تحلیل و سرمایه گذاری

دوج کوین یا شیبا اینو؟ بهترین میم کوین کدام است؟

دوج کوین و شیبا اینو در برابر یکدیگر به عنوان رقیب قرار می‌گیرند. دوج کوین در سال 2013 شروع به کار کرد، در حالی که شیبا اینو در سال 2020 تأسیس شد و یک ارز جدیدتر است. بر کسی پوشیده نیست که ایلان ماسک به دوج کوین کمک کرد تا به موفقیت آن در اقتصاد سایبری کمک کند. اگر دوج کوین به ماسک وابسته باشد، شیبا اینو بدون شک برای حفظ موقعیت خود در دنیای ارزهای دیجیتال به دوج کوین وابسته است. در این مقاله از اینوکس قصد داریم به بررسی تفاوت‌های بین این دو میم کوین و بررسی این موضوع که دوج کوین یا شیبا، کدامیک بهتر است، بپردازیم.

درباره دوج کوین

دوج کوین همان میم کوین اصلی است که در سال 2013 به عنوان یک شوخی برای تمسخر حماقت‌های فضای ارزهای دیجیتال در آن زمان ایجاد شد. از قضا همین موضوع امروزه آن را به 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل کرده است.

علیرغم منشأ طنز آن، بسیاری از چهره های سرشناس از جمله ایلان ماسک، مارک کوبان و ژو سو، مدیر عامل میلیاردر Three Arrows Capital، آن را یک سرمایه‌گذاری قانونی می‌دانند.

بسیاری از طرفداران دنیای کریپتو اهمیت زیادی به این واقعیت می‌دهند که این اولین میم کوینی است که به وجود آمده است، بنابراین اهمیت ویژه‌‌ای برای این پروژه قائل هستند.

دوج کوین همچنین دارای عرضه در گردش بسیار بالایی است، به این معنی که هر توکن آن مانند شیبا، قیمت بسیار پایینی دارد.

گرچه تازه واردان بازار کریپتو ممکن است با مکانیسم‌های عرضه توکن آشنا نباشند، با این ایده جذب می‌شوند که قیمت دوج کوین روزی به اندازه بیت کوین خواهد رسید.

با وجود برخی دیگر از میم کوین‌ها در بازار امروز، دوج کوین ویژگی‌هایی که آن را منحصر به فرد می‌کند. به عنوان مثال، در مارس 2021، مالک میلیاردر دالاس ماوریکس اعلام کرد که تیم NBA او دوج کوین را به عنوان شیوه پرداخت برای خرید بلیط می‌پذیرد.

در ماه مه سال جاری، اسپیس ایکس یک ماموریت به ماه را با بودجه کامل DOGE اعلام کرد و آن را به عنوان اولین ماموریت فضایی که توسط یک ارز دیجیتال تامین مالی می‌شود، معرفی کرد.

تجزیه و تحلیل قیمت دوج کوین (DOGE)

قیمت دوج کوین در یک مثلث متقارن تعیین کننده قرار دارد، در حالی که در مرحله نزدیک شدن به اوج قیمتی خود است.

قیمت دوج کوین بالاتر از سطح حمایت حیاتی معامله می‌شود که این امر امید به یک صعود قابل توجه را افزایش می‌دهد.
هنگامی که قیمت مثلث شکسته شود، ممکن است یک صعود قابل توجه باعث افزایش نزدیک به سطح 0.3g در FIB در 0.1 دلار ایجاد شود، پس از آن افزایش به سمت FIB 0.5 اتفاق می‌افتد.

تجزیه و تحلیل قیمت دوج کوین (DOGE)

در این رابطه بخوانید : تحلیلگران آینده دوج کوین را چطور می‌بینند؟

درباره شیبا اینو

شیبا اینو با نماد اختصاری (SHIB) در آگوست 2020 به عنوان اسپین آف دوج کوین توسط یک توسعه دهنده با نام مستعار “ریوشی” ایجاد شد. در واقع، حتی نام شیبا اینو از نژاد سگی که در لوگوی دوج کوین نشان داده شده، گرفته شده است.

شیبا معمولاً به عنوان یک میم کوین شناخته می‌شود که می‌تواند به عنوان یک رمز ارز پایه که به منظور تمسخر و شوخی ایجاد شده است تعریف شود. در بیشتر موارد، این ارزها هیچ مورد استفاده‌ای خارج از حدس و گمان علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال ندارند.

در واقع، حدس و گمان نقش مهمی در عملکرد این توکن‌های میم در بازار دارد و قیمت شیبا در نتیجه توئیت‌های مرموز ایلان ماسک رشد چشمگیری داشته است. با توجه به شباهت‌های بین دوج کوین و شیبا اینو، هر زمان که ایلان ماسک در مورد سگ‌ها توییت می‌کند، ارزش هر دو ارز افزایش پیدا می‌کند.

این شاید به این دلیل است که سرمایه‌گذاران بر این باورند که ایلان ماسک به طور ضمنی به این موضوع اشاره می‌کند که می‌خواهد روی این ارز سرمایه‌گذاری کند و با توجه به ثروت و موقعیت او، مطمئناً این یک معامله پرسود و بزرگ است. با این حال، در پی نگرانی و ترس سرمایه‌گذاران شیبا، ایلان ماسک اخیراً فاش کرد که مالک هیچ شیبایی نیست و همین امر باعث شد قیمت توکن قبل از رسیدن دوباره به اوج سقوط کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب شیبا، 1,000,000,000,000,000 عرضه کل توکن‌های فوق‌العاده بالای آن است که قیمت هر سکه را بسیار پایین می‌آورد.

تازه واردان بازار کریپتو که شاید با مفاهیم ارزش بازار و ارقام عرضه کل ناآشنا باشند، با این چشم انداز جذب می‌شوند که «اگر قیمت هر سکه به 1 دلار برسد» و «اگر حتی به 1 سنت هم برسد من میلیونر می‌شوم»، البته نمی‌دانید که با این قیمت‌ها، ارزش بازار شیبا بزرگ‌تر از مجموع بیت‌کوین، اپل، فیس‌بوک، گوگل و آمازون خواهد بود. در واقع، سناریویی که بسیار بعید به نظر می‌رسد.

باید دید که چگونه اکوسیستم شیبا اینو در طول زمان توسعه می‌یابد، اما در حال حاضر، در درجه اول ابزاری برای حدس و گمان است.

تجزیه و تحلیل قیمت شیبا اینو (SHIB)

قیمت شیبا اینو در یک کانال موازی در حال افزایش معامله می‌شود و تقویت کمتر کانال را آزمایش می‌کند.

حجم به شدت کاهش یافته است و از این رو، احتمال شکست صعودی بسیار کم است، اما یک فرم تایید پایین‌تر می‌تواند در یک راستا تغییر کند.

اگر توکن به جای اول خود برگردد، ممکن است افت قابل توجهی ایجاد شود.

تجزیه و تحلیل قیمت شیبا اینو (SHIB)

در این رابطه بخوانید : آینده ارز شیبا اینو: پیش بینی قیمت شیبا در سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰

دوج کوین یا شیبا اینو؟ کدامیک بهتر است؟

در این بخش، تفاوت‌های اساسی بین دوج کوین و شیبا اینو را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم قبل از سرمایه‌گذاری تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

جامعه و محبوبیت

شیبا اینو در سال‌های اخیر به بازار ارزهای دیجیتال اضافه شده است، در حالی که دوج کوین ارزش بازار بزرگ‌تر و سابقه طولانی‌تری دارد. دوج کوین با یک انجمن توسعه پیشرفته و گروه‌های آنلاین متعددی که به این ارز اختصاص داده شده‌اند، تعداد کاربران بیشتر و فعال‌تری نیز دارد.

معاملات، سرعت و کارمزد

دوج کوین یک بیت کوین نسل چهارم است. برای استخراج آن الگوریتم اثبات کار (PoW) مشابه بیت کوین استفاده می‌شود. از سوی دیگر، شیبا اینو یک ارز مبتنی بر اتریوم است که از فناوری اثبات سهام (PoS) به جای اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. شیبا اینو یک دارایی دیجیتال است که در شبکه بلاک چین اتریوم منتشر شده است، در حالی‌که دوج کوین یک ارز دیجیتال با بلاک چین مخصوص به خود است.

از آنجایی که شیبا اینو بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، به این معنی است که شیبا از همان سرعت تراکنش‌ و کارمزد پروژه‌های دیگر اتریوم پیروی می‌کند. هنگامی که شبکه شلوغ است، کارمزد تراکنش‌ها به بالای 50 دلار هم می‌رسد، این چیزی است که باید در نظر گرفته شود. سرعت تراکنش نسبتاً سریع و به طور متوسط بین 14-12 ثانیه است.

دوج کوین یک فورک لایت کوین است که به نوبه خود فورک بیت کوین است. به زبان ساده، فورک زمانی است که شما کد را از یک پروژه کپی و جای‌گذاری می‌کنید و تغییرات جزئی در آن اعمال می‌کنید. به این ترتیب، هزینه تراکنش‌های دوج کوین کمتر از 1 دلار (یا حدود 2.5 دوج) است و تکمیل آن 1 دقیقه طول می کشد.

ماینینگ

دوج کوین را می‌توان استخراج کرد، گرچه سودآوری آن به تجهیزات سخت افزاری و قیمت برق در کشور بستگی دارد.

از طرف دیگر شیبا قابل استخراج نیست و فقط از طریق صرافی قابل خرید است.

ذخیره سازی

شیبا اینو یک توکن ERC-20 است زیرا بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است. در نتیجه، می‌توان آن را در هر کیف پولی که از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کند، ذخیره کرد. کیف پول های محبوب عبارتند از متامسک، تراست ولت.

دوج را می توان در تعدادی کیف پول مختلف از جمله کیف پول تراست ولت، مولتی دوج و کیف پول سخت افزاری Ledger ذخیره کرد.

انتشار کوین

سیستم عرضه دوج کوین کاملاً متمایز است. دوج کوین عرضه نامحدود دارد. در نتیجه، دوج کوین برخلاف بیت کوین که سقف آن 21 میلیون ارز است، عرضه نامحدودی دارد.

از سوی دیگر، تعداد کل توکن‌های شیبا اینو به 1 کادریلیون (یعنی یک عدد 1 به دنبال آن 15 صفر است) محدود شده است که هنوز هم طبق استانداردهای رمزنگاری نسبتاً بزرگ است. در نتیجه، هیچ کمبودی در این دارایی ارز دیجیتال وجود ندارد. حدود نیمی از این دارایی ها متعلق به Vitalik بود که تصمیم گرفت 90 درصد از آن‌ها که مجموعاً 410 تریلیون توکن به ارزش حدود 6.7 میلیارد دلار بود را بسوزاند.

دوج کوین یا شیبا اینو

در این مورد بخوانید : ۱۰ مورد از میم کوین های آینده دار در سال ۲۰۲۳

حامیان پروژه

خالق شیبا اینو نیمی از عرضه توکن را به Vitalik Buterin فرستاد تا توکن‌ها را بسوزانند و آنها را از گردش خارج کنند. با این حال، زمانی که بوترین تصمیم گرفت برخی از توکن‌ها را بفروشد و پول را به خیریه اهدا کند، تا حدودی نتیجه معکوس داد. در آن زمان، قیمت شیبا اینو بیش از 40 درصد کاهش یافت، اما از آن زمان اوج گرفته و به بالاترین حد خود رسیده است.

از آنجایی که دوج میم کوین اصلی است، حامیان برجسته بسیاری از جمله ایلان ماسک، ویتالیک بوترین، مارک کوبان، اسنوپ داگ و ژو سو، مدیرعامل Three Arrows Capital دارد.

ریسک‌ها و خطرات

خطرات و نگرانی‌های مربوط به دوج کوین یا شیبا اینو بسیار شبیه به هم هستند زیرا هر دو جزو میم کوین‌ها هستند.

اولا، دوج یا شیبا اینو به غیر از ابزاری برای حدس و گمان، کاربردها و مزایای محدودی را برای کاربران فراهم می کنند. برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال دیگر در بازار برای کاربران خود امکان قرض گرفتن، وام دادن یا کسب سود از دارایی‌های خود را فراهم نمی‌کنند.

یکی دیگر از دلایل نگرانی این دو میم کوین است که سرمایه‌گذاران برتر برای هر سکه مقدار قابل توجهی از عرضه را در اختیار دارند. برای دوج، 20 آدرس برتر نزدیک به 50٪ از تمام توکن‌ها را در خود جای داده است و برای شیبا اینو این رقم نزدیک به 75٪ است.

این موضوع به این معنی است که توکن‌ها به طور بالقوه در دست افراد معدودی است که می‌توانند هر زمان که بخواهند توکن‌های خود را در بازار آزاد و باعث سقوط قابل‌توجه قیمت شوند. البته به این معنی نیست که این اتفاق حتما خواهد افتاد، اما چیزی است که باید در نظر گرفته شود.

دوج کوین و شیبا اینو هر دو ارزهای جامعه محور هستند که در معرض نوسانات قیمتی بسیار چشمگیری هستند و ثبات چندانی ندارند و همین امر مقایسه آن‌ها را در هنگام سرمایه‌گذاری دشوار می‌کند.

هر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مستلزم خطراتی است، اما هر کسی که قصد خرید دوج کوین یا شیبا را دارد باید بداند که این‌ها میم کوین‌هایی هستند که هیچ سابقه تاریخی واقعی برای بررسی نوسانات ارزش آن‌ها در طول زمان وجود ندارد.

گریزی از این واقعیت وجود ندارد که دوج کوین یا شیبا بر پایه یک شوخی به وجود آمدند. علی‌رغم این واقعیت که هر دو زیرساخت کاملاً کاربردی دارند، هیچ یک به طور قابل توجهی پتانسیل فناوری بلاک چین را افزایش نداده است. با این حال، سرمایه‌گذاران نباید در رد ابتکارات ارزهای دیجیتال مورد علاقه جامعه عجول باشند.

جایگزینی برای دوج کوین یا شیبا اینو

با توجه به رشد باورنکردنی دوج کوین و شیبا اینو، میم کوین‌های بیشتری هر روز وارد بازار می شوند. هر یک از آن‌ها نوید می‌دهند که رمزارز بزرگ بعدی هستند اما دلایل کمی برای حمایت از ادعاهای خود دارند.

هنگام برخورد با میم کوین‌ها باید احتیاط کنیم، زیرا کلاهبرداری‌های زیادی وجود دارد که به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی کاربران بی‌تجربه هستند.

قانون شماره یک این است که فقط پولی را سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانید از دست بدهید.

سخن اینوکس با شما

در پاسخ به سوال دوج کوین یا شیبا اینو کدامیک بهتر است باید بگوییم که هم شیبا و هم دوج کوین سرمایه‌گذاری‌های پرریسکی هستند، بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها، مطمئن شوید که مایل به پذیرش سطح بالایی از ریسک و نوسان هستید.

در حالی که هیچ یک از این میم کوین‌ها به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفته نمی‌شوند، دوج کوین ممکن است ریسک کمتری نسبت به شیبا داشته باشد، زیرا قدمت و محبوبیت بیشتری دارد. با این حال، شیبا ممکن است در طول زمان فرصت‌های بیشتری برای رشد داشته باشد.

سوالات متداول

تفاوت اصلی بین دوج کوین و شیبا اینو چیست؟

تفاوت اصلی بین دوج کوین و شیبا اینو این است که آن‌ها بر روی بلاک چین‌های جداگانه با سرعت تراکنش و کارمزد متفاوت هستند.

آیا شیبا اینو، دوج کوین را شکست خواهد داد؟

این به معیار مورد استفاده برای سنجیدن برنده بستگی دارد. از نظر ارزش بازار، شیبا اینو در زمان نگارش این مقاله از دوج کوین پیشی گرفته است. با این حال، دوج کوین از نظر تعداد کاربران با بیش از 4.4 میلیون نفر در مقایسه با 870000، شیبا اینو را شکست می‌دهد.

منبع
shiba-inu-vs-dogecoincomparison/shiba-inu-vs-dogecoin

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا