ارزهای دیجیتال

صفر تا صد استخراج اتریوم: فرآیند گام به گام برای شروع استخراج

مانند بیت کوین، اتریوم نیز بلاک چین غیرمتمرکزی دارد که با همکاری شرکت کنندگان در شبکه اتریوم به‌روزرسانی می‌شود و اعتبار پیدا می‌کند. امنیت بلاک چین متمرکز، به خاطر یک شخص ثالث که واسطه معاملات است، نسبت به غیرمتمرکز، بسیار پایین‌تر است. تنها راه افزودن بلاک‌های جدید به بلاک چین اتریوم استخراج آن‌ها است.

استخراج اتریوم مانند بیت کوین به کمک کامپیوترهای قوی انجام می‌شود. از آن‌جایی که در حال حاضر قیمت اتریوم روزبه‌روز در حال افزایش است و هزینه بسیاری را باید برای خرید هر توکن آن بپردازیم، بسیاری از مردم به استخراج اتریوم روی آورده‌اند.

در ادامه می‌خواهیم به آموزش ماینینگ اتریوم بپردازیم و هر آن‌چه را که باید درباره نرم افزارها و راه‌های مختلف انجام آن بدانید، شرح می‌دهیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

نحوه استخراج اتریوم

کلمه استخراج یا ماینینگ در حقیقت برای فرآیند خارج‌سازی فلزهای گران‌بها از سنگ به کار می‌رود که به انرژی، نیروی انسانی و هزینه بسیاری نیاز دارد. به‌همین ترتیب برای ماینینگ اتریوم نیز کامپیوترهایی که در سرتاسر جهان وجود دارند، برای حل پازل‌ها و معماهای رمزنگاری شده ،با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فرآیند نیز به انرژی برق و سیستمی با قدرت پردازش قوی نیاز دارد.

هر ماینری (استخراج کننده) که بتواند پازل را حل کند، می‌تواند یک بلاک به بلاک چین اضافه کند. سپس به‌عنوان دستمزد به او اتریوم تعلق می‌گیرد. این اتریوم‌ها پاداشی برای ایمن‌سازی شبکه، تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌ها به بلاک چین است. با هر بار استخراج اتریوم، به ازای هر بلاک دو توکن اتریوم به افراد داده می‌شود. البته در کنار آن کارمزد تراکنش‌های بلاک نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در عصر حاضر تقریبا هر 15 ثانیه یک بلاک به بلاک چین اتریوم افزوده می‌شود.

استخراج رایگان اتریوم

در آموزش ماینینگ اتریوم، عموما درباره سیستم‌های مختلف برای ماینینگ و اپلیکیشن‌های پولی، سخن‌های زیادی می‌شنوید. اما استخراج رایگان اتریوم نیز ممکن است. بعضی از سایت‌ها یا برنامه‌ها امکان استخراج ابری (cloud mining) را فراهم می‌سازند. به کمک آن‌ها می‌توانید به خدمات ماینینگ به رایگان دسترسی پیدا کنید یا در صورتی که سیستم ندارید، می‌توانید اشتراک آن‌ها را بگیرید و دستگاه‌های ماینینگ را از آن‌ها اجاره کنید.

نرم افزار استخراج اتریوم

پیش از این‌که آموزش ماینینگ اتریوم را شروع کنید باید ببینید این کار به چه نرم افزارهایی نیاز دارد. علاوه بر سیستم شما باید اپلیکیشن‌های مخصوصی برای استخراج اتر داشته باشید.

در مجموع اتریوم از الگوریتم Ethash استفاده می‌کند. این الگوریتم، نوعی الگوریتم اثبات کار هش است و در برابر دستگاه‌های اسیک (ASIC)، کاملا مقاوم است. از آن‌جایی که این روش برای کارت گرافیک‌های AMD کاملا بهینه سازی شده است، بهترین گزینه پیش رو برای ماین کردن با این گونه کارت گرافیک‌ها، اتریوم یا اتریوم 2.0 است. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید از چه برنامه‌ای باید برای استخراج آن استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که آن نرم‌افزار را حول محور این الگوریتم ساخته‌ باشند. ضمن این‌که بر اساس روش ماینینگی که انتخاب می‌کنید، نرم افزارهای متفاوتی به کارتان خواهد آمد.

بهترین نرم افزار ماینینگ اتریوم

بهترین نرم افزارهای 2022 برای استخراج اتریوم را در فهرست زیر نام بردیم:

  • Cudo Miner
  • Hashing24
  • Kryptex
  • MinerGate
  • WinETH
  • Ethermine
  • TeamRedMiner
  • EasyMiner
  • PhonexMiner
  • Pionex

کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ اتریوم

عموما سیستم‌هایی که کارت گرافیک یا GPU با حافظه بیشتر از سه گیگابایت دارند، می‌توانند در استخراج اتریوم به‌کار آیند. اما از لحاظ پردازنده می‌توانید از لپ تاپ‌های گیمینگ نیز استفاده کنید که سیستم قوی و کارت گرافیک‌های مناسبی دارند.

معرفی بهترین کارت‌های گرافیک برای ماینینگ اتریوم

برای انتخاب کارت گرافیک مناسب ماینینگ علاوه بر حافظه کارت باید به عوامل دیگری مانند هشت ریت آن نیز دقت کنید. در ادامه تعدادی از بهترین کارت‌های گرافیکی برای استخراج اتریوم را از بهترین تا مقرون به‌صرفه‌ترین آن‌ها، دسته‌بندی کرده‌ایم:

  • NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
  • AMD Radeon RX 6700 XT
  • NVIDIA GeForce RTX 3090
  • NVIDIA GeForce RTX 2070
  • AMD Radeon RX 580
  • NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER

سختی شبکه اتریوم به چه معناست؟

هر ارز دیجیتال برای استخراج، سختی‌ها و پیچیدگی‌های خودش را دارد و اتریوم نیز از این موضوع مستثنا نیست. سختی استخراج اتریوم در حقیقت همان پازلی است که ماینرها باید حل کنند تا یک بلاک تولید شود. به‌عنوان یک قانون کلی هر چه تعداد ماینرها در یک شبکه بیشتر باشد، حل مسئله و تولید بلاک سخت‌تر می‌شود. به عبارتی هر چه ماینرهای بیشتری با سخت افزارهای قوی‌تر وارد بازار شوند، سختی کار و رقابت سود آن را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید به‌طور دقیق سختی شبکه اتر را متوجه شوید، به سایت ethstats.net مراجعه کنید تا آمار روزانه آن را ببینید.

آگاهی از سختی شبکه اتر با  وبسایت ethstats
آگاهی از سختی شبکه اتر با وبسایت ethstats

درآمد استخراج اتریوم

در ابتدای پیدایش اتریوم محدودیتی برای عرضه آن وجود نداشت. در نتیجه هر بار که ماینرها بلاکی را اضافه می‌کردند، حجم اترهای موجود افزایش پیدا می‌کرد. اما بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به این روند افزایش حجم اتریوم نگران بودند؛ زیرا ممکن بود در طول زمان به سرنوشت ارزهای رایج کشورها محکوم شود و تحت تاثیر تورم ارزش خود را از دست بدهد.

بنابراین اتریوم برای مقابله با این احتمال قریب الوقوع در سال 2017 پاداش هر بلاک را از پنج اتر به سه اتر کاهش داد. سپس یک سال و نیم بعد در 2019 این مقدار را دوباره به دو اتر کاهش داد. سپس در سال 2021 سیاست جدیدی را پیش گرفت که ماینرها بتوانند علاوه بر دو اتر، کارمزد اولیه بلاک را دریافت کنند.

بدین ترتیب این رمز ارز با احتمال تورم مبارزه کرد. اما پس از دیدن آموزش ماینینگ اتریوم متوجه می‌شوید که سود خالص استخراج این ارز به عوامل مختلفی مانند قیمت برق و هزینه سخت افزار بستگی دارد. در هر صورت با استفاده از یک ماشین حساب ماینینگ می‌توانید سود خود را محاسبه کنید.

مرورگر مناسب برای استخراج اتریوم

بعضی از مرورگرها مانند CryptoTab یا Brave امکان ماینینگ اتریوم را برای شما فراهم می‌کنند. در این مرورگرها به‌راحتی جستجو می‌کنید، بازی انجام می‌دهید یا سایر کارهای خود را به انجام می‌رسانید و الگوریتم‌های خاص آن‌ها برایتان ارز دیجیتال را استخراج می‌کنند.

مرورگر CryptoTab برای استخراج اتریوم
مرورگر CryptoTab برای استخراج اتریوم

سایت معتبر استخراج اتریوم

شما در وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید مباحث آموزش ماینینگ اتریوم را یاد بگیرید یا از آن‌ها برای ماینینگ استفاده کنید. این وب‌سایت‌ها مانند نرم افزار عمل می‌کنند اما به جای این‌که فضا و سیستم کامپیوتر شما را بگیرند، از فضای ابری برای عملکرد خود استفاده می‌کنند. از بهترین وبسایت‌های استخراج اتریوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ECOS
  • Hashing24
  • StormGain
  • Hashshiny
  • Genesis Mining

آیا امکان استخراج اتریوم با گوشی وجود دارد؟

ماینینگ اتریوم با گوشی هوشمند نیز ممکن است اما فرآیند آن با سایر روش‌های سنتی استخراج ارز دیجیتال به‌صورت کامل تفاوت دارد. برای استفاده از گوشی هوشمند در این زمینه ابتدا باید نرم افزارهای مخصوص به گوشی را دانلود کنید.

توجه کنید که فرآیند ماینینگ تنها با سیستم عامل اندروید امکان‌پذیر است و سایر سیستم عامل‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. زیرا اپل و گوگل نرم افزارهای ماینینگ را از اپلیکیشن خود حذف کرده‌اند و آن‌ها را برای استفاده امن نمی‌دانند.

استخراج اتریوم در 6 مرحله

مرحله اول: انتخاب رویکرد مناسب از بین سه رویکرد استخراج

استخر ماینینگ MINING POOL

استخراج اتریوم در یک استخر آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای شروع است. در این روش همه‌ی ماینرها در یک استخر ماینینگ جمع می‌شوند و اگر یکی از پازل‌های رمزگذاری شده را حل کنند، پاداش با توجه به قدرت هش به اشتراک گذاشته شده بین ماینرها تقسیم می‌شود. اندازه استخر به همراه قدرت هش مشخص کننده این است که گروه چه تعداد بلاک استخراج می‌کند.

هنگام انتخاب استخر باید به سه ویژگی اندازه استخر، حداقل پرداخت و هزینه استخر توجه کرد. هزینه استخر، سهم مدیر استخر را از اداره آن مشخص می‌‌کند. اگر این سهم بیش از 3% باشد بهتر است به دنبال یک استخر دیگر باشید. حداقل پرداخت، کمترین مبلغی را که می‌توان از استخر برداشت کرد مشخص می‌کند. اگر این مبلغ یک اتر باشد، هفته‌ها و ماه‌ها زمان نیاز است تا به پاداش و دریافت آن برسید.

استخراج انفرادی یا SOLO MINING

استخراج شخصی از این نظر جذاب است که پاداش به‌دست آمده بین افراد تقسیم نمی‌شود و مختص خود شماست. اما با نگاهی واقع بینانه‌تر خواهیم فهمید که این رویکرد نیاز به ده‌ها GPU دارد . بنابراین، این روش برای ماینرهای حرفه‌ای که مزرعه ماینینگ خود را دارند مناسب است.

استخراج ابری یا CLOUD MINING

در این روش به جای استفاده از سخت افزار‌های خود، به شخص دیگری پول پرداخت می‌کنید تا برای شما این کار را انجام دهدو درعوض شما پاداش حاصله را دریافت می‌کنید. توجه داشته باشید که این روش نیازمند اعتماد به طرف مقابل است چرا که تضمینی در اینکه پول شما صرف راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج می‌شود، نیست. بنابراین بهتر است از پلتفرم‌های استخراج ابری شناخته شده و معتبر مانند hashflare استفاده کنید.

مرحله دوم: ساخت کیف پول اتریوم

اگر یک ولت اتریوم ندارید می‌توانید از ولت‌های شناخته شده موجود نظیر متامسک و تراست ولت استفاده کنید. از مقاله زیر می‌توانید با بهترین ولت‌های اتریوم آشنا شوید و به انتخاب خود یکی را برای استفاده برگزینید.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کیف پول های اتریوم


مرحله سوم: آماده‌سازی سخت افزار و نرم افزار مناسب

استخراج به قدرت پردازش بسیار زیادی نیاز دارد. برای استخراج موثر، به حداقل یه واحد GPU نیاز است. چندین GPU می‌توانند به هم وصل شوند و ریگ‌های ماینینگ را ایجاد کنند. برای اطمینان از اینکه GPU شما عملکرد موثری دارد حتما باید آخرین نسخه به‌روز رسانی شده شرکت را نصب کرده باشید.

مرحله چهارم: نصب نرم افزار استخراج اتریوم

نرم‌افزاهای زیادی برای استخراج اتریوم استفاده می‌شود که تعدادی از آن‌ها را در قسمت‌های بالاتر همین مقاله معرفی کردیم. یکی از آن‌ها را انتخاب، دانلود و نصب کنید.

مرحله پنجم: انتخاب استخر ماینینگ

زمانی که در حال نصب نرم‌افزار ماینینگ هستید، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید عضوی از کدام استخر باشید، 2miners و ethermine از جمله استخرها هستند. قبل از انتخاب حتما به سه ویژگی اندازه استخر، حداقل مبلغ پرداخت و هزینه استخر توجه کنید.

مرحله ششم: دریافت پاداش

مدتی بعد از گذشت ماینینگ، می‌توانید پاداش خود را بردارید. به صفحه استخر ماینینگ خود بروید، آدرس ولت اتریوم خود را در سرچ بار کپی کنید تا نمایی از پاداش خود را ببینید. بسته به استخر، می‌توانید پاداش خود را به‌صورت دستی درخواست کنید یا در صورت رسیدن به حداقل سطح پرداخت، به‌طور خودکار به کیف پول اتر شما ارسال می‌شود.

آیا استخراج اتریوم قانونی است؟

در حالت کلی استخراج اتریوم نیز در زیر مجموعه سایر قوانین رمز ارزها قرار می‌گیرد. در بعضی از کشورها حتی خرید و فروش آن‌ها نیز غیر قانونی است. بنابراین قوانین استخراج ETH با توجه به هر کشور متفاوت خواهد بود.

استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد؟

در حال حاضر تعداد اتریوم‌های باقی مانده برای استخراج قابل شمارش نیستند و تا سال‌های متوالی ادامه خواهند داشت. در مجموع در حال حاضر استخراج هر توکن اتریوم حدود 7.5 روز طول می‌کشد.

منبع
guru99

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا