NFT

قرارداد هوشمند NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT‌ها یا همان توکن‌های غیرمثلی به همراه قراردادهای هوشمند دو مورد از هیجان‌انگیزترین و جالب‌ترین فناوری‌های بلاکچین هستند. موضوع مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از افراد و فعالین جامعه ارزهای دیجیتال، نقطه اشتراک این دو مفهوم را نمی‌شناسند.

NFT (Non-Fungible Token)ها به قراردادهای هوشمند وابسته‌اند و اغلب می‌توانید به قرارداد هوشمند NFT به عنوان یک واحد برای انجام فرایندهای معاملاتی در بلاکچین نگاه کنید. از قرارداد هوشمند NFT می‌توان برای مدیریت و ارتقای دارایی‌های دیجیتال استفاده کرد که به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید درباره توکن‌های غیرمثلی بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله از اینوکس با ما همراه باشید.\

NFT چیست و چه ارتباطی با قراردادهای هوشمند دارد

NFTها دارایی‌های دیجیتالی شبیه به ارزهای دیجیتال هستند و در هر زمان تنها در اختیار یک نفر هستند. در شرح بهتر این تعریف باید گفت که NFTها در اصل نوعی ارز دیجیتال یکتا هستند که به دلیل همین یکتا بودنشان ارزش‌گذاری می‌شوند.

ارزش‌گذاری که براساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود و خرید و فروش آن توسط افراد معروف تاثیر بزرگی در قیمتشان دارد. برخلاف توکن‌های ارزهای دیجیتال، با میلیون‌ها یا میلیاردها توکن مشابه، NFTها اغلب به عرضه یک توکن دیجیتال منحصر به فرد محدود می‌شوند.

قرارداد-هوشمند-NFT

در این رابطه بخوانید : NFT چیست؟ قیمت یک توئیت ان اف تی شده، 3 میلیون دلار؟!


برای فرآیند ضرب (ایجاد) NFTها و همچنین برای واگذاری مالکیت توکن از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. هنگامی که یک توکن غیرمثلی جدید استخراج می‌شود، قرارداد هوشمند به طور خودکار سازنده آن را به عنوان مالک تعیین می‌کند. قرارداد هوشمند NFT می‌تواند هنگام فروش، توکن را به مالکان جدید منتقل کند.


در برخی موارد، بازارهای NFT از مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند برای حراج NFTها استفاده می‌کنند. این سایت‌ها تا زمانی که شرایط از پیش تعیین‌شده مختلفی برآورده شود، به‌طور موقت مالکیت توکن را در اختیار دارند. مواردی از قبیل تاریخ یا قیمت پیشنهادی خاص در تغییر مالکیت این توکن‌ها سرنوشت ساز است. آن‌ها همچنین می‌توانند پارامترهای خاصی را برای لغو حراج و انتقال مالکیت NFT به سازنده، تنظیم کنند که این اتفاق در صورت عدم برآورده شدن قیمت پیشنهادی قابل قبول رخ می‌دهد.

از سویی دیگر، قراردادهای هوشمند می‌توانند در غیرفعال کردن NFTها و استفاده در طرح‌های تجاری نیز ایفای نقش کنند. به عنوان مثال، یک شرکت بازی‌سازی ممکن است از فناوری بلاکچین برای ترکیب NFTها در بازی و کارت‌های تجاری دیجیتالی خود استفاده کند. نحوه کار به این صورت است که بازی‌سازها به بازیکنان اجازه می‌دهند تا از کارت‌های معاملاتی NFT ابزاری (دیجیتالی) بسازند و در مسابقات آنلاین با یکدیگر بازی کنند. توسعه‌دهندگان و طراحان بازی می‌توانند از قرارداد هوشمند NFT برای پاداش دادن به بازیکنان برتر با کارت‌های معاملاتی توکن‌های غیرمثلی در نسخه ویژه استفاده کنند.


توجه به این نکته ضروری است که قراردادهای هوشمند لزوماً قراردادهای قانونی نیستند. در اصل قراردادهای هوشمند، کدهای کامپیوتری هستند که قادر به اجرای خودکار دستورات بر اساس دستورات شرطی هستند.

موارد استفاده از قرارداد هوشمند NFT در صنعت

موارد استفاده از NFTها در دنیای واقعی، ابعاد مختلفی دارد. برای مثال، شرکت‌های بزرگ می‌توانند از NFT برای نشان دادن محصولات خود در زنجیره تامین کالاها استفاده کنند که این کاربرد چندان فراگیر نشده است.

خرده‌فروشان می‌توانند با تکنیک‌های مختلفی از طریق NFTها بازاریابی کنند. این فروشگاه‌ها می‌توانند هنگام خرید محصولات خاص به افراد با NFT پاداش دهند. در نهایت، ممکن است خرده‌فروشان و سایر کسب‌وکارها، سیستم‌های پاداش‌دهی خود را تغییر داده و روش پاداش‌دهی مبتنی بر NFT را جایگزین کنند.

استخراج و به دست آوردن NFT

در این رابطه بخوانید : آموزش ساخت NFT در پلتفرم OpenSea با تصویر

قرارداد هوشمند NFT را می‌توان بر روی بلاکچین‌های متعددی از جمله Hedera ،Ethereum و Algorand ایجاد کرد. هنرمندان دیجیتال بیشتر به دنبال بستری هستند تا بتوانند به راحتی آثار هنری خود (توکن‌های غیرمثلی) را ایجاد کرده یا بفروشند.

به عنوان مثال، بازار محبوب NFT HashAxis امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد. NFT HashAxis به کاربران اجازه می‌دهد تا با اتصال کیف پول خود و کلیک کردن روی چند دکمه، به راحتی NFTهای Hedera را بسازند.

HashAxis یک بازار جهانی NFT برای توکن‌های غیرمثلی کلکسیونی رمزارز است. شایان ذکر است که یکی از موارد استفاده NFTها، کلکسیونی است و به عنوان یک کلکسیون همانند تابلوهای نقاشی در دنیای واقعی، از آن‌ها استفاده می‌شود. HashAxis از سرویس Hedera Token استفاده می‌کند که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارد.

به طور کلی خرید NFT حتی ساده‌تر از ضرب کردن یا ساختن آن است. در بیشتر موارد، کاربران می‌توانند با اتصال کیف پول خود به بازار NFT و کلیک کردن روی دکمه خرید، NFTهایی با ماهیت‌های مختلف را خریداری کنند.

آثار هنری دیجیتال، دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بازی‌های بلاکچینی و حتی NFTهای دارای مالکیت فردی نمونه‌هایی از انواع توکن‌های قابل معامله است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که تنها از بازارهای NFT قابل اعتماد استفاده کنید. مهم‌ترین دلیل توجه به پروتکل‌های امنیتی آن است که به قرارداد هوشمند NFT اجازه دسترسی و تعامل با کیف پول خود را می‌دهید. اگر کیف پول خود را به سایت کلاهبرداری متصل کنید، ممکن است ناخواسته امکان سرقت NFTها و ارزهای دیجیتال خود را برای افراد سودجو و کلاهبردار فراهم کنید.

قراردادهای-هوشمند

راه‌های دیگری برای بدست آوردن NFT وجود دارد. بازی کردن، برنده شدن پاداش و هدایای خاص در رسانه‌های اجتماعی و تعامل با متاورس از جمله این موارد است. در حال حاضر، بخش زیادی از پروژه‌های موجود در NFT، توکن‌های غیرمثلی را برای شرکت‌کنندگان در رویدادهای مجازی (از جمله Decentraland) ارائه می‌کنند. این پروژه‌ها در چهارچوب پروتکل اثبات حضور (POAP) ارائه می‌شوند. کارهای ساده‌ای مثل کاوش در یک گالری هنر دیجیتال ممکن است یک NFT رایگان به همراه داشته باشد. این پاداش به خودی خود ثابت می‌کند افراد دارنده آن، یک فعالیت مشخص مثل کاوش در گالری هنر دیجیتالی را انجام داده‌اند.

دزدی در آثار هنری مبتنی بر توکن‌های غیرمثلی جایی ندارد

برخلاف آثار هنری غیر دیجیتال، آثار هنری دیجیتالی دارای یک شناسنامه کاملا معتبر هستند. تصور کنید، فردی یک اثر هنری را به عنوان حاصل دست یک هنرمند معروف مانند داوینچی، معرفی می‌کند. حال آن که ماهیت واقعی آن به سختی قابل تشخیص است و حتی به طور کامل نمی‌توان ادعای فرد مذکور را تایید یا رد کرد. این در حالی است که در آثار مبتنی بر قرارداد هوشمند NFT چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد و آثار هنری کاملا یونیک و قابل پیگیری در بلاک‌ها هستند. به این ترتیب کپی کردن آثار در هنرهای دیجیتالی امری تقریبا غیرممکن است.


در اصل به لطف صنعت بلاکچین است که همه کاربران می‌توانند بلاک‌های ایجاد شده با تمام مشخصات را ببینند. این کار عملا دزدی آثار هنری را غیرممکن می‌کند.

سخن اینوکس با شما

با مطرح شدن ارزهای دیجیتال و استقبال بیشتر از بازار آن قرارداد هوشمند NFT، بیش از پیش مطرح می‌شوند. سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این بخش دست کسب و کارها را برای ارائه خدمات باز می‌گذارد و اجازه سود بیشتر را به آن‌ها می‌دهد. همه این موارد از طریق مطرح شدن هر چه بیشتر این کسب و کارها اتفاق می‌افتد. به هر حال بازار NFTها چشم‌اندازی وابسته به بازار ارزهای دیجیتال دارد. سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌تواند در کنار ریسک بالایی که دارد، سرمایه زیادی را هم برای شما فراهم کند.

سوالات متداول قرارداد هوشمند NFT

آیا NFTها می‌توانند نوعی کالای فیزیکی باشند؟

ماهیت NFTها همیشه دیجیتال است. با این حال، یک NFT می‌تواند برای نشان دادن مالکیت فردی اشیاء در واقعیت استفاده شود. به عنوان مثال، یک جواهرساز می‌تواند از NFT برای فروش حق مالکیت فردی بر الماس‌های گرانبهای خود استفاده کند. در این حالت با افزایش یا کاهش ارزش الماس‌ها، ارزش NFTها نیز تغییراتی خواهد داشت.

NFTها چگونه بر وضعیت سازندگان آثار هنری تأثیر می‌گذارند؟

NFT چیزی بیش از یک ابزار مفید برای خرده‌فروشان و فعالین حوزه هنرهای دیجیتال است. همانطور که گفته شد، قراردادهای هوشمند اجازه دزدی آثار هنری را نمی‌دهند که این امر به خودی خود نشانه خوبی برای فعالیت اقتصادی در این حوزه است.

منبع
nft-smart-contract

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا