ارزهای دیجیتال

انجین کوین چیست؟ معرفی ارز Enjin، تکنولوژی و آینده آن

در سال 2020، حوزه‌ی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) رونق بسیاری گرفت و افراد بسیاری به ایجاد، خرید و فروش آن‌ها علاقه‌مند شدند. در این بازار، انجین کوین و پلتفرم Enjin که از پروژه‌های پیشرو در زمینه‌ی NFT هستند، نقشی اساسی را برعهده دارند. پلتفرم انجین که در سال 2017 راه‌اندازی شد، امکانات ویژه‌ای را در زمینه‌ی توکن‌های غیرقابل تعویض و سایر توکن‌ها، به کاربران ارائه می‌دهد.

انجین کوین با استفاده از فناوری بلاک‌چین، توکن‌های غیرقابل تعویض را گسترش می‌دهد تا در صنعت بازی، برنامه‌های پاداش فروشگاهی، زمینه‌های هنری و… ، از این توکن‌ها استفاده شود. به‌همین‌منظور، در این مقاله از اینوکس، به‌سراغ این پلتفرم و ارز اختصاصی آن، یعنی انجین توکن (ENJ) رفته‌ایم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

انجین کوین چیست؟

پلتفرم انجین (Enjin) اکوسیستمی جامع از طیف وسیعی از محصولات است که امکان ایجاد، توزیع، ذخیره‌سازی و معامله‌ی انواع دارایی‌های توکنیزه‌ شده را فراهم می‌کند. برنامه‌هایی که با انجین همکاری دارند، اغلب در زمینه‌ی بازی و سازمانی تمرکز دارند و با استفاده از این پلتفرم، داراهایی را با پشتوانه‌ای از انجین توکن (ENJ) ایجاد می‌کنند. این دارایی‌ها می‌توانند شامل NFTها و آیتم‌های درون بازی‌ها باشند.

انجین کوین بر بستر بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده و در سال 2017، توانست از طریق عرضه‌ی اولیه 18.9 میلیون دلار را جمع‌آوری کند. بااین‌حال، انجین کوین عمر بیشتری دارد و در سال 2009، یعنی در زمان راه‌اندازی پلتفرم انجمن بازی آن، ایجاد شده بود. همان‌موقع، ابزارهای ارائه‌شده توسط پلتفرم انجین، به گسترش بازی سرشناس ماینکرافت کمک کرده‌اند تا بتواند 20 میلیون کاربر را گردهم بیاورد.

پس از آن، انجین تصمیم گرفت که از تجارب خود استفاده کند و پلتفرمی جامع را در زمینه‌ی دارایی‌های توکنیزه‌شده ارائه دهد. پلتفرم جامع انجین به همه‌ی افراد کمک می‌کند که بدون نیاز به دانش فنی، به امکانات گسترده‌ی فناوری بلاک‌چین دسترسی داشته باشند.

انجین کوین چگونه کار می‌کند؟

انجین کوین یک توکن با استاندارد ERC-20 است که بر بستر بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده؛ به‌این‌ترتیب، علاوه‌بر تراکنش‌ها، این پروژه از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند. از طرفی، انجین یکی از اولین پلتفرم‌هایی است که از شبکه‌ی رایدن (Raiden) استفاده می‌کند. رایدن یک راه‌حل مقیاس‌پذیر برای اتریوم است که با انجام تراکنش‌های خارج از زنجیره، سرعت پردازش را بالا می‌برد.

انجین کوین چیست؟
انجین کوین چیست؟

پلتفرم انجین ویژگی‌های گسترده‌ای را از طریق رابط کاربری عمومی (API) و کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) ارائه کرده است که در این بخش، به آن‌ها می‌پردازیم.

ایجاد و مدیریت کالا‌های مجازی

اصلی‌ترین ویژگی انجین کوین، امکان ایجاد و مدیریت کالاهای دیجیتالی است. به‌این‌ترتیب، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از انجین توکن (ENJ) ارزهای دیجیتال اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده و از این توکن‌ها به‌عنوان ابزاری برای اقتصاد درون بازی‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی استفاده کنند. به‌همین‌منظور، تمام توسعه‌دهندگان باید از توکن ENJ برای ایجاد کالاهای دیجیتالی کمک بگیرند.

کیت‌های توسعه نرم‌افزار (SDKs) گسترده

انجین کوین کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزارها را برای موتورهای بازی یونیتی، گودوت و زبان جاوا ارائه کرده است. ازاین‌طریق، توسعه‌دهندگان می‌توانند ویژگی‌های انجین را با نرم‌افزارها و بازی‌های خود ادغام کنند.

بازار انجین

انجین کوین یک بازار مجازی را عرضه کرده است که بیش از 10 میلیون آیتم دیجیتالی را به کاربران ارائه می‌کند. این آیتم‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که دارایی‌های کمیاب و منحصربه‌فرد مبتنی بر بلاک‌چین را شناسایی، خرید و فروش کنند.

انجین بیم (Enjin Beam)

انجین بیم (Enjin Beam) یک سیستم توزیع داریی دیجیتال است. این سیستم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد هزاران توکن قابل تعویض و غیرقابل تعویض را تنها با استفاده از یک کد QR برای یکدیگر ارسال کنند.

کیف پول هوشمند

کیف پول هوشمند انجین مبتنی بر بلاک‌چین است و می‌تواند با بازی‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی ادغام شود. کیف پول هوشمند انجین تاکنون حدود یک میلیون‌ بار دانلود شده است و یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

افینیتی

افینیتی (Efinity) نسل بعدی فناوری بلاک‌چین است که توسط انجین کوین توسعه داده شده و با پشتیبانی از استانداردهای ERC-20 و ERC-1155 بستری مناسب را برای انواع توکن‌ها فراهم کرده است.

موارد استفاده انجین کوین

  • آتاری: انجین کوین با آتاری همکاری کرد تا این برند سرشناس را با فناوری بلاک‌چین ادغام کند. این کار با استفاده از توکن ENJ انجام می‌شود.
  • بی‌ام‌و: در اثر همکاری انجین کوین و BMW، کاربران می‌توانند پاداش‌های خود را با انجین توکن دریافت کنند.
  • مایکروسافت: این شرکت از انجین کوین برای یک برنامه‌ی پاداش اجتماعی، به نام Azure Heroes، استفاده می‌کند.
  • یونیتی: این شرکت برای ارائه‌ی SDKهایی با انجین کوین همکاری می‌کند که فناوری بلاک‌چین را با یونیتی ادغام می‌کند و در اختیار 4.5 میلیون کاربر آن قرار می‌دهد.
  • پروتکل آوه: کاربران می‌توانند انجین توکن را در پروتکل آوه سپرده‌گذاری کنند تا دیگران این توکن‌ها را وام بگیرند. این اولین گام انجین کوین برای حضور در حوزه‌ی دیفای است.

از دسامبر 2020، انجین کوین از حدود 35 برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده استفاده کرده تا به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی Enjin Adopter به ساخت بازی‌ها، سرمایه‌گذاری و کسب درآمد برای این بازار بپردازند.

بنیان‌گذاران انجین کوین چه افرادی هستند؟

انجین کوین یک پروژه‌ی درحال توسعه است که توسط ماکسیم بلاگوف (مدیرعامل) و ویتک رادومسکی (مدیر ارشد فناوری) پایه‌گذاری شد. در واقع، انجین یک شرکت غیرانتفاعی است که اولین‌بار، در سال 2009، به‌‌صورت یک پلتفرم بازی اجتماعی کار خود را آغاز کرد. همچنین، مدیران این پروژه، در سال 2017، در عرضه‌ی اولیه‌ی انجین توکن (ENJ) توانستند 18.9 میلیون دلار را جمع‌آوری کنند.

آیا استیکینگ انجین توکن امکان‌پذیر است؟

انجین توکن (ENJ) بر بستر بلاک‌چین اتریوم و با استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده است. به‌خاطر همین، استیکینگ توکن ENJ به‌صورت مستقیم، امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال، صرافی‌های شخص ثالث به شما این امکان را می‌دهند که ENJ را استیک کنید. به‌این‌ترتیب، با قفل‌کردن انجین توکن، شما می‌توانید درآمد غیرفعال داشته باشید. به این کار، Safe Staking گفته می‌شود.

آیا استیکینگ انجین توکن امکان‌پذیر است؟

همچنین، سپرده‌گذاری انجین توکن در پلتفرم‌های دیفای نیز فراهم شده است. برای این کار، می‌توانید به پلتفرم‌های Aave و Bancor مراجعه کنید.

چه چیزی انجین کوین را منحصربه‌فرد می‌کند؟

بنیان‌گذاران انجین کوین معتقدند که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلتفرم، پشتوانه‌ای از انجین توکن (ENJ) برای تمام دارایی‌های دیجیتالی این پلتفرم است. به‌این‌ترتیب، آیتم‌های این پلتفرم ارزش پیدا می‌کنند و می‌توان از آن‌ها در انواع بازی‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی استفاده کرد.

علاوه‌بر آن، به‌تازگی انجین کوین بر گسترش پلتفرمی جدید تمرکز کرده است. به‌خاطر همین، پیش‌بینی می‌شود که در آینده، میلیون‌ها کاربر از آیتم‌های انجین استفاده کنند، بدون اینکه حتی از وجود این پلتفرم اطلاعی داشته باشند. همچنین، انتظار می‌رود که کمبود ذاتی انجین توکن، باعث افزایش ارزش این ارز دیجیتال شود.

چه چیزی به انجین کوین ارزش می‌دهد؟

توسعه‌دهندگان برای ایجاد و استفاده از دارایی‌های دیجیتالی، باید انجین توکن (ENJ) را در شبکه قفل کنند. وقتی یک گیمر این دارایی‌ها را در بازی‌ها به دست می‌آورد، می‌تواند آن را مبادله کند و بابت دارایی موردنظر، انجین توکن بگیرد. علاوه‌بر آن، توکن ENJ عرضه‌ی محدودی دارد و تعداد کل واحدهای آن برابر با یک میلیارد واحد خواهد بود.

چه تعدادی انجین توکن در گردش است؟

انجین توکن دارای عرضه‌ی کلی برابر با یک میلیارد واحد بوده و درحال‌حاضر، حدود 830 میلیون واحد آن در گردش است. آمارها نشان می‌دهند که این تعداد توکن، در اختیار 65902 نفر قرار دارند. همچنین، حدود 10 میلیون واحد توکن ENJ از دور خارج شده است. این توکن‌ها در استاندارد ERC-1155 و برای ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) قفل شده‌اند و توسط کلکسیونرها نگهداری می‌شوند.

نحوه انتخاب کیف پول انجین توکن

ازآنجایی‌که انجین توکن بر اساس استاندارد ERC-20 توسعه یافته، کیف پول‌های مختلفی از آن پشتیبانی می‌کنند. به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید با توجه به نیازتان، کیف پول مناسبی را انتخاب کنید. در انتخاب یک کیف پول، باید به مواردی مانند امنیت و هزینه‌ی تراکنش‌ها توجه داشته باشید.

اطلاعات فنی انجین توکن

در تاریخ 8 فوریه 2021، انجین توکن توانست به قیمت بی‌سابقه‌ی 0.72 دلار برسد. این رشد قیمت بی‌نظیر، به‌خاطر گسترش شبکه و افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال بود.

چگونه از انجین توکن استفاده می‌شود؟

درحال‌حاضر، بیشترین کاربرد انجین توکن در بازار بازی است و انتقال ارزش درون بازی‌ها را فراهم می‌کند. بااین‌حال، پلتفرم انجین کوین در تلاش است که کاربردهایی، مانند پاداش وفاداری و املاک‌و‌مستغلات را نیز به انجین توکن اضافه کند. برای مثال، مشارکت انجین و BMW می‌تواند برای پاداش وفاداری باشد و برای کاربردهایی مانند هزینه‌ی سوخت، عوارض جاده و هزینه‌ی پارکینگ استفاده شود.

همچنین، مشارکت انجین کوین با شرکت LABS، مربوط به توکنیزه‌کردن حوزه‌ی املاک‌ و مستغلات است و می‌تواند این حوزه را به‌خوبی گسترش دهد. از سوی دیگر، سازگاری انجین توکن با پلتفرم‌های دیفای مبتنی بر اتریوم، به کاربران کمک می‌کنند که از توکن ENJ برای سپرده‌گذاری و وام‌دهی استفاده کنند. همچنین، انجین توکن را می‌توان به استخرهای نقدینگی قرض داد و با استفاده از ییلدفارمینگ، سود خوبی را کسب کرد.

آیا انجین کوین یک سرمایه‌گذاری خوب است؟

عوامل مختلفی وجود دارند که به انجین توکن ارزش می‌دهند و این ارز دیجیتال را به یک سرمایه‌گذاری خوب تبدیل می‌کنند. این موارد عبارت‌اند از:

  • برنامه‌نویسان می‌توانند انجین کوین را با بازی‌های مختلف ادغام کنند.
  • انجین کوین در حوزه‌ی متاورس نیز استفاده می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، متاورس در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است.
  • با گسترش استفاده از انجین کوین، تقاضا برای خرید توکن ENJ افزایش پیدا خواهد کرد.
  • محدودیت عرضه‌ی انجین توکن، می‌تواند ارزش این ارز دیجیتال را بالاتر ببرد.
  • هربار که یک توسعه‌دهنده می‌خواهد توکن غیرقابل تعویضی را ایجاد کند، باید انجین توکن را در یک قرارداد قفل کرده باشد.
  • بنیان‌گذاران انجین کوین از فناوری‌های روز کمک گرفته‌اند تا پلتفرمی جامع و ایمن را ایجاد کنند.
  • توکن ENJ توسط انجمن تبادل ارز دیجیتال ژاپن قانونی اعلام شده است.
  • پیمان‌نامه جهانی سازمان ملل، انجین کوین را به‌عنوان یک شرکت‌کننده پذیرفته است.

سخن اینوکس با شما

انجین کوین پلتفرمی مهم است که رویکردی منحصربه‌فرد را در زمینه‌ی بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب، آیتم‌های درون بازی‌های مختلف، در دنیای حقیقی ارزشی واقعی پیدا می‌کنند. این مسئله باعث شهرت انجین توکن شده و روزبه‌روز علاقه‌مندان به توکن ENJ را افزایش می‌دهد.

آیا می‌توانم انجین کوین را استخراج کنم؟

بله، توکن‌ ENJ قابلیت استخراج دارد. انجین کوین از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و شما می‌توانید با دستگاه مدار مجتمع ای‌سیک (ASIC)، این ارز دیجیتال را مانند بیت‌کوین، استخراج کنید.

آیا می‌توانم انجین کوین را استیک کنم؟

خیر، امکان استیکینگ انجین توکن فراهم نیست. ازآنجایی‌که این پلتفرم از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، استیکینگ آن امکان‌پذیر نیست.

منبع
kriptomat

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا