استخراج

استخراج کاردانو: آیا کاردانو قابل استخراج است؟

بلاکچین کاردانو در سال 2017 شروع به فعالیت کرد. حتی با آن‌که این بلاکچین را باید نسبتا جوان بدانیم اما کاردانو توانسته است توجه بسیاری از علاقه‌مندان به کریپتوکارنسی و سرمایه‌گذاران را جلب کند. به علت افزایش همین محبوبیت، افراد بسیاری سعی دارند نحوه استخراج کاردانو را متوجه شوند. اما آیا کاردانو قابل استخراج است؟ تا انتهای این مطلب از اینوکس برای یافتن پاسخ این سوال همراه ما باشید.

نحوه استخراج کاردانو

استخراج اصطلاحی است که در دنیای کریپتو استفاده می‌شود تا نحوه شکل‌گیری کوین‌های جدید را توضیح دهد. این اصطلاح به دورانی اشاره دارد که جویندگان طلا سعی می‌کردند طلا را استخراج کنند. اما در مورد استخراج کاردانو ابتدا باید بگوییم که کاردانو نام بلاکچین بوده و نام رمزارز بومی آن آدا (ADA) است.

درست مانند اتریوم که نام یک بلاکچین است و ارز بومی آن اتر نام دارد. قبل از آن‌که توضیح دهیم چطور کوین‌های جدید آدا تحت مکانیسم اثبات سهام صادر می‌شوند، ابتدا باید استخراج اثبات کار و نحوه عمل آن را توضیح دهیم.

در این مورد بخوانید: کاردانو چیست و چطور کار می‌کند؟

استخراج به روش اثبات کار

در یک بلاکچین اثبات کار، کوین‌های جدید از طریق عمل استخراج اضافه می‌شوند. اما استخراج تنها پیدا کردن کوین‌های جدید نیست، بلکه روشی است که توسط آن تراکنش‌ها در بلاکچین تایید و اعتبار رسانی می‌شوند.

بنابراین به‌عنوان مثال اگر بیت کوین بخرید، خرید شما روی بلاکچین آن ثبت خواهد شد. خرید شما همچنین یک تراکنش نام دارد. تمام تراکنش‌ها در بلاکچین در دسترس عموم قرار دارند تا تمام شرکت‌کنندگان در شبکه بتوانند آن‌ها را ببینند.

پس از آن‌که تعداد کافی از تراکنش‌ها ثبت شد، در یک دسته بزرگتر به اسم بلاک قرار می‌گیرند و این بلاک سپس برای اضافه شدن به بلاکچین آماده می‌شود.

در چنین مواقعی نقش ماینرهای بیت کوین مشخص می‌شود. چون قبل از این‌که یک بلاک جدید بتواند به بلاکچین اضافه شود، کد هش رمزنگاری شده بلاک را باید پیدا کرد. یک کد هش شبیه به کد زیر است:

C9BF0A990E24B01EDD21D89570ABB5C5CCE9FAB81224E40B8DB5969C59A3EE23

همان‌طور که می‌توانید ببینید این کد بسیار طولانی بوده و حدس زدن آن سخت است. به‌همین دلیل ماینرها باید روی کامپیوتر خود نرم‌افزاری را نصب کنند که همه نوع کد متفاوت را پیش از پیدا کردن کد هش واقعی، حدس بزند.

هر فردی می‌تواند امر حدس زدن را انجام دهد و به‌همین علت این رقابت وجود دارد که چه کسی زودتر جواب صحیح را پیدا کند. زمانی که فردی کد هش صحیح را برای بلاک جدید تراکنش‌ها پیدا کرد، پاداش خود را به شکل بیت کوین دریافت خواهد کرد و به این شکل بیت کوین‌های جدید وارد چرخه عرضه می‌شوند.

اما قبل از این‌که فردی بتواند بیت کوین‌های خود را به‌عنوان پاداش دریافت کند، سایر اعضای شبکه بررسی می‌کنند تراکنش مورد نظر مطابق با تراکنش‌های داخل دفتر کل عمومی بلاکچین است یا خیر.

اگر بیش از 50 درصد شرکت‌کنندگان در شبکه بتوانند تراکنش‌های داخل بلاک را تایید کنند، آن بلاک به بلاکچین اضافه می‌شود.

در یک بلاکچین اثبات کار، کوین‌های جدید از طریق عمل استخراج اضافه می‌شوند. اما زمانی که یک بلاک به بلاکچین اثبات سهام اضافه می‌شود، نتیجه آن ایجاد کوین‌های جدید نیست.

استخراج به روش اثبات سهام

قبل از بررسی استخراج کاردانو باید بگوییم این بلاکچین از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کند که عملکرد آن متفاوت با اثبات کار است. در این روش هیچ رقابتی برای اولین بودن وجود ندارد. بلکه افراد خاصی انتخاب شده‌اند که کد هش صحیح برای بلاک‌های جدید را پیدا کنند. این افراد از طریق عملی به اسم استیک کردن یا استیکینگ انتخاب می‌شوند.

استیک کردن به این معنا است که اعضای شبکه کاردانو می‌توانند کوین‌های خود را در شبکه به اصطلاح قفل کنند تا برای پیدا کردن کد بعدی انتخاب شوند. بنابراین اگر 10 آدا را استیک کنید و به‌طور کلی 10 هزار کوین وجود داشته باشد، شانس شما برای انتخاب شدن 1 درصد است.

در واقع این فرآیند پیچیده‌تر است و افراد بسیار کمی به اندازه کافی کوین دارند تا شانس واقعی برای انتخاب شدن داشته باشند. به‌همین دلیل چیزی به اسم استخرهای استیک وجود دارد که از مجموعه‌ای از کوین‌های استیک شده افراد مختلف تشکیل شده‌اند. بنابراین شانس این افراد در قالب یک گروه بیشتر شود.

زمانی که یک استخر استیک برای تایید بلاک بعدی در بلاکچین انتخاب شود، تمام شرکت‌کنندگان در آن استخر براساس مقدار کوینی که در آن قرار داده‌اند، پاداش دریافت می‌کنند. پس باید بگوییم استخراج کاردانو در واقع به شکل بیت کوین نیست و در بخش بعد علت آن را بیشتر توضیح می‌دهیم.

در این مورد بخوانید: آموزش استیک کردن کاردانو، از انتخاب ولت تا استخر سهام

کوین‌های جدید کاردانو چطور ایجاد می‌شوند؟

زمانی که یک بلاک به یک بلاکچین اثبات سهام اضافه می‌شود، نتیجه آن ایجاد کوین‌های جدید نیست. مجموع کوین‌های کاردانو 45 میلیارد کوین است که تا تاریخ جولای 2022، 33.5 میلیارد از آن‌ها در گردش بوده‌اند.

همان‌طور که اشاره کردیم، پس از آن‌که یک استخر استیکینگ یک بلاک جدید را به بلاکچین اضافه کرد، پاداش دریافت خواهد کرد. این پاداش به شکل‌های گوناگون می‌تواند باشد. از جمله:

  • پاداش به شکل کارمزدها
  • پاداش به شکل کوین‌های جدید آدا

در حال حاضر شرکت مادر کاردانو یعنی IOHK تصمیم می‌گیرد چه نوع پاداشی داده شود. در آینده جامعه کاردانو نوع پاداش را زمان اضافه شدن بلاک‌های جدید، مشخص خواهد کرد و کاردانو از مدل حاکمیت جدیدی استفاده می‌کند.
نوع پاداش انتخاب شده بستگی به نظریه‌های ریاضی، اقتصاد و نظریه بازی دارد که بلاکچین کاردانو براساس آن‌ها توسعه یافته است.

زمانی که نوع پاداش براساس کارمزدها است، یعنی کوین‌های جدید وارد چرخه عرضه و گردش نمی‌شوند. اما زمانی که نوع پاداش کوین‌های جدید آدا است، این کوین‌ها از یک گاوصندوق داخلی پاداش داده می‌شوند که موجودی آن تفاوت بین حداکثر تعداد 45 میلیارد کوین کاردانو و مقدار فعلی در گردش 33.5 میلیارد آن است.

بنابراین چیزی به اسم استخراج کاردانو مانند استخراج بیت کوین یا سایر بلاکچین‌هایی که از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کنند، وجود ندارد و کاردانو قابل استخراج نیست. زمانی که یک بلاک به یک بلاکچین اثبات کار اضافه می‌شود، یک کوین خلق خواهد شد و کاربران برای اولین بار آن کوین را می‌بینند.

اما در بلاکچین‌های اثبات سهام، کوین‌های جدید به‌عنوان پاداش استفاده می‌شوند و از قبل در یک گاوصندوق داخلی وجود داشته‌اند. به‌عبارت دیگر تا زمانی که پاداشی صادر نشود، کوین‌های جدید را به کوین‌های عرضه شده اضافه نمی‌شوند.

در نهایت آیا کاردانو قابل استخراج است؟

با آن‌که با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم، استخراج کاردانو مستقیم و شبیه به بیت کوین نیست اما سرویس‌هایی وجود دارند که به‌طور غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهند. از جمله آن‌ها باید unMineable را نام ببریم.

در این سرویس شما می‌توانید از منابع کامپیوتر یا دستگاه خود برای استخراج یک ارز دیجیتال متفاوت مانند بیت کوین استفاده کرده و سپس آن را به کاردانو تبدیل کنید.

سوالات متداول

آیا کاردانو قابل استخراج است؟

نه، کاردانو را نمی‌توان استخراج کرد، با این حال، می‌توان آن را استیک کرد زیرا ارز دیجیتال از سیستم «اثبات سهام» استفاده می‌کند. نکته جالب این است که کاردانو به شما اجازه می‌دهد تا توکن‌ها را هر زمان که مایل بودید از استیک خارج کنید و نیازی به قفل کردن آنها برای مدتی ندارید.

منبع
lunar

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا