اصطلاحات و مفاهیم

تفاوت هارد فورک و سافت فورک چیست؟ کدام بهتر است؟

با پیشرفت‌های مداوم تکنولوژی، اکثر کاربران نرم افزار از تعمیر و نگهداری مداوم و ارتقا مورد نیاز برای بهبود کارایی برنامه‌های خود آگاه هستند؛ بنابراین وقتی همراه بانک دیجیتال گوشیتان به شما اطلاع می‌دهد که آن را به روز کنید، آن را نادیده نخواهید گرفت. از سوی دیگر، شاید گوشی هوشمند شما به محض اتصال به شبکه، خود به خود ارتقا یابد. به هر حال، اگر نسخه ارتقا یافته برنامه را دانلود نکنید، ممکن است با مشکلات عملکردی مواجه شوید و در معرض خطر از دست دادن دسترسی به خدمات آن قرار بگیرید.


پلتفرم بلاک چین بر اساس همین مکانیزم روشی را برای به روز رسانی و نگهداری داده ایجاد کرده است. با این حال، برنامه‌های غیرمتمرکز، از جمله ارزهای دیجیتال در پلتفرم بلاک چین، به یک روش جداگانه و پیچیده‌تر نیاز دارند، در حالی که اپراتورهای شبکه متمرکز ممکن است با فشار دادن یک دکمه، به سرعت نرم افزار خود را با عناصر نوآورانه ارتقا دهند. به عنوان مثال، بلاک چین‌ها، سیستم‌هایی منبع باز هستند که به صورت غیر متمرکز اراده می‌شوند و به تبع قدرت متمرکز در آن معنایی ندارد. در نتیجه، گزینه به روزرسانی سیستم شامل توافق همه کاربران در شبکه است.

فورک یک روش منحصر به فرد برای به روز رسانی یا بهبود بلاک چین در نظر گرفته می‌شود. فورک‌ها بر اساس عملکردشان به دو دسته سافت فورک‌ و هارد فرک‌ها تقسیم می‌شوند. ابتدا، بیایید تعریف کنیم که فورک بلاک چین چیست تا بتوانیم تفاوت هارد فورک و سافت فورک را درک کنیم.

آشنایی با فورک‌های بلاک چین

قبل از پرداختن به موضوع تفاوت هارد فورک و سافت فورک ابتدا به معرفی مفهوم فورک در بلاک چین می‌پردازیم. در ابتدایی‌ترین سطح، بلاک چین، مجموعه‌ای از بلوک‌های دیتا است که توسط کلیدهای رمزنگاری ایمن، به یکدیگر متصل شده‌اند تا زنجیره‌ای از بلوک‌های مختلف را بسازند. بلاک چین را به عنوان یک جاده مستقیم که از بلوک‌های به هم پیوسته تشکیل شده است، تجسم کنید. از آنجایی که بلوک‌ها با توافقی خاص، بهم مرتبط هستند، همه بلوک‌ها در پذیرش تغییرات نقشی واحد را دارند. هر بهینه‌سازی برای سیستم مستلزم تغییر اجماع در بین بلوک‌ها است. معنای این جمله این است که برای ایجاد تغییر در رویه یک بلاکچین باید تمام بلوک‌ها تک به تک تغییر کنند.


با این حال، از آنجایی که بلوک‌ها از طریق مجموعه‌ای از پروتکل‌های عملاً غیرقابل تغییر به هم متصل می‌شوند، شانس دستیابی به چنین اجماعی تقریباً غیرممکن است. بنابراین به‌ جای بازسازی هر بلوک، فورک‌ها اغلب برای ایجاد تغییرات در این زنجیره بلوکی یا همان بلاک چین، استفاده می‌شوند.

فورک رویدادی در پلتفرم بلاک چین است که در آن برنامه‌نویسی اولیه کپی می‌شود و تغییرات مربوطه در آن انجام می‌شود. علاوه بر این، دو پلتفرم بلاک چین نمی‌توانند با هم، وجود داشته باشند. بنابراین، بلاک چین جدید به دو شاخه جدا می‌شود و یک انحراف چنگال مانند از بلاک چین اولیه ایجاد می‌کند. این انحراف چنگال مانند را اصطلاحا فورک می‌نامند.

فورک در بلاکچین

در این رابطه بخوانید : فورک چیست و چگونه کار می کند؟ انواع فورک کدامند؟

چه کسی یک فرمت فورک را تعیین می‌کند

به گفته کارشناسان بلاک چین، از آنجایی که هیچ نهاد متمرکزی وجود ندارد که بلاک چین را اجرا کند، اعضای پلتفرم باید در مورد مسیر پیش رو تصمیم بگیرند و تغییراتی را اعمال کنند. این تغییرات با هدف بهبود و افزایش عملکرد و کارایی کلی سیستم اندیشیده می‌شود.


گروه‌هایی از مشترکین، ماینرها و سرمایه‌‌گذاران گرفته تا توسعه‌دهندگان نود، اجزای متفاوت بلاک چین محسوب می‌شوند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چه کسی حق و اختیار نهایی، در مورد اینکه چه بهبودهایی در سیستم باید اعمال شود را دارد؟ علاوه بر این، برخی از اعضا از قدرت انتخاباتی بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند، زیرا هر زیرگروه به طور قابل توجهی به سیستم کمک می‌کند.

برای مثال، ماینرهایی که سیستم را با تخصیص منابع محاسباتی برای اعتبارسنجی بلوک محافظت می‌کنند، احتمالاً در مورد یکپارچگی و محبوبیت نسخه‌های فورک تصمیم می‌گیرند. از آنجایی که ماینرها منابع محاسباتی مورد نیاز برای حفظ سیستم را فراهم می‌کنند، هر نسخه فورکی که ماینرها تایید کنند، احتمالاً غالب تغییرات را تشکیل خواهد داد.


بیشتر بلاک چین‌های منبع باز، تداخل وظایف و در نتیجه یک اختیار مشترک در فرآیند تشکیل فورک را امکان‌پذیر می‌کنند. سایر مشاغل زیرمجموعه، شامل توسعه دهندگانی هستند که فناوری بلاک چین را توسعه داده و بهینه می‌کنند. همچنین یک زیر مجموعه دیگر، مصرف کنندگان فول نود هستند که به عنوان هسته و حساب‌رسان پلتفرم عمل و رکورد بلاک چین را حفظ می‌کنند.

هارد فورک چیست

فورک‌ها تغییراتی در الگوریتم شبکه بلاک چین هستند که به واسطه آن‌ها بلاکچین اولیه تقسیم می‌شود. اگر یک شبکه بلاک چین قدیمی دارای کریپتو باشد که روی آن کار می‌کند، فورک آن بلاک چین، منجر به تشکیل یک توکن موازی در شبکه جدید بلاک چین فورک شده، می‌شود. مقررات قوانین بلاک چین در یک هارد فورک، ارتقا یا تغییر می‌یابند و به این ترتیب بلاک چین قبلی و بلاک چین به‌روز شده با یکدیگر ناسازگار می‌شوند.


این موضوع نشان می‌دهد که گره‌های قبلی، بلوک‌های ارتقا یافته را رد می‌کنند و بلاک ‌چین جدیدتر، تحت دستورالعمل‌های جدیدی اجرا می‌شود که به‌طور مداوم بلوک‌های بلاک چین قدیمی را رد می‌کنند. به این ترتیب به مرور زمان بلاک چین‌های جدید جای بلاک چین‌های قدیمی را می‌گیرند.

سافت ورک چیست

به طور کلی، سافت فورک، شبکه بلاک چین قدیمی را متقاعد می‌کند که قوانین تغییر یافته را بپذیرد، بنابراین اجازه می‌دهد هر دو بلوک تراکنش‌های ارتقا یافته و قدیمی در یک لحظه پذیرفته شوند. در بحث تفاوت هارد فورک و سافت فورک باید گفت که سافت فورک، بر خلاف هارد فورک، بلاک چین قدیمی را با مقررات و استانداردهای جداگانه، زنده نگه می‌دارد. ارتقا پروتکل بیت کوین Segregated Witness (SegWit) در سال 2015 نمونه‌ای از اجرای موفق سافت فورک است.

بالاخره-هارد-فورک-بهتر-است-یا-سافت-فورک
تفاوت هارد فورک و سافت فورک

در این رابطه بخوانید : تفاوت آدرس SegWit و Legacy: بررسی آدرس‌های بیت کوین


قبل از مقیاس‌پذیری بیت کوین (SegWit)، سیستم بیت کوین تا حدودی گرانتر (30 دلار در هر تراکنش) و همچنین زمانبر بود. علاوه بر این، طبق گفته توسعه‌دهندگان ارتقاء SegWit، اطلاعات امضا تقریبا 65 درصد از یک بلوک تراکنشی را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، SegWit منجر به افزایش اندازه موثر بلوک از 1 مگابایت به 4 مگابایت شد. هدف از این بهبود، تقسیم یا حذف اطلاعات امضا از سوابق داده‌های تراکنش در هر بلوک بلاک چین بود. این اتفاق همچنین فضایی را برای افزایش بهره‌وری تراکنش در هر بلوک خالی کرد.

بلاک چین قبلی بیت کوین پس از اجرای سافت فورک آماده پذیرش بلوک‌های جدید 4 مگابایتی و 1 مگابایتی به طور همزمان بود. سافت فورک، به لطف یک رویکرد مهندسی هوشمند که قوانین جدید را بدون نقض قوانین قدیمی ساختار می‌دهد، به گره‌های قدیمی اجازه می‌دهد تا بلوک‌های جدید را نیز به راحتی بپذیرند.

تفاوت هارد فورک و سافت فورک

جوامع بلاک چین و ارزهای دیجیتال بر اساس اینکه کدام شکل از فورک برای بهبود شبکه‌های بلاک چین ترجیح داده می‌شود، تقسیم می‌شوند. اگرچه هر نوع فورک مزایایی را برای پلتفرم به ارمغان می‌آورد، تقسیم گروه‌های مختلف بر اساس معایب آن‌ها صورت می‌گیرد.

سافت فورک‌ها ملایم‌تر هستند و با این وجودی خطرات مختص به خود را برای پلتفرم به همراه می‌آورند. واضح‌ترین این خطرات این است که افراد کلاهبردار می‌توانند با استفاده از یک سافت فورک، مصرف‌کنندگان و استخراج‌کنندگان فول نود (Full Node) را برای تأیید تراکنش‌هایی که قوانین بلاک چین را نقض می‌کنند، فریب دهند.


مصرف کنندگان فول نود به عنوان حسابدار شبکه بلاک چین عمل می‌کنند و همیشه یک نسخه کامل از آن را حفظ می‌کنند. به عنوان مثال، بیت کوین با داشتن مشتریان و ماینرهای فول نود که به صورت جداگانه با دیگران کار می‌کنند و صحت دفتر کل را تأیید می‌کنند، ویژگی غیرمتمرکز خود را حفظ می‌کند.

با این حال، اگر اپراتورهای کلاهبردار، مصرف‌کنندگان و ماینرهای فول نود را متقاعد کنند که بلوک‌هایی که قوانین را نقض می‌کنند، تأیید کنند، بلاک چین ممکن است شروع به پذیرش بلوک‌های اشتباه کند که نتیجه آن شکست پلتفرم خواهد بود. بنابراین، پلتفرم‌های بلاک چین سعی کرده‌اند این خطر را با اطمینان از در دسترس بودن همه سافت فورک‌ها، کاهش دهند.


جدای از بحث تفاوت هارد فورک و سافت فورک، هارد فورک‌ها برای جداسازی جوامع شناخته می‌شوند. این به این دلیل است که هارد فورک برخلاف سافت فورک حد وسط ندارد. ثانیا، بسیاری معتقدند که هارد فورک‌ها مضر هستند، زیرا قدرت هش پلتفرم را تقسیم می‌کنند و ضریب اطمینان کلی سایت و همچنین قابلیت‌های پردازش کلی را کاهش می‌دهند.

تبدیل بلاک چین‌ها (Transformation of Blockchains)

حال که تفاوت هارد فورک و سافت فورک را متوجه شدید بهتر است بدانید که بسیاری از ماینرها و سرمایه‌گذاران، بر خلاف پر تنش بودن اجرای هارد فورک، این پلتفرم‌ را انتخاب می‌کنند. دلیل آن‌ها این است که خطر تایید یا استخراج بلوک‌های نامعتبر در این روش کمتر از استفاده از سافت فورک است. اگرچه هارد فورک‌ها برای رشد ارزهای دیجیتال مضر هستند، ولی تضمین می‌کنند که ماینرها و تریدرها در بلاک چین، در حین کار عقب نمانند و یا فریب نخورند.


سافت فورک‌ها، جایگزین بسیار سریع‌تری برای ارتقای نرم‌افزار بلاک چین بدون مصرف منابع پردازشی اضافی ارائه می‌کنند. سافت فورک‌ها اغلب به دلیل تواناییشان، در به روزرسانی مورد قبول قرار می‌گیرند. انتخاب شما به عنوان سرمایه‌گذار همیشه محترم است اما مانند همیشه شرط احتیاط در سرمایه‌گذاری را فراموش نکنید.

بالاخره هارد فورک بهتر است یا سافت فورک؟

در این مقاله از اینوکس به بررسی و شناخت تفاوت هارد فورک و سافت فورک پرداختیم. هر برنامه یا نرم‌افزاری، مانند هر شبکه بلاک‌چینی، برای اینکه نرم‌افزار به اهداف بزرگ‌تر و بزرگ‌تری برسد، نیاز به ارتقا دارد. هارد فورک‌ها و سافت فورک‌ها به ما این امکان را می‌دهند که تغییرات نرم افزاری غیرمتمرکز را بدون دخالت یک مقام مرکزی انجام دهیم. بدون فورک‌ها، شبکه‌ها نمی‌توانند ویژگی‌های جدید را که نیاز به استفاده از یک سیستم متمرکز برای کنترل کامل دارد، اتخاذ کنند.

در بررسی تفاوت هارد فورک و سافت فورک مزایا و معایب هر روش به صورت تخصصی بررسی شد. به نظر می‌رسد، سیاست‌های فردی در سرمایه‌گذاری و ماینینگ، تعیین می‌کند شما به کدام یک از فورک‌ها علاقه‌مند باشید. بنابراین تمام پارامترها را کنار هم بگذارید و تصمیم نهایی خود را برای فعالیت روی شبکه بلاک چین اتخاذ کنید.

منبع
blockchain-council

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا