ارزهای دیجیتال

بهترین ارزهای غیر متمرکز (معرفی 10 ارز برتر)

محبوبیت پلتفرم‌های صرافی غیرمتمرکز (DEX) روزبه‌روز در بین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود. علت جذابیت استفاده از آن‌ها ناشناس بودن کاربر و سرعت اجرای معاملات است. جدا از آن، تعدادی از این پلتفرم‌ها توکن بومی خود را دارند که بهترین ارزهای غیر متمرکز محسوب می‌شوند و می‌توانند سودآوری بالایی داشته باشند.
پس تا انتهای این مطلب از اینوکس همراه ما باشید تا این توکن‌ها را بیشتر بشناسید.

غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال به چه معناست

DEXها، مخفف صرافی‌های غیر متمرکز، یک سری از راه حل‌های نوین مالی هستند که بدون نیاز به وجود یک بانک، خدمات مالی ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها دارایی خود را پس‌انداز کنند، قرض دهند، وام بگیرند و یا درآمد منفعل داشته باشند.

ارزهای دیجیتال غیر متمرکز یا کوین‌های DEX، در واقع دارایی‌های دیجیتالی هستند که در پروتکل‌های بلاک چینی استفاده می‌شوند و ماهیت غیر متمرکز دارند. یعنی هیچ مقام مرکزی نقش کنترل و مدیریت آن‌ها را ندارد.

کاربران برای خرید بهترین ارزهای غیر متمرکز تنها کافی است که به یک کیف پول بلاک چینی وصل شوند و بدون حتی ارائه اطلاعات شخصی خود، معاملاتشان را انجام دهند. از جمله کاربردهای توکن‌های بومی صرافی‌های غیرمتمرکز باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پرداخت برای گس فی یا هزینه تراکنش‌ها
  • توکن‌های حاکمیتی که برای رای‌ دادن استفاده می‌شوند.
  • معامله توکن‌های غیرمثلی (NFTs)

آیا ارزهای دیجیتال غیر متمرکز سرمایه‌گذاری خوبی هستند

چندین پروژه توانسته‌اند شهرت زیادی به دست آورند، اما سرمایه‌گذاران هنوز متقاعد نشده‌اند که چرا این دارایی‌های دیجیتال باید سوددهی خوبی در دراز مدت داشته باشند.

علت آن را باید ماهیت پر نوسان دارایی‌های دیجیتال مانند کوین Ergo DEX بدانیم که قیمت آن از اوج 44.06 دلار این ارز دیجیتال به 2.4 دلار کاهش یافته است. با این‌حال برای خرید بهترین ارزهای غیر متمرکز باید دلایل زیر را نام ببریم:

حوزه جدید مالی

با گذشت زمان توجه به حوزه مالی سنتی به علت هزینه بالای تراکنش‌ها، سرعت پایین و نسل جدید کاربران کمتر می‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز به همه اجازه انجام معامله و کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال خود را می‌دهند.

دیفای هنوز در ابتدای مسیر خود قرار دارد

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در ابتدای سال 2020 شکل گرفت. صرافی‌های غیر متمرکز نقش قابل توجهی در پذیرش گسترده این حوزه داشته‌اند که همچنان مستعد رشد بیشتر است.

پتانسیل رشد انفجاری

بهترین ارزهای غیر متمرکز زمانی که بازار کریپتو وارد چرخه گاوی شود، می‌توانند رشد قیمتی بسیار بالایی را تجربه کنند. به‌عنوان مثال، توکن YFI در سال 2022 با قیمت اندکی بیشتر از 100 دلار وارد بازار شد اما قیمت آن حتی تا 93 هزار دلار افزایش یافت!

هیچ دارایی مالی سنتی نمی‌تواند چنین پتانسیل درآمدزایی داشته باشد.

معرفی بهترین ارزهای غیر متمرکز

در ادامه قدرتمندترین و امیدبخش‌ترین ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز را معرفی می‌کنیم.

دیفای کوین

دیفای کوین (DeFi Coin) اولین انتخاب ما به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای غیر متمرکز بازار است. هدف از این ارز جذب کاربران بیشتر به بازار کریپتو است. تیم این پروژه در حال کار روی تعدادی مطالب آموزشی مربوط به کریپتو هستند تا افراد مبتدی را با این صنعت جدید آشنا کنند.

دیفای کوین براساس سه اصل بازتاب، تهیه نقدینگی و استراتژی توکن سوزی دستی، عمل می‌کند. هولدرهای بلند مدت با توجه به این اصول در دراز مدت توکن بومی این پروژه (DEFC) را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

در این رابطه بخوانید : دیفای چیست؟ همه‌چیز درمورد Defi، امور مالی غیر متمرکز

دیفای کوین همچنین نقدینگی صرافی‌ها را فراهم می‌کند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد از توکن‌های خود پاداش‌های ثابتی به دست آوردند.

DeFi Coin همچنین یکی از بهترین صرافی‌های دیفای به اسم DeFI Swap را اداره می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تمام توکن‌های ERC-20 را تبدیل کنند، وارد استخرهای نقدینگی کرده و کشت سود کنند.

علاوه بر این، تیم مربوطه قصد دارد در ماه‌های آینده نسخه دوم صرافی DeFi Swap تحت عنوان DeFi Swap V2 را راه‌اندازی کند و اپلیکیشن DeFi Swap نیز در دست توسعه است.

لاکی بلاک

اگر دنبال یکی دیگر از بهترین ارزهای غیر متمرکز می‌گردید، لاکی بلاک (Lucky Block) را پیشنهاد می‌کنیم. لاکی بلاک یک پلتفرم برای رقابت‌های توکن غیرمثلی (NFT) است. بازیکنان می‌توانند با هولد کردن NFTها و ورود به رقابت‌ها، توکن‌های LBLOCK را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

این ارز در ژانویه 2022 به بازار معرفی شد و قیمتش در مرحله پیش فروش آن 0.00015 دلار بوده است اما در عرض یک ماه توانست به اوج قیمت خود یعنی 0.009617 دلار برسد. برای خرید لاکی بلاک می‌توانید از پلتفرم پنکیک سوآپ استفاده کنید.

یرن فایننس

یکی دیگر از بهترین ارزهای غیر متمرکز که باید حواستان به آن باشد، توکن یرن فایننس (Yearn.finance) است. این توکن رسما در اوایل 2020 روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد و از آن زمان خدمات خود را به سایر شبکه‌های قرارداد هوشمند لایه 1 گسترش داده است.

نحوه عمل این ارز غیر متمرکز به این صورت است که نقش یک پل را بین وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان دارد. در واقع به آن‌ها اجازه می‌دهد وام‌های غیرمتمرکز همتا به همتا (P2P) را بدهند و دریافت کنند.

یرن فایننس همچنین ابزار جمع‌کننده و کسب سود دارد که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد ظرفیت درآمد خود را با تخصیص منابع بین قطب‌های نقدینگی افزایش دهند.

قیمت این ارز در اوج بازار گاوی به اوج خود یعنی 93 هزار دلار رسیده است که دلیل آن را باید تا حد زیادی عرضه محدود توکن‌های یرن فایننس بدانیم. با این‌حال قیمت آن در حال حاضر کمی بیشتر از 9 هزار دلار است.

در این رابطه بخوانید : استیبل کوین های غیر متمرکز : انواع، ویژگی‌ها و چالش‌ها

یونی سوآپ

یونی سوآپ (UniSwap) یکی از مشهورترین پلتفرم‌های DEX است که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند. یونی سوآپ همچنین یکی از بهترین ارزهای غیر متمرکز و توکن‌های کاربری محسوب می‌شود.

این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های خود را بدون نیاز به فاش کردن جزئیات شخصی خود، معامله کنند. از نظر عملکردی، یونی سوآپ به کاربران اجازه می‌دهد هر نوع توکن ERC-20 را روی این پلتفرم تبدیل، مبادله و معامله کنند و همچنین نقدینگی را در استخرهایی که کاربران ترجیح می‌دهند، فراهم می‌کند.

در این رابطه بخوانید : آینده ارز یونی سواپ: پیش بینی قیمت ارز یونی سواپ در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

یونی سوآپ بیشترین سهم را از بازار صرافی‌های غیر متمرکز دارد، به‌ نحوی که ارزش معاملات روزانه روی نسخه سوم این پلتفرم به 2.5 میلیارد دلار می‌رسد. توکن بومی این پلتفرم UNI نام دارد و در دراز مدت می‌تواند سودآوری قابل توجهی داشته باشد.

سوشی سوآپ

سوشی سوآپ (SushiSwap) یکی دیگر از کوین‌هایی است که در اقتصاد غیرمتمرکز نوین خود را مطرح کرده است. سوشی سوآپ روی شبکه اتریوم قرار دارد و یک بازارساز خودکار (AMM) و پلتفرم DEX با این هدف است که کاربران به روش‌های متفاوت‌تری بتوانند درآمد منفعل داشته باشند.

کاربران در سوشی سوآپ می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را مبادله کرده، کسب درآمد کنند، قرض بدهند، وام بگیرند و استیک کنند. این پلتفرم قصد دارد به یک صرافی غیرمتمرکز اقتصادی بهتر از یونی سوآپ تبدیل شود.

این پلتفرم 14 زنجیره را اجرا می‌کند تا یک پروتکل AMM چند زنجیره‌ای باشد. افرادی که توکن SUSHI را استیک می‌کنند، 0.05 درصد از تمام مبادلات را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

پنکیک سوآپ

پنکیک سوآپ (PancakeSwap) روی شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) قرار دارد و یک AMM ترکیبی و پلتفرم DEX است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون مشکل تمام توکن‌های BEP-20 را معامله کنند.

کاربران همچنین می‌توانند در پنکیک سوآپ دارایی‌های دیجیتال قابل جمع‌آوری مانند توکن‌های غیرمثلی را بخرند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند از طریق استخرها و مزارع پنکیک سوآپ کسب درآمد کرده، ارزهای خود را تبدیل کرده و نقدینگی پروژه‌های مورد نظرشان را فراهم کنند.

پنکیک سوآپ در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار معاملات دیفای را به عهده دارد و حجم معاملات روزانه آن به بیش از 1 میلیارد دلار می‌رسد. ارز بومی این پلتفرم CAKE نام دارد که یک جفت معاملاتی برای چندین استخر موجود روی پنکیک سوآپ است.

تورچین

تورچین (TorChain) یکی دیگر از بهترین ارزهای غیر متمرکز و پلتفرم DEX قابل توجه است. یک تیم از توسعه‌دهندگان غیرمتمرکز تورچین را توسعه داده‌اند که یک شبکه نقدینگی بین زنجیره‌ای و خودکار است.

هدف این پلتفرم فراهم کردن نقدینگی ارزهای دیجیتال از طریق شبکه‌هایی از گره‌های تور (ThorNodes) عمومی و محصولات اکوسیستمی است.

کاربران در این پلتفرم می‌توانند مستقیما روی چندین پلتفرم و تجمیع کننده برتر DEX توکن‌های مورد نظرشان را تبدیل کرده و وارد استخر نقدینگی کنند. تورچین همچنین با شبکه قرارداد هوشند Terra ادغام شده است و بسیاری از افراد توکن بومی آن یعنی Rune را یکی از بهترین ارزهای غیر متمرکز می‌دانند.

ویژگی‌هایی مانند عناصر فنی، فناوری، ظرفیت فنی و کاربرد تورچین آن را به یک پروژه ارزشمند تبدیل کرده است.

بالانسر

بالانسر (Balancer) یک صرافی غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم و یکی از پیشروترین بازارسازهای خودکار در دنیای کریپتو است. این پلتفرم معاملاتی به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های دیجیتال خود را سرمایه‌گذاری کنند و از این کار درآمد داشته باشند.

بالانسر همچنین بهترین قیمت‌ها را برای کاربران مشخص می‌کند تا معاملات خود را انجام دهند. توکن کاربردی این پلتفرم BAL نام دارد که یکی از بهترین ارزهای غیر متمرکز می‌تواند باشد. کاربران در نتیجه انجام معاملات خود و متناسب با گس فی پرداختی و قیمت جفت ارز ETH/BAL، پاداش دریافت می‌کنند.

بالانسر همچنین نقش یک پروتکل AMM را دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد استخرهای نقدینگی قابل برنامه‌ریزی را بسازند.

کاسموس

کاسموس (Cosmos) یک پروتکل قرارداد هوشمند لایه 1 است. این پروتکل با استفاده از چارچوب ماژولی قصد دارد به اینترنت بلاکچین‌ها تبدیل شود که در آن تمام پروتکل‌ها می‌توانند به یکدیگر داده انتقال دهند و دریافت کنند.

کاسموس به‌ عنوان یک شبکه کاملا مقیاس پذیر از یک مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. هدف از این پلتفرم فراهم کردن تراکنش‌های با هزینه پایین و کارآمد از نظر انرژی است. ماموریت کاسموس حل سخت‌ترین چالش‌های اکوسیستم بلاکچین است. بنابراین این پروتکل به انتخاب اول بسیاری از پروژه‌های برتر مانند بلاکچین ترا، تبدیل شده است.

توکن بومی این پروتکل که یکی از بهترین ارزهای غیر متمرکز است، ATOM نام دارد و کارشناسان آینده بسیار روشنی را برای آن متصور می‌شوند.

گراف

توکن بومی (Graph)، GRT نام دارد و یکی از محبوب‌ترین و بهترین ارزهای غیر متمرکز در دنیای کریپتو است. بلاکچین گراف که روی شبکه اتریوم قرار دارد، یک نرم‌افزار متن باز برای جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌سازی داده‌های تمام پروتکل‌های بلاکچینی است.

الزاما گراف را باید گوگل دنیای Web3 بدانیم، چون به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به‌ راحتی اطلاعات مربوط به یک بلاکچین را جمع‌آوری کنند.

توجه به گراف اخیرا بسیار زیاد شده و این بلاکچین روی سایر پلتفرم‌هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، راه‌اندازی شده است. در نتیجه تمام این مسائل، استفاده از توکن بومی گراف یعنی GRT که برای پردازش تراکنش‌های این پلتفرم الزامی است، افزایش یافته است.

سخن اینوکس با شما

بسیاری از کارشناسان آینده دنیای مالی را متعلق به اقتصاد غیر متمرکز می‌دانند. صرافی‌های غیرمتمرکز با هدف حذف واسطه‌هایی مانند بانک، افزایش سرعت تراکنش‌ها و ناشناس نگه داشتن هویت کاربران شکل گرفته‌اند و روزبه‌روز کاربران آن‌ها رو به افزایش است.

از طرفی با توجه به تب کریپتو، سرمایه‌گذاران دوست دارند روی بهترین ارزهای غیر متمرکز سرمایه‌گذاری کنند. به‌همین علت در مطلب بالا تعدادی از آن‌ها را معرفی کردیم اما قبل از خرید هر کدام، تحقیقات لازم را انجام دهید. فراموش نکنید نوسان قیمت در بازار کریپتوکارنسی بسیار بالا است و باید تحمل ریسک بالایی داشته باشید.

منبع
business2community

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا