
  • بیگانگان

چه چیزی ارزش پانک‌ها را تعیین می‌کند؟

اصولاً غیرمعمول بودن ویژگی‌های یک پانک، ارزش آن را مشخص می‌کند. برای مثال، ازآنجایی‌که فقط 9 کریپتو پانک بیگانگان وجود دارد، نسبت به مردان که تعدادشان 6039 عدد است، قیمت بسیار بالاتری دارند.

آینده‌ی کریپتو پانک چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، NFT دارایی تأیید‌شده‌ای است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین ایجاد می‌شود. به‌این‌ترتیب، مجموعه‌ای از کامپیوترها تراکنش‌های آن را ثبت می‌کنند و صحت مالکیت بر NFT را نشان می‌دهند. ازآنجایی‌که NFT توکنی غیرقابل‌تعویض و منحصربه‌فرد است، برخلاف بیت کوین و اتریوم، نمی‌توان آن را با یک NFT دیگر مبادله کرد.

این مسئله باعث کمیاب‌بودن این توکن‌ها شده و ارزش آن‌ها را افزایش می‌دهد. به‌خاطر همین، بسیاری از کارشناسان، خرید و نگهداری پانک را مشابه رفتاری می‌دانند که کلکسیونرها انجام می‌دهند. در همین راستا، مدیر مؤسسه‌ی ویزا پیش‌بینی می‌کند که کریپتو پانک نقش مهمی در آینده‌ی تجارت، خرده‌فروشی، رسانه‌های اجتماعی و صنعت سرگرمی داشته باشد.

کدام افراد مشهور کریپتو پانک دارند؟

درصورتی‌که یک کریپتو پانک متعلق به فردی معروف باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. برخی از این افراد مشهور که کریپتو پانک دارند، عبارت‌اند از:

  • Jay-Z: رپر، ترانه‌سرا و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی که اولین کریپتو پانک خود را در آوریل 2021، با قیمتی در حدود 120 هزار دلار خریداری کرد.
  • Snoop Dogg( اسنوپ داگ): رپر و کارآفرین سرشناس که تا کنون، 9 پانک را خریده است. او 2 کریپتوپانک زامبی دارد که هرکدام 2 میلیون دلار ارزش دارند.
  • Serena Williams (سرنا ویلیامز ): قهرمان تنیس که پانک شماره‌ی 2950 را از همسرش هدیه گرفته است.
کدام افراد مشهور کریپتو پانک دارند؟
کدام افراد مشهور کریپتو پانک دارند؟

چگونه کریپتو پانک را بخریم؟

اگر هزینه‌ی لازم را داشته باشید، خرید یک کریپتوپانک ساده است و به‌صورت زیر انجام می‌شود:

  1. پول خود را به ETH تبدیل کرده و اتر را به کیف پول ارز دیجیتالتان انتقال دهید.
  2. اتر را به کیف پول بلاک چین ارسال کنید. برای مثال، پانک از کیف پول MetaMask پشتیبانی می‌کند.
  3. پانک موردنظرتان را از Coinbase و یا یکی از دارندگان آن، خریداری کنید. برای این کار، باید ابتدا پانک‌ها را بررسی کرده و گزینه‌ی موردنظر خود را انتخاب کنید.

گرانترین کریپتو پانک، تا به امروز

مدیرعامل Chain Ceo، دیپاک تاپلیال، در سال 2022، پانک شماره‌ی 5822 را با قیمت 23.7 میلیون دلار خرید. همان‌طور که گفتیم، ویژگی‌های غیرمعمول باعث افزایش ارزش این توکن‌ها می‌شوند و فقط 0.09 پانک‌ها دارای چنین خصوصیاتی هستند

جنجال کریپتو پانک‌ها

در فوریه‌ی 2022، شرکت لاروا لبز مجبور شد که اشتباه خودش را جبران کند. در واقع، ازآنجایی‌که در قراردادهای هوشمند کریپتوپانک نقصی وجود داشت، لاروا لبز مجبور شد که نسخه‌ی اول را کنار گذاشته و توکن‌های غیرقابل‌تعویض را در نسخه‌ی دوم، دوباره منتشر کند. در نسخه‌ی دوم آواتارهایی بود که معروف شدند؛ اما برخی از توکن‌های نسخه‌ی اول در بازار ماندند و ارزششان افزایش یافت.
به‌خاطر همین، لاروا لبز مدام هشدار می‌دهد که کریپتو پانک‌های نسخه‌ی اول قانونی نیستند و ارزش واقعی ندارند.

سخن اینوکس با شما

در سال‌های اخیر، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTs) طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند و بسیاری از هنرمندان و کلکسیونرها به خریدوفروش آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند. دراین‌بین، توکن‌های کریپتو پانک از محبوب‌ترین ان‌اف‌تی‌ها محسوب می‌شوند و ارزش بسیار بالایی پیدا کرده‌اند. در صورتی که هزینه‌ی کافی را برای خرید یکی از آن‌ها داشته باشید، می‌توانید روی آن‌ها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور حساب کنید.

چه کسی کریپتو پانک را راه‌اندازی کرد؟

«جان واتکینسون» و «مت هال» از شرکت «لاروا لبز» کریپتو پانک را در سال 2017 راه‌اندازی کردند. در ابتدا، آن‌ها پانک را به‌عنوان آزمایشی برای سرگرمی ایجاد کردند؛ اما در ادامه این توکن‌ها برای کلکسیونرها جذاب شدند و قیمت بسیار بالایی پیدا کردند.

ظاهر کریپتو پانک از کجا الهام گرفته شد؟

واتکینسون و هال تأثیر فرهنگ پانک را بر انگلستان دهه‌ی 70 میلادی می‌دانستند و از آن الهام گرفتند. همچنین، آن‌ها از رمان ویلیام گیبسون، فیلم بلید رانر ساخته‌ی ریدلی اسکات و جنبش موسیقی سایبرپانک نیز تأثیر گرفتند.

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا