بلاکچینتحلیل و سرمایه گذاری

آموزش گام‌به‌گام استیک کاردانو، از انتخاب ولت تا استخر سهام

به آسانی هر ارزی را معامله کنید

پس از سال‌ها استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار، فعالین جامعه کریپتوکارنسی به فکر ساخت یک الگوریتم جدید افتادند. استیک کردن یا همان استیکینگ روش جدید بود که جایگزین اثبات کار شد و با عنوان اثبات سهام هم شناخته می‌شود. استیک کاردانو یکی از اقداماتی است که در حوزه ارزهای دیجیتال انجام می‌شود و برگرفته از اثبات سهام است. در این مقاله از اینوکس قصد داریم در مورد استیکینگ کاردانو، بهترین استخر استیک کاردانو، محاسبه سود آن صحبت کنیم. قبل از شروع بهتر است با مفهوم کلی استیکینگ در بلاکچین آشنا شویم.

فهرست موضوعات مقاله

استیک کردن یا سهامداری چیست؟

استیکینگ، فرآیندی است که در آن دارندگان توکن، تعدادی از توکن‌های خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا در شبکه مشارکت داشته باشند. در اصل سپرده‌گذاران در سیستم مبتنی بر اثبات سهام، همان نقش ماینرها در اثبات کار را ایفا می‌کنند. با استفاده از واگذاری موقتی توکن‌های شبکه مربوطه، تراکنش‌ها تایید شده و بلاک‌ها ساخته می‌شوند.
افراد به صورت تصادفی برای افزودن داده‌های جدید به بلاک چین، انتخاب می‌شوند و این افراد برای انجام این کار پاداش دریافت می‌کنند. برای کاهش تعداد افرادی که شبکه را اسپم می‌کنند، کسانی که توکن‌های بیشتری را به اشتراک می‌گذارند، شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند.

در استیک کردن کاردانو هم روال کار به این صورت است. این سیستم، مشابه یک سیستم قرعه‌کشی است که در آن یک آدا ( ADA ) اساساً هم تراز با یک بلیط بخت آزمایی در نظر گرفته می‌شود. هر چه ADA بیشتری در اختیار شبکه بگذارید، شانس شما برای انتخاب شدن بیشتر است.

استیکینگ کاردانو چطور کار می‌کند؟

در استیک کاردانو، افراد می‌توانند مسئولیت سهامداری را به نهادهایی به نام «اپراتورهای استخر سهام» واگذار کنند. همانطور که از نام آن پیداست، افرادی که دارایی خود را به این اپراتورها واگذار می‌کنند، توکن‌های خود را با یکدیگر اشتراک‌گذاری می‌کنند. این اشتراک‌گذاری سهام در بستر استخرهای استیکینگ انجام می‌شود. استخرها معمولاً توسط افراد یا گروه‌هایی مدیریت می‌شوند که دانش و سخت‌افزار تخصصی لازم برای اجرای استیکینگ در شبکه را دارند. کاربران در انتخاب استخری که می‌خواهند به آن ملحق شوند، آزادی کامل دارند و می‌توانند هر کدام را بر اساس عملکرد قبلی، زمان آپدیت و اندازه استخر بررسی کنند.

هنگامی که شخصی یک استخر را برای قرار دادن توکن‌های خود انتخاب می‌کند، باید آنها را در فرآیندی به نام تخصیص (delegating)، وارد استخر کند. شما می‌توانید کوین‌ها را به تعداد دفعات و با هر تعداد استخر که علاقه دارید، بازکرده و مجدداً به استیکینگ بپردازید؛ فقط باید منتظر بمانید تا دوره بعدی بگذرد تا دارایی‌های شما جابجا شوند.

کاردانو، زمان را به بخش‌هایی تقسیم بندی می‌کند که متشکل از دوره‌های مشخصی است. هر دوره از 432000 بازه یک ثانیه‌ای به نام «اسلات» تشکیل شده است؛ به این معنی که هر دوره معمولاً پنج روز طول می‌کشد.

شما درصدی از کوینی که واگذار کرده‌اید را به دست خواهید آورد؛ در واقع درصدی از ارزش دلاری آن کوین، به شما تعلق نخواهد گرفت. ارزش دلاری ADA ممکن است در زمانی که شما آن را وارد فرایند سهامداری می‌کنید تغییر کند.

کاردانو چیست و چطور کار می‌کند؟

چه چیزی استیکینگ کریپتو را ممکن می‌کند؟

باید به خاطر داشته باشید، هر کسی می‌تواند در سراسر جهان در یک شبکه بلاک چین شرکت کند و هیچ مرجع مرکزی برای اطمینان از پیروی مردم از قوانین وجود ندارد. مکانیسم‌های اجماع مانند اثبات سهام، در بلاک چین رمزگذاری می‌شوند و تصمیم می‌گیرند چه کسی برای انجام وظیفه مهم افزودن داده‌های جدید مثل اطلاعات معاملات، به بلاک چین انتخاب شود.

بیت کوین از مکانیزم اجماع متفاوتی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و از ماینرها برای بررسی و افزودن داده‌های جدید به بلاک چین استفاده می‌کند. ماینرها باید با استفاده از کامپیوترهای پرقدرت، برای تولید یک کد برنده، قبل از هر کس دیگری با یکدیگر رقابت کنند تا بتوانند برای اعتبارسنجی انتقال‌ها و کشف بلوک‌های جدید انتخاب شوند. این سیستم نه تنها برای محیط زیست مضر است، بلکه دارای مانع بسیار بالایی برای ورود است. با الگوریتم اجماع اثبات سهام، نیازمندی‌های سخت‌افزاری بسیار کمتر است و سطح مصرف انرژی پایین‌تری مورد نیاز است. همچنین این الگوریتم، کاربران را بیشتر مشتاق می‌کند تا در شبکه با دارایی بیشتری شرکت کنند، که این یک امتیاز مثبت است.

سود استیک کاردانو چقدر است؟

با سرمایه‌گذاری 1000 دلاری در توکن اصلی کاردانو، می‌توانید مبلغ قابل توجهی آدا دریافت کنید. با توجه به محاسبه سود استیک کاردانو، این مقدار در طول سال می‌تواند تقریباً بین 46.31 تا 59.63 آدا یا بین 3.86 تا 4.97 توکن آدا در هر ماه باشد.
البته، این مقدار بستگی به تعدادی متغیر دارد. این متغیرها شامل مواردی مانند هزینه‌های هر استخر، تعداد شرکت‌کنندگان در استخر و تعداد بلوک‌هایی که با موفقیت توسط استخر تایید شده‌اند، هستند. در ادامه این مقاله به بررسی استخرهای استیکینگ برتر و میزان سود آن‌ها در دوره‌های متفاوت می‌پردازیم.

سود استیک کاردانو چقدر است؟

بهترین کیف پول استیک کاردانو، استیک کاردانو را کجا انجام دهیم؟

پیش از هر چیز باید یک کیف پول مناسب برای سهامداری کاردانو انتخاب کنید. گزینه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما سه کیف پول ددالوس (Daedalus)، یورویی (Yoroi) و بایننس جز بهترین گزینه‌ها برای استیک کردن کاردانو هستند.

اگر یک آشنایی نسبی با فرایند استیک کردن و نقل و انتقال رمزارزها دارید، کیف پول ددالوس می‌تواند گزینه خوبی باشد. با دانلود و نصب آن روی کامپیوتر و ولپ‌تاپ می‌توانید برای سهامداری کاردانو از این ولت استفاده کنید. کیف پول یوروی که به عنوان افزونه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کروم و فایرفاکس قابل استفاده است. این کیف پول بیشتر برای افراد مبتدی طراحی شده است. فارغ از اینکه کدام کیف پول را انتخاب می‌کنید، پروسه استیکینگ برای هر دو یکسان است.

مراحل استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

برای شروع استیک کردن در کیف پول یوروی باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله اول: دانلود افزونه یورویی

به سایت Yoroi مراجعه کنید و افزونه مرورگر خود را دانلود کنید ما در این مقاله از افزونه کروم استفاده می‌کنیم.

مراحل اول استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

مرحله دوم: ایجاد کیف پول جدید

می‌توانید از یک کیف پول قدیمی یا کیف پول سخت افزاری استفاده کنید یا اینکه یک کیف پول جدید ایجاد کنید. در این مقاله ما راه سوم را پیش می‌بریم.

مراحل دوم استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

مرحله سوم: ثبت نام و دریافت عبارت بازیابی

یک نام و رمز عبور برای کیف پول خود وارد کنید. بعد از آن یک عبارت بازیابی در اختیار شما قرار داده می‌شود. عبارت بازیابی را در جایی امن و محافظت شده نگه دارید که گم نشود. این عبارت زمانی که بخواهید با کامپیوتر دیگری به کیف پول خود وصل شوید نیاز است. اگر عبارت بازیابی را گم کنید، دسترسی به کیف پول را از دست خواهید داد و دارایی موجود در آن قابل بازیابی نیست.

مراحل سوم استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

مرحله چهارم: انتقال و سپرده توکن‌های آدا به کیف پول یورویی

اکنون، توکن‌های ADA باید در کیف پول تازه ایجاد شده سپرده شوند. بر روی گزینه “Receive” کلیک کنید.

مراحل چهارم استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

شما باید آدرس را از کیف پول Yoroi خود کپی کنید و در آدرس برداشت صرافی خود وارد کنید.

پس از اتمام برداشت، داشبورد Yoroi شما باید به این شکل باشد.

مراحل چهارم استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

مرحله پنجم: انتخاب استخر

روی دکمه “Delegation List” در بالا سمت کلیک کنید تا یک استخر سهام را انتخاب کنید. باید چیزی شبیه به عکس زیر باشد.

مراحل  پنجم استیک کاردانو در کیف پول یورویی (Yoroi)

استخر سهام مورد نظر را انتخاب کنید، سپس رمز عبور خود را وارد کنید، و تمام! هزینه عملیات در استخرهای سهام مختلف متفاوت است و زمانی که برای اولین بار توکن‌های خود را استیک می‌کنید، یک دوره 20 روزه برای تأیید لازم است. پس از تکمیل تایید، پاداش‌های ADA در هر دوره (پنج روز) به شما پرداخت می‌شود.

معرفی بهترین استخر استیک کاردانو همراه با میزان سود استیکینگ

بیایید رتبه‌بندی استخرهای کاردانو را بررسی کنیم تا بهترین پلتفرم برای استیکینگ با حداکثر پاداش را انتخاب کنیم. سه عامل بهترین استخر برای استیکینگ کاردانو را تعیین می‌کند. اولین مورد APY یا درصد سود کسب شده در زمان استیک است. به غیر از آن، شما باید اندازه استخر و کارمزد و مارجین استخر را در نظر بگیرید.

بر اساس این عوامل، برخی از بهترین استخرهای استکینگ کاردانو عبارتند از Nexo، Kraken، Youhodler، eToro، Exodus Wallet، Coinbase KuCoin، OKX، BiTrue، ByBit، Binance، Huobi Global و Crypto.com.

میزان سودطول دورهاستخر
2.7% 30 روز Binance
3.2%60 روزBinance
5.29%90 روزBinance
4.3%  30 روز OKX
4.84%60 روزOKX
16.12%120 روز OKX
6.21%14 روزKuCoin
8.62%30 روز KuCoin
3.11%20-25 روزCoinbase
4.09%20 روزExodus Wallet
5.6%سالانهeToro
5.65%سالانهYouhodler
5.65%سالانهKraken
7%30 روز Nexo
8%90 روزNexo
بهترین استخر استیک کاردانو همراه با میزان سود استیکینگ

اصطلاحات رایج در استیکینگ کاردانو

  • ROA: بازگشت مقدار ADA. در اصل این اصطلاح نشان دهنده نرخ بهره شما است.
  • اشتراک/ اندازه استخر (Share/Pool Size): مقدار ADA موجود در استخر و همچنین فاصله تا ظرفیت کامل آن را بیان می‌کند.
  • هزینه‌ها (Costs): نشان‌دهنده هزینه مورد نظر برای اشتراک دارایی در استخر است.
  • وثیقه (Pledge): این فاکتور نشان می‌دهد که اپراتورهای استخر چه مقدار از دارایی خود را به استخر خود واگذار کرده‌اند. (در اصل مقداری از دارایی خود را گرو گذاشته‌اند.)
  • بلاک (Blocks): در اصل مقدار بلاک‌های استخراج شده در استخر مورد نظر را نشان می‌دهد.

خطرات و ریسک‌های استیک کاردانو

مانند هر نوع سرمایه‌گذاری، خطراتی در استیک کاردانو وجود دارد. اولین و بارزترین خطر مرتبط با به اشتراک گذاشتن هر دارایی دیجیتال، کاهش شدید ارزش توکن است که ممکن است حتی به صفر برسد.

نوسان نرخ بهره

ریسک‌های خاص‌تر، شامل نوسان نرخ بهره است. استخرهایی که نزدیک به ظرفیت کامل هستند، نرخ بهره کمتری نسبت به دیگر استخرها، که شرکت‌کنندگان کمتری دارند، ارائه می‌کنند. علت این امر این است که در یک استخر بزرگتر، افراد بیشتری وجود دارند، در نتیجه پاداش بین افراد بیشتری تقسیم می‌شود.

عدم حق استفاده از دارایی

یکی دیگر از مسائل مربوط به استیک کردن کاردانو این است که شما نمی‌توانید از ADA واگذار شده در برهه سهامداری استفاده کنید. البته می‌توان آن را در هر زمان منتقل کرد. در اصل طی سهامداری، در یک مدت زمان خاص دارایی مربوطه قفل می‌شود و شما حق استفاده از آن دارایی را در آن برهه زمانی ندارید.

قفل شدن توکن‌ها در بازه زمانی

برخی از صرافی‌های متمرکز مانند Binance اجازه سهام‌داری از طریق پلتفرم خود را می‌دهند، اما قوانین سختگیرانه‌تری در قفل شدن دارایی‌های استیک شده دارند. به عنوان مثال توکن‌ها برای یک دوره مشخص 30، 60 یا 90 روزه قفل می‌شوند.

اتریوم یا کاردانو؟ کدامیک برای استیک کردن مناسب‌تر است؟

با نگاهی به سهم بازار پلتفرم‌های بلاک چین با دارا بودن قابلیت قرارداد هوشمند، متوجه می‌شویم که اتریوم در این حوزه بسیار جلوتر است. از 12 ژوئن 2022، حدود 65 میلیارد دلار دارایی دیجیتال در قراردادهای هوشمند اتریوم قفل شده است. اگرچه این رقم نسبت به بالاترین حد خود، یعنی 158 میلیارد دلار کاهش یافته است.

برای یادآوری اهمیت قراردادهای هوشمند باید گفت که این نوع قردادها، یک نوآوری انقلابی مالی هستند؛ چرا که همه خدمات بانکی اعم از قرض گرفتن، وام دادن و تبادل دارایی را بدون دخالت دولت‌ها و بانک‌ها انجام می‌دهند. بنابراین جای تعجب نیست که در یک دوره کوتاه، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در یک مقطع زمانی، بیش از 220 میلیارد دلار دارایی در تمام بلاک چین‌های قرارداد هوشمند جمع آوری کرده است. در زمان نگارش این مقاله، این رقم به حدود 100 میلیارد دلار کاهش یافته است، اما پیش‌بینی‌های بلند مدت برای DeFi آینده روشنی را پیش‌بینی می‌کند.

معرفی راه‌های مختلف استیک اتریوم: با ایمن سازی اتریوم، پاداش کسب کنید

استیکینگ کاردانو سودده‌تر است یا استیکینگ اتریوم؟

وقتی به هر ارز دیجیتال و بلاک چین آن دقت می‌کنیم، به موارد جالب توجهی می‌رسیم. اتریوم و کاردانو، مسیرهای توسعه متفاوتی را دنبال کرده‌اند، اما بیشتر از آن چیزی که اکثر مردم تصور می‌کنند به یکدیگر نزدیک هستند.
باید به این موضوع توجه داشت که کاردانو یک قدم جلوتر از اتریوم بود. در حال حاضر کاردانو از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند که به ارزان و سریع نگه داشتن هزینه‌های تراکنش کمک می‌کند. این الگوریتم برای قراردادهای هوشمند و استیک کردن کاردانو ایده آل است. اتریوم که از این رقابت عقب مانده بود در آخرین بروزرسانی‌های خود بسیار قدرتمند ظاهر شده و تا حدی مچ کاردانو را خوابانده است.
چارلز هاسکینسون هم درباره ماهیت ساخت کاردانو نکات جالبی بیان کرده و هدف اصلی کاردانو را تمرکززدایی می‌داند. تمرکززدایی باید در کنار تمامی اطلاعات و چارچوب‌ها اعمال شود و در جامعه اقتصادی پابرجا باشد.

سخن پایانی

استیک کاردانو و به طور کلی استیک کردن ارزهای دیجیتال، امری است که روز به روز گسترش می‌یابد، بی‌شک انجام این کار نسبت به سپرده‌گذاری‌های بانکی پرسودتر است و بازدهی بیشتری دارد. برای کنار رفتن سیستم‌های نظارتی مالی و جایگزینی ارزهای دیجیتال، نیاز به فرایندهای پیچیده‌ای نیست. همین موارد، شایستگی دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهند.

سوالات متداول

در ادامه به پاسخ برخی سوالات در خصوص استیکینگ کاردانو میپردازیم.

بهترین استخر استیک کاردانو چیست؟

برخی از بهترین استخرهای استکینگ کاردانو عبارتند از Nexo، Kraken، Youhodler، eToro، Exodus Wallet، Coinbase KuCoin، OKX،، Binance، Huobi Global

چه تعداد کاردانو برای شروع استیکینگ نیاز است؟

حداقل توکن آدا برای شروع استیک 5.5 است. با توجه به قیمت آن،این مبلغ بسیار کم است زیرا برخی از ارزهای دیجیتال تنها به یک توکن نیاز دارند اما بسیار گران هستند.

سود استیک کاردانو چقدر است؟

میزان سود استیک کاردانو با توجه به استخر سهام یا کیف پول انتخاب شده و همچنین دوره استیکینک عددی بین 3 تا 16 درصد متغییر است.

آیا استیکینگ کاردانو روش درآمدزایی خوبی است؟

این روش یک راه عالی برای کسب درآمد بدون نیاز به فعالیت در بازار کریپتو است. در این روش می‌توانید با هولد کردن توکن‌های خود به مدت معینی سود کسب کنید.

منبع
makeuseofzenledgercoindeskcoingecko

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا