اصطلاحات و مفاهیم

مارجین در فیوچرز چیست ؟ انواع مارجین در معاملات فیوچرز

چه یک تریدر باتجربه هستید یا فردی که به‌ تازگی وارد دنیای معاملات شده‌اید و به دنبال راهی برای کسب سود زیاد هستید، احتمالا در مورد مارجین در معاملات فیوچرز چیزهایی شنیده‌اید. مارجین یک مفهوم مهم برای افرادی است که با معاملات فیوچرز و مشتقات از هر نوعی، سر و کار دارند. قبل از پرداختن به موضوع مارجین در فیوچرز چیست، ابتدا به معرفی مفاهیم هر یک به طور جداگانه می‌پردازیم.

فیوچرز (Futures) یا آتی همان‌طور که از نامش پیداست ابزار سرمایه‌گذاری است که به خریدار اجازه می‌دهد قیمت آتی یک کالا یا اوراق بهادار دیگر را حدس بزند.

معاملات فیوچرز (Futures)

در این رابطه بخوانید : تفاوت فارکس و فیوچرز، فارکس بهتر است یا فیوچرز؟

معامله با مارجین به معنای قرض گرفتن پول از یک شرکت کارگزاری به منظور انجام معاملات است. مارجین‌ها در بازارهای فیوچرز، پیش پرداخت‌هایی شبیه به مارجین‌های بازار سهام نیستند. بلکه آن‌ها ضمانت اجرا هستند تا این اطمینان را به وجود آورند که معامله‌گران می‌توانند به تعهدهای مالی خود عمل کنند.

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم مارجین فیوچرز و معاملات مارجین دو معنی متفاوت دارند. بخواهیم ساده بگوییم، معاملات مارجین روشی برای سرمایه‌گذاری برحسب اعتبار است، یعنی از صندوق کارگزاری خود وجهی را برای خرید سهام یا سایر اوراق بهادار قرض بگیرید.

اما مارجین در فیوچرز چیست؟ مارجین فیوچر یک رقم است. یعنی مقدار پولی که نیاز دارید، به‌ عنوان درصدی از ارزش کل قرارداد فیوچرز، در حساب خود نگه دارید تا یک پوزیشن فیوچرز باز کنید.

مقدار مارجین فیوچرز را صرافی‌های فیوچرز مشخص می‌کنند نه بروکرها. البته گاهی، شرکت‌های کارگزاری کارمزد اضافه‌ای را به مقدار مارجین فیوچر مشخص شده توسط صرافی اضافه می‌کنند تا مقدار ضرر احتمالی خود را پایین‌تر آورند.

مقدار مارجین براساس میزان ثبات (یا بی‌ثباتی) بازار و ریسک تغییرات در قیمت مشخص خواهد شد. زمانی که نوسان بازار یا قیمت در یک بازار فیوچرز بیشتر شود، مقدار مارجین نیز افزایش می‌یابد. اما زمان معاملات سهام، مارجین بسیار ساده‌تر است. به‌نحوی که بازار سهام به افراد اجازه می‌دهد با استفاده از حداکثر 50 درصد مارجین، معاملات خود را انجام دهند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید 100 هزار دلار سهام را با مبلغ 50 هزار دلار، بخرید یا بفروشید.

انواع مارجین در معاملات فیوچرز

در دنیای قراردادهای فیوچرز، نرخ مارجین به مراتب کمتر است. در یک قرارداد استاندارد فیوچرز، نرخ مارجین بین 3 و 12 درصد از ارزش کل قرارداد متغیر است. در ادامه انواع مارجین در معاملات فیوچرز را توضیح می‌دهیم.

مارجین اولیه

مارجین فیوچرز اولیه یا وجه تضمین اولیه، مقدار پولی است که برای باز کردن یک پوزیشن خرید یا فروش در یک قرارداد فیوچرز، به آن نیاز دارید. مارجین اولیه همچنین «مارجین اصلی» نامیده می‌شود یا مقدار پولی که باید در حساب خود برای استفاده از معاملات فیوچرز داشته باشید.


به‌عنوان مثال، یک مارجین اولیه 5 درصد را فرض کنید. خریدار یک قرارداد فیوچرز گندم که ارزش آن 32500 دلار است، ممکن است تنها مجبور شود 1700 دلار، یعنی 5 درصد ارزش قرارداد را به‌ عنوان وجه تضمین یا مارجین بپردازد.(البته مقدار آن برای پرداخت کارمزد کارگزاری باید بیشتر باشد.)

مارجین نگهداری

مارجین نگهداری مقدار پولی است که باید در حساب خود نگه دارید تا اگر یک پوزیشن فیوچرز وارد ضرر شد، ضررتان را جبران کنید. در این شرایط باید برای برگرداندن مارجین به سطح اولیه، باید در حساب خود به اندازه کافی پول داشته باشید.


به‌عنوان مثال فرض کنید مارجین در یک قرارداد فیوچرز ذرت هزار دلار بوده و مارجین نگهداری 700 دلار است. پس خرید یک قرارداد فیوچرز ذرت به هزار دلار مارجین اولیه نیاز دارد.


اما اگر قیمت ذرت 7 سنت یا 350 دلار افت پیدا کند، شما باید 350 دلار دیگر به حساب خود واریز کنید تا مقدار مارجین به سطح ابتدایی خود برسد.

مارجین کال

مارجین کال زمانی خواهد بود که ارزش یک قرارداد به پایین‌تر از سطح نگهداری برسد. به‌عنوان مثال فرض کنید شما 5 قرارداد فیوچرز دارید که مارجین اولیه و مارجین نگهداری آن‌ها به ترتیب 10 هزار دلار و 7 هزار دلار است.


زمانی که ارزش حساب شما به 6500 دلار افت پیدا کند، مارجین کال خواهید شد، یعنی برای برگرداندن حساب خود به سطح اولیه، باید 3500 دلار دیگر به آن واریز کنید. مارجین کال اگر قرارداد فیوچرز خود را ببندید یا بفروشید، حذف می‌شود.

انواع مارجین در معاملات فیوچرز

در این رابطه بخوانید : بررسی تفاوت مارجین و فیوچرز، مارجین بهتر است یا فیوچرز ؟

محاسبه مارجین در معاملات فیوچرز

صرافی‌ها نرخ مارجین فیوچرز را با استفاده از برنامه‌ای به اسم SPAN محاسبه می‌کنند. این برنامه ارقام متعددی را اندازه‌گیری می‌کند تا به یک عدد نهایی برای مارجین نگهداری و اولیه در هر بازار فیوچرز برسد. بزرگترین عامل در تعیین مارجین‌ها یا نوسان قیمت در هر بازار فیوچرز، میزان ثبات (یا بی‌ثباتی) احتمالی بازار در آینده است. صرافی‌ها مقدار مارجین خود را براساس شرایط تنظیم می‌کنند.

مزایای مارجین در فیوچرز چیست

مارجین در معاملات فیوچرز پیش پرداختی از ارزش کل قراردادی است که می‌خواهید معامله کنید. مارجین به صرافی اجازه می‌دهد برای هر فروشنده یک قرارداد فیوچرز، نقش خریدار و برای هر خریدار آن، نقش فروشنده را ایفا کند.


معامله‌گران در بازار به چند طریق می‌توانند از مارجین نفع ببرند. مارجین ناشناس ماندن خریدار را تضمین می‌کند، چون خرید را صرافی انجام داده است. مزیت آن برای صرافی نیز این است که ریسک را از معامله حذف می‌کند، از این طریق که صرافی مطمئن می‌شود حساب معامله‌گر وجه کافی برای جبران ضرر را دارد.


با توجه به این‌که مارجین در معاملات فیوچرز تنها بخش اندکی از ارزش کل قرارداد فیوچرز است، در بازارهای فیوچرز از اهرم‌های زیادی استفاده می‌شود. به این مثال دقت کنید:

  • 1. شما یک قرارداد فیوچرز طلا از بورس COMEX را به قیمت 1270 دلار می‌خرید.
  • 2. هر قرارداد برای 100 انس طلا است.
  • 3. مارجین اولیه 4400 دلار است.
  • 4. یک قرارداد فیوچرز طلا از بورس COMEX را به قیمت 1275 دلار می‌فروشید.
  • 5. به ازای هر انس 5 دلار یا به ازای هر قرارداد 500 دلار سود می‌کنید.
  • 6. اگر طلای واقعی خریده بودید و 5 دلار سود می‌کردید، مقدار سود شما 0.3937 درصد (5 دلار بخش بر 1270 دلار) بود.
  • 7. با توجه به این‌که شما یک قرارداد فیوچرز طلا خریده‌اید، سود آن با توجه به مقدار مارجینی مشخص می‌شود که برای معامله در نظر گرفته شده است. یعنی سود شما برابر با 11.36 درصد (500 دلار بخش بر 4400 دلار) است.

سخن اینوکس با شما

حالا که متوجه شدید مارجین در فیوچرز چیست، باید توجه کنید که با آنکه سود در بازار فیوچرز بالا است اما همیشه احتمال ریسک بالایی نیز وجود دارد. در مثال بالا اگر در یک پوزیشن قرارداد فیوچرز طلا به جای سود کردن، 5 دلار به ازای هر انس ضرر کنید، ضرر شما نیز 11.36 درصد خواهد بود.


مقدار مارجین‌ها اغلب مورد بررسی قرار می‌گیرند و با توجه به نوسان قیمتی بازارها، مارجین‌ها می‌توانند در هر زمان کاهش یا افزایش پیدا کنند.


با وجود ریسک استفاده از مارجین در معاملات فیوچرز، به عقیده برخی کارشناسان مارجین مانند چسبی است که بازارهای فیوچرز را در کنار هم نگه می‌دارد. چون به خریداران و هر دو طرف معامله اجازه می‌دهد تا با اطمینان معامله کنند و بدانند که هر طرف مقابل همیشه به تعهدهای خود پایبند خواهد بود.

سوالات متداول

مقدار مارجین لازم برای بازارهای فیوچرز چقدر است؟

مارجین را صرافی‌های فیوچرز مشخص می‌کنند و معمولا 3 تا 12 درصد از ارزش کل قرارداد است. بعضی از بروکرها ممکن است مبلغ بالاتری را درخواست کنند، بنابراین مقدار مارجین اولیه می‌تواند همیشه تغییر کند.

اندازه و مارجین در بازارهای فیوچرز چه معنایی دارند؟

مقدار پولی که باید در حساب خود برای ورود به معاملات فیوچرز داشته باشید، مارجین است. از طرفی هر قرارداد فیوچرز مقدار محصولی که باید برای هر قرارداد تحویل داده شود، مشخص می‌کند که به آن اندازه یا سایز قرارداد می‌گویند.

آیا برای معاملات فیوچرز به مارجین نیاز دارم؟

خریدار یا فروشنده یک قرارداد فیوچرز ملزم است بخشی از ارزش کل کالای مورد نظر را که قرار است در آینده فروخته یا خریداری شود، به عنوان مارجین در حساب خود نگه دارد. شما می‌توانید معاملات فیوچرز را بدون مارجین نیز انجام دهید اما باید موجودی حساب معاملاتی شما بیشتر از ارزش طبیعی قرارداد باشد.

مارجین در معاملات فیوچرز کریپتو چیست؟

مارجین در معاملات فیوچرز کریپتو هیچ فرقی با معاملات رایج دیگر ندارد و همان وجهی است که برای انجام معاملات فیوچرز از صرافی قرض می‌گیرید.

منبع
thebalancemoney

تحریریه اینوکس

تیم تحریریه اینوکس، متشکل از متخصصان و نویسندگان با سابقه در حوزه کریپتو و ترید سعی می‌کند مفاهیم و اخبار روز ارزهای دیجیتال را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار دهد و پاسخگوی سوالات شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا