ارزهای دیجیتال

ارز یو اس دی کوین چیست؟ معرفی USDC معروف به دلار دیجیتال

در پاسخ به سوال ارز یو اس دی کوین چیست باید بگوییم این ارز با نماد اختصاری USDC یکی از موفق‌ترین ارزهای دیجیتال است که به آن لقب دلار دیجیتال بخشیده‌اند. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد، استیبل کوین‌ها بتوانند تا این سطح پیشرفت کنند و در میان مردم و کسب و کارها رایج شوند. یو اس دی کوین یکی از نسخه‌های موفق در بین استیبل کوین‌ها است. به همین علت در این مقاله از اینوکس به بررسی بیشتر ارز یو اس دی کوین خواهیم پرداخت.

معرفی یو اس دی کوین به عنوان یک استیبل کوین

در یک معرفی ساده می‌توان استیبل کوین‌ را دلار دیجیتال یا یورو دیجیتال دانست که بر روی بلاک چین‌های مختلف مبادله می‌شود و نوسان قیمت رمزارزها را ندارد. استیبل کوین‌ها با گذشت زمان وارد عرصه‌های گوناگون شدند و در بسیاری از صنایع، مورد استفاده قرار گرفتند. شاید در همان روزهای اولی که استیبل کوین‌ها پا به عرصه کریپتوکارنسی گذاشتند، مردم و حتی جامعه کریپتوکارنسی چندان کاربرد خاصی برای آن‌ها متصور نبودند. با گذشت زمان و ساخت رمزارزهای دیگر به مرور این دارایی‌های دیجیتال جایگاه خود را پیدا کردند.

می‌توان گفت که مهم‌ترین کاربرد استیبل کوین‌ها در حال حاضر، حفظ سرمایه افراد در برابر نوسانات بزرگ بازار است. این موضوع، محدود به بازار ارزهای دیجیتال نمی‌شود بلکه در برخی کارگزاری‌هایی نظیر رابین هود و سرمایه‌ گذاران بازار بورس آمریکا هم از این روش استفاده می‌کنند.

از کاربردهای دیگر استیبل کوین‌ها می‌توان به نقل و انتقالات مالی اشاره کرد که به راحتی امکان‌پذیر است. بدون تغییر قیمت، مقدار مشخصی از یک دارایی با کمترین کارمزد به حساب مقصد منتقل می‌شود. از سویی دیگر نقل و انتقالات مالی بین دو کشور، تفاوت خاصی با داخل کشور ندارد و عملا سبب آسان‌تر شدن کار انتقال پول به خارج از مرزها شده است.

USD کوین منحصر به فرد است

ارز یو اس دی کوین در نوع خود منحصر به فرد است و طوری طراحی شده است که کمتر دارایی دیجیتالی این ویژگی‌ها را داشته باشد. ویژگی‌های خاص آن باعث شده است که معایب این ارز دیجیتال چندان جدی بنظر نرسد.

اولین ویژگی که این رمزارز را از دیگر دارایی‌های دیجیتال متمایز می‌کند، حفظ ارزش آن در رقم 1 دلار است که این هدف به کمک پشتوانه‌هایی که برای یو اس دی کوین در نظر گرفته شده، امکان‌پذیر است.

دومین ویژگی خاص این استیبل کوین محبوب، متمرکز بودن آن است. متمرکز بودن به این معنی است که این رمزارز، از طرف یک نهاد مشخص قابل کنترل است و تمام دخایر ارزی آن شفاف است.

USD کوین چگونه ساخته شد؟

در ماه مه سال 2018 کمپانی Circle که یک شرکت پرداخت همتا به همتا (P2P) است، رسما اعلام کرد که قصد دارد یک استیبل کوین ایجاد کند. این پروژه به همراه صرافی کوین بیس انجام شد و در همان زمان توانست 110 میلیون دلار جمع‌آوری کند. در همان سال یک کنسرسیوم مرکزی متشکل از اعضای دو کمپانی ایجاد شد که هدف آن مدیریت یو اس دی کوین بود.

بالاخره در تاریخ 26 سپتامبر سال 2018 ارز یو اس دی کوین به طور رسمی شروع به کار کرد و در اختیار عموم قرار گرفت. این رمزارز با سیاست‌گذاری‌های درست و با نوسانات زیاد بازار (به خصوص ریزش‌های ناگهانی) پیشرفت چشمگیری داشت. در پایان سال 2021 ارزش بازار یو اس دی کوین به رقم 51 میلیارد دلار رسید که در نوع خود فوق‌العاده است.

USD Coin چگونه کار می‌کند؟

USD کوین، بر اساس یک چارچوب منبع باز مبتنی بر ارزهای فیات، ساخته شده است. هنگامی که کاربران این رمزارز را خریداری می‌کنند، واحدهای آن ضرب می‌شوند و هنگامی که مردم توکن‌های خود را به دلار آمریکا می‌فروشند، از گردش خارج می‌شوند.

فرض کنید می‌خواهید USD  کوین را از طریق یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. در اینجا نحوه کار فرآیند توکن‌سازی سه مرحله‎‌ای آمده است:

  1. ابتدا شما برای خرید USD کوین، دلار آمریکا را به صرافی دیجیتال ارسال می‌کنید.
  2. صرافی به کمک یک قرارداد هوشمند، USD کوین، را برای ضرب کردن مقدار معادل آن استفاده می‌کند.
  3. شما USD کوین تازه ضرب شده را دریافت می‌کنید و صرافی وظیفه دارد، دلارهای آمریکایی را که پرداخت کرده‌اید در ذخایر USD Coin قرار دهد.

فرآیند توکن‌سازی، تضمین می‌کند که ذخایری وجود دارد که از کل عرضه USD Coin پشتیبانی می‌کند.

اگر شما USD Coin می‌فروشید، این روند به صورت معکوس انجام می‌شود. صرافی از یک قرارداد هوشمند برای حذف توکن‌های USDC که شما به فروش می‌رسانید، استفاده می‌کند و مبلغی معادل دلار آمریکا را از ذخیره، به شما می‌پردازد.

مزایا و معایب USD Coin

به طور کلی استیبل کوین‌ها از جمله ارز یو اس دی کوین مزایا و معایبی دارند که باعث می‌شود در زمان‌های مختلف وضعیت آن‌ها متغیر باشد. به طور کلی مزایای یو اس دی کوین شامل موارد زیر است:

  • نوسانات پایین قیمت
  • داشتن یک پشتوانه قابل اتکا
  • محافظی در برابر تورم و تغییرات شدید اقتصادی

همچنین معایب یو اس دی کوین شامل موارد زیر است:

  • افزایش قیمت ندارد.
  • از تورم قیمت دلار آمریکا در امان نیست.

USD Coin در مقابل تتر

USD Coin و Tether (CRYPTO: USDT)، بزرگترین استیبل کوین‌ها از نظر ارزش بازار هستند. اگر قصد خرید یک استیبل کوین دلار آمریکا را دارید، ممکن است از خود بپرسید که کدام یک را باید انتخاب کنید؛ به طور کلی تفاوت‌هایی بین این دو رمزارز وجود دارد. استیبل کوین‌ها کاربردهای یکسانی دارند و معمولاً ارزش 1 دلار را حفظ می‌کنند. با این حال، هر یک نسبت به دیگری مزایایی دارند.

تتر ارزش بازار بسیار بیشتری نسبت به USD Coin دارد (اگرچه این اختلاف در حال کاهش است) و حجم معاملات بالاتری نسبت به هر ارز دیجیتالی دارد. معمولاً معامله Tether، با سایر رمزارزها، کمی آسان‌تر است و دلیل آن هم، حجم معاملات این ارز دیجیتال است.

USD کوین، به دلیل شفافیت هویتی، به مراتب به عنوان گزینه ایمن‌تر در نظر گرفته می‌شود. مدیریت ارز یو اس دی کوین، از زمان راه اندازی این دارایی دیجیتال، گواهینامه‌هایی را ارائه کرده است که میزان ذخایر آن را تأیید می‌کند. این در حالی است که تتر لیمیتد (شرکتی که به واسطه آن، تتر صادر می‌شود) تا سال‌ها، اطلاعاتی در مورد ذخایر خود ارائه نمی‌داد.

برای سرمایه ‌گذاران، USDC از این مزیت برخوردار است که تحت نظارت بیشتری قرار دارد؛ چرا که در اکثر ایالت‌های آمریکا، این رمزارز، یک ابزار برای ذخیره دارایی در نظر گرفته می‌شود.


در رابطه با این مطلب بخوانید: USDT یا تتر چیست؟


آیا می‌توان با USD کوین، درآمد غیرفعال داشت؟

شما می‌توانید با اعطای وام USD Coin، درآمد غیرفعال داشته باشید و این یکی از دلایلی است که سرمایه‌ گذاران آن را خریداری می‌کنند. چندین برنامه در این حوزه در دسترس هستند که برای وام دادن کریپتو به شما سود می‌پردازند. Gemini و CoinLoan از جمله پلتفرم‌هایی هستند که از وام کوین‌های USD پشتیبانی می‌کنند و نرخ‌های بهره رقابتی را ارائه می‌دهند.

با وجود این که وام‌دهی رمزارزها سودآور است، اما بدون ریسک نیست. هر چند بعید است که شما مبلغی از دست بدهید، اما اگر وام‌گیرندگان مبالغی که دریافت کرده‌اند را بازپرداخت نکنند، این امکان وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله اینوکس سعی کردیم پاسخ جامعی به این سوال که یو اس دی کوین چیست بدهیم. USD کوین در طول حیات خود پیشرفت آهسته ولی فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است و توانسته ارزش بازار خود را افزایش دهد. اگرچه یو اس دی کوین برای سرمایه‌ گذاری نمی‌تواند هدف مناسبی باشد، اما دارایی‌های بسیاری را نجات داده است. اگر در شرایط بحرانی، اعتمادی به ارزهای غیرمتمرکز ندارید، ارز یو اس دی کوین یک گزینه عالی برای شما خواهد بود.

سوالات متداول

هدف USD Coin چیست؟

جواب دادن به این سوال شاید کار آسانی نباشد؛ چرا که ارز یو اس دی کوین در دنیای امروز کاربردهای فراوانی پیدا کرده و اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. با این حال شاید بتوان گفت، اصلی‌ترین هدفی که این دارایی دیجیتال از ابتدا دنبال می‌کرد آسان شدن نقل و انتقالات مالی بود.

آیا USD Coin پول واقعی است؟

هر چند که ارز یو اس دی کوین اعتبار خود را از بانک دریافت می‌کند، اما یک پول واقعی نیست. البته تعبیر طرفداران ارزهای دیجیتال از این قضیه، متفاوت است و بسیاری از این افراد تفاوتی بین یو اس دی کوین و یک پول واقعی نمی‌بینند.

آیا USD Coin سرمایه‌ گذاری خوبی است؟

از آن جایی که یو اس دی کوین، یک استیبل کوین است، برای یک دارایی قابل سرمایه‌ گذاری طراحی نشده است. علت این موضوع ثابت بودن ارزش استیبل کوین‌ها است که در نتیجه شاهد تغییر قیمتی نخواهید بود. اگر به دنبال سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستید، مقایسه سایر انواع رمزارزها که استیبل کوین نیستند، منطقی‌تر است. بیت کوین (CRYPTO:BTC) و اتریوم گزینه‌های محبوبی هستند، اما پروژه‌های جذاب دیگری نیز برای بررسی و سرمایه‌ گذاری وجود دارد

منبع
fool

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا