NFT

مینت کردن NFT، راهی برای ثبت محتوای دیجیتال در بلاکچین

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

NFTها یا توکن‌های غیرمثلی، یکی از مباحث بسیار داغ در دنیای کریپتو هستند. اخیرا NFTها توانسته‌اند در حوزه‌های متعدد جلب توجه کنند. به‌نحوی که بسیاری از سرمایه‌گذاران، هنرمندان و شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری روی این موضوع علاقه نشان داده‌اند.


مینت کردن NFT یا ضرب کردن NFT یکی از مهم‌ترین مراحل در ایجاد یک توکن غیرمثلی است. اما چه معنایی دارد و چطور امکان‌پذیر است؟ تا انتهای این مقاله از اینوکس برای یافتن این سوال‌ها همراه ما بمانید.

فهرست موضوعات مقاله

مینت کردن NFT چیست

مینت کردن NFT یا ضرب کردن NFT، فرآیند نوشتن یک آیتم دیجیتال روی بلاکچین است. انجام این کار به معنای ثبت اصالت و مالکیت تغییرناپذیر یک توکن غیرمثلی است. اگر ساده‌تر بخواهیم بگوییم مینت کردن یک NFT تبدیل داده‌های دیجیتال به مجموعه‌های کریپتو یا دارایی‌های دیجیتالی است که روی بلاکچین ثبت می‌شوند.

این فایل‌ها یا محصولات دیجیتال در یک دفتر کل توزیع‌شده یا دیتابیس غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند و امکان ویرایش، تغییر یا پاک کردن آن‌ها وجود ندارد. فرآیند بارگذاری یک آیتم خاص روی بلاکچین ضرب کردن نام دارد و شبیه به نحوه ضرب یک سکه واقعی است.

تبدیل محتوای دیجیتال شما به NFT، ثبت فایل آن در بازارهای NFT و تبلیغ آن برای فروش، شبیه به پست کردن یک ویدئو در یوتیوب، آپلود یک فایل موسیقی در اسپاتیفای یا حتی لیست کردن یک آیتم یا محصول دیجیتال برای فروش در آمازون یا eBay است.

شما باید فایل NFT خود را (با فرمت‌هایی مانند PNG, JPG, GIF, MP3 یا MP4) بارگذاری کرده، برای آن یک عنوان و زیرعنوان انتخاب کنید، برای آن توضیحی بنویسید، حق امتیاز را مشخص کنید و آن را بفروشید. در بخش‌های بعد بیشتر نحوه مینت کردن را توضیح می‌دهیم.

پیش نیازهای ضرب کردن NFT

اوپن سی (OpenSea) محبوب‌ترین صرافی توکن غیرمثلی است. کاربران می‌توانند NFTها را در یک بازار ثانویه بخرند و بفروشند و مجموعه‌های NFT خود را در بازار اصلی توسعه دهند و بفروشند. برای مینت کردن NFT در اوپن سی یا بسیاری از بازارهای مشابه، باید چندین مرحله را طی کنید که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1) خرید اتریوم

پس از بیت کوین، اتریوم با ارزش‌ترین رمزارز بازار است. بسیاری از بازارهای NFT، با استفاده از اتریوم خدمات لازم برای تراکنش کاربران را فراهم می‌کنند. با این‌حال، برای خرید اتریوم شما ابتدا باید یک حساب در یکی از پلتفرم‌های معاملاتی یا صرافی‌های ارزهای دیجیتال باز کنید.

2) ایجاد یک کیف پول کریپتو

پس از خرید مقداری اتر، باید یک کیف پول کریپتو درست کنید. سپس با استفاده از این کیف پول در اوپن سی می‌توانید توکن‌های غیرمثلی مورد نظر خود را بخرید و بفروشید.

متامسک یکی از کاربرپسندترین کیف پول‌های موجود است.
این کیف پول در اوپن سی نیز بیشترین محبوبیت را دارد. علاوه بر این، شما از این کیف پول می‌توانید برای نگهداری توکن‌های روی شبکه اتریوم استفاده کنید.

3) اتصال کیف پول کریپتو به اوپن سی

قبل از مینت کردن NFT، باید با طی چند مرحله ساده زیر، کیف پولی را که در مرحله قبل درست کردید به اوپن سی متصل کنید:

  • در مرورگر خود افزونه متامسک (MetaMask) را باز کرده و رمز عبور خود را وارد کنید.
  • در همان مرورگر به سایت OpenSea.io بروید و گزینه Profile را انتخاب کنید.
  • با قوانین و سیاست‌های بازار اوپن سی موافقت کنید.
  • برای تایید حساب خود باید آدرس ایمیل و نام کاربری‌تان را وارد کنید.
  • یک ایمیل تایید برایتان ارسال خواهد شد که باید روی لینک داخل آن کلیک کنید.
OpenSea.io

در این رابطه بخوانید : آموزش ساخت NFT در پلتفرم OpenSea با تصویر

نحوه ایجاد اولین NFT در اوپن سی

پس از ایجاد کیف پول خود و اتصال آن به حسابتان در اوپن سی، زمان ایجاد اولین NFT رسیده است. قبل از عرضه NFT خود برای فروش، می‌توانید یک کالکشن درست کنید. شما می‌توانید رنگ، شکل و سایر ویژگی‌های یک NFT را تغییر دهید تا صاحب آن شوید. برای ایجاد یک کالکشن به شکل زیر عمل کنید:

1) از بخش پروفایل حساب اوپن سی خود عبارت My Collections را انتخاب کنید.
2) گزینه Create را برای ایجاد یک کالکشن جدید، انتخاب کنید.
3) این کالکشن را نمونه کار آثار هنری دیجیتال خود در نظر بگیرید. می‌توانید به آن آثار گرافیکی، میم یا حتی تصاویر بامزه از گربه‌ها را اضافه کنید.

زمانی که اولین کالکشن خود را کامل کردید، مینت کردن NFT و اضافه کردن آن به این مجموعه بسیار ساده است. به شکل زیر عمل کنید:

1) کالکشنی را که ایجاد کردید، باز کنید.
2) از منوی کشویی گزینه Add New Item را انتخاب کنید.
3) برای NFT خود یک نام انتخاب کرده و آن را بارگذاری کنید.
4) کادرهای مربوط به مشخصات و سایر اطلاعات را پر کنید.
5) در نهایت گزینه Create را انتخاب کنید.

نحوه مینت کردن در Rarible

با توجه به افزایش محبوبیت رربیل، این بازار قابلیت جدیدی به اسم Lazy Minting را معرفی کرده است که توجه تولیدکنندگان و هنرمندان را به خود جلب کرده است. برای ضرب کردن NFT در این بازار به شکل زیر عمل کنید:

1) کیف پول خود را به حسابتان در سایت Rarible.com وصل کنید.
2) روی گزینه Create کلیک کرده و تمام اطلاعات مربوط به NFT مورد نظر خود را وارد کنید.
3) از منوی کشویی گزینه Free Minting را انتخاب کنید.
4) روی گزینه Create Item کلیک کرده و از کیف پول خود برای امضای مجوز رایگان استفاده کنید.
5) حالا می‌توانید ضرب کردن NFT را به رایگان و سادگی انجام دهید.

پس از تکمیل تراکنش خرید، NFT در کیف پول شما ضرب شده و به‌صورت خودکار به مالک جدید انتقال داده خواهد شد. بازار Rarible برای افراد مبتدی ایده‌آل است که تازه به دنیای توکن‌های غیر مثلی پا گذاشته‌اند.

نحوه مینت کردن در Rarible

در این رابطه بخوانید : NFT چیست؟ قیمت یک توئیت ان اف تی شده، 3 میلیون دلار؟!

آیا امکان مینت کردن NFT بدون پرداخت هزینه وجود دارد

Rarible به کمک قابلیت lazy minting خود به افراد اجازه می‌دهد بدون پرداخت گس فی یا نوشتن یک قرارداد هوشمند، NFTهای خود را ایجاد کنند. البته باید بگوییم فروشنده باید 5 درصد از قیمت نهایی فروش NFT خود را به این پلتفرم پرداخت کند.
هزینه پلتفرم‌های دیگر به شرح زیر است:

هزینه مینت کردن یک NFT در اوپن سی

تمام کاربران اوپن سی پیش از انجام اولین تراکنش خود باید در دو سطح کارمزد پرداخت کنند. این کارمزد ثابت نیست و شما اگر دانش کافی داشته باشید، می‌توانید آن را مدیریت کنید. کارمزدها را در اوپن سی باید به اتریوم پرداخت کنید. اولین هزینه‌ای که برای ثبت اکانت خود در اوپن سی برای فروش NFT باید پرداخت کنید، بین 70 تا 300 دلار است. هزینه دوم که با پرداخت آن به اوپن سی اجازه می‌دهید به NFTهای شما دسترسی داشته باشد، 10 تا 30 دلار است.

هزینه ضرب کردن یک NFT در Foundation

Foundation معمولا 15 درصد از قیمت نهایی فروش NFT شما را بر می‌دارد و گس فی را باید قبل از آن پرداخت کنید که مقدار آن بستگی به تعداد کاربرانی دارند که همزمان معامله می‌کنند.

ضرب کردن NFT چقدر طول می‌کشد

بررسی مدت زمان لازم برای مینت کردن NFT ساده نیست. گرچه، تقریبا تمام پلتفرم‌ها، ابزارها و بازارهای NFT این کار را به‌سادگی و سریعا انجام می‌دهند. همان‌طور که بالا توضیح دادیم پیش نیاز انجام این کار نصب یک کیف پول مانند متامسک، خرید اتریوم و انتقال آن به کیف پول و ایجاد حساب در بازاری مانند اوپن سی است.

قبل از مینت کردن یک NFT باید به چه نکاتی دقت کنید

گرچه مینت کردن NFT ممکن است روی کاغذ ساده به نظر برسد اما قبل از انجام آن باید به نکاتی دقت کنید. به‌ عنوان مثال قبل از هر چیز باید مطمئن شوید اثر هنری دیجیتال شما به‌درستی نشان داده می‌شود. موارد دیگری که باید پیش از ضرب کردن NFT به آن‌ها دقت کنید، عبارت هستند از:

پلتفرم بلاکچین

باید بگوییم چندین بلاکچین از استاندارد توکن NFT پشتیبانی می‌کنند. مواردی که در ادامه می‌گوییم، قابل اعتمادترین بلاکچین‌ها برای توکن‌های غیرمثلی هستند:

  • اتریوم
  • پولکادات
  • بایننس اسمارت چین
  • ترون
  • ایاس
  • تزوس
  • WAX
  • Flow by Dapper Labs
  • کازماس

اکوسیستم NFT

قبل از ضرب کردن NFT باید مطمئن شوید پلتفرمی که انتخاب می‌کنید از عهده انتقال NFT و فروش آن در بین چندین بلاکچین مختلف، بر می‌آید.

یک پلتفرم ارزان

با توجه به تعداد افراد زیادی که به مینت کردن NFT علاقه دارند، طبیعی است که خیلی از افراد دنبال انجام این کار بدون پرداخت هزینه باشند. چندین گزینه محبوب برای چنین مواقعی وجود دارد. بایننس اسمارت چین و اتریوم در حال حاضر بیشترین بلاکچین‌های استفاده شده برای ضرب کردن NFT هستند.
مقیاس‌ بسیار عظیم این دو پلتفرم به آن‌ها اجازه می‌دهد بزرگترین بازارهای NFT را مدیریت کنند و از طرفی خریداران بیشتری به توکن‌های غیرمثلی دسترسی داشته باشند.

انتخاب بازار NFT

در نهایت باید برای خرید یا فروش NFT مورد نظر خود یک بازار مناسب پیدا کنید. توسعه‌دهندگان زمان استفاده از بلاکچین اتریوم برای انتخاب پلتفرم NFT گزینه‌های زیادی دارند. از جمله محبوب‌ترین آن‌ها باید Rarible، Mintable و اوپن سی را نام ببریم.
علاوه بر آن، Juggerworld، Treasureland و BakerySwap تعدادی از بازارهای روی بلاکچین بایننس اسمارت چین هستند.

مینت کردن یک NFT

در این رابطه بخوانید : قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف از ضرب کردن NFT چیست

شاید شنیده باشید افراد بپرسند چرا نمی‌توانند از یک NFT اسکرین شات بگیرند، مینت کردن NFT بخشی از پاسخ آن‌ها است. زمانی که یک NFT را ضرب می‌کنید، روی بلاکچین ذخیره می‌شود تا مالکیت و اصالت آن ثابت شود.

از طرفی با توجه به این‌که امکان ویرایش موارد ثبت شده روی بلاکچین وجود ندارد، عمل ضرب کردن به معنای شروع تاریخچه غیرقابل تغییر آن توکن غیرمثلی است.

مینت کردن برای خالقان محتوا

مینت کردن اثرتان به شما به‌عنوان یک خالق محتوا اجازه می‌دهد خود را مالک آن معرفی کنید. خالقان برای اولین مرتبه می‌توانند نسخه محدود آثار دیجیتال خود را منتشر کنند که اصالت آن روی بلاکچین تایید می‌شود. مالکیت این اثر غیرقابل تغییر است و همه می‌توانند آن را مشاهده کنند، بنابراین خالقان می‌توانند جوامع ویژه‌ای شکل دهند و برای دارندگان NFTهای خود، امتیازهایی را در نظر بگیرند.

ضرب کردن برای علاقه‌مندان به جمع‌آوری کلکسیون

مینت کردن NFT تنها برای خالقان نیست. پروژه‌های NFT اغلب به کاربران اجازه می‌دهند از طریق مینت کردن به NFTهای آن‌ها دسترسی داشته باشند. زمانی که شما یک NFT از یک پروژه را ضرب می‌کنید، اولین مالک آن توکن غیرمثلی خواهید بود. چون مینت کردن زمانی انجام می‌شود که روی بلاکچین نوشته شود.


گاهی هم شرکت در ضرب کردن NFT یک پروژه مانند خرید یک دسته کارت بازی پوکمون است، شما نمی‌دانید که چیزی نایاب و ارزشمند نصیبتان خواهد شد یا نه.

سایر منابع برای ضرب کردن NFT

برای مینت کردن توکن غیرمثلی مورد نظر خود می‌توانید از منابع دیگر نیز استفاده کنید. از جمله:

SuperRare

SuperRare یک بازار آنلاین است که ادعا می‌کند بزرگترین بازار غیرسنتی برای آثار هنری دیجیتال است. برای تمام تراکنش‌های داخل این بازار باید از اتر استفاده کنید.

BakerySwap

BakerySwap یک بازار NFT و میزبان آیتم‌های گیمینگ آنلاین و آثار هنری دیجیتال است که روی بلاکچین اسمارت بایننس چین قرار دارند. توکن‌های پایه پرداخت این پلتفرم، BAKE نام دارند.

KnownOrigin

KnownOrigin روی بلاکچین اتریوم قرار دارد و بازاری برای آثار هنری دیجیتال است. در این بازار می‌توانید فایل اثر هنری خود را به فرمت گیف یا JPG بارگذاری کنید. فایل‌ها روی سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) نگهداری می‌شوند.

آیا برای کمک به ضرب کردن NFT، اپلیکیشن موبایل وجود دارد

Solana Mobile که جزو پروتکل معروف بلاکچین سولانا محسوب می‌شود، یک اپلیکیشن موبایل جدید به اسم Minty Fresh راه‌اندازی کرده است. این برنامه به کاربران، هنرمندان و خالقان اجازه می‌دهد مستقیما روی دستگاه‌های اندرویدی خود ضرب NFT را انجام دهند.

جدا از آن اپلیکیشن‌های دیگری نیز برای کمک به مینت کردن NFT وجود دارند که از بین آن‌ها اپلیکیشن Rarible را باید نام ببریم.

مزایای مینت کردن NFT

برای این کار باید چندین مزیت نام ببریم. از جمله:

حفظ ارزش دارایی‌ها

ارزش یک دارایی با ضرب کردن یک NFT از آن می‌تواند به شکل ملموسی حفظ شود. یک مزیت بیشتر این است که امنیت بلاکچین باعث می‌شود نگهداری از آن دارایی به‌صورت دیجیتال با امنیت بسیار بالا انجام شود.

دموکراتیک شدن مالکیت

احتمال مالکیت جزئی NFTها باعث دموکراتیک شدن فضای دارایی‌های دیجیتال می‌شوند. به‌عبارت دیگر چندین فرد می‌توانند در یک NFT سهم داشته باشند.

فروش دارایی‌های بی‌همتا

ضرب کردن NFT و ایجاد آن، هنر و هنرمندان را به روش نوینی تعریف کرده است. به‌عنوان مثال NFTها جدا از اینکه یک قطعه هنری محسوب می‌شوند، همچنین روشی برای جامعه‌سازی هستند.
بخواهیم مثال بزنیم باید از باشگاه Bored Ape Yacht Club نام ببریم. افرادی که NFTهای مربوط به این باشگاه را در اختیار دارند، بخشی از یک جامعه انحصاری محسوب می‌شوند که به رویدادها، کالاها و موارد خصوصی متعدد دیگر، دسترسی دارند.
در حقیقت ساده بودن ضرب کردن NFT، هنرمندان ناشناخته و کوچکتر را تشویق می‌کند که آثار هنری خود را در معرض دید تعداد زیادی کاربر قرار دهند.

مزایای مینت کردن NFT

در این رابطه بخوانید : جدیدترین NFT و بازی‌های بلاکچین اسفند 1401

معایب مینت کردن NFT

اجازه دهید معایب این کار را نیز بررسی کنیم.

هزینه بالا

شما باید یک NFT را ابتدا ضرب کنید تا به بلاکچین اضافه شود. یکی از محبوب‌ترین بلاکچین‌ها برای ضرب کردن NFT اتریوم است که از خالقان گس فی یا کارمزد می‌گیرد که مقدار آن تقریبا هرگز کم نیست.

احتمال کلاهبرداری

می‌توان با خیال راحت فرض کرد که برخی کاربران در اینترنت سعی می‌کنند نسخه‌های ارزانی از NFTهای محبوب درست کنند. اگر دقت کنید افراد زیادی از Bored Ape NFT مشابهی برای تصویر پروفایل خود استفاده می‌کنند.
گرچه به علت ماهیت بلاکچین، نسخه‌های دیگر یک NFT همیشه لو می‌روند اما به‌ هرحال احتمال کلاهبرداری وجود دارد. از طرفی باید اشاره کنیم برخی از افرادی که پروژه‌های NFT را ایجاد می‌کنند، اصلا میل ندارند به وعده‌های داده شده در وایت پیپر خود عمل کنند.
معمولا تنها هدف آن‌ها زدن پول کاربران به جیب و غیب شدن است. تمام این موارد باعث می‌شود افراد مختلف به NFTها بیشتر به چشم یک هوس زودگذر نگاه کنند تا یک فناوری امیدبخش.

بازار فرار

بازار NFT نسبتا نوپا بوده و بنابراین بسیار فرار است. در عرض چند ساعت ارزش یک NFT ممکن است چند برابر شود و پس از چند دقیقه تمام ارزش آن از بین برود. طبیعت کاملا غیرقابل پیش‌بینی این بازار باعث می‌شود افراد زیادی با احتیاط به سمت NFTها بیایند.

سوالات متداول

مینت کردن NFT هزینه دارد؟

هزینه ضرب کردن NFT به عوامل متعدد مانند گس فی، هزینه افتتاح حساب در بازار NFT، هزینه لیست شدن NFT و موارد متعدد بستگی دارد و می‌تواند بین 0.05 دلار تا 150 دلار باشد.

آیا باید NFT خود را قبل از فروش آن، ضرب کنم؟

جواب مثبت است، چون باید ابتدا اثر هنری خود را به شکل دیجیتال درآورید تا بتوانید آن را بفروشید.

من یک NFT ضرب کردم اما قسمتی از آن را می‌خواهم تغییر دهم، چکار باید کنم؟

در پلتفرمی مانند اوپن سی می‌توانید با کلیک روی دکمه Edit، توکن غیرمثلی خود را تغییر دهید. اما توجه کنید پس از فروختن آن، امکان ویرایش یا هر نوع تغییری وجود ندارد.

منبع
mudrexazbigmediaopenseanfi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا